سریع ترین درمان افسردگی و نکات مهم آن


افسردگی؛ بیماری خاموشی که آهسته می‌آید، بدون آنکه خودتان متوجه شوید! این روزها واژه افسردگی را زیاد می‌شنویم. می‌توان گفت که افسردگی بخشی از دنیای مدرن امروز شده و بسیاری از افراد را در سنین مختلف درگیر کرده است. اگر نگاهی به اطرافتان بیندازید، آدم‌هایی را می‌بینید که از این بیماری رنج می‌برند و همچنان راه‌ های درمان افسردگی را نمی‌شناسند.
اما سوال اصلی و مهم در اینجا این است که آیا باید هر احساس غم، رنج و ناراحتی را افسردگی نامید؟ چه زمانی می‌توانیم بگوییم که به بیماری خاموش افسردگی مبتلا هستیم؟ درباره سریع ترین درمان افسردگی و راهکارهای اصولی مربوط به آن تا چه اندازه می‌دانید؟
در این مطلب قصد داریم شما را با این بیماری خاموش و انواع راه های درمان افسردگی آشنا کنیم. اگر دوست دارید درباره آن بیشتر بدانید، ما را در وبلاگ افق سلامت همراهی کنید:

افسردگی چیست؟

بهتر است پیش از آنکه درباره سریع ترین درمان افسردگی و راهکارهای آن صحبت کنیم، کمی بیشتر این بیماری را بشناسیم. بسیاری از افراد در برخورد با هرگونه درد و رنج، احساس غم و یا ناراحتی، تصور می‌کنند که به بیماری افسردگی مبتلا شده‌اند. در حالیکه افسردگی فقط احساس ناراحتی یا تصویر افرادی که دائما در رنجش هستند و یا گریه می‌کنند، نیست.
اگر بخواهیم تعریفی دقیق و علمی از افسردگی داشته باشیم باید بگوییم که افسردگی یا  Depression یک حالت خلقی است که فرد در آن احساس بی‌حوصلگی، بد خلقی می‌کند و به بی‌علاقگی یا فرار از انجام فعالیت‌های روزانه دچار می‌شود. این بیماری معمولا با احساساتی مانند اضطراب، بی‌قراری، ناراحتی، از دست دادن اشتیاق برای فعالیت‌هایی که افراد قبلا آن را دوست داشته‌اند، بی‌اشتهایی، احساس پوچی، افکار خودکشی و ... همراه است. بیماری افسردگی بسته به نوع و شدت و یا کهنگی و تازه بودن آن به روش‌های مختلفی درمان می‌شود. درمان افسردگی بدون دارو یا با مصرف داروها و یا مراجعه به روانشناس برای درمان افسردگی از راه‌هایی است که افراد می‌توانند برای رفع مشکل خود انتخاب کنند. در حالتی بهتر است سریع ترین درمان افسردگی را بیابید و پیش از آنکه به مساله‌ای حاد و کهنه تبدیل شود، آن را برای برطرف کردن مشکل خودتان به کار ببرید.

چرا به افسردگی مبتلا می‌شویم؟

ابتلا به افسردگی دلایل گوناگونی دارد و متناسب با هر کدام از آن‌ها سریع ترین درمان افسردگی نیز به کار گرفته می‌شود. شما می‌توانید به دلایل کاملا گوناگون به این بیماری مبتلا شوید و تا مدت‌ها حتی خودتان از آن بی‌خبر باشید! باید گفت که افسردگی می‌تواند در هر شرایط و موقعیتی رخ دهد و لزوما به یک شرایط و محیط خاص محدود نمی‌شود.


ژنتیک 

افسردگی ممکن است ناشی از ژنتیک و در اصطلاح ارثی باشد. بسیاری از افراد زمینه‌های افسردگی را به صورت ژنتیکی در خانواده دارند و ممکن است تا سال‌ها هیچگونه بروزی نداشته باشد و پس از چندین سال در موتجهه با شرایط گوناگون بروز پیدا کند. سریع ترین درمان افسردگی در این مورد مراجعه به پزشک متخصص و در مواردی مداخله و کنترل دارویی است.


شخصیت  

تفاوت‌های شخصیتی در هر فرد، او را در موقعیتی قرار می‌دهد که ممکن است در معرض ابتلا به افسردگی قرار گیرد. برای مثال افرادی که بیش از حد برای هر چیزی مضطرب می‌شوند، اعتماد به نفس پایینی دارند و یا منزوی هستند بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.

تغییر در مواد شیمیایی موجود در مغز 

مغز انسان ساختار پیچیده‌ای از انواع عصب‌ها، نورون‌ها، مواد شیمیایی و ... است. تغییر، کم و یا زیاد شدن مواد شیمیایی در مغز، می‌تواند زمینه را برای نوسانات خلقی و ابتلا به افسردگی فراهم کند.

شرایط محیطی

اگرچه شرایط محیطی و زندگی افراد دلیل قطعی برای ابتلا به بیماری افسردگی نیست، اما تاثیر زیادی در آن دارد. افرادی که در معرض اتفاقات ناگوار مانند فوت عزیزان یا حوادثی مانند زلزله، تصادف و ... قرار دارند، افرادی که فقر را تجربه می‌کنند و یا مورد سوء استفاده‌های جنسی و روحی قرار می‌گیرند، بیشتر از دیگران افسردگی را تجربه می‌کنند.
نکته مهم در اینجا این است که بدانیم برای هر یک از این دلایل، راه‌های گوناگونی وجود دارد و به کارگیری راهکارهای سریع ترین درمان افسردگی اقدامی است که می‌تواند شما را در برابر این بیماری مقاوم کند. 
 

درمان افسردگی به چند روش انجام می‌گیرد؟

اگر احساس می‌کنید و یا یقین دارید که به افسردگی مبتلا هستید، می‌بایست راه‌های سریع ترین درمان افسردگی را بشناسید و برای آن‌ها اقدام کنید. درمان افسردگی به روش‌های گوناگونی انجام می‌شود که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم: 


مراجعه به روانشناس و روان درمانگر

بهترین روش برای تشخیص و سپس درمان افسردگی در هر سنی، مراجعه به روانشناس است. روانشناس با تکیه بر علم و دانشی که دارد، می‌تواند مشکلات شما را از زاویه‌ علمی و بدون پیش‌داوری ببیند و متناسب با آن‌ها راهکاری را ارائه دهد. روانشناس برای درمان افسردگی ابتدا درباره مساله‌ای که شما را آزار می‌دهد با شما گفت‌وگو می‌کند و پس از بررسی اتفاقات و شرایط پیش آمده، راهکارها عملی درمان افسردگی را پیشنهاد می‌دهد. در بسیاری از موارد درمان افسردگی بدون دارو امکان‌پذیر است و نیازی به مداخله دارویی نیست. سریع ترین درمان افسردگی در میان راه‌هایی که برای مبارزه با این بیماری پیشنهاد می‌دهند، مراجعه به روان درمانگر است.

مراجعه به روانپزشک

در مواردی که روان درمانگر تشخیص می‌دهد افسردگی شما بدون مصرف دارو قابل درمان نیست و یا مبتلا به افسردگی کهنه یا ریشه‌دار هستید، شما را به روانپزشک ارجاع می‌دهد. روان پزشک معمولا مشکل افسردگی با بیماران خود را با یک یا چند دوره دارو درمانی حل می‌کند. این روش برای درمان افسردگی شدید در زنان و مردان و در مواردی کودکان، بسیار مهم و کاربردی است. مراجعه به روانپزشک به عنوان سریع ترین درمان افسردگی شناخته می‌شود. این مورد برای درمان افسردگی کهنه نیز موثر است.

درمان افسردگی در خانه

برخی از افراد برای درمان افسردگی استفاده از روش‌های خانگی را ترجیح می‌دهند. درمان افسردگی در خانه با راهکارهای ساده و آسانی قابل اجراست که در بسیاری از موارد نیز تاثیرگذار است. راه‌هایی مانند انجام تمرینات یوگا و مدیتیشن، مصرف دمنوش‌های آرامش‌بخش و شادی‌آور مانند زعفران و ... از جمله راه‌های درمان افسردگی در خانه هستند. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که درمان افسردگی در منزل فقط در مواردی که بیماری به مراحل حاد نرسیده و سبک است، تاثیر مثبت دارد. درمان افسردگی شدید در خانه عموما کارساز نیست و یا نتایج مثبت آن کوتاه مدت است و امکان بازگشت سریع آن وجود دارد. بنابراین بهتر است برای درمان قطعی افسردگی شدید به پزشک متخصص مراجعه کنید. اگرچه درمان افسردگی در خانه سریع ترین درمان افسردگی نیست، اما برای رفع خستگی‌های روحی سبک و معمولی کارساز است.
 

طب سنتی

درمان افسردگی شدید با طب سنتی راهکاری است که برخی از افراد طرفدار روش‌های سنتی و طبیعی آن را انتخاب می‌کنند. طب سنتی نیز با ارائه راهکارهایی مانند دفع سموم بدن به روش‌های مختلف، ماساژ درمانی، طب سوزنی و ... اقدام به درمان افسردگی می‌کند. افرادی که می‌خواهند بیماری خود را با روش‌های سنتی و بدون مصرف داروهای شیمیایی درمان کنند، این روش را انتخاب می‌کنند. 


درمان افسردگی با گیاهان دارویی 

درمان افسردگی با گیاهان دارویی نیز از روش‌های دیگریست که می‌توانید برای درمان بیماری خود به کار ببرید. نکته مهمی که باید درباره مصرف دمنوش‌های گیاهی و گیاهان دارویی به منظور درمان افسردگی بدانید، این است که زیاده‌روی در مصرف این دمنوش‌ها می‌تواند باعث آسیب‌های جسمی و یا خلقی شود. بنابراین بهتر است پیش از مصرف دمنوش‌ها ابتدا طبع بدن و بیماری‌های خود را در نظر بگیرید و سپس هر کدام را به اندازه مصرف کنید. گیاهانی مانند زعفران، بابونه، گل‌گاو زبان و ... در کاهش استرس و اضطراب، خواب راحت و کاهش فشارها و تنش‌های روزانه نقش موثری دارند. درمان افسردگی با گیاهان دارویی جزو سریع ترین درمان افسردگی به شمار نمی‌رود اما در رفع اضطراب و تنش‌های روزانه موثر است.
طریقه مصرف زعفران برای درمان افسردگی که تاثیر زیادی در رفع علائم آن دارد به شکل زیر است:
مصرف ماهانه 3 گرم زعفران در ماه میزان مناسب و مفید این گیاه به عنوان سریع ترین درمان افسردگی در منزل است. طبق تحقیقات انجام شده روی گیاه زعفران، بو کردن روزانه این گیاه به مدت 20 دقیقه می‌تواند اضطراب را کاهش دهد و مانع از بروز نوسانات خلقی شود. همچنین گفته می‌شود که مصرف روزانه 30 میلی گرم زعفران، تاثیری مانند قرص فلوکستین یا سیتالوپرام در انسان دارد.

چه زمانی باید برای درمان افسردگی اقدام کنیم؟

اگر تنش‌ها و نوسانات را خلقی را تجربه می‌کنید ولی نمی‌دانید که افسردگی دارید یا نه و یا دوست دارید به منظور سلامت روان خود، سریع ترین درمان افسردگی را بشناسید، بهتر است زمان مناسب برای درمان افسردگی را بدانید. تصور کنید که در موقعیت اضطراب‌آوری قرار دارید که به طور طبیعی شما را دچار بی‌قراری کرده است. اما تفاوت میان شما و افرادی که درست در موقعیتی مشابه با شما قرار دارند، در میزان تجربه این بی‌قراری و تکرار شدید آن در هر بار رخ دادن است. اگر این حالت را طبیعی و کم اهمیت در نظر بگیرید، می‌تواند به مشکلات حادتری در آینده منجر شود و فعالیت‌های روزانه‌تان را تحت تاثیر قرار دهد. 
هر زمانی که علائم قطعی افسردگی، مانند حملات پنیک، اضطراب بی‌دلیل و بیش از حد، بی‌قراری بی مورد، افکار خودکشی، افزایش یا کاهش ناگهانی وزن، احساس پوچی و عدم تمایل به انجام فعالیت‌ها و ... را تجربه کردید، باید برای یافتن راه های درمان افسرگی تلاش کنید و با مراجعه به متخصص سریع ترین درمان افسردگی را به کار بگیرید. 
 

آیا درمان افسردگی در مردان، زنان و دیگر گروه‎های جنسی متفاوت است؟

تجربه افسردگی، تجربه‌ای است که می‌تواند در هر جنسیت، سن و سال و موقعیتی رخ دهد. فرقی نمی‌کند که شما چه جنسیتی دارید، موقعیت اجتماعی شما چیست و یا در چه جایگاهی هستید، هر لحظه امکان دارد که به بیماری خاموش افسردگی مبتلا شوید. بنابراین باید گفت که درمان افسردگی در مردان هیچ تفاوتی با درمان افسردگی در زنان و دیگر گروه‌های جنسی ندارد. اگرچه فرآیندها و پیچیدگی‌های خلقی و مغزی هر گروه از افراد با دیگری تفاوت داشته و هر یک ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند، اما درمان افسردگی در همه افراد به شکل یکسانی انجام می‌گیرد. مهم‌ترین نکته این است که سریع ترین درمان افسردگی را بشناسید و به موقع برای رفع آن اقدام کنید.  

بهترین مرکز را برای درمان افسردگی چطور پیدا کنیم؟

امروزه در سراسر دنیا، به دلیل فشارها و تنش‌های ناشی از زندگی مدرن، با افراد زیادی برخورد می‌کنیم که با مشکلات افسردگی درگیرند. خوشبختانه در دهه‌های اخیر، توجه به سلامت روان و یافتن راهکارهایی برای سریع ترین درمان افسردگی اهمیت بیشتری در میان افراد پیدا کرده است. به این منظور مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره در هر شهری برای رفع مشکلات مربوط به روان تاسیس شده‌اند که با ارائه خدمات کامل به عنوان سریع ترین درمان افسردگی شناخته می‌شوند. برای یافتن بهترین مراکز درمان افسردگی بهتر است ابتدا درباره سابقه و پیشینه مراکز، رزومه و فعالیت‌های پزشکان متخصص آن و همچنین نظر افرادی که از خدمات آنجا استفاده کرده‌اند، اطلاعات کسب کنید. این کار دید عمیق و بازتری را به شما می‌بخشد که بهترین انتخاب را در این زمینه داشته باشید. 
کلینیک روانشناسی افق سلامت با تجربه چند ساله در زمینه ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی و همچنین دارا بودن روانشناسان متخصص در حوزه‌های گوناگون مرتبط با روان، آماده خدمت به شماست. برای استفاده از خدمات این مرکز فقط کافیست به سایت کلینیک روانشناسی افق سلامت مراجعه کرده و خدمات مورد نظر خودتان را انتخاب کنید. به این ترتیب سریع ترین درمان افسردگی را تجربه می‌کنید و هر چه زودتر کنترل سلامت روان خود را به دست می‌گیرید.

 
سخن آخر

راه های درمان افسردگی و فعالیت‌های مربوط آن، حوزه حساسی را شامل می‌شود که باید با دقت و وسواس در برخورد با آن عمل کنید. اگر می‌خواهید سریع ترین درمان افسردگی را پیش بگیرید و به شکل تخصصی مشکلات مربوط به روان خود را حل کنید، می‌توانید کلینیک روانشناسی افق سلامت را انتخاب کنید. ما در این مرکز تخصصی آماده ارائه خدمات کامل در حوزه سلامت روان و مشاوره هستیم. همین حالا برای نزدیک شدن به سلامت روان، قدم بردارید.

 

لینک کوتاه:

zood.link/9ludd

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی