ترک خود ارضایی و راهکارهای عملی دوری از آن

 

در این مقاله می‌خوانید:


قطعا تابه‌حال عبارت خود ارضایی را شنیده یا درباره چیستی و چگونگی آن خوانده‌اید. خودارضایی یکی از اعمالی است که افراد مختلف، در سنین، جایگاه و موقعیت‌های گوناگون آن را انجام می‌دهند و این عمل تاثیرات نامطلوبی را بر ذهن و روان آن‌ها می‌گذارد.
خودارضایی در بسیاری از موارد اعتیادآور است و در بسیاری از افرد به یک عادت همیشگی تبدیل می‌شود. این اتفاقا می‌تواند به ضعف جسمی یا مشکلات روحی برای فرد تبدیل شود و به همین دلیل ترک خود ارضایی اهمیت زیادی دارد. شاید در ابتدا ترک خودارضایی برای فرد آسان نباشد و حتی در ابتدا به انجام بیش‌ازحد آن بینجامد، اما درنهایت اثرگذاری خودش را دارد. برای ترک خود ارضایی ابتدا باید ریشه و دلایل بروز آن را بررسی کرد و سپس برای درمان اقدام کرد.
در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم درباره راهکارهای عملی ترک خود ارضایی و دلایل بروز این عمل صحبت کنیم. اگر شما هم با این مسئله درگیر هستید و یا می‌خواهید دیگران را برای ترک اصولی خودارضایی کمک و راهنمایی کنید، این مطلب را از دست ندهید.

 


خودارضایی یعنی چه؟

پیش از بررسی علل بروز و یا عوارض خود ارضایی بهتر است تعرف خودارضایی را بررسی کنیم و بدانیم که خود ارضایی چیست.
خودارضایی درواقع نوعی از تحریک جنسی است که بدون نیاز به حضور شریک جنسی و به‌تنهایی توسط خود فرد انجام می‌گیرد. در این شرایط، فرد به تحریک اندام جنسی خودش می‌پردازد و از این راه به ارضای جنسی می‌رسد. 
این رفتار ممکن است در افراد متاهل، مجرد و یا گروه‌های جنسیتی مختلف با سن‌وسال متفاوت انجام بگیرد. خودارضایی در هر گروه و سنی، به دلایل متفاوتی رخ می‌دهد که ممکن است با دیگری یکسان نباشد. به همین دلیل بررسی علل خود ارضایی و آغاز درمان و ترک خود ارضایی اهمیت زیادی دارد.

 

دلایل خودارضایی چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، خود ارضایی به دلایل گوناگونی رخ می‌دهد که آگاهی از آن‌ها و بررسی این دلایل می‌تواند در درمان و ترک خودارضایی نقش موثری داشته باشد. مهم‌ترین دلایل خودارضایی را می‌توان در موارد زیر جست‌وجو کرد:

 

دوری از اضطراب

یکی از مهم‌ترین و می‌توان گفت رایج‌ترین دلایل خودارضایی باید به کاهش اضطراب و دوری از آن اشاره کرد. زمانی که فرد در دوره‌های تنش روانی و اضطراب قرار می‌گیرد، به خودارضایی روی می‌آورد. این کار به فرد کمک می‌کند تا بخشی از استرس و اضطراب خودش را کنترل کند. این اقدام در مردان و زنان رخ می‌دهد و به صورت مقطعی باعث رفع اضطراب آن‌ها می‌شود.
اما باید این نکته را به خاطر داشت که این رفتار، در بسیاری از موارد، خود به یک عامل اضطراب‌آور و تنش‌زا تبدیل می‌شود.


ترس از بارداری یا ابتلا به بیماری‌های مقاربتی

بسیاری از افراد به دلیل ترس از باردار شدن و یا ابتلا به بیماری‌های مقاربتی، ترجیح می‌دهند که بدون حضور شریک، نیاز جنسی خودشان را پاسخ دهند. بنابراین به خودارضایی روی می‌آورمند و این اتفاق باعث می‌شود که به عوارض خودارضایی و مشکلات جسمی و روحی برآمده از آن مبتلا شوند. در این موارد باید ریشه‌های روانشناختی و ذهنی فرد برای انجام خود ارضایی شناسایی شود. این کار به ایجاد یک پروتکل درمانی کامل برای ترک خود ارضایی کمک زیادی می‌کند.


رهایی از تنش‌های جنسی

گاهی تنش‌های جنسی آنقدر شدت می‌یابند که فرد برای رهایی از آن به خود ارضایی روی می‌آورد. این مورد خصوصا در شرایطی که فرد شریک جنسی ندارد یا شریک جنسی او در کنارش نیست، بیشتر رخ می‌دهد. خود ارضایی در این شرایط می‌تواند مانند یک عامل کاهش‌دهنده تنش عمل کند. 


کنجکاوی

کنجکاوی از دیگر دلایلی است که افراد بعا به سمت خود ارضایی می‌برد. این مورد به‌ویژه برای نوجوانانی که در سن بلوغ قرار دارند و ارتباط جنسی را تجربه نکرده‌اند به مقدار بیشتری رخ می‌دهد. کنجکاوی عاملی است که می‌تواند خودارضایی را در فرد تشدید کرده و پس از مدتی به یک عادت آزاردهنده برای او تبدیل شود.


وسواس

وسواس عاملی است که یک فرد را به سمت خود ارضایی هدایت می‌کند! درواقع تفکرات وسواس‌گونه در بسیاری موارد به شکل خودارضایی بروز می‌کنند. در این مورد، خودارضایی فرد جنبه لذت بردن یا ارضای جنسی ندارد. بلکه به دلیل ناتوانی در متوقف کردن افکار و رفتارهای وسواسی او رخ می‌دهد.


عدم ارضا در رابطه جنسی با همسر یا پارتنر

در موارد زیادی، عدم ارضای جنسی باعث روی آوردن فرد به خود ارضایی می‌شود. در این شرایط، زمانی که فرد به هر دلیلی از طریق شریک جنسی خودش ارضا نمی‌شود، به خودارضایی روی می‌آورد. حل ریشه‌ای مشکلات و کمک گرفتن از متخصصان دراین حوزه، به ترک خودارضایی کمک بسیاری می‌کند.

 


عوارض خودارضایی چیست؟

خودارضایی زمانی که به صورت رفتار تکرارشونده و اعتیادگونه انجام می‌گیرد، معایب و عوارضی را به همراه می‌آورد. به زبان ساده هر اندازه انجام خودارضایی بیشتر و به صورت یک رفتار تکرارپذیر و روتین انجام شود، معایب خودارضایی نیز بیشتر بروز می‌کند.
ازجمله مهم‌ترین معایب خود ارضایی و عوارض مخرب آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایجاد اختلال در روابط جنسی

یکی از مهم‌ترین معایب خودارضایی در فرد، شرطی شدن مغز او برای درک و رسیدن به لذت جنسی است. بنابراین زمانی که خودارضایی به عنوان یک روتین جنسی برای فرد اتفاق می‌افتد، در روابط جنسی او با دیگران اختلال ایجاد می‌کند.
این عامل می‌تواند مشکلات بسیاری را به‌ویژه برای افراد متاهل به‌وجود آورد. بنابراین رفع این مشکل، نیاز به درمان درست و اصولی دارد.


سردی در روابط زناشویی

ایجاد سردی جنسی در روابط زناشویی یکی دیگر از مشکلاتی است که به دلیل خودارضایی در یکی از طرفین رخ می‌دهد. به زبان ساده افرادی که به خودارضایی روی می‌آورند، از برقراری ارتباط جنسی سالم و درست با شریک خود ناتوان می‌شوند. به همین دلیل نمی‌توانند به‌خوبی نیازهای یکدیگر را برطرف کنند. این اتفاق به سردی در روابط زناشویی می‌انجامد.


ضعف در قوای جسمانی

قوای جسمانی و توانایی فرد، پس از انجام خودارضایی  به شدت کاهش پیدا می‌دهد. خودارضایی تمام انرژی بدن فرد را از او می‌گیرد و به خستگی منجر می‌شود. همچنین انجام پی‌درپی این عمل، باعث بالا رفتن احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌شود.


افسردگی و اضطراب

کسی که به طور مکرر عمل خودارضایی را انجام می‌دهد در یک حالت اضطراب و تحقیر دائمی قرار می‌گیرد. این اتفاق و ناتوانی در حل کردن این مشکل، باعث ایجاد افسردگی و اضطراب فزاینده در فرد می‌شود. به‌این‌صورت فرد با این دست از مشکلات روانشناختی هم روبه‌رو می‌شود.


بروز پرخاشگری و عصبی شدن

یکی دیگر از عوارض خود ارضایی که در افراد دیده می‌شود، پرخاشگری و عصبانی شدن بیش‌ازحد آن‌هاست. خودارضایی مکرر و زیاد باعث آسیب دیدن هیپوتالاموس می‌شود. این اتفاق مغز و سیستم عصبی افراد را تحت تاثیر قرار داده و دچار اختلال می‌کند. به این صورت فرد از نظر عصبی بسیار حساس می‌شود و واکنش‌های تند و همراه با پرخاشگری را در موقعیت‌های مختلف بروز می‌دهد.

 


راه های ترک خودارضایی

ترک خودارضایی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که افراد زیادی به دنبال یادگیری روش‌های آن هستند. بنابراین آگاهی از روش‌های ترک خودارضایی برای افرادی که با این مشکل روبه‌رو هستند، بسیار اهمیت دارد. بهترین روش‌ها برای ترک خودارضایی موارد زیر هستند:

 

انجام فعالیت بدنی

افرادی که به خودارضایی روی می‌آورند، بخشی از انرژی جمع‌شده درون خود را به این صورت بروز می‌دهند. بنابراین بهتر است کارهای دیگری را جایگزین این راهکار کنید. فعالیت بدنی می‌تواند از یک پیاده‌روی روزانه، تا ورزش کردن در باشگاه یا خانه، انجام کارهایی که دوست دارید، مانند نقاشی، شنا، آشپزی و ... را در بربگیرد.
انجام این فعالیت‌ها به‌خوبی شما را از انجام خودارضایی یا فکر کردن به آن دور می‌کند. بنابراین یکی از راهکارهای ترک خودارضایی انجام فعالیت‌های بدنی و سرگرم کردن خود با کارهای دیگر است.


اصلاح تغذیه

تغییر تغذیه و ایجاد اصلاح در مواد خوراکی که مصرف می‌کنید، می‌تواند شما را از خودارضایی دور کند. مصرف غذاهای سالم و دوری از خوردن غذاهایی که به تحریک‌پذیری جنسی شما می‌انجامد، به طرز قابل توجهی در ترک خود ارضایی موثر است.


تغییر برنامه خواب

گاهی اوقات اختلال در خواب، باعث هجوم افکار خود ارضایی می‌شود. بنابراین با اصلاح این مورد، می‌توانید کیفیت خواب خود را بالا ببرید و از انجام خودارضایی دوری کنید.


دوری از تنهایی

خودارضایی در موارد دوری از جمع و زمانی که شما در یک فضای امن تنها هستید رخ می‌دهد. بنابراین بهتر اس ت برای پیشگیری از انجام این کار و یا ترک خود ارضایی از تنها ماندن دوری کنید. حضور درجمع‌های خانوادگی و دوستانه و ... می‌تواند در این مسیر کمک‌کننده باشد.

 


عدم تماشای فیلم‌های پورن

یکی از کارهایی که افراد را به انجام خود تحریکی تشویق می‌کند، تماشای فیلم‌ها و محتوای پورن است. بنابراین یک راه مهم و موثر برای ترک خود ارضایی عدم تماشای این نوع ویدیو و محتواهاست. 


روان درمانی

یکی از بهترین و عملی‌ترین روش‌های ترک خودارضایی روان درمانی است. از آنجایی‌که بیشترین و رایج‌ترین علت خودارضایی، روانشناختی است، روان درمانی به‌خوبی فرد را برای ترک خودارضایی کمک می‌کند. با کمک گرفتن از درمان‌های روانشناختی می‌توانید در ابتدا ریشه این اقدام را پیدا کرده و درنهایت درجهت کاهش و کنترل خودارضایی اقدام کنید.
در بسیاری از موارد افرادی که به اضطراب و وسواس مبتلا هستند و این وسواس عامل اصلی خود ارضایی آن‌هاست، با انجام روان درمنی نتایج بسیار مطلوبی می‌گیرند. بنابراین روان درمانی به‌عنوان یکی از موثرترین روش‌های ترک خودارضایی مطرح می‌شود.
برای این منظور می‌توانید کلینیک‌ها و مراکز روانشناسی و مشاوره را برای دریافت انواع خدمات روان درمانی انتخاب و به آن‌ها مراجعه کنید.
کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن بهترین کادر از درمانگران مجرب، آماده ارائه کامل‌ترین خدمات به شماست. شما می‌توانید با ورود به سایت رسمی افق سلامت، رزومه کاری و تحصیلی درمانگران مرکز را بررسی کرده و خدمات مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.
کلینیک مشاوره و رواننشناسی افق سلامت خدمات خود را در زمینه‌های زیر ارائه می‌کند: 

  • مشاوره و روان درمانی فردی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان
  • مشاوره زوج درمانی و سکس‌تراپی
  • مشاوره پیش از ازدواج
  • روانکاوی
  • روانپزشکی
  • روان سنجی

و ... 


دارو درمانی

در برخی موارد، به تشخیص و تجویز درمانگر، دارو درمانی هم برای ترک خودارضایی انجام می‌گیرد. اما نکته مهم درباره دارو درمانی این است که داروی خاصی برای ترک کامل این مسئله وجود ندارد.
درواقع درمانگر برای کاهش مشکلات اضطرابی و وسواسی که در مراجع تشخیص داده می‌شود، داروهایی را برای او تجویز می‌کند. این کار باعث کنترل اضرطراب، استرس و وسواس فکری شده در ترک خودارضایی موثر عمل می‌کند. 

 


چند نکته مهم درباره ترک خود ارضایی

اگر قصد ترک خود ارضایی را دارید و یا قرار است به فردی که این مشکل را دارد، کمک کنید، باید به چند نکته مهم درباره آن توجه کنید:

  • خودارضایی نوعی اعتیاد رفتاری است که در طول زمان اتفاق افتاده است. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که یک‌شبه برطرف شده و یا فرد بتواند برای همیشه این کار را ترک کند. صبور بودن در مسیر درمان نکته بسیار مهمی است که باید آن را به خاطر بسپارید.
  • همه شیوه‌ها و روش‌هایی که بیان شد، می‌توانند در کنار هم به کار گرفته شوند. بنابراین اگر به درمانگر مراجعه می‌کنید، روش‌های خودمراقبتی را هم همراه با آن به‌کاربگیرید.
  • به‌هیچ‌عنوان به صورت خودسرانه به دنبال مصرف داروها نروید. اگر نیاز به مصرف دارو داشته باشید، حتما درمانگر شما این موضوع را مطرح کرده و شما را به روانپزشک متخصص ارجاع می‌دهد. بنابراین اصلا و تخت هیچ شرایطی مصرف دارو را به صورت خودسرانه انجام ندهید.
  • پیگیری و نظم برای شرکت در جلسات درمان اهمیت ویژه‌ای دارد. پس همه جلسات مشاوره را با دقت، بدون وقفه و به‌موقع شرکت کنید تا نتیجه مطلوب را بگیرید.

 


سخن آخر

ترک خود ارضایی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که افراد مبتلا به آن، به دنبالش می‌گردند. خودارضایی اقدامی است که در آن فرد بدون حضور شریک جنسی به تحریک جنسی خودش می‌پردازد. ترک خودارضایی نیاز به انجام راهکارهای خاصی دارد. این راهکارها را در این مطلب در اختیار شما قرار دادیم.
فراموش نکنید که درمانگران ما از ابتدا تا انتهای مسیر سلامتی را همراه با شما هستند.

 

لینک کوتاه:

zood.link/obisc

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات زوج درمانی