اختلال دوقطبی چه نشنه‌هایی دارد؟

اختلال دو قطبی چیست؟

اختلال دوقطبی چیست؟ بیماری افسردگی  جنون امیز ، تغییر غیرمعمول در خلق و خو که باعث می شود در سطح فعالیت و توانایی عملکرد فرد  اختلال  ایجاد کند، نقص ایجاد شده توسط اختلال دو قطبی می تواند شدید باشد و می تواند منجر به روابط آسیب دیده ، ضعف در کار یا عملکرد در مدرسه و حتی خودکشی شود.

چندین نوع مختلف از اختلال دو قطبی وجود دارد. اختلال دوقطبی نوع 1 به شرایطی اطلاق می شود كه در آن فرد حداقل یك هفته افسردگی را تجربه كند. گاهی علائم ممکن است به حدی شدید باشد که نیاز به بستری شدن در بیمارستان شود . دوقطبی نوع 2 به وجود یک یا چند دوره هیپومانیا در حال یا گذشته اشاره دارد که میزان شیدایی در فرد کمتر دیده می شود و حداقل چهار روز متوالی به طول می انجامد ، نوع 3 اختلال سیکلوتیمی به تکرار تغییرهای خلقی هیپومانیا و افسردگی شدید در حداقل یک دوره دو ساله در بزرگسالان اشاره دارد.

دو قطبی چیست: آمار مربوط به این بیماری

طبق آمار انستیتوی ملی بهداشت روان ، 4.4 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده دچار اختلال دو قطبی هستند،این بیماری به صورت برابر در بین زنان و مردان رخ می دهد. سن شروع متوسط 25 سال است. با این وجود ، دو قطبی شیدایی ممکن است در دوران کودکی آغاز و یا شروع آن با اواخر زندگی همراه باشد. بیماران دوقطبی به طور معمول دارای شرایط مزمن هستند و نیاز به درمان مادام العمر دارند. بیش از 90 درصد افرادی که دارای افسردگی یا شیدایی هستند  ، به شکل مکرر شیدایی یا افسردگی را تجربه خواهند کرد.

دوقطبی شیدایی و علائم اولیه:

افرادی که دوقطبی شیدایی را تجربه می کنند ، دارای خلق و خوی تحریک پذیری هستند، اعتماد به نفس آنها پایین است، آنها نمی توانند به درستی بخوابند و هنگامی که صحبت می کنند حواس پرت هستند و تمرکز ندارند و هم چنین برخی از انها غالبا درگیر فعالیتهایی می شوند که عواقب دردناکی دارد (قمار ، روابط جنسی خطرناک) . دوقطبی ها گاهی با بیماری های دیگر اشتباه گرفته می شوند، مثلا هیپومانیا شبیه دوقطبی شیدایی است به این دلیل که اختلال در خلق و خو و تغییر کارایی توسط دیگران قابل مشاهده است ، اما این بیماری به اندازه کافی شدید نیست که باعث ایجاد اختلالات اساسی در عملکردهای اجتماعی یا شغلی یا نیاز به بستری شدن در بیمارستان شود.

یکی از مهمترین ویژگی های دوقطبی شیدایی ، کاهش نیاز به خواب است. ممکن است فرد روزها و شبها اصلا نخوابد  و خسته نشود و هیچ نیازی به خواب نداشته باشد. در نتیجه نخوابیدن  سبب می شود تغییر ناگهانی در گفتار و رفتار او ایجاد شود و ممکن است کلمات نامفهومی را از آنها بشنوید. بعضی اوقات در طول یک رفتار جنون آور ، طغیان هایی همراه با عصبانیت را در دو قطبی شیدایی خواهید دید.

دوقطبی چیست و بیماری دوقطبی در کودکان:

با بررسی این سوال که دوقطبی چیست ، کودکانی که در معرض اختلال دوقطبی هستند (به شکل ارثی از والدین این اختلال را دارند) قطعا علائم دو قطبی را در همه موارد ندارند و  علائمی همانند ، مشکلات خواب و اضطراب در آنها به شکل همه گیر دیده نمی شود. این بیماری به مروز زمان در کودکی از اختلال خلقی جزئی تا اختلال افسردگی در بزرگسالی پیش می رود ، اختلال دو قطبی در کودکی تا بزرگسالی ، به طور معمول با یک بخشی از شیدایی یا هیپومانیا همراه است هم چنین با بخشی از روان پریشی که با افسردگی شدید ایجاد می شود، بیماری دوقطبی در کودکان رشد می کند.

افرادی که دوقطبی شیدایی را تجربه می کنند ، درک نمی کنند که بیمار هستند یا نیاز به معالجه دارند و در برابر معالجه مقاومت می کنند. تشخیص و درمان بسیار مهم است. خطر ابتلا به خودکشی در افراد دارای اختلال دو قطبی حداقل 15 برابر جمعیت عمومی است. اختلال دوقطبی اغلب تشخیص داده نمی شود ، یا ممکن است با سایر بیماری های دیگر اشتباه گرفته شود یا افراد ممکن است سالها مبتلا به این بیماری باشند و اما از درمان مناسب محروم مانده اند.

 

دوقطبی چیست؟ علائم دوقطبی شخصیتی

دوقطبی چیست؟ علائم دوقطبی شخصیتی:

طبق گفته روانپزشکان در جواب سوال دوقطبی چیست؟  یک بخش جنون آمیز در بیشتر روزها و یا حداقل یک هفته یک بار در دوقطبی شخصیتی دیده می شود، آنها دارای روحیه ای بیش از حد سرخوش ، و تحریک پذیر هستند و افزایش انرژی در آنها با افزایش فعالیت های خطرناک همراه است. علاوه بر این علائم های دیگری نیز وجود دارد، علائمی همانند:

- اعتقادات غیرواقعی در داشتن توانایی های خاص ، قدرت  فرد را تحت الشعاع خود قرار می دهد

- نیاز به خواب در انها کاهش می یابد

- صحبت غیرمعمول یا تحت فشار قرار دادن خود برای ادامه صحبت

- انعطاف پذیری زیاد

- افزایش بیش از حد فعالیت های مانند انجام پروژه های شغلی یا فعالیتهای بی هدف (همراه با تحریک روانی)

- مشارکت در فعالیتهایی که احتمالاً عواقب دردناکی را به همراه خواهد داشت همانند، عدم رعایت موارد جنسی ، سرمایه گذاری ضعیف در تجارت

باید بدانید که در  دوقطبی شخصیتی به علت ایجاد اختلالاتی که در روان آنها وجود دارد معمولا نیاز به بستری شدن دارند تا به خود آسیب وارد نکنند.

هیپومانیا شکل معمول تر از دوقطبی شخصیتی:

در این بخش به سوال دوقطبی چیست و رابطه آن با بیماری هیپومانیا می پردازیم، شکل متوسط تر شیدایی ، به نام هیپومانیا ، به طور مشابه شامل یک تغییر واضح در عملکرد رفتاری فرد است ، اختلال در رفتار هر چند روز یک بار رخ می دهد و به مرور بیشتر می شود ، اما به طور معمول نقص اجتماعی و شغلی قابل توجهی در آنها وجود ندارد. تشخیص شخص هیپومانیا برای اطرافیان دشوار است.

دوقطبی شخصیتی و افسردگی:

اختلال دوقطبی چیست؟ دوقطبی معمولاً با وقوع افسردگی مشخص می شود. فردی با خلق و خوی افسرده ، با از دست دادن لذت یا علاقه یا احساس ناامیدی افسردگی خود را نشان می دهد و حداقل برای دو هفته رفتار فرد نشان از تغییر حالات  روانی او را داراست. فرد افسرده حداقل پنج مورد از علائم زیر در او وجود دارد:

- داشتن روحیه غم انگیز ، مضطرب یا احساس پوچی داشتن، به شکل روزانه

- از دست دادن علاقه یا لذت در تمام یا اکثر فعالیت ها 

- افزایش یا از دست دادن ناخواسته وزن

- بی خوابی یا خواب بیش از حد

- بیقراری قابل مشاهده (تحریک روانی) یا کند شدن (عقب ماندگی روانی)

- داشتن خستگی روزانه بدون مصرف انرژی

- داشتن احساس گناه یا بی فایده بودن

- کاهش توانایی تمرکز ، یا بی تفاوتی

- افکار مکرر از مرگ یا خودکشی یا اقدام به خودکشی

این علائم باعث پریشانی یا اختلال در عملکرد فرد می شود.

 

علائم روانپزشکی دو قطبی شیدایی

دوقطبی چیست و علائم روانپزشکی دو قطبی شیدایی:

با بحت درباره دوقطبی چیست به این نکته خواهیم رسید که در صورت شدید بودن شیدایی یا افسردگی در فرد مبتلا، حالات  او  توسط روانپزشکان مورد بررسی قرار می گیرد. علائم روانی رایج  ارائه شده توسط تحقیقات انجام شده عبارتند از توهم (شنیدن ، دیدن ، یا در غیر این صورت احساس وجود چیزهایی که در واقع در آنجا نیستند)  توهم (باورهای دروغین و محکم که تحت تأثیر استدلال منطقی قرار نگرفته اند یا توسط مفاهیم فرهنگی معمول شخص توضیح داده نمی شوند). 

علائم روانپریشی در اختلال دوقطبی، وضعیت روحی شدید او در آن زمان را نشان می دهد. به عنوان مثال ، هذیان بزرگواری ، مانند اینکه یک شخص رئیس جمهور است یا دارای قدرت یا ثروت ویژه ای است ، ممکن است در طول شیدایی رخ بدهد. هذیان گناه یا بی فایده بودن ، مانند اعتقاد داشتن به اینکه فرد خوبی نیست و بی پناه است و یا مرتکب جرم های وحشتناک شده است ، ممکن است در دوران افسردگی این موارد ظاهر شود. به همین دلیل ، گاهی اختلال دو قطبی به اشتباه به عنوان اسکیزوفرنی تشخیص داده می شود.

 

اختلال دوقطبی مختلط

اختلال دوقطبی مختلط:

در برخی افراد که علائم شیدایی و افسردگی دیده می شود اختلال دو قطبی با ویژگیهای مختلط وجود دارد . علائم ویژگیهای مختلط اغلب شامل اضطراب ، مشکل در خواب ، تغییر قابل توجه در اشتها ، روان پریشی و تفکر خودکشی است. ممکن است فرد با داشتن احساسات بسیار پر انرژی ، ناامید و غمیگین باشد.

برخی از افراد مبتلا به اختلال دو قطبی مرتکب خودکشی می شوند. در صورتیکه متوجه شدید که فرد مبتلا ، به خودکشی فکر می کند ، نیاز به مراجعه فوری به یک روانپزشک دارد. بحث در مورد خودکشی باید جدی گرفته شود. به نظر می رسد خطر ابتلا به خودکشی در اوایل بیماری بیشتر است.  به موقع تشخیص دادن اختلال دوقطبی  و درمان به موقع این بیماری ، می تواند خطر خودکشی را کاهش دهد.

بیماری دوقطبی درمان می شود اما به طور معمول در طول زندگی ممکن است عود کند. اکثر مبتلایان به اختلال دو قطبی بعد از درمان عاری از علائم هستند ، اما تا یک سوم نیز برخی از علائم باقیمانده را دارند. درصد کمی علیرغم درمان علائم غیرقابل تکرار مزمن را تجربه می کنند. افراد مبتلا به اختلال دوقطبی می توانند زندگی سالم و خوب را با درمان بیماری داشته باشند. با این حال ، بدون درمان ، دوقطبی شخصیتی می تواند به شدت افزایش یافته و این موضوع باعث می شود عواقب خوبی برای بیمار دربرنداشته باشد.

 دوقطبی در کودکان چگونه رخ می دهد:

دو قطبی در كودكان و نوجوان می تواند رخ می دهد. این وضعیت به احتمال زیاد بر فرزندان والدینی که مبتلا به این بیماری هستند ، تأثیر زیادی می گذارد. کودکان و نوجوانان مبتلا اغلب چندین بار در روز نوسانات کم و سریعی بین افسردگی و شیدایی را تجربه می کنند. شیدایی در کودکان به احتمال زیاد با عنوان تحریک پذیری در برابر تنش های مخرب آشکار می شود. بروز علائم مختلط در جوانان مبتلا به اختلال دوقطبی نیز شایع است. نوجوانان که مبتلا به این بیماری هستند ممکن است دارای علائم شدیدتری باشند.

اختلال دوقطبی در کودکان و نوجوانان را به سختی می توان تشخیص داد ، تحریک پذیری و پرخاشگری همچنین می تواند علائم اختلال باشد، بیش فعالی ، کمبود توجه ، اختلال در رفتار همگی نشان دهنده بیماری اختلال دوقطبی در کودکان است.

 

اختلال دو قطبی شیدایی

مصرف مواد مخدر و اختلال دو قطبی شیدایی:

مصرف الکل و مواد مخدر در بین مبتلایان به اختلال دو قطبی بسیار متداول است. عوامل بسیاری ممکن است در افزایش علائم بیماری نقش داشته باشد از جمله مشکلات سوء مصرف مواد که باعث شدت این نوع بیماری می شود. علائم خلقی را می توان با سوء مصرف مواد به وجود آورد یا افزایش داد. ممکن است عوامل خطرزا دیگر نیز وجود داشته باشد که در بروز اختلال دوقطبی و اختلالات مصرف مواد مؤثر باشد. 

اختلالات اضطرابی مانند حملات هراس مانند و اختلال اضطراب اجتماعی نیز ممکن است در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی اتفاق بیفتد اما اینگونه افراد مبتلا ممکن است به درمانهایی که برای اختلال دوقطبی استفاده می شود پاسخ دهند یا ممکن است درمان جداگانه برای انها درنظر گرفته شود.

ژنتیک و اختلال دو قطبی شخصیتی:

ژنتیک نقش  مهمی در این نوع بیماری دارد، مخصوصا در اختلال دوقطبی در کودکان عامل اصلی ارثی بودن است. یکی از مهمترین عوامل خطر برای ایجاد اختلال دوقطبی ، داشتن سابقه خانوادگی در این بیماری است: خطر ابتلا به بیماری در بین بستگان بزرگسال افراد دارای اختلال دوقطبی نوع1 و دو قطبی نوع2،  10 برابر افزایش را نشان می دهد با این حال ، هیچ ژن خاصی به این بیماری مرتبط نشده است.

 

در عوض ، مانند بسیاری از بیماریهای روانی دیگر ، چندین ژن ، هر کدام با تأثیر اندک ، در احتمال بروز این اختلال نقش دارند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اختلالات خلقی ، اضطراب و روانپریشی در خانواده های مبتلایان به اختلالات دوقطبی نسبت به جمعیت عمومی افزایش بیشتری دارد. مطالعات دوقلوهای یکسان ، که همه ژنهای یکسان را دارند ، نشان می دهد که عواملی غیر از ژنها - مانند وقایع بسیار استرس زا - در ابتلا به بیماری اختلال دوقطبی نقش دارند. 

مطالعات تصویربرداری از مغز نشان می دهد که مغز افراد مبتلا به اختلالات دو قطبی ممکن است با افراد سالم متفاوت باشد. به عنوان مثال ، محققان چندین ناحیه مغز را که با کاهش ضخامت قشرهای مغز مشخص شده اند ، شناسایی کرده اند. مطالعات دیگر نشان می دهد که پردازش محرک های حسی سبب شیدایی و افسردگی می شود و ممکن است بیمار در این حال در ادراک خیلی از مسائل اشتباه کند.

 

درمان اختلال دو قطبی

درمان اختلال دو قطبی:

در این مقاله به سوال مربوط به دوقطبی چیست پاسخ داده شده است و اما باید بدانید که حتی در شدیدترین موارد ، اختلالات دو قطبی قابل درمان هستند. هرچه زودتر درمان شروع شود ، احتمال کاهش شدت و دفعات مانیا و افسردگی بیشتر می شود. از آنجا که اختلالات دو قطبی شرایط مادام العمر دارد ، درمان نیز مادام العمر است و نه تنها در درمان علائم بلکه در پیشگیری از عود علائم نیز درمان انجام می شود. بیشتر افراد مبتلا به اختلالات دو قطبی می توانند به ثبات قابل توجهی در نوسانات خلقی و علائم مربوطه دست یابند.

مؤثرترین استراتژی درمانی، ترکیبی از دارو و روان درمانی است. علاوه بر این ، اغلب به بیماران دستور داده می شود که یک نمودار از علائم خلقی روزانه ، روش های درمانی ، الگوهای خواب و وقایع زندگی را ارائه دهند. چنین پیگیری نشان داده شده است که به بیماران و خانواده های آنها کمک می کند تا بیماری را بهتر درک و مدیریت کنند. تغییرات خلقی اغلب می تواند به موقع تشخیص داده شود تا از وجود علائم خطرزا جلوگیری شود. حتی در مواردی که در درمان اختلال ایجاد نشده است ، تغییرات خلقی ممکن است رخ دهد در این هنگام باید فوراً به پزشک گزارش شود ، زیرا ممکن است او برنامه درمانی را تغییر دهد.

 

لینک کوتاه:

zood.link/027gu

مشاهده متخصصین گفتاردرمانی

مشاهده خدمات روانپزشکی