آیا ویژگی زوج های موفق را می‌شناسید؟

سرفصل‌های این مقاله

 

 

 

همه ما دوست داریم یک ازدواج و ارتباط عاشقانه و سالم داشته باشیم. در واقع همه آدم‌ها در زندگی به دنبال آسایش و آرامش هستند و رسیدن به این دو هدف در زندگی زناشویی و ارتباط زوج‌ها با یکدیگر اهمیت ویژه‌ای دارد.
ازدواج موفق دغدغه افراد زیادی است که به دنبال یک پارتنر همراه، حمایت‌کننده و سالم می‌گردند و انتظار دارند در زندگی زناشویی و ازدواج خود بهترین انتخاب را داشته باشند.
اما معرفی شدن به عنوان یک زوج موفق به همین آسانی‌ها نیست و یک شبه به دست نمی‌آید. دو فردی که زندگی خود را در کنار هم آغاز می‌کنند یا به عنوان پارتنر یکدیگر معرفی می‌شوند، باید ویژگی‌های مشخصی داشته باشند یا حداقل ویژگی‌های خاصی را در خودشان پرورش داده و تقویت کنند.
در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم درباره ویژگی زوج های موفق و راهکارهای رسیدن به یک ارتباط دو سویه سالم صحبت کنیم. اگر به زندگی زناشویی خودتان اهمیت می‌دهید و دوست دارید به عنوان یک زوج موفق معرفی شوید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید: 

 

تعریف ازدواج موفق

شاید خیلی از شما در تعریف ازدواج موفق سردرگم شوید و یا به درستی ندانید یک ازدواج موفق و پایدار دقیقا چیست. 
در این باره باید گفت که تعریف ازدواج موفق از هر فردی به فرد دیگر و بنا بر شرایطی که آن‌ها تجربه می‌کنند متفاوت است. به زبان ساده معیارهای گوناگونی برای موفق نامیدن ازدواج و رابطه وجود دارد که وجود این معیارها یک رابطه دو نفره را به موفقیت نزدیک می‌کند. در این صورت می‌توان به خوبی ویژگی زوج های موفق را دید و از آن‌ها الگو گرفت.


به طور کلی می‌توان یک تعریف عمومی را برای ازدواج موفق در نظر گرفت و آن را به عنوان الگو مد نظر قرار داد. ازدواج موفق از روانشناسی به این صورت تعریف می‌شود: «ازدواج موفق ازدواجی است که در آن دو فرد برای ایجاد آرامش و برقراری صلح در زندگی و همچنین پیشرفت آن تلاش کنند. در این مسیر برای اجرای اهداف خود برنامه‌ریزی و همکاری دارند و به این برنامه پایبند هستند.»

 

زوج‌های موفق چگونه عمل می‌کنند؟


قطعا تابه‌حال زوج‌هایی را دیده‌اید که سال‌های زیادی عاشقانه در کنار هم زندگی کرده‌اند و همیشه به عنوان زوج های موفق با ازدواج و رابطه پایدار معرفی می‌شوند. آیا فکر کرده‌اید که ویژگی زوج های موفق چیست و چه چیزی آن‌ها را از سایر افراد جدا می‌کند؟
با شناخت ویژگی زوج های موفق و به کار گرفتن این ویژگی‌ها می‌توانید یک ازدواج موفق را رقم بزنید و یا به عنوان زوجهای خوشبخت معرفی شوید. مهم‌ترین ویژگی زوج های موفق را می‌توان در موارد زیر جست‌وجو کرد:

 

خوب گوش دادن

اولین و مهم‌ترین ویژگی زوج های موفق خوب گوش دادن به یکدیگر است. مهارت گوش دادن از آن دسته مهارت‌هایی است که چه در زندگی فردی و اجتماعی و چه در زندگی زناشویی و درون یک رابطه بسیار اهمیت دارد.
زوج‌های موفق به یکدیگر اجازه صحبت می‌دهند و خودشان شنونده بسیار خوبی هستند. در بسیاری از موارد حتی سخت‌ترین مشکلات زناشویی هم با شنیدن و گوش دادن به صحبت‌های یکدیگر حل می‌شود.

 

بیان خواسته و انتظارات

در بسیاری از موارد بیشترین مشکل میان زوج‌ها به دلیل عدم بیان خواسته و انتظارات به وجود می‌آید. به این شکل حتی مسائل کوچک و جزیی هم به مشکلات بزرگ و غیرقابل حل تبدیل می‌شوند که می‌توانند زندگی را به کام زوج‌ها تلخ کنند. 
زوج های موفق و عاشق به راحتی درباره خواسته‌ها و انتظارات خود در هر مسئله‌ای صحبت می‌کنند و اگر موضوعی را غیرقابل حال می‌بینند به خودشان زمان می‌دهند. رعایت این نکته در زندگی می‌تواند شما را نیز به یک زوج موفق تبدیل کند.

 

تشکر و قدردانی

تشکر و قدردانی از دیگر ویژگی زوج های موفق است که اغلب توسط افراد نادیده گرفته شده یا به فراموشی سپرده می‌شود. در واقع باید گفت تشکر و قدردانی یکی از کارهای بسیار مهمی است که هر زوجی در هر مرحله از زندگی و رابطه خود و در هر سن و سالی باید به آن توجه کنند.
تشکر از همسر حتی برای کارهای کوچک و روزانه رابطه محکمی را میان زوج‌ها به وجود می‌آورد و موجب افزایش محبت میان آن‌ها می‌شود. فقط یادتان باشد که در تشکر و قدردانی زیاده‌روی نکنید و آن را به اندازه به کار ببرید.

 

خبر گرفتن از هم

اینکه یک زوج در طول روز از حال یکدیگر با خبر باشند و با یک پیامک ساده احوال‌پرسی توجه خودشان را به یکدیگر نشان دهند در استحکام روابط بسیار مهم است. گهگاه در طول روز حال همسر خود را بپرسید و با یادآوری اینکه سلامتی و حال خوب او برای شما مهم است، رشته پیوند زناشویی خود را محکم کنید.
یادتان باشد که حد تعادل را در این کار رعایت کنید و خبر گرفتن از همسر به کنترل‌گری تبدیل نشود.

 

گفتن دوستت دارم

دیگر ویژگی زوج های موفق این است که دوست داشتن را علاوه‌ بر آنکه در عمل نشان می‌دهند، به زبان هم می‌آورند. بسیاری از زوج‌ها به اشتباه تصور می‌کنند اگر چند سال در کنار هم زندگی می‌کنند، دیگر نیازی به گفتن دوستت دارم ندارند. در حالیکه بیان همین جمله کوتاه و ساده می‌تواند در رابطه معجزه کند.
فقط باید به این نکته مهم توجه کنید که دوست داشتن زبانی همراه با اثبات دوست داشتن در عمل فایده دارد!

 

کوشش برای حفظ رابطه

رابطه یک مسئله دو سویه است که با تلاش و میل هر دو طرف به آن شکل می‌گیرد. زوج های موفق برای حفظ رابطه خود می‌کوشند و سعی می‌کنند مسائل و چالش‌ها را در کنار هم حل کنند. رها کردن رابطه از سوی یک طرف رابطه و تلاش مضاعف طرف دیگر به حفظ و پایداری آن هیچ فایده‌ای ندارد.

 

مراجعه به مشاور و زوج درمانگر

مهم‌ترین ویژگی زوج های موفق که در پایداری و حفظ رابطه بسیار موثر است، مراجعه به مشاور و زوج درمانگر است. یک زوج موفق از مراجعه به مشاور خجالت نمی‌کشند و در برخورد با مشکلاتی که خودشان توان حل آن‌ها را ندارند، از متخصص کمک می‌گیرند.
بسیاری از افراد تصور می‌کنند مراجعه به زوج درمانگر در زندگی زناشویی فقط در صورت بروز اختلافات بزرگ و بحرانی لازم است. در حالیکه در جریان عادی زندگی نیز وجود مشاور متخصصی بتواند راهنمایی‌های کاربردی خود را به زوج‌ها ارائه کند لازم است.

 

حفظ فردیت

خیلی از زوج‌ها فکر می‌کنند که بعد از ازدواج دیگر حق تنها بودن یا داشتن یک فضای شخصی را برای خودشان ندارند. درحالیکه ازدواج و رابطه به معنای پایان فردیت و زمان نگذاشتن برای «خود» نیست. زوج‌ها باید این مسئله را در نظر بگیرند که در عین داشتن فضای دو نفره برای ارتباط با یکدیگر، باید زمانی را هم به خودشان اختصاص دهند و خستگی‌های جسمی و روحی را دور بریزند.

 

احترام گذاشتن

رمز مهم موفقیت زوج‌ها در زندگی احترام گذاشتن به یکدیگر است. احترام گذاشتن ویژگی زوج های خوشبخت است. رعایت احترام میان زوج‌ها حتی در شرایط بحرانی هم می‌تواند پیوند آن‌ها را حفظ کند. بنابراین یادتان باشد حتی اگر مشکل بزرگ و چالش سختی را پیش روی خودتان دارید، هیچوقت احترام به یکدیگر را فراموش نکنید.

آموختن روش‌های حل اختلاف
خیلی از زوج‌ها روش‌های حل اختلاف را بلد نیستند و با بروز هر نوع مشکلی در زندگی به سرزنش، دعوا و خشونت، فحاشی و ... روی می‌آوزند. حل اختلاف روش‌هایی دارد که اگر زوج ها آن را بیاموزند و به درستی به کار بگیرند، به خوبی می‌توانند مشکلات خود را حل کنند.

 

توجه به یکدیگر

بعضی افراد با گذشت چند سال از زندگی مشترک دیگر مانند گذشته به یکدیگر توجه نمی‌کنند و گاهی از یاد می‌برند که باید همسر خود را در موارد گوناگون در اولویت قرار دهند. در حالیکه ویژگی زوج های موفق این است که همیشه همسر و پارتنر خود را در اولویت کارها قرار می‌دهند و حتی با گذشت زمان، این اولویت‌گذاری و توجه را رعایت می‌کنند.

 

کارهای مشترک با همسر

انجام کارهای مشترک با همسر یا کارهای جالب دو نفره می‌توانند رابطه و پیوند میان زوج‌ها را محکم‌تر کند. دیگر ویژگی زوج های موفق این است که اقدام به انجام فعالیت‌های مشترک در زمینه‌های مختلف و ساده مانند آشپزی، جمع‌آوری منزل، شستن ماشین، بازی‌های دو نفره، ورزش و ... می‌کنند. فعالیت مشترک زوجین آن‌ها را در برابری نسبی قرار می‌دهد و حس برتری‌جویی مخرب را از بین می‌برد و اصول ازدواج موفق و پایدار شمرده می‌شود.

 

بهترین راه برای ازدواج موفق


بعضی افراد ازدواج موفق را به شانس و اقبال نسبت می‌دهند. در حالیکه اینطور نیست و برای داشتن یک ازدواج و رابطه موفق و پایدار می‌بایست نهایت دقت و توجه خود را به کار بگیرید.
بهترین راه برای ازدواج موفق مراجعه به مشاوره پیش از ازدواج است که با بررسی دقیق و اصولی شخصیت هر دو فرد تا حد زیادی مشترکات و تفاوت‌ها را به افراد می‌گوید. بنابراین در کنار آشنایی و تحقیق و نگاه منطقی، مشاوره پیش از ازدواج نیز تا حد زیادی در شکل‌گیری یک ازدواج موفق و پایدار نقش دارد.
معرفی شدن به عنوان یک زوج موفق و شکل‌گیری ویژگی زوج های موفق در زندگی مشترک نیز نیاز به همراهی و همدلی دارد و یک مشاور و زوج درمانگر حرفه‌ای می‌تواند آن را محقق کند. مراجعه زوج‌ها به زوج درمانگر و مشاوری که در زمینه اختلافات و روابط زناشویی تخصص دارد به شکل بسیار موثری در بالا رفتن کیفیت زندگی زناشویی آن‌ها کمک می‌کند.

برای این کار باید به مراکز و کلینیک‌های معتبری مراجعه کنید که جمعی از درمانگران متخصص را درون خودش جای داده است. برای پیدا کردن بهترین کلینیک‌های روانشناسی و مشاوره می‌توانید از روش جست‌و‌جوی اینترنتی کمک بگیرید یا با پرسش از افراد با تجربه در زمینه مراجعه به مشاوره زوج درمانی کمک بگیرید. یادتان باشد مراکز و کلینیک‌هایی را انتخاب کنید که نام و نشانی درست و مشخصی دارند و بررسی پیشینه و سوابق آن‌ها امکان‌پذیر است.

 


کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن کادر مجربی از درمانگران در زمینه‌ها مختلف زوج درمانی و مشاوره پیش از ازدواج آماده ارائه خدمات به شماست. با ورود به سایت رسمی افق سلامت این امکان را دارید که روزمه کاری و تحصیلی درمانگران مرکز را بررسی کنید و با آگاهی کافی دست به انتخاب بزنید.
افق سلامت در همه زمینه‌های روانشناسی و مشاوره فردی، مشاوره زوج درمانی، مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان، زوج درمانی، گروه درمانی، گفتار درمانی، نوروفیدبک، مشاوره خانواده، مشاوره پیش از ازدواج، روانپزشکی و ... خدمات خود را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 


سخن آخر

ویژگی زوج های موفق به شکل دقیق و درستی به ما می‌گوید که اشکال کار ما در زندگی مشترک و زناشویی‌مان چیست و چه رفتاری را در خود تقویت یا آن را ترک کنیم. با مطالعه ویژگی زوج های مختلف می‌توانیم اشکال کار خودمان را در زندگی مشترک بفهمیم و به شکل درستی رفتار کنیم.
اگر به کیفیت رابطه خود اهمیت می‌دهید و حفظ و پایداری ازدواجتان برای شما مهم است، همین حالا با درمانگران کلینیک افق سلامت همراه شوید. درمانگران ما از ابتدا تا انتهای مسیر سلامت روان و رسیدن به یک رابطه پایدار و موفق همراه با شما هستند.

 

لینک کوتاه:

zood.link/sxx2q

 

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره کودک

مشاهده خدمات مشاوره پیش از ازدواج