مهم‌ترین نشانه های مردی که خیانت می کند

 

خیانت یکی از موضوعات مهم و پر از چالش در روابط زناشویی است که متاسفانه امروزه به مقدار زیادی شاهد آن هستیم. زن و شوهرهای زیادی وجود دارند که با مشکل خیانت به مشاور مراجعه می‌کنند و عامل مهم طلاق بسیاری از آن‌ها نیز، مسئله خیانت است.

خیانت می‌تواند از ارتباط فیزیکی و جنسی تا ارتباطات عاطفی و احساسی را که به طور مخفیانه با افراد دیگر برقرار می‌شود، در برگیرد. خیانت اتفاقی است که پایه‌های اعتماد زندگی مشترک را متزلزل کرده و زمینه مخفی‌کاری میان زن و شوهرها را فراهم می‌کند.

در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم شما را با خیانت و علل آن و همچنین مهم‌ترین نشانه های مردی که خیانت می‌کند آشنا کنیم. اگر دوست دارید این نشانه‌ها را بشناسید و از بروز مسئله خیانت در زندگی زناشویی خود جلوگیری کنید، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

 

خیانت به چه معناست؟

پیش از پرداختن به نشانه های مردی که خیانت می کند بهتر است با تعریف دقیق این مفهوم در روانشناسی آشنا شویم تا بتوانیم به طور علمی خیانت را بررسی کنیم.

اگر سری به لغتنامه فارسی بزنید، می‌بینید که از مفاهیم و واژه‌هایی مانند ناراستی، بدعهدی، بی‌وفایی و بی‌توجهی به امانت به عنوان مترادف خیانت استفاده شده است.

خیانت می‌تواند در هر امری اتفاق بیفتد. زمانی که شما در میانه یک جنگ بین وطن خودتان با دیگر کشورها، اطاعات نظامی و مهم نیروهایتان را در اختیار دشمن قرار دهید، به وطن خود خیانت کرده‌اید. یا اگر دوستی رازهایش را به شما می‌گوید و شما آن را برای دیگران فاش می‌کند، این کار خیانت محسوب می‌شود.

معنای ساده خیانت را می‌توان به این شکل بیان کرد:« خیانت به این معناست که شما از سوی یک فرد مورد اعتماد، ضربه احساسی بخورید.»

در بسیاری از موارد خیانت به صورت آگاهانه رخ می‌دهد، اما مواقعی هم وجود دارد که فرد به شکل سهوی و ناآگاهانه دست به خیانت می‌زند و خودش از آن بی‌اطلاع است یا در حالت خوشبینانه آن، کار خود را به عنوان خیانت تلقی نمی‌کند.

 

انواع خیانت 

خیانت انواع و اقسام گوناگونی دارد که ممکن است فردی فقط یک نوع از آن را انجام دهد و یا مجموعه‌ای از خیانت‌ها را به کار ببرد. به هر حال شناخت انواع خیانت کمک زیادی می‌کند که نشانه های مردی که خیانت می کند را بهتر بشناسید: 

 

1. خیانت فیزیکی و جنسی

خیانت جنسی یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین انواع خیانت در میان زن و شوهرها به شمار می‌رود که بازیابی اعتماد پس از این نوع خیانت به همسر بسیار دشوار است. 

خیانت جنسی به حالتی گفته می‌شود که مرد یا زن، با فردی به غیر از شریک زندگی خود رابطه جنسی برقرار کند. در حقیقت در این نوع خیانت، فرد به شخصی به جز همسر خودش گرایش دارد و نیازهای جنسی خود را از این طریق پاسخ می‌دهد. نکته مهم درباره خیانت جنسی این است که فرد از نظر عاطفی همچنان به شریک زندگی خوش وابسته است، اما برای رسیدن به فانتزی‌های جنسی خود، با فردی به جز همسرش وارد رابطه می‌شود.

 

2. خیانت عاطفی

نوع دیگری از خیانت در زندگی مشترک زوج‌ها وجود دارد که با عنوان خیانت عاطفی از آن یاد می‌شود. این خیانت در بسیاری از موارد می‌تواند حتی آسیب‌های روحی بیشتری را نسبت به خیانت جنسی به افراد وارد کند.

در مواردی که خیانت عاطفی در آن‌ها رخ می‌دهد، فرد دیگر اهمیتی به زندگی زناشویی و رابطه با همسر خود نمی‌دهد و در واقع از نظر عاطفی هیچ وابستگی به زندگی مشترکش ندارد.

خیانت‌های عاطفی معمولا از یک دوستی ساده شروع می‌شوند و کم‌کم فرد احساس می‌کند که می‌تواند همه نیازهای عاطفی و احساسی خودش را از طریق کسی غیر از همسرش برآورده کند. این نوع خیانت می‌تواند به مرور زمان به خیانت جنسی هم منجر شود.

 

3. خیانت از طریق پیامک

انواع خیانت فقط به جنسی و عاطفی محدود نمی‌شود. بلکه نوع دیگری از خیانت وجود دارد که در اصطلاح به آن Chexting  گفته می‌شود. در این مدل خیانت، ممکن است دو طرف هرگز یکدیگر را از نزدیک ملاقات نکنند و رابطه آن‌ها از راه دور برقرار شود. اما جنبه‌های خیانت فیزیکی را به شکل دیگری در این نوع خیانت جبران می‌کنند. برای مثال با ارسال عکس، فیلم یا پیام‌هایی که نیازهای عاطفی و جنسی آن‌ها را تا حدودی پاسخ می‌دهد عمل می‌کنند.

 

مردانی که خیانت می‌کنند چه نشانه‌هایی دارند؟

هر چند که افراد تلاش کنند روابط خود را مخفی نگه دارند و کسی از آن باخبر نشوند، اما می‌توان با دقت در نشانه های مردی که خیانت می کند به خیانت او پی برد. از مهم‌ترین نشانه‌هایی که مردان خیانت‌کار دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

پنهان کاری

اولین و مهم‌ترین نشانه مردی که خیانت می‌کند پنهان کاری است. آن‌ها برای هر کاری به مخفی‌کاری روی می‌آورند و برای پنهان کردن روابط خود کارهایی مانند تماس‌های پنهانی، قرار ملاقات‌های یکباره و ... را انجام می‌دهند. 

 

ایرادگیری و بهانه‌جویی

ممکن است هر فردی در زندگی مشترک ایراداتی را پیدا کرده و بیان کند. اما زمانی که همسر شما ایرادهای بی‌دلیل و پشت سر هم را بیان می‌کند یا برای هر رفتار و اتفاقی بهانه‌گیری می‌کند، نشانه‌ای از رفتارهای مرد خیانت‌کار است. در واقع این مردان در تلاش‌اند که توجیهی برای خیانت خود به دست آورند.

 

بی‌تفاوتی

 مردی که به شدت نسبت به همسر، کارها، علایق و خواسته‌های او بی‌تفاوت می‌شود و دیگر توجهی به شریک زندگی خود ندارد، به احتمال بسیار زیاد مشغول رابطه دیگری است.

 

سردی در رابطه جنسی

از دیگر نشانه های مردی که خیانت می کند باید به سردی در رابطه جنسی اشاره کرد. البته به خاطر داشته باشید که سردی در رابطه جنسی در بسیاری از موارد به عوامل دیگر مانند بیماری جسمی و روحی و ... نیز بستگی دارد و نمی‌توان به راحتی گفت هر مردی که در روابط جنسی با همسر خود سرد است، خیانت‌کار است. اما به طور کلی یکی از نشانه های مردی که خیانت می کند را می‌توان به سردی روابط جنسی نیز نسبت داد.

 

محبت بیش‌از‌اندازه

مردانی که به یکباره و به شکل افراطی اقدام به توجه و محبت بیش از حد می‌کنند، عموما برای برطرف کردن حس عذاب وجدان خود به این کار دست می‌زنند. آن‌ها سعی دارند با محبت زیاد به شریک زندگی خود روی رفتارهای خیانت‌کارانه خود سرپوش بگذارند.

 

دوری از محیط خانه 

یکی دیگر از نشانه های مردی که خیانت می کند دوری از محیط خانه، همسر و فرزندان است. او تلاش می‌کند که از قرار گرفتن در فضاهای مشترک با همسر خود دوری کند و بیشتر زمان خود را در محل کار یا با دوستانش بگذراند.

 

دروغگویی

مردی که بیش از حد دروغ می‌گوید و برای کوچک‌ترین مسائل دروغگویی را انتخاب می‌کند، به احتمال بسیار زیاد، در حال انجام یکی از انواع خیانت است.

 

ابتلا به بیماری‎‌های مقاربتی

در مواردی که هر دو شریک زندگی از نظر بیماری‌های مقاربتی کاملا سالم هستند و مرد به یکباره به یکی از این بیماری‌ها مبتلا می‌شود که تنها راه انتقال آن رابطه جنسی است، نشانه‌ای جدی از خیانت به شمار می‌رود.

 

دعوا و پرخاشگری

دعوا و پرخاشگری از رایج‌ترین نشانه های مردی که خیانت می کند به شمار می‌روند. چراکه این افراد به دنبال راهی برای پایان دادن به زندگی مشترک هستند و این هدف را با دعوا و پرخاشگری‌های پیاپی تحقق می‌بخشند.

 

مسافرت یا ماموریت‌های پی‌درپی و طولانی

برخی مشاغل وجود دارند که در آن‌ها ماموریت‌های کاری زیادی اتفاق می‌افتد. اما زمانی که فردی به یک شغل نسبتا معمولی مشغول است و به صورت ناگهانی ماموریت‌ها و مسافرت‌های کاری طولانی مدت برای او اتفاق می‌افتد، به احتمال بسیار زیاد در حال خیانت است! 

 

عوامل بروز خیانت از سوی مردان

قطعا هیچکس از بدو تولد خیانت‌کار به دنیا نمی‌آید و نمی‌توان به افراد این برچسب را زد که از ابتدا خیانت‌کار بوده‌اند. اما عوامل گوناگون و زیادی در زندگی وجود دارند که احتمال بروز خیانت را در فرد تقویت می‌کنند یا باعث آن می‌شوند. از مهم‌ترین عواملی که زمینه‌ساز خیانت از سوی مردان می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

تنوع طلبی

مردانی که بیش از حد تنوع طلب هستند و دوست دارند موقعیت زندگی، شریک خود و ... را به شکل دائمی تغییر دهند، بیش از دیگر مردان زمینه خیانت را درون خود دارند. چراکه پس از مدتی ممکن است از نظر عاطفی و جنسی از همسر خود خسته شوند.

 

عدم اعتمادبه‌نفس

شاید برایتان عجیب باشد اما مردانی که اعتمادبه‌نفس پایینی دارند و احساس می‌کنند که جذابیت، قدرت و دیگر ویژگی‌های مثبت را درون خود ندارند، به خیانت روی می‌آورند. زیرا با این کار می‌توانند ضعف‌های خود را بپوشانند و دوباره احساس جذابیت و رضایت از خود را به دست آورند.

 

آسیب‌های دوران کودکی

در بسیاری از موارد آسیب‌های دوران کودکی، اختلافات خانوادگی و مشکلاتی که در گذشته برای فرد رخ داده است، باعث می‌شود که در بروز هر مشکلی در زندگی، به دنبال راه فرار یا تکیه به فرد دیگری باشد. همین موضوع احتمال خیانت را در مردان بالا می‌برد.

 

غلفت زن از توجه کافی به رابطه

در برخی موارد توجه افراطی زن به دیگر موضوعات زندگی، مانند توجه بیش از حد به پدر و مادر، فرزندان و یا حتی شغل و تحصیل، مرد را با حس بی‌ارزشی و رها شدگی روبه‌رو می‌کند. بنابراین برای جبران این احساسات منفی به سمت افراد دیگری می‌رود که توجه مورد نیازش را تامین کند.

 

برخی مشکلات روحی

برخی از بیماری‌ها و مشکلات روحی مانند خودشیفتگی، ترس از رها شدن، ترس از وابستگی و ... نیز می‌توانند زمینه‌ساز خیانت در مردان شوند که البته با انجام دوره‌ها و جلسات روان درمانی تا حد زیادی قابل درمان هستند.

 

تاثیر خیانت در زندگی

خیانت آثار و پیامدهای منفی را در زندگی به دنبال دارد که می‌تواند روحیه افراد را تخریب کند و یا تحت تاثیر قرار دهد. از جمله مهم‌ترین آثار خیانت باید به موارد زیر اشاره کرد:

 

_ اضطراب

_ افسردگی

_ ترس از رها شدن

_ بی‌اعتمادی شدید نسبت به دیگران

_ بروز اختلال اضطراب پس از سانحه (PTSD)

_ کاهش عزت نفس و اعتمادبه‌نفس 

 

زوج درمانی چه تاثیری بر کاهش اختلافات زناشویی دارد؟

زوج درمانی یکی از مهم‌ترین راه‌های درمان اختلافات میان زن و شوهرها و بهبود روابط میان آن‌هاست. همسرانی که با چالش‌هایی در روابط زناشویی خود روبه‌رو هستند، در بسیاری از موارد پس از مراجعه به مشاور و روان درمانگر و گذراندن دوره‌های زوج درمانی به نتیجه مطلوبی می‌رسند.

کلینیک روانشناسی و مشاوره افق سلامت با دارا بودن کادری مجرب از بهترین درمانگران در زمینه زوج درمانی، مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره و روان درمانی فردی، مشاوره کودک و نوجوان، گروه درمانی، گفتار درمانی، روانپزشکی، خدمات نوروفیدبک و ... آماده ارائه خدمت به شماست.

می‌توانید با ورود به سایت رسمی کلینیک افق سلامت حوزه‌های درمانی و درمانگران مورد نظر خود را انتخاب کرده و از خدمات کلینیک بهره‌مند شوید.

 

سخن آخر

خیانت اقدامی است که امکان دارد هم از سوی زن و هم از سمت مرد در یک رابطه زناشویی و عاطفی رخ دهد. این اتفاق پایه‌های اعتماد را در خانواده فرو می‌ریزد و مشکلات روحی زیادی را برای طرفین به وجود می‌آورد. درمانگران ما از ابتدا تا انتهای مسیر درمان و رفع مشکلات زناشویی در کنار شما هستند.

 

لینک کوتاه:

zood.link/phwjh

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره کودک

مشاهده خدمات زوج درمانی