عوامل بروز طلاق عاطفی در زوجین

گاهی افراد با شکایت از عدم علاقه نسبت به همسر خود و در پی راضی کردن همسر جهت متارکه به دفاتر مشاوره رجوع می کنند. این افراد اذعان دارند که بنا به دلایلی دچار سردی عاطفی نسبت به همسر خود گشته و حاضر به ادامه زندگی مشترک نیستند. گاه در موارد متعددی اتفاق افتاده است که بعد از چند جلسه مشاوره و آشنایی افراد با چگونگی حل مسئله, آموزش مهارت های ارتباطی بین زوجین , آشنایی با نیازهای فردی و چگونگی رعایت حریم شخصی همراه با جلب اعتماد و اطمینان بین زوجین , آشنایی با الگوی تعاملی خود و رفع نواقص این الگوها , فرد متقاضی از فکر طلاق منصرف شده و در راستای بهینه کردن زندگی خود تلاش می‌کند؛ البته قابل ذکر است که بنا به عوامل فرهنگی ,بیولوژیکی فرد و گاه جنسیت ممکن است این بازگشت عاطفی به سختی امکان پذیر باشد و فرد متقاضی طلاق تنها سعی در پاک کردن صورت مسئله و فرار از زندگی مشترک داشته باشد. که این حالت ، کار درمانگر را سخت تر خواهد کرد چرا که در ابتدا باید روی بینش فرد کار کرده و سپس به ترمیم روابط آسیب دیده بین زوجین پرداخته شود.

 

دلایل سردی عاطفی در زوجین

 

 سردی عاطفی دلایل متعددی دارد که عبارتند از:

  • کم شدن دلبستگی و مهر بین زوجین به دلایلی از جمله نارضایتی ,عدم احساس امنیت ,عدم احساس خشنودی از زندگی مشترک و عدم وجود لذت کافی از روابط جنسی بین زوجین, عدم رضایت از وضع ظاهری و گاه اخلاقی همسر.
  •  از بین رفتن اختیار و حق انتخاب و به چالش کشیده شدن هویت فردی که از آن جمله می توان کنترل گری و محدود کردن همسر بدون توافق و رضایت طرفین را نام برد. کنترل گری که گاه به علت ترس از دست دادن و ترس از خیانت اتفاق می‌افتد در بیشتر مواقع باعث چسبندگی به همسر شده و نتیجه معکوس را در پی خواهد داشت , همسر به واسطه گریز از کنترل و حفظ خودمختاری ، خود را دور کرده و در ابتدا با اعتراضات پی در پی به رفتار همسر کنترل گر و سپس کلیه احساسات و هیجانات مثبت و منفی خود نسبت به همسرش را سرکوب کرده و دچار سردی عاطفی نسبت به وی می‌شود.
  •  از بین رفتن همدلی , صمیمیت و انجام کارهای مشترک بین زوجین باعث ایجاد فاصله بین همسران می‌گردد.
  • عدم ابراز احساسات و نیازها , خواسته ها و درونگرایی های مفرط نیز از عوامل پدیدآورنده سردی عاطفی در بین زوجین می باشد.
  •  توهین, تحقیر, سرزنش و انتقادهای مداوم و مقایسه های مکرر نیز از جمله عوامل پدیدآورنده می‌باشند .
  • دوری از روابط دوستانه و خانوادگی و عدم ارتباط بهینه با خانواده همسر نیز از عوامل سردی روابط بین زوجین هستند.

 

با توجه به نکات ذکر شده بهتر است قبل از هر عملی با مراجعه به مشاور و آگاهی از علل پدید آورنده و حل بحران گامی موثر در راستای حفظ زندگی مشترک برداشته شود. باشد که از ندامت های آتی پیشگیری کنیم.

 

لینک کوتاه:

zood.link/vhwzm

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره کودک

مشاهده خدمات زوج درمانی