درمان زود انزالی و راهکارهای موثر آن

 

تابه‌حال اصطلاح زود انزالی را شنیده‌اید؟ یا در روابط جنسی خود با همسر یا پارتنرتان به این مسئله برخورد کرده‌اید؟
زود انزالی اتفاقی است که در رابطه جنسی رخ می‌دهد و به عنوان اختلالی معرفی می‌شود که در بسیاری از مواقع، روابط زناشویی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نارضایتی از رابطه جنسی و سکس را به دنبال دارد.
زودانزالی در مردان رخ می‌دهد و یکی از شایع‌ترین مسائلی است که در سراسر جهان و در میان آن‎ها دیده می‌شود. به همین دلیل عده زیادی برای جلوگیری از آسیب‌هایی که زود انزالی به وجود می‌آورد، به دنبال درمان زود انزالی هستند.
در این مطلب از سایت افق سلامت قصد داریم شما را با درمان زودانزالی و آسیب‌های زود انزالی در رابطه جنسی آشنا کنیم. اگر می‌خواهید این مشکل را در روابط زناشویی و جنسی خودتان برطرف کنید و راهکارهای علمی مرتبط با آن را بشناسید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 

زود انزالی چیست؟

خیلی از افراد همچنان نمی‌دانند زود انزالی چیست و این مشکل از کجا سرچشمه می‌گیرد. بنابراین بهتر است پیش از پرداختن به درمان زود انزالی معنای دقیق آن و اتفاقی را که در آن رخ می‌دهد بشناسیم.
انزال زودرس یا زود انزالی اختلالی است که در مردان رخ می‌دهد و در پی آن، انزال (خروج منی)، در زمان بسیار کوتاه، اغلب زیر یک دقیقه اتفاق می‌افتد. بهترین تعریف از زود انزالی در مردان را می‌توان به این شکل بیان کرد:«زودانزالی یک الگوی ثابت و تکرارشونده به شمار می‌رود که در حین دخول واژینال، منی در مدت کمتر از یک دقیقه و پیش از آنکه زن و مرد انتظار داشته باشند، خارج می‌شود.»
انزال زودرس در مردان اتفاق شایع و پر تکراری است که از جمله اختلالات جنسی شناخته می‌شود و به طور مستقیم کیفیت و رضایت از رابطه جنسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
بسیاری از مردان از صحبت درباره این مشکل اجتناب می‌کنند و یا به دلایل گوناگون مانند خجالت، شرم و ... به دنبال درمان زود انزالی نمی‌روند. در حالیکه زودانزالی درمان‌پذیر است و روش‌های گوناگونی برای درمان و بهبود آن وجود دارد.

 

علت زود انزالی

یافتن دلیل زود انزالی و آگاهی از علل این اتفاق، در درمان زود انزالی بسیار اهمیت دارد. نکته مهم درباره درمان زود انزالی مردان این است که این بیماری بیشتر از آنکه ریشه جسمی داشته باشد، به دلایل روانشناختی اتفاق می‌افتد.
البته در مواردی مشکلات جسمی نیز به زودانزالی منجر می‌شود و یا مجموعه علت‌های جسمی و روانشناختی می‌تواند این اتفاق را رقم بزند. در هر صورت آگاهی از علل زود انزالی تاثیر بسیار زیادی در درمان و بهبود آن دارد. از مهم‌ترین علت‌هایی که به انزال زودرس در مردان منجر می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


علل روانشناختی

همانطور که اشاره کردیم، علل روانشناختی بیش از مشکلات و علت‌های جسمی و بدنی در زود انزالی تاثیر دارند. بنابراین درمان زود انزالی با شناخت این علل می‌تواند به شکل موثرتری صورت بگیرد.

 

اضطراب و نگرانی

یکی از مهم‌ترین دلایل زودانزالی در مردان اضطراب و نگرانی است. دل‌مشغولی، نگرانی‌های روزمره یا حتی اضطراب درباره عملکرد درست در طول رابطه جنسی می‌تواند کنترل انزال را از دست خارج کند و به زودانزالی در مردان منجر شود. در بسیاری از موارد، با رفع عوامل اضطراب‌آور و نگرانی‌ها مشکل زود انزالی نیز حل می‌شود.

 

افسردگی

افسردگی نیز می‌تواند زود انزالی را در پی داشته باشد و مردی را که با این اختلال زندگی می‌کند، با مشکل زود انزالی روبه‌رو کند. افسردگی، کارایی بدن را کاهش می‌دهد و همچنین بسیاری از اضطراب‌ها در نتیجه افسردگی به وجود می‌آیند. بنابراین دیده می‌شود بسیاری از مردانی که به افسردگی مبتلا هستند، با مشکل زود انزالی مواجه‌اند.

 

اولین تجربه‌های جنسی

گاهی انزال زودرس به این دلیل رخ می‌دهد که فرد اولین رابطه جنسی خود را تجربه می‌کند. در این شرایط هم سطح اضطراب برای درست پیش بردن رابطه و هم جدید بودن محیط واژنی، می‌تواند به انزال زودرس منجر شود. معمولا با گذشت زمان و انجام رابطه جنسی، این مشکل برطرف می‌شود و فرد کنترل بیشتری روی انزال خودش پیدا می‌کند.

 

تصویر بدنی ضعیف

تصویر بدنی و درکی که مرد از بدن خود دارد، در بسیاری از موارد زودانزالی را ایجاد می‌کند. این اتفاق فرد را نسبت به بدن خود با اعتمادبه‌نفس پایینی روبه‌رو می‌کند و همین عامل زودانزالی را به دنبال می‌آورد. اصلاح تصویر بدنی و پذیرش این مسئله که قوای بدنی، اندازه اندام و ... فرد مشکلی ندارد و طبیعی است، از جمله راه‌های درمان زود انزالی به شمار می‌رود.

 

سوءاستفاده جنسی

مردانی که در گذشته زندگی خود مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته‌اند و این تجربه را دارند، با مشکل انزال روبه‌رو هستند. این تجربه می‌تواند در هر بار رابطه جنسی، برای فرد زنده شود و همین مسئله عملکرد جنسی او را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین تربیت جنسی سخت‌گیرانه در کودکی، به زودانزالی در بزرگسالی منجر می‌شود.

 

احساس گناه

احساس گناه در زمان برقراری رابطه جنسی فرد را برای پایان دادن سریع‌تر آن ترغیب می‌کند.به دنبال این احساس، زود انزالی اتفاق می‌افتد و در بسیاری از موارد نارضایتی از رابطه جنسی را به دنبال می‌آورد.

 

علل بیولوژیکی

در مواردی مشکلات بیولوژیکی و جسمی نیز باعث زود انزالی در مردان می‌شوند و توجه به این نکته می‌تواند بر درمان زود انزالی موثر باشد. علل بیولوژیکی را نیز می‌توان به این شکل بیان کرد:

_  سطح غیرعادی هورمون‌های بدن
_ التهاب و عفونت پروستات یا مجاری ادراری
_ عوامل وراثتی
_ سطوح غیرطبیعی انتقال‌دهنده‌های شیمیایی مغز
_ دیابت
_ بیماری‌های قلبی و عروقی
_ اعتیاد به الکل

 


آسیب‌های زود انزالی در زندگی زناشویی

همانطور که اشاره کردیم، زودانزالی مشکلات زیادی را در زندگی فردی و زناشویی ایجاد می‌کند که به کاهش کیفیت و همچنین نارضایتی از رابطه منجر می‌شود. به همین دلیل بسیاری از زوج‌ها در برخورد با این مسئله به دنبال ریشه‌یابی و درمان زود انزالی می‌روند. آسیب‌های زود انزالی را می‌توان در موارد زیر جای داد:

 

کاهش اعتمادبه‌نفس

اولین تاثیر زودانزالی در مردان کاهش اعتمادبه‌نفس و عزت نفس در آن‌هاست. آن‌ها این اتفاق را به عنوان یک ضعف از جانب خودشان تلقی می‌کنند و با هر بار رخ دادن آن‌ بیش از پیش اعتمادبه‌نفس آن‌ها کاهش می‌یابد.

 

 سردی جنسی

مهم‌ترین دلیلی که افراد با این مشکل باید به خاطر آن به درمان زود انزالی اقدام کنند، ایجاد سردی جنسی است. در شرایطی که انزال زودرس رخ می‌دهد، شریک جنسی ارضا نمی‌شود و با پایان رابطه حالت‌های ناراحتی و حتی گاهی عصبی شدن به دلیل عدم ارضا در او پدیدار می‌شود.
ادامه یافتن این مسئله به سردی جنسی میان زوجین منجر می‌شود و رابطه زناشویی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. عدم کیفیت سکس و رابطه جنسی هر دو فرد را نسبت به رابطه بی‌میل می‌کند و این اتفاق زمینه‌ساز مشکلات دیگر خواهد شد.

 

انزال زودرس را چطور درمان کنیم؟

درمان زود انزالی با انجام روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که در نهایت به بهبود این مشکل منجر می‌شود. برای درمان زود انزالی می‌توان روش‌های زیر را به کار برد:

 

روان درمانی

عمده مشکل زود انزالی از عوامل روانشناختی نشات می‌گیرد. اضطراب، افسردگی، تصویر بدنی ضعیف، تجربیات ناخوشایند مانند تجربه تجاوز و ... همگی از علل روانی ناشی می‌شوند. روان درمانی در این شرایط می‌تواند به شکل بسیار موثری در کاهش و درمان زود انزالی موثر عمل کند.
روان درمانی هم به صورت فردی و هم به شکل زوج درمانی با مراجعه به تراپیست و درمانگر متخصص انجام می‌شود. نکته مهم درباره تاثیر روان درمانی در کاهش زود انزالی مردان استمرار آن و شرکت منظم در جلسات مشاوره است. با گذشت زمان و برگزاری جلسات بدون ایجاد وقفه، رفته رفته روان درمانی تاثیر خود را نشان می‌دهد.

 

دارو درمانی

در برخی موارد تراپیست تشخیص می‌دهد که در کنار جلسات روان درمانی نیاز به دارو درمانی هم هست. داروها برای کاهش تنش‌های روانی تجویز می‌شوند که با مصرف آن‌ها به تدریج زودانزالی نیز کاهش می‌یابد.
فراموش نکنید که تشخیص نیاز به دارو و تجویز آن بر عهده درمانگر متخصص است. بنابراین به هیچ عنوان به صورت خودسرانه اقدام به مصرف دارو نکنید. چراکه با عوارض جدی داروها روبه‌رو می‌شوید.

 

ورزش

ورزش کردن و تمرینات مرتبط با عضلات باسن یکی از راه‌های موثر برای درمان زود انزالی است. برای این کار می‌توانید از تکنیک کگل استفاده کنید. به این صورت که عضلات زیر باسن را به مدت چند ثانیه سفت کرده و آن را رها کنید. این کار را هر روز انجام دهید تا عضلات لگنی شما قوی شود.
تکنیک‌های ورزشی که سکس تراپیست برای شما تجویز می‌کند، می‌تواند در بهبود عملکردتان در رابطه جنسی موثر عمل کند. برخی از این تکنیک‌ها را می‌بایست با همکاری همسر و شریک جنسی‌تان انجام دهید.

 

درمان زود انزالی در طب سنتی

برخی افراد درمان زود انزالی در طب سنتی را پیشنهاد می‌دهند. اگر می‌خواهید از این شیوه کمک بگیرید، بهتر است به پزشکانی که تخصص کافی در زمینه طب سنتی و داروهای گیاهی دارند مراجعه کنید. در این میان بعضی‌ها درمان زود انزالی مردان با عسل را موثر می‌دانند یا به دنبال قویترین داروی گیاهی برای زود انزالی هستند. در هر صورت برای استفاده از طب سنتی به هر فردی با ادعای تخصص در این طب اعتماد نکنید.

 


بهترین کلینیک درمان زودانزالی

درمان زودانزالی نیاز به مراجعه به درمانگران متخصص دارد و می‌بایست برای استفاده از راه‌های درمانی به مراکز و کلینیک‌های معتبر رجوع شود. 
برای این کار کلینیک‌های معتبری را که دارای نام  نشانی معتبر و روشن هستند انتخاب کنید. بررسی پیشینه کلینیک و رزومه درمانگران آن نیز اطلاعات بسیار خوبی برای انتخاب درست در اختیار شما قرار می‌دهد.
کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن کادر مجربی از درمانگران آماده ارائه خدمات به شماست. با ورود به سایت رسمی افق سلامت به آدرس https://ofoghsalamat.com/ می‌توانید به راحتی خدمات مرکز و رزومه تحصیلی و کاری درمانگران را بررسی کنید.
افق سلامت خدمات درمانی خودش را در زمینه‌های گوناگون مشاوره و روان درمانی فردی، سکس تراپی و زوج درمانی، مشاوره خانواده، مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان، گفتار درمانی، مشاوره پیش از ازدواج، گروه درمانی، نوروفیدبک، روانپزشکی و ... ارائه می‌کند.

 

سخن آخر

انزال زودرس در مردان به طور مستقیم بر سلامت روان مردان، اعتمادبه‌نفس آن‌ها و کیفیت رابطه جنسی تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل درمان زود انزالی اهمیت بسیار زیادی دارد و افرادی که با این مشکل روبه‌رو هستند به دنبال روش‌های موثر درمان زودانزالی می‌گردند.
روان درمانی به شکل موثری بر درمان زود انزالی مردان موثر است و می‌تواند مشکلات ناشی از آن را به حداقل برساند. اگر به سلامت روان خود اهمیت می‌دهید و دوست دارید کیفیت روابط زناشویی خود را بالا ببرید، همین حالا روش‌های درمان زود انزالی را انتخاب کنید.

 

لینک کوتاه:

zood.link/5g5kl

 

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره کودک

مشاهده خدمات زوج درمانی