کنترل گری و خطرات رابطه با افراد کنترل گر

در این مقاله می‌خوانید:

 

 

تصور کنید در طول زندگی و در تمام طول روز، فردی در کنار شما باشد و باید و نباید و بکن‌نکن‌های عجیب و غریب را به شما بگوید. دائما از شما ایراد می‌گیرد، در هر کار و مسئله‌ای نظر خودش را اعمال می‌کند و حتی اجازه انجام کارهای شخصی‌تان را آنطور که خودتان دوست دارید، از شما سلب می‌کند. 
آیا با این شرایط می‌توانید زندگی کنید؟ یا به سمت رشد بروید؟
برخی افراد ویژگی‌های خاصی دارند که به‌واسطه آن‌ها به عنوان شخصیت کنترل‌گر شناخته می‌شوند. افرادی که این نوع شخصیت را دارند، عموما افرادی هستند که ارتباط با آن‌ها و وارد شدن با آن‌ها در یک رابطه عاطفی و زناشویی بسیار مشکل است.
در این مقاله از وبلاگ افق سلامت قصد داریم شما را با شخصیت کنترل گر و به طور کلی کنترل گری آشنا کنیم. اگر دوست دارید درباره این موضوع بیشتر بدانید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید:

 


تعریف کنترل گری چیست؟

پیش از هر چیز باید به تعریف کنترل گری بپردازیم و این موضوع را در نظر قرار دهیم که آیا هر فردی که به ما تذکر می‌دهد و رفتار خاصی دارد، شخص کنترل گری است؟
بسیاری از افراد براساس تجربه خودشان از یک شخصیت کنترل گر این نوع شخصیت را تعریف می‌کنند. به زبان ساده تعریف افراد از بسیاری از مفاهیم، براساس تجربیات شخصی‌شان شکل می‌گیرد. درحالی‌که هر مفهوم، تعریف دقیق و مخصوص به خودش را دارد که از دایره تجربیات بیرون است.
بهترین تعریف از کنترل گری را می‌توان به این صورت بیان کرد: کنترل گری به این معنی است که فردی تمایل بیش از اندازه به نفوذ در دیگران و اعمال قدرت بر آن‌ها داشته باشد. به طوری که همه کارها، رفتارها و اعمال فرد مقابل، دقیقا براساس خواست و علاقه فرد کنترل گر انجام شود.
این فرد می‌تواند در هر جایگاهی اعم از همسر، پدر یا مادر، دوست، پارتنر، مدیر یا رییس و ... قرار بگیرد.


نشانه‌های کنترل گری

هر رفتاری با نوعی خاص از نشانه‌ها شناخته و شناسایی می‌شود. کنترل گری هم ویژگی شخصیتی مهم و تا حدودی رایج است که با علائم خاصی همراه است. از مهم‌ترین نشانه های کنترل گری در افراد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

محبت افراطی

بسیاری از افرادی که به عنوان شخصیت کنترل گر شناخته می‌شوند، با محبت بیش از حد و افراطی به شما، سعی در کنترل کردن و یا گرفتار کردن شما در محدوده مورد نظر خودشان دارند. برای مثال همیشه شما را به مقصدی که می‌خواهید می‌رساند، لوازم مورد نیاز شما را خودش به تنهایی تهیه می‌کند و ... . اما باید در نظر بگیرید که ریشه اصلی این رفتار در راستای ارضای حس کنترل گری است.

 

محدود کردن رفت‌وآمد شما

فرد کنترل گر به شکل واضحی ارتباطات و رفت‌وآمدهای شما را محدود می‌کند. در حقیقت او می‌خواهد با استفاده از احساس کنترل گری خودش، دایره اطرافیان شما را مطابق با خواست خودش شکل دهد.

 

ایراد گرفتن مداوم

یکی دیگر از علائم افرادی که به کنترل گری مبتلا هستند، ایراد گرفتن بیش از اندازه و همیشگی است. این افراد به طور مداوم از کارها، رفتارها، ظاهر و ویژگی‌های شما ایراد می‌گیرند. این کار با تکرار شدن در طول زمان، اعتمادبه‌نفس شما را به شدت کاهش می‌دهد. به این صورت دیگر برای انجام هیچ فعالیتی استقلال فکری ندارید و ترجیح می‌دهید برای جلوگیری از سرزنش فرد مقابل، هر آنچه او می‌گوید دوست دارد را انجام دهید.

 

آسیب زدن به خود

فرد کنترل گر برای رسیدن به اهداف خود و در راستای مجبور کردن شما به انجام برخی کارها، شروع به آسیب زدن به خودش می‌کند. برای مثال از خوردن غذا اجتناب می‌کند، به کارهای پرخطر روی می‌آورد و در برخی موارد به ظاهر اقدام به خودکشی می‌کند.
در واقع فردی که ویژگی کنترل گری را دارد، با شناخت حساسیت شما نسبت به خودش این رفتارها را شکل می‌دهد تا به هدف خود برسید.

 

انتقال حس عذاب وجدان

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد، در مقابل کسانی قرار بگیرید که در مقابل هر رفتار یا انتقاد شما، به شدت احساس عذاب وجدان را به شما منتقل می‌کنند. اینطور به نظر می‌رسد که فرد این کار را به صورت هوشمندانه انجام می‌دهد تا یک جور باج عاطفی از شما دریافت کند و به کنرتل گری خودش ادامه دهد.

 

دعوا و بحث‌وجدل

اگر با فرد کنترل گری در ارتباط باشید و چیزی خلاف میل و رغبت او را از او طلب کنید، شروع به ایجاد بحث می‌کند. شخصیت کنترل گر تلاش می‌کند رفتارهای خود را به گونه‌ای شکل دهد که باعث دعوا، بحث و یا تشنج روانی شود. به این صورت شما را وادار به عقب‌نشینی می‌کند و به مسیر خودش ادامه می‌دهد.

 

علل ایجاد شخصیت کنترل گر

نمی‌توان یک علت خاص و نهایی را برای بروز شخصیت کنترل گر نام برد. اما به طور کلی برخی عوامل و شرایط به بروز این شخصیت و شکل‌گیری ویژگی و نشانه های کنترل گری منجر می‌شوند. مانند موارد زیر:

 

اضطراب

وجود اضطراب در افراد، ترس از دست دادن عزیزان و مواردی از این دست، باعث می‌شود که فرد به سمت کنترل گری پیش رود. در واقع او این کار را برای کنترل اوضاع و شرایط، جهت کاهش اضطراب خودش انجام می‌دهد.

 

برخی اختلالات شخصیتی

در برخی از اختلالات شخصیتی، مانند شخصیت خودشیفته یا شخصیت مرزی، مقدار مشخصی از کنترل گری وجود دارد. افرادی با این اختلالات با توجه به ویژگی‌های شخصیتی خودشان، اقدام به کنترل افراد دیگر می‌کنند.

 

عوامل محیطی

عوامل محیطی یا تربیتی هم نقش زیادی در شکل‌گیری شخصیت کنترل گر دارند. افرادی که در محیط ناامنی زندگی می‌کنند، یا فرهنگ جوامعی که کنترل گری را به عنوان ارزش تلقی می‌کنند و ... در شکل‌گیری این شخصیت بسیار نقش دارند.

 


ویژگی‌های مهم شخصیت کنترل گر

بهتر است ویژگی های شخصیت کنترل گر را به‌خوبی بشناسید و در برخورد با این افراد به شکل حساب‌شده‌تری رفتار کنید. از مهم‌ترین ویژگی های شخصیت کنترل گر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

تسلط بر همه‌چیز

اگر به یک شخص کنترل‌گر نگاه کنید، می‌بینید که کنترل همه چیز در دستان اوست. همه کارها بر اساس خواست و اراده او انجام می‌گیرد و در یک کلام همانند یک سلطان، بر همه امور تسلط دارد و اجازه دخالت به دیگران را هم نمی‌دهد.

 

عدم انتقادپذیری

افرادی با شخصیت کنترل گر برخلاف ایراد گرفتن و انتقاد کردن از دیگران، به هیچ عنوان انتقادپذیر نیستند. آن‌ها واکنش نامطلوبی را نسبت به انتقاد دیگران از خودشان نشان می‌دهند و در بسیاری از مواد به شدت عصبانی می‌شوند.

 

پرخاشگری

پرخاشگری از دیگر ویژگی های شخصیت کنترل گر است. او در اغلب موارد و به‌ویژه زمانی که اتفاقی برخلاف میلش رخ دهد، به پرخاشگری روی می‌آورد. این پرخاش در مواردی کلامی و در مواردی به صورت فیزیکی و با ضرب و شتم همراه است. 
نیازی نیست که برای عصبانی کردن فردی با شخصیت کنترل گر کار خاصی را انجام دهید. یک مخالفت کوچک و سطحی با او می‌تواند فرد را به شدت عصبانی کند.

 

خودمحوری و خودخواهی

خودمحوری و خودخواهی جزو جدانشدنی شخصیت افراد کنترل گر به شمار می‌روند. این افراد همه چیز را برای خود و در راستای علاقه و آسودگی خودشان می‌خواهند. بنابراین این ویژگی در آن‌ها بروز می‌کند.

 

به‌وجود آوردن احساس شک در شما

زندگی کردن و رابطه با افراد کنترل گر باعث می‌شود برای هر کاری به خودتان شک داشته باشید. به این صورت که اگر شما بابت یک رفتار یا گفته فرد به او اعتراض کنید، به شکلی رفتار می‌کند که انگار هرگز آن کار را انجام نداده و یا آن حرف خاص را نزده است.
به همین دلیل مدام به خودتان شک می‌کنید که آیا او این حرف را گفته یا این رفتار را انجام داده است یا خیر؟!

 

تهدید کردن

افرادی با شخصیت کنترل گر به هر طریقی به تهدید مستقیم یا غیرمستقیم و روانی شما روی می‌آورند. برای مثال مدیر شما در محیط کار، رفتاری به شدت سخت‌گیرانه و نگاهی از بالا به پایین دارد و این ویژگی دائما به شما یادآوری می‌کند که ممکن است هر لحظه شغلتان را از دست بدهید!

 

نه شنیدن برای آن‌ها دشوار است

مخالفت کردن با فردی که ویژگی کنترل گری دارد، عواقب چندان جالبی ندارد. این افراد تحمل نه شنیدن و مخالفت دیگران را با خودشان ندارند. به همین دلیل با اولین مخالفت دیگران با خودشان به شدت ناراحت و عصبانی می‌شوند و واکنش نشان می‌دهند.

 

اغراق درباره خطاهای کوچک شما

این افراد درباره خطاهای کوچک شما با اغراق رفتار می‌کنند و نسبت به آن بزرگنمایی دارند. برای مثال کافیست شما یک رفتار کوچک و یا اشتباه بسیار ساده را انجام دهید. این افراد به شکلی با شما رفتار می‌کنند که انگار کار اشتباه بزرگ و جبران‌ناپذیری را انجام داده‌اید.

 

دوست دارند شما را تغییر دهند

کنترل‌گرها تمایل بسیار زیادی برای تغییر دادن شما، مطابق میل خودشان دارند. برای مثال تا زمانی که پوشش مورد تایید او را نپوشیده‌اید، با شما بیرون نمی‌آید یا لباس‌هایی را که از نظر او مناسب نیستند، دور می‌ریزد.

 

حسادت کردن

افراد کنترل گر به شکل آشکاری نسبت به توجه شما به سمت دیگران حسادت می‌کند! در واقع این افراد دوست دارند که تمام توجه شما برای آن‌ها باشد و از تقسیم کردن این توجه و محبت با دیگران به شدت ناراحت و عصبانی می‌شوند.
بنابراین هر بار که به شخص دیگری مانند دوستان، اعضای خانواده و ... خود توجه می‌کنید، از شما انتقاد می‌کنند، قهر می‌کنند و حتی به بدگویی از شما و افراد دیگر روی می‌آورند.

 


رفتار با شخصیت کنترل گر 

زندگی و ارتباط با افراد کنترل گر در هر جایگاهی که هستند، بسیار دشوار است و سلامتی روان شما را تهدید می‌کند. بنابراین بهتر است تکنیک‌های مواجهه و رفتار با این افراد را بشناسید و به کمک آن‌ها از سلامت ذهن خودتان محافظت کنید. در برابر این افراد، نکات زیر را به کار بگیرید:

 

حدومرز مشخصی برای خودتان و دیگران تعریف کنید

افرادی با شخصیت کنترل گر عموما سراغ کسانی می‌روند که حدومرزی در روابط خود ندارند، اعتمادبه‌نفس آن‌ها بسیار پایین است و به همین دلیل به هر خواسته‌ای از سمت آن‌ها تن می‌دهند.

 

آرامش خودتان را حفظ کنید

یکی از اهدافی که یک فرد با شخصیت کنترل گر آن را دنبال می‌کند، ایجاد مشاجره و عصبانی کردن شماست. او پس از آنکه شما را عصبانی کرد از این عصبانیت به ضرر شما استفاده می‌کند. بنابراین در مواجهه با شرایط دعوا و مشاجره، به هر طریقی آرامشتان را حفظ کرده و از محیط دور شوید.

 

کمک گرفتن از مشاور متخصص

یکی از بهترین راه‌های مواجهه و رفتار با افراد کنترل گر کمک گرفتن و مشورت با یک روانشناس و مشاور متخصص است. اهمیت این کار در جایی مشخص می‌شود که شما با کمک فرد آگاهی که از ریزه‌کاری‌های این شخصیت آگاه است، شیوه رفتار و مقابله با او را می‌آموزید.

 


بهترین کلینیک مشاوره و روانشناسی

برای کمک گرفتن از یک روانشناس متخصص بهتر است بهترین کلینیک‌های تخصصی در این زمینه را پیدا کرده و از روانشناسان مرکز کمک بگیرید. پرسش از افراد باتجربه در این زمینه، شما را برای یک انتخاب درست و موفق بسیار کمک می‌کند.
این نکته را در نظر بگیرید، فقط کلینیک‌های روانشناسی و درمانگرانی را انتخاب کنید که نام و نشانی روشن و مشخصی دارند و امکان بررسی و مطالعه رزومه و سوابق کاری آن‌ها وجود دارد.
کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن کادر مجربی از درمانگران در حوزه‌های مختلف، آماده ارائه خدمات مشاوره و روان درمانی به شماست.
کافیست وارد سایت رسمی کلینیک افق سلامت شوید و از بخش دپارتمان‌ها، رزومه همه درمانگران مرکز را مشاهده و سپس برای رزرو وقت مشاوره اقدام کنید.
از طریق تماس با شماره‌های زیر، می‌توانید برای رزرو وقت مشاوره خود اقدام کنید:

02144025086
02126159483
09197382183

 


سخن آخر

شخصیت کنترل گر فردی است که می‌خواهد بر همه چیز تسلط داشته باشد و همه کارها درست طبق علاقه و خواست خودش پیش رود. زندگی و رابطه با این افراد بسیار دشوار است و می‌تواند در مدت زمان بسیار کوتاهی، سلامت روان شما را بسیار تهدید کند.
برای دور شدن از فضای آسیب‌زننده به ذهن خود، بهتر است است یک مشاور و روانشناس متخصص کمک بگیرید و به فکر سلامت روح و روان خود باشید. درمانگران ما در مرکز روانشناسی افق سلامت، از ابتدا تا انتهای مسیر سلامتی روان همراه با شما هستند.

 

لینک کوتاه:

zood.link/01mw5
 

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات زوج درمانی