روانشناس خانم در تهران را چطور انتخاب کنیم؟

 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌‌هایی که امروزه افراد زیادی با آن درگیر هستند، انتخاب یک روانشناس و مشاور متخصص و حرفه‌ای است. بنابراین هر فردی سعی می‌کند بهترین انتخاب را در این مسیر داشته باشد و مسیر درمان خود را با یک روانشناس متخصص ادامه دهد.
امروزه انتخاب یک روانشناس خانم در تهران که تخصص، مهارت و تجربه کافی را در زمینه خدمات مشاوره و روانشناسی داشته باشد بسیار اهمیت دارد. بنابراین در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم درباره نکات مهم انتخاب روانشناس خانم در تهران صحبت کنیم. اگر شما هم دوست دارید یک مشاور خانم در تهران را انتخاب کنید و درباره این موضوع بیشتر بدانید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 

روانشناس کیست؟

روانشناس فردی است که به شناسایی، بررسی و مشاهده رفتارهای انسانی یا فرآیندهای ذهنی افراد می‌پردازد. اصولا روانشناس، درمانگری است که تلاش می‌کند فرآیندهای روانی یک فرد را به‌خوبی شناخته، آن‌ها را بررسی، تحلیل و ارزیابی کند. در نهایت به فرد کمک می‌کند که نسبت به این فرآیندهای ذهنی و روانی آگاه‌تر شده و آن‌ها را به شکل اصولی مدیریت و کنترل کند. 
روانشناسان افرادی هستند که در دانشگاه در رشته روانشناسی تحصیل کرده و تخصص خود را در زمینه ذهن و روان انسان‌ها گرفته‌اند.
امروزه با توجه به افزایش فشارهای روانی ناشی از زندگی مدرن و شهری، لزوم مراجعه به روانشناس و مشاور بیش از پیش احساس می‌شود. بنابراین عده زیادی از افراد برای بازیابی سلامت روان خود به دنبال بهترین روانشناس خانم در تهران هستند. پیگیری سلامت روان و مراجعه به درمانگر، به‌عنوان یکی از نیازهای ضروری دنیای امروز در نظر گرفته می‌شود که هر فردی باید نسبت به آن حساس و پیگیر باشد.

 

اهمیت مراجعه به روانشناس

بسیاری از افراد همچنان درباره اهمیت و لزوم مراجعه به روانشناس اطلاعات کافی ندارند. به همین دلیل در مراجعه به یک درمانگر متخصص برای بازیابی سلامت روان خود به‌کندی عمل می‌کنند.
درصورتی‌که امروزه ضرورت و اهمیت مراجعه به روانشناس خانم در تهران بر کسی پوشیده نیست. ازجمله مهم‌ترین دلایل مراجعه به یک روانشناس یا مشاور متخصص می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

خودشناسی و خودآگاهی

یکی از مهم‌ترین دلایل مراجعه به روانشناس که ضرورت بسیاری دارد، رسیدن به خودشناسی و خودآگاهی است. عموما آدم‌ها شناخت درستی از خودشان ندارند و به همین دلیل هم در برخورد با ابعاد مختلف وجود خودشان دچار مشکل می‌شوند و یا آنطور که باید، نمی‌توانند رفتارهای خود را کنترل یا مدیریت کنند.
به‌طورکلی باید گفت که یکی از مهم‌ترین معیارهای سلامت روان و رسیدن به یک ثبات نسبی روحی در زندگی، نیاز به خودآگاهی و خودشناسی دارد. این اتفاق با مراجعه به یک روانشناس متخصص و کمک گرفتن از او به‌خوبی انجام می‌گیرد.


بهبود روابط اجتماعی یا عاطفی زوجین

همه ما هر روز با تعداد زیادی از آدم‌ها در ارتباطیم که برای برقراری این ارتباط نیاز به مهارت‌های گوناگون داریم. در واقع نمی‌توان بدون هیچ ارتباط و برخوردی با آدم‌ها زندگی کرد! بنابراین همه ما نیاز داریم که مهارت‌های ردرست رفتاری و ارتباطی را بیاموزیم و از این راه به بهبود روابط خود کمک کنیم.
یادپیری مهارت‌های ارتباطی برای بهبود روابط، در روابط عاطفی هم اهمیت بسیاری دارد و بسیاری از زوج‌ها به آن نیازمندند. بنابراین برای بهبود روابط عاطفی میان همسران یا پارتنرها باید از یک روانشناس خانم در تهران کمک گرفت که مهارت و تخصص لازم را در این زمینه دارد.

 

مشکلات روانشناختی

متاسفانه امروزه مشکلات زندگی به حدی رسیده‌اند که فشارهای روحی و روانی زیادی را به افراد منتقل می‌کنند. بنابراین طیف گسترده‌ای از آدم‌ها را می‌بینیم که با انواع مشکلات مانند اضطراب، استرس، وسواس یا دیگر مشکلات روانشناختی درگیر هستند. در این موارد بهترین کار، مراجعه به یک روانشناس خانم در تهران است تا به کمک تخصص و مهارتی که دارد، در این زمینه به شکل موثری عمل کند.
روانشناس می‌تواند مشکلات شما را در زمینه درمان انواع اختلالات افسردگی، وسواس، دو قطبی و ... برطرف کند.


رخدادهای مهم زندگی

قطعا این تجربه را داشته‌اید که در بزنگاه‌های خاصی از زندگی، از تصمیم‌گیری باز بمانید و نیاز به فردی داشته باشید که در این مسیر به شما کمک کند. اصولا کمک دیگرانی که با شما دوست، خانواده، همکار و ... هستند، در کنار مزایای زیادی که دارد، با قضاوت‌های شخصی یا راهنمایی‌های غیرتخصصی غیراصولی همراه است. بنابراین به فردی نیاز دارید که در کنار تخصص و مهارت، به دور از قضاوت‌ها و سوگیری شخصی شما را در تصمیم‌گیری‌هایتان راهنمایی کند. 
این رخدادهای مهم، موارد مختلفی را در برمی‌گیرند. مانند ازدواج، فرزندآوری، از دست دادن یکی از اعضای خانواده، ازدواج مجدد، اضافه شدن یک عضو جدید به خانواده، تصمیم به مهاجرت، تغییر شغل یا رشته تحصیلی و ... .

 


یک روانشناس خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

عموما معیارهای خاصی برای انتخاب روانشناس خوب وجود دارد که با در نظر گرفتن آنها می‌توانید یک روانشناس خانم در تهران یا مشاور متخصص را انتخاب کنید. مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک روانشناس خوب در تهران باید داشته باشد، موارد زیر هستند:

 

تخصص

اولین و مهم‌ترین معیاری که یک روانشناس خوب در تهران را از دیگر روانشناسان متمایز می‌کند، تخصص است. قطعا هر فردی که برای رفع یک مشکل به دنبال روانشناس یا مشاور می‌رود، به‌دنبال کمک گرفتن از یک متخصص است. بنابراین تخصص یکی از معیارهای بسیار مهم برای انتخاب روانشناس خانم در تهران است. برای این کار بهتر است پیش از انتخاب روانشناس مورد نظر، رزومه کاری و تحصیلی درمانگران را بررسی کنید.

اعتبار

بخشی از کار روانشناسی و یا هر حرفه دیگری، روی اعتباربنا شده است. بنابراین ضروری است که اعتبار درمانگری را که انتخاب می‌کنید بسنجید. این اعتبار را می‌توانید با بررسی تجربیات کاری یا پرسش از مراجعان پیشین درمانگران به دست آورید.

عدم قضاوت

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای انتخاب روانشناس خانم در تهران عدم قضاوت است. این ویژگی، مهم‌ترین موردی است که یک مشاور یا روانشناس را از افراد عادی جدا می‌کند. به زبان ساده، اگر شما به دنبال یک فرد برای بیان مشکلات خود باشید که قضاوت را هم در نظرات خودش جای دهد، می‌توانید از دوستان یا نزدیکان خود کمک بگیرید! بنابراین یک روانشناس خوب می‌بایست به دور از هرگونه پیش‌داوری به مراجع خود کمک کند.

شنونده بودن

زمانی که برای حل مسائل و مشکلات خود به روانشناس مراجعه می‌کنید، قطعا انتظار دارید که حرف‌های شما به ‌خوبی شنیده شود. بنابراین ویژگی مهم یک روانشناس خانم در تهران که کار خود را به صورت کاملا حرفه‌ای انجام می‌دهد، این است که او شنونده خوبی برای شما باشد.


تفاوت روانشناس خانم و آقا چیست؟

برخی افراد میان انتخاب روانشناس خانم و آقا دچار تردید هستند. گاهی افراد نمی‌دانند کدام روانشناس برای آن‌ها مناسب‌تر است. در این زمینه باید گفت، خوشبختانه امروزه نگاه به روانشناسان زن یا مرد، از سطح نگاه‌های جنسیتی و برتری جنسیتی فراتر رفته است. بنابراین هیچ تفاوتی میان انتخاب یک روانشناس خانم در تهران یا روانشناس آقا وجود ندارد. هر درمانگر به تناسب حوزه کاری، مهارت و تخصص خودش در نظر گرفته می‌شود.
بنابراین انتخاب روانشناس خانم در تهران کاملا با توجه به راحتی و تمایل شما انجام می‌گیرد. بنابراین هنگام انتخاب درمانگر، به این توجه کنید که با روان درمانگر زن راحت‌تر هستید یا درمانگر مرد و سپسدست به انتخاب بزنید. خوشبختانه امروز تعداد روانشناسان متخصص خانم در کشور بسیار زیاد است و می‌توانید در حوزه‌های مختلف به آن‌ها مراجعه کنید.

 

هزینه خدمات مشاوره و روانشناسی چقدر است؟

یکی از نکاتی که افراد هنگام مراجعه به روانشناس خانم در تهران آن را مورد توجه قرار می‌دهند، هزینه‌های مراجعه به روانشناس خانم در تهران است. مواردی که در تعیین میزان ویزیت و حق مشاوره روانشناسان در نظر گرفته می‌شود، موارد زیر هستند:

  1. میزان تحصیلات
  2. تخصص
  3. میزان مهارت

این سه مورد مشخص می‌کند که میزان حق مشاوره یک روانشناس یا مشاور متخصص چه اندازه باید باشد. اگرچه هزینه‌های خدمات مشاوره و روانشناسی، تحت پوشش بیمه نیست، اما یکی از خدمات بسیار مهم در زندگی هر فردی است. پس این نکته مهم را در نظر بگیرید که هر اندازه برای سلامت روان خود هزینه کنید، کمک می‌کند که از هزینه‌های هنگفت آینده جلوگیری شود.

 

چطور روانشناس خانم در تهران انتخاب کنیم؟

برای انتخاب روانشناس خانم خوب در تهران باید به نکات مهمی که برای انتخاب مشاور و روانشناس بیان کردیم توجه کنید. به طور کلی آنچه در انتخاب یک روانشناس خانم خود در تهران اهمیت دارد، میزان راحتی و تمایل شما برای مراجعه، حوزه مورد نظر، تخصص و اعتبار درمانگر است.
برای آنکه فرایند انتخاب درمانگر را برای خودتان آسان‌تر کنید، بهتر است ابتدا کار جست‌وجوی اینترنتی را آغاز کنید. با جست‌وجو در سایت‌های روانشناسی یا کلینیک‌های تخصصی روانشناسی می‌توان بهترین روانشناس خانم در تهران را پیدا کنید. در این مسیر با خواندن بخش نظر کاربران درباره هر درمانگر، می‌توانید اطلاعات بسیار خوبی را درباره آن به دست آورید.
روش دیگری که می‌توانید برای انتخاب روانشناس خانم در تهران به کار بگیرید، پرسش از افراد باتجربه در این زمینه است. این افراد می‌توانند شما را در مسیر یک روان درمانگر خوب و متخصص به‌خوبی یاری کنند. 

 

چند نکته مهم برای مراجعه به روانشناس

  • برای مراجعه به دکتر روانشناس خانم در تهران باید چند نکته مهم را درنظر بگیرید تا با رعایت این نکات، به نتیجه درست و اصولی برسید. 
  • بهترین دکتر روانشناس خانم در تهران را با توجه به تخصص او و حوزه مورد نظر خودتان انتخاب کنید. به‌این‌صورت که اگر به مشکل اضطراب یا استرس مبتلا هستید، درمانگری را انتخاب کنید که در این زمینه توانایی و تخصص لازم را دارد.
  • برای انتخاب روانشناس خانم در تهران عجله نداشته باشید و درمانگر خود را پس از تحقیق و بررسی دقیق انتخاب کنید.
  • جلسات درمان خود را به صورت منظم و با پیگیری دقیق پیش ببرید. تا جایی که می‌توانید وقفه‌ای میان جلسات نیندازید و تا جای ممکن از کنسل کردن جلسات درمان خود بپرهیزید.
  • مراجعه به درمانگر از اولین جلسه تا رسیدن به نتیجه مورد نظر، یک پروسه طولانی مدت است. بنابراین باید در این مسیر صبور باشید و جلسات درمان را تا زمانی که درمانگر تشخیص می‌دهد ادامه دهید.
  • گاهی روانشناس خانم در طی جلسات درمان، مصرف دارو را هم ضروری می‌داند. در این شرایط ممکن است شما را به روانپزشک ارجاع دهد تا داروی مورد نظر را برای شما تجویز کند. بنابراین بهتر است طبق نظر و تشخیص روانشناس خود عمل کنید و داروهای تجویزشده را طبق دستور مصرف کنید.

 

سخن آخر

انتخاب یک روانشناس خانم در تهران برای رفع بسیاری از مشکلات، اختلالات روانشناختی یا اقدامات مهم و مختلف، بسیار اهمیت دارد. بنابراین بهتر است این کار را با دقت و وسواس زیادی انجام دهید. حتما به این نکته توجه کنید که روانشناس مورد نظر خود را مطابق با مشکل یا مسئله‌ای که دارید و به شکل تخصصی انتخاب کنید. برای انتخاب بهترین روانشناسان می‌توانید به سایت کلینیک روانشناسی و مشاوره افق سلامت مراجعه کنید و با بررسی رزومه کاری و تحصیلی درمانگران، درمانگر مورد نظر خود را انتخاب کنید. درمانگران ما در کلینیک افق سلامت از ابتدا تا انتهای این مسیر همراه با شما هستند.
 
  

 

 

 

مشاهده متخصصین مشاوره و روان درمانی فردی

مشاهده خدمات زوج درمانی