درباره رویکردهای مختلف در زوج درمانی چه می‌دانید؟

 

تابه‌حال درباره زوج درمانی و رویکردهای مختلف آن چیزی شنیده‌اید؟ اگر به زندگی مشترک خودتان یا زوج‌هایی که اطراف شما هستند، به خوبی نگاه کنید، می‌توانید تعداد زیادی از مشکلات، اختلاف نظرها و چالش‌هایی را پیدا کنید، که بین همسران وجود دارد.

در بسیاری از موارد این مشکلات یا اختلاف نظرها، بسیار ناچیز و طبیعی هستند و با کمی گفت‌وگو حل می‌شوند. اما گاهی اتفاق می‌افتد که زوج‌ها از حل مشکلات، به تنهایی، ناتوان هستند و نیاز به مداخله یک فرد متخصص دارند. زوج درمانی بهترین راهکار برای بیرون آمدن از چالش‌های سخت یا غیرقابل حل زناشویی است.

این شیوه درمان روش‌های گوناگونی دارد که تحت عنوان رویکردهای مختلف در زوج درمانی معرفی می‌شوند.

در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم شما را با رویکردهای مختلف در زوج درمانی و تاثیر هر یک از آن‌ها در روند درمان زوجین صحبت کنیم.

اگر دوست دارید این رویکردها را بیشتر بشناسید و با آن‌ها آشنا شوید، ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید:

 

زوج درمانی چیست؟

پیش از آنکه به مزایا و رویکردهای زوج درمانی و تاثیر آن در کیفیت زندگی مشترک بپردازیم، بهتر است به سوال زوج درمانی چیست پاسخ دهیم. 

زوج درمانی شاخه‌ای از روان درمانی به شمار می‌رود که بر حل مشکلات و تعارضات میان زوجین تمرکز دارد. در حقیقت زوج درمانی یک راه حل علمی و موثر برای حل مشکلاتی است که زوجین از برطرف کردن آن‌ها ناتوان‌اند و یا دیگر شیوه‌ها مانند گفت‌وگو و ... در رفع مشکلات آن‌ها موثر نبوده است.

زوج درمانگر به زن و شوهر کمک می‌کند که زندگی مشترک خود را بررسی کرده و آنچه را که نیازمند تغییر است، مشخص کنند. گاهی سطح مشکلات زوجین، از نوع مشکلات پایدار است. یعنی زمان بسیار زیادی از ایجاد و رشد مشکل آن‌ها گذشته و به این ترتیب حل کردن مسائل و درمان آن‌ هم به زمان بیشتری نیاز دارد.

به طور کلی زوج درمانی تلاش می‌کند که با پیدا کردن ریشه مسائل و اختلافات، زوج‌ها را به سمت بهبود روابطشان هدایت کند. زوج درمانگر برای این کار رویکرهای مختلف زوج درمانی را به کار می‌گیرد و به کمک آن‌ها روند درمان را جلو می‌برد.  

 

مراحل زوج درمانی

رویکردهای مختلف در زوج درمانی مانند دیگر حوزه‌های مشاوره و روان درمانی مراحل مختلفی را در برمی‌گیرند که پس از طی شدن آن‌ها، در نهایت زوج‌ها به یک نتیجه مشخص برای ادامه ارتباط با یکدیگر و حل تعارضات میان خود می‌رسند.

این مراحل شامل چهار مورد زیر می‌شوند:

1. تمرکز روی مشکل مشخص مانند مشکلات جنسی، خیانت، حسادت، مسائل مالی، اعتیاد و ... .

2. شروع فرایند درمان دو نفره به کمک درمانگر و مشارکت فعال او برای درمان دو طرفه (به جای جلسات درمانی فردی).

3. به‌کارگیری رویکردهای موثر و ارائه راه حل برای رفع یا بهبودی مشکلات. 

4. تعیین هدف‌های روشن و مشخص برای درمان.

از زمانی که زوجین برای حل تعارضات خود به درمانگر مراجعه می‌کند، تا وقتی که این چهار مرحله تا رسیدن به نتیجه طی شود، مدت زمانی طول می‌کشد و میزان زمان آن بستگی به سطح و درجه‌بندی زوج‌ها، همکاری و مشارکت برای درمان و پیگیری جلسات درمان دارد.

 

هدف از زوج درمانی چیست؟

شاید زوج‌های زیادی را ببینید که همچنان اهداف زوج درمانی را نمی‌دانند و به همین دلیل در برخی موارد آن را بی‌فایده تلقی می‌کنند و یا چندان ضروری به حساب نمی‌آورند.

اما زوج درمانی با اهداف مشخصی انجام می‌گیرد که در انتهای راه، زوجین را با توجه به شرایط گوناگون آن، به یکی از این اهداف می‌رساند.

هدف‌هایی که در جلسات و روند به کارگیری رویکردهای مختلف در زوج درمانی میان زوجین به کار می‌روند، شامل موارد زیر هستند:

1. کاهش یافتن یا حل و بهبود اختلافات میان زوجین

2. امکان برقراری ارتباط موثر میان زوج‌ها و آموزش مهارت‌های ارتباطی کاربردی به آن‌ها

3. بررسی مسائل و مشکلاتی که پیش از ازدواج با آن درگیر بوده‌اند

4. دستیابی به فهم مشترک از سبک زندگی و ...

5. ارائه راه‌حل اصولی برای مشکلات بدون قضاوت و یا دخالت شخصی

6. کمک به تصمیم‌گیری درست و منطقی برای ادامه رابطه 

 

رویکردهای زوج درمانی

در روند درمان زوجین، مانند هر حوزه روان درمانی دیگر، شیوه‌های گوناگونی به کار گرفته می‌شود. رویکردهای مختلف در زوج درمانی برای هر زوجی با زوج دیگر متفاوت است و بسته به اینکه شما در رابطه خود با چه مشکلی روبه‌رو هستید، یکی از آن‌ها به کار می‌رود. 

بهتر است پیش از آنکه به درمانگر زوج مراجعه کنید، رویکردهای مختلف در زوج درمانی را بشناسید و با آگاهی کامل درباره آن اقدام به درمان کنید. این کار به شما کمک می‌کند که همکاری بیشتر و موثرتری را در جلسات درمانی خود داشته باشید و روند رسیدن به نتیجه برایتان تسهیل شود.

به طور کلی رویکردهای مختلف در زوج درمانی به چند دسته زیر تقسیم می‌شوند:

 

درمان متکی بر احساسات (EFT)

درمان متکی بر احساسات یا رویکرد هیجان‌مدار، روشی از روان درمانی زوج است که با تاثیرگذاری بالا، به صورت ساختارمند و کوتاه مدت اجرا می‌شود. این رویکرد روی هیجانات زوجین متمرکز است و در خود تنظیمی هیجانی به افراد کمک می‌کند.

EFT از جمله مهم‌ترین شیوه‌ها در میان رویکردهای مختلف در زوج درمانی است که سعی می‌کند زوج‌ها با تمرکز روی احساسات مثبت، بازسازی هیجانی و همچنین یافتن معنای جدید برای ارتباط با دیگران، روابط خود را بهبود ببخشند.  در این رویکرد یک نوع وابستگی ایمن ایجاد می‌شود که هر دو طرف می‌توانند به کمک آن با اعتماد بیشتر نسبت به ادامه رابطه مثبت خود اقدام کنند.

هدف از به‌کارگیری این رویکرد بالا بردن کیفیت زندگی افراد و تمرکز روی افکار و شناخت خود است.

 

درمان رفتاری_تلفیقی (CBT)

یکی دیگر از رویکردهای مختلف در زوج درمانی روش درمان رفتاری_تلفیقی است که از آن با عنوان روش زوج درمانی CBT یاد می‌شود.

این رویکرد به بررسی پریشانی‌های موجود در رابطه زوجین، پرورش پذیرش و در نهایت ایجاد تغییر در رفتار آن‌ها می‌پردازد. تمرکز این رویکرد بر تغییر رفتار در یکی از شرکای زندگی است. اما مقدم بر آن سعی می‌کند که توانایی افراد را برای درک و همدردی شریک زندگی خود بالا ببرد.

درمان رفتاری_تلفیقی به عنوان یکی از مهم‌ترین رویکردهای مختلف در زوج درمانی در سه مرحله ارزیابی، بازخورد و درمان انجام می‌گیرد. این درمان در واقع کمک بسیاری به کسب اطلاعات درباره دیدگاه طرفین نسبت به مشکل آن‌ها می‌کند. 

 

درمان راه حل محور

از دیگر رویکردهای مختلف در زوج درمانی باید به رویکرد راه حل محور اشاره کرد. در این رویکرد درمانگر تلاش می‌کند که بر تعاملات میان زوجین متمرکز شود. در حقیقت این رویکرد یک رویکرد تعاملی است و هدف از آن حل گلایه‌هایی است که از سوی زوجین مطرح می‌شود.

در رویکرد راه حل محور، تلاش بر ارائه راه حل و بررسی عواملی است که در نهایت به ایجاد خشنودی یا حس خوب در زوج‌ها منجر می‌شود. آموزش نسبی‌نگری در مقابل مطلق‌نگری، کاری است که در این رویکرد از میان رویکردهای مختلف در زوج درمانی انجام می‌شود.

 

روایت درمانی

در روایت درمانی که از جمله رویکردهای مختلف در زوج درمانی هم به شمار می‌رود، تراپیست به شما کمک می‌کند که مشکل خود را به شکل روایت بیان کرده و سپس با همراهی او نقاط منفی روایت را بازنویسی کنید.

این رویکرد به شما کمک می‌کند که دید جدیدی را نسبت به مشکل خودتان به دست آورید و توانایی بررسی مشکل را از جنبه‌های گوناگون داشته باشید. این روش به شما کمک می‌کند که گذشته را کشف کنید و ناهنجاری‌هایی را که تاکنون پنهان مانده‌اند را بشناسید و هر یک را به شکل موثری حل کنید.

در این شیوه شما راه‌های جدیدی را برای مقابله با مشکلات خود می‌آموزید و روایت خود را به شکل مثبتی بازنویسی می‌کنید.

 

مزایای زوج درمانی

زمانی که شما برای حل مشکل و تعارضات میان خود و شریک زندگی‌تان به زوج درمانگر مراجعه می‌کنید، از مزایای بسیار خوبی در زندگی زناشویی و بهبود روابط خودتان بهره‌مند می‌شوید. 

از جمله مهم‌ترین مزایای به کارگیری رویکردهای مختلف در زوج درمانی برای بهبود روابط زوجین، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_ کمک به یافتن اهداف مشترک در زندگی و تلاش برای دستیابی به آن.

_ یافتن یک دیدگاه جدید برای مقابله با مشکلات.

_ ایجاد ارتباط صمیمی میان زوجین.

_ یادگیری مهارت گفت‌وگو به جای دعوا و جروبحث.

 

چند نکته مهم برای استفاده از زوج درمانی

تصمیم به بهبود روابط و حل مشکلات و مراجعه به زوج درمانگر، اولین و مهم‌ترین قدم برای حل تعارضات است. اما باید چند نکته مهم را در ارتباط با درمان در نظر بگیرید:

_ اثربخشی درمان نیاز به مراجعه مستمر و پیگیری دارد. بنابراین بهتر است در این مسیر صبور باشید.

_ همراهی و مشارکت مهم‌ترین چیزی است که برای تاثیرگذاری رویکردهای مختلف در زوج درمانی اهمیت دارد. بنابراین سعی کنید همراهی خوبی برای مراجعه به درمانگر و انجام تمرین و یادگیری مهارت‌ها داشته باشید.

_ تعیین رویکردهای مختلف در زوج درمانی را به درمانگر متخصص بسپارید و برای انجام هیچ رویکردی پافشاری بی‌مورد نکنید.

 

بهترین مرکز زوج درمانی را چگونه پیدا کنیم؟

دغدغه بسیاری از زوج‌ها، پیدا کردن یک مرکز مشاوره و روانشناسی معتبر است که رویکردهای مختلف در زوج درمانی را به شکل تخصصی در اختیارشان قرار دهد. 

برای یافتن بهترین مرکز زوج درمانی بهتر است از جست‌وجو در اینترنت بهره بگیرید. اما باید توجه داشته باشید، تنها مراکزی را انتخاب کنید که نام و نشانی دقیق و مشخص دارند و امکان بررسی پیشینه کلینیک و درمانگران آن وجود دارد.

کلینیک تخصصی مشاوره و روانشناسی افق سلامت با داشتن بهترین درمانگران در زمینه زوج درمانی و ارائه خدمات در زمینه رویکردهای مختلف در زوج درمانی یکی از برترین انتخاب‌های شماست.

با ورود به سایت رسمی افق سلامت این امکان را دارید که پیشینه کلینیک و رزومه کاری و تحصیلی درمانگران را به دقت بررسی کنید. با یک انتخاب هوشمندانه می‌توانید مشکلات زناشویی خود را به خوبی حل کرده و روابط خودتان را مدیریت کنید.

 

سخن آخر

بهره‌گیری از رویکردهای مختلف در زوج درمانی به زوج‌ها این امکان را می‌دهد که با توجه به مشکل و مسائل میان خود، بهترین رویکرد را برای درمان به کار بگیرند.

زوج درمانی اگر به کمک یک مشاور متخصص و درمانگر کارآزموده انجام بگیرد، بهبود روابط، پایداری عواطف و موفقیت در زندگی زناشویی را به دنبال خواهد داشت.

درمانگران ما با به کارگیری رویکردهای مختلف در زوج درمانی شما را برای دستیابی به یک رابطه گرم و صمیمی و البته سالم راهنمایی می‌کنند. 

 

لینک کوتاه:

zood.link/kmztm

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره کودک

مشاهده خدمات زوج درمانی