آیا دلایل سردمزاجی در زنان را می‌دانید؟

در این مقاله می‌خوانید:

 

 

 

قطعا تابه‌حال شنیده‌اید که برخی از زوج‌ها در روابط زناشویی‌شان از سرد مزاجی شریک خود ناراحت هستند و یا آن را دلیلی بر بی‌کیفیت بودن رابطه جنسی خود می‌دانند. 
سرد مزاجی یکی از چالش‌های بسیار جدی در روابط زناشویی است که زوج‌ها را به شکل مستقیم در روابط جنسی با مشکل روبه‌رو می‌کند. بنابراین زمانی که یکی از طرفین رابطه دچار سرد مزاجی باشد، کیفیت سکس به شدت پایین می‌آید و رضایت جنسی را به حداقل می‌رساند.
اما سرد مزاجی در اثر عوامل گوناگونی اتفاق می‌افتد که در بسیاری از موارد آگاهی از آن‌ها و روش مواجهه درست با این عوامل کمک می‌کند هر چه بهتر و اصولی‌تر این مشکلات را حل کنید.
در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم شما را با دلایل سرد مزاجی در زنان و مشکلات آن آشنا کنیم. اگر دوست دارید درباره این موضوع بیشتر بدانید و برای حل مشکل زناشویی خود به شکل اصولی اقدام کنید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 


سرد مزاجی چیست؟

عبارت سرد مزاجی یکی از عبارات بسیار رایجی است که در برابر کیفیت رابطه جنسی به کار می‌رود. این اصطلاح هم برای زنان و هم مردان و دیگر گروه‌های جنسیتی به کار می‌رود و ممکن است در هر کسی رخ دهد. 
نکته مهمی که درباره سرد مزاجی وجود دارد این که باید میزان کلی تمایل جنسی در هر فردی را مورد نظر قرار داد. به زبان ساده هر فردی تمایل جنسی متفاوتی از دیگری دارد و کمتر بودن این تمایل نسبت به دیگری، دلیل بر سرد مزاجی نیست.
بلکه سرد مزاجی فاکتورهای خاصی را در برمی‌گیرد که با توجه به آن‌ها می‌توان گفت یک فرد به سرد مزاجی مبتلاست یا نه.
حالا که با کلیت سرد مزاجی در زنان و مردان و ... آشنا شدید، بهتر است تعریف دقیق‌تری را درباره آن بدانید و این عبارت را به درستی به کار بگیرید.
بهترین تعریف از سرد مزاجی اینگونه بیان می‌شود:« سرد مزاجی به حالتی گفته می‌شوند که با عدم تمایل فرد و عدم لذت جنسی در او اتفاق می‌افتد.» این اختلال یکی از رایج‌ترین اختلالات جنسی در میان خانم‌هاست و به همین دلیل مطالعه درباره دلایل سرد مزاجی در زنان اهمیت زیادی دارد.
باید این نکته مهم را هم بدانید که به دلیل القای حس حقارت در عبار سرد مزاجی، متخصصان سسکوژی نام هیپو جینیسموس Hypogyneismus را روی آن گذاشته‌اند.

دلایل سرد مزاجی در زنان چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارند که باعث سرد مزاجی زنان می‌شوند و لزوما همه زنانی که به این اختلال مبتلا هستند، همه این دلایل را به شکل مشترک ندارند. ازجمله مهم‌ترین دلایل سرد مزاجی در زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

باور غلط درباره رابطه جنسی

متاسفانه به دلیل نبود آموزش صحیح درباره رابطه جنسی، باورهای غلط و بسیار اشتباهی وجود دارد که موجب بی میلی جنسی در زنان می‌شود. برخی از زنان به دلیل باور غلطی که به رابطه جنسی دارند، نمی‌توانند ارتباط درستی با همسر خود برقرار کنند و از آنجایی که باور دارند رابطه جنسی تنها برای لذت بردن مرد است، خودشان هیچ نوع لذتی را تجربه نمی‌کنند. این اتفاق به مرور زمان به ایجاد سرد مزاجی در زنان منجر می‌شود.

 

احساس گناه

احساس گناه که بخشی از همان باور غلط درباره رابطه جنسی هم هست، یکی دیگر از دلایل سرد مزاجی در زنان به شمار می‌رود. این احساس گناه ناشی از فرهنگ، نوع تربیت و ... است و در نهایت بی‌میلی و سرد مزاجی در زنان را به دنبال دارد.

 

افسردگی

افسردگی در حالت شدید و پیشرفته آن، در برخی موارد به میلی جنسی و سرد مزاجی در زنان منجر می‌شود. به زبان ساده فردی که با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کند به احتمال بیشتری به سرد مزاجی مبتلا می‌شود.

 

مصرف برخی از داروها

گاهی اوقات مصرف برخی از داروها، خصوصا داروهایی که به سلامت روان مرتبط هستند، باعث ایجاد سرد مزاجی در زنان می‌شود.

 

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب عامل مهم دیگر در میان دلایل سرد مزاجی در زنان است. زمانی که سطح استرس و اضطراب، چه شغلی، تحصیلی و چه خانوادگی و ... بالا باشد، آمادگی فرد برای برقراری رابطه جنسی هم کاهش پیدا می‌کند. بنابراین می‌توان استرس و اضطراب را یکی از دلایل سرد مزاجی در زنان و مردان دانست.

 

ترس از بارداری

ترس از بارداری و وحشت از باردار شدن، از مهم‌ترین دلایل سرد مزاجی در زنان است. این اتفاق خصوصا زمانی که وسایل پیشگیری از بارداری در دسترس نیست، بیشتر رخ می‌دهد. بنابراین این ترس بروز سرد مزاجی در زنان را به دنبال دارد.

 

تجربه جنسی ناخوشایند

داشتن تجربه جنسی ناخوشایند در گذشته، مانند تجاوز، خشونت جنسی و ... به مقدار بسیار زیادی در ایجاد سرد مزاجی در زنان تاثیرگذار است. به همین دلیل ریشه این بی میلی جنسی در زنان را می‌توان در تجربیات جنسی گذشته آن‌ها جست‌وجو کرد.

 

کمبود اعتمادبه‌نفس

یکی دیگر از دلایل سرد مزاجی در زنان کمبود اعتمادبه‌نفس و زشت‌انگاری بدن است. کسانی که تصور خوبی از بدن خود ندارند و خودشان را زشت می‌دانند، به دلیل کمبود اعتمادبه‌نفس، ارتباط جنسی سخت‌تری را هم با دیگران برقرار می‌کنند. کمبود اعتمادبه‌نفس، خصوصا در خانم‌ها، سرد مزاجی در آن‌ها را به دنبال دارد.

 

واژینیسموس

واژینیسموس نیز یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل سرد مزاجی در زنان است که به عنوان یکی از مشکلات جسمی در این زمینه در نظر گرفته می‌شود. این مشکل با درد شدید و گاهی خونریزی در هنگام دخول بروز می‌کند و رابطه جنسی را بدون لذت باقی می‌گذارد.

 

خشکی واژن

خشکی واژن نیز از دیگر دلایل سرد مزاجی در زنان است که اگر درمان نشود می‌تواند به یک مشکل بسیار جدی در برقراری رابطه جنسی میان زوجین تبدیل شود.

 

نبود رابطه عاطفی خوب با همسر

آنچه برای برقراری رابطه جنسی میان زوج‌ها بسیار اهمیت دارد، محبت و عاطفه میان آن‌هاست. زمانی که به هر دلیلی این رابطه عاطفی خوب وجود نداشته باشد و زن و شوهر از نظر عاطفی در وضعیت مناسبی نباشند، سرد مزاجی در زنان بروز می‌کند.

 

عدم پیش‌نوازی

پیش‌نوازی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که زوج‌ها باید در روابط جنسی خود آن را در نظر بگیرند. این پیش‌نوازی به طور خاص برای زنان اهمیت بیشتری دارد و باعث برانگیختگی جنسی آن‌ها می‌شود. 
بنابراین باید گفت یکی از دلایل سرد مزاجی زنان نبود پیش‌نوازی و اهمیت ندادن به این بخش از رابطه جنسی است.

 

چرا سرد مزاجی زنان نگران‌کننده است؟

رابطه جنسی و توانایی برقراری آن در میان زوج‌ها یکی از مهم‌ترین روابط خصوصی میان زن و شوهرهاست که یکی از پایه‌های مهم روابط زناشویی را در برمی‌گیرد. بنابراین وجود هر نوع اختلالی در آن می‌تواند این رابطه را دچار چالش کند. سرد مزاجی در زنان یکی از اتفاقات مهمی است که رخ دادن آن در روابط زناشویی، زوج‌ها را با ناآرامی و نگرانی مواجه می‌کند.
سرد مزاجی در زنان باعث به‌وجود آمدن مشکلات زیر می‌شود:

 

ایجاد تنش روانی میان زن و مرد

اولین عارضه سرد مزاجی در زنان ایجاد تنش روانی و اختلاف در میان زوج‌هاست. زمانی که زوج‌ها با سرد مزاجی یکی از طرفین رابطه مواجه می‌شوند، میزان استرس و تنش روانی میان آن‌ها افزایش می‌یابد و اختلاف میان آن‌ها شکل می‌گیرد.

 

 بروز عصبانیت و پرخاشگری

از آنجایی که سرد مزاجی در زنان باعث افت کیفیت یا عدم انجام رابطه جنسی می‌شود، به مقدار بسیار زیادی عصبانیت و پرخاشگری را به دنبال دارد. ایجاد اختلال در برقراری رابطه جنسی و روابط زناشویی، هر دو طرف رابطه را به شدت عصبی و پرخاشگر خواهد کرد.

 

نگرانی و اضطراب

یکی از نتایج سرد مزاجی در زنان ایجاد نگرانی و اضطراب در آن‌ها و شریک جنسی‌شان است. طرفین در هر بار برقراری رابطه جنسی با یکدیگر، نگرانی و اضطراب شدیدی را درباره لذت بردن یا نبردن از سکس، رسیدن به ارگاسم و ... تحمل می‌کنند.

 

کاهش اعتمادبه‌نفس در مردان

سرد مزاجی در زنان به طور مستقیم، اعتمادبه‌نفس مردان را نشانه می‌رود. مردان به عنوان شریک جنسی زنی که به سرد مزاجی مبتلاست، دچار کاهش اعتمادبه‌نفس و احساس ناتوانی برای به لذت رساندن زنان می‌شوند.

 

درمان سرد مزاجی در زنان چیست؟

حالا که با دلایل و اهمیت درمان سرد مزاجی در زنان آشنا شدید، بهتر است راه‌های درمان این مشکل را هم بدانید. آگاهی از شیوه درمان و راه‌هایی که برای کاهش سرد مزاجی وجود دارد، باعث می‌شود این مشکل را بسیار راحت‌تر و با استرس کمتری حل کنید.
مهم‌ترین روش‌های درمان سرد مزاجی در زنان را می‌توان در موارد زیر جست‌وجو کرد:

 

روان درمانی

همانطور که اشاره کردیم، در موارد بسیار زیادی ریشه مشکلات جنسی میان زوج‌ها و سرد مزاجی در زنان روانی است. به همین دلیل روان درمانی به عنوان یکی از راه‌های درمان سرد مزاجی در زنان معرفی می‌شود که تاثیر بسیاری در رفع آن دارد.
صحبت با یک مشاور و روانشناس متخصص که شما را قضاوت نمی‌کند، به خوبی شما را در مسیر درمان پیش می‌برد و رفته‌رفته می‌توانید روند بهبودی را در خودتان ببینید.

 

سکس‌تراپی و زوج درمانی

یکی دیگر از راه‌های درمان سرد مزاجی در زنان سکس‌تراپی و زوج درمانی است. در بسیاری از موارد لازم است که ریشه مشکل در حضور هر دو فرد و شریک جنسی بررسی شود. سکس‌تراپی و زوج درمانی به خوبی کمک می‌کنند که زوج‌ها با آگاهی بیشتری نسبت به خواسته و تمایلات یکدیگر برخورد کنند. 
پس بهتر است در شرایطی که سرد مزاجی در زنان یا مردان رخ می‌دهد، به یک زوج درمانگر یا سکس تراپیست حرفه‌ای و متخصص مراجعه کنید.

 

درمان دارویی

دارو درمانی نیز از دیگر مواردی است که برای درمان سرد مزاجی در زنان و مردان انجام می‌شود. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که درمان دارویی فقط با تشخیص و نظر پزشک متخصص انجام می‌گیرد. بنابراین به هیچ عنوان، خودسرانه، اقدام به مصرف دارو نکنید. چراکه مصرف یک داروی اشتباه می‌تواند کل سیستم بدنی شما را به هم بزند.
چنانچه نیاز به مصرف دارو داشته باشید، پزشک یا روانپزشک متخصص به شما خواهد گفت و مدت زمان مصرف و دوز مصرفی آن را هم به طور دقیق برای شما مشخص می‌کند.

 

هورمون تراپی

گاهی برای درمان سرد مزاجی در زنان از هورمون تراپی استفاده می‌کنند. زیرا در بسیاری از موارد، این تغییرات هورمونی هستند که بی‌میلی جنسی را به دنبال می‌آورند. هورمون تراپی عموما در مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ریشه مشکل سرد مزاجی، مشکلات جسمی هستند.

 

برای درمان سرد مزاجی در زنان به کجا مراجعه کنیم؟

انتخاب یک درمانگر و مرکز درمانی خوب ، ازجمله انتخاب‌هایی است که بسیاری از افراد برای آن سردرگم هستند و دقیقا نمی‌دانند به چه مرکز یا کلینیکی مراجعه کنند. 
مراکز و کلینیک‌های زیادی وجود دارند که در زمینه درمان بی‌میلی جنسی و حل مشکلات سرد مزاجی در زنان فعالیت می‌کنند. بنابراین با یک جست‌وجوی اینترنتی یا پرسش از افرادی که پیش از شما به این مراکز مراجعه کرده‌اند، روش بسیار خوبی برای انتخاب مراکز درمانی است.
کلینیک روانشناسی و مشاوره افق سلامت با سال‌ها سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره، می‌تواند شما را در این مسیر هدایت کند.
با ورود به سایت رسمی کلینیک افق سلامت می‌توانید به راحتی از بخش «دپارتمان‌ها» درمانگران مرکز را در حوزه تخصصی آن‌ها ببینید. همچنین امکان بررسی رزومه کامل درمانگر هم وجود دارد.
خدمات مشاوره زوج درمانی و سکس‌تراپی، مشاوره و روان درمانی فردی، مشاوره و روانشناسی خانواده، روانشناسی و مشاوره کودک و نوجوان، گفتار درمانی، مشاوره پیش از ازدواج، روانپزشکی و ... از جمله خدماتی هستند که در مرکز مشاوره افق سلامت به شما ارائه خواهد شد.

 

سخن آخر

سرد مزاجی در زنان اتفاقی است در دوره‌های خاصی برای برخی از خانم‌ها رخ می‌دهد و می‌تواند مشکلات زیادی را در زندگی زناشویی آن‌ها به وجود آورد. دلایل سرد مزاجی در زنان هر چه باشد، با استفاده از روش‌های درمانی صحیح، قابل درمان است و می‌توان مشکل را حل کرد.
نکته مهم برای درمان سرد مزاجی در زنان این است که درمان را جدی بگیرید و به افراد متخصص در این زمینه مراجعه کنید. درمانگران ما از ابتدا تا انتهای این مسیر را همراه با شما خواهند بود.
در مسیر درمان صبور باشید و تا رسیدن به نتیجه مناسب، آن را قطع نکنید. مهم‌ترین نکته درباره درمان این دست از مشکلات، استمرار در آن است. 

 

لینک کوتاه:
zood.link/7d7bq

 

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره کودک

مشاهده خدمات زوج درمانی