آنچه باید درباره کلینیک گفتار درمانی آنلاین بدانید

 

شاید تا به حال در برخورد با افرادی قرار گرفته باشید که در صحبت کردن و برقراری ارتباط کلامی با دیگران دچار مشکل باشند. توانایی حرف زدن یا گفتار یکی از ابتدایی‌ترین توانایی‌ها در برقراری ارتباط با افراد دیگر است که می‌تواند منظور و مقصود را به فرد دیگری منتقل کند. زمانی که در گفتار و زبان اختلالی ایجاد می‌شود، فرد بخش زیادی از قدرت خود را برای بیان مسائل و گفت‌وگو با افراد دیگر از دست می‌دهد. به همین دلیل است که گفتار به بخش مهمی از زندگی روزمره همه افراد تبدیل شده و توانایی حرف زدن و روان صحبت کردن اهمیت ویژه‌ای دارد.

مشکل در صحبت کردن و چالش‌هایی که در ارتباط با گفتار ایجاد می‌شوند، در همه افراد یکسان نیست و هر کسی ممکن است به دلایل گوناگون و در سطوح متفاوتی با این اختلال روبه‌رو شود. در این مطلب از وبلاگ افق سلامت می‌خواهیم شما را با کلینیک گفتار درمانی آنلاین و حضوری و همچنین مزایای این روش درمانی آشنا کنیم. اگر دوست دارید درباره این موضوع بیشتر بدانید و یا به افرادی که به مشکل گفتاری مبتلا هستند، کمک کنید، این مطلب را با ما بخوانید:

 

گفتار درمانی چیست؟ 

اولین سوالی که در برخورد با مشکلات مرتبط با گفتار و زبان و روش‌های درمانی آن مطرح می‌شود، این است که گفتار درمانی چیست و چه کاری را انجام می‌دهد. پاسخ به این سوال چندان آسان نیست و نیاز به بررسی زبان و گفتار و شناخت دقیق این دو موضوع دارد. اما به طور کلی باید گفت که گفتار درمانی یکی از شاخه‌های توانبخشی است که با عنوان گفتار درمانی یا پاتولوژی گفتار و زبان شناخته می‌شود. این شاخه توانبخشی، آسیب‌شناسی دو شاخه زبان و گفتار را انجام می‌دهد و شامل فعالیت‌هایی می‌شود که هدف آن بهبود توانایی گفتاری و زبانی است. کلینیک گفتار درمانی آنلاین یا کلینیک‌های حضوری مرتبط با درمان گفتار و زبان، به تشخیص و درمان اختلالات گفتاری می‌پردازند و به درمان طیف وسیعی از افراد مبتلا به این مشکلات می‌پردازند.

 

تفاوت گفتار و زبان چیست؟

بسیاری از افراد گفتار و زبان را به عنوان یک مقوله واحد در نظر می‌گیرند؛ در حالیکه این دو توانایی کاملا جدا از هم هستند اما در ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر قرار دارند. 

هنگامی که ما صحبت می‌کنیم، بخشی از فرایند صحبت کردن در ذهن ما رخ می‌دهد. برای مثال شما پیش از حرف زدن، برای انتخاب کلمات، جمله‌بندی‌ها و ... ابتدا در مغز خودتان فکر می‌کنید. به این فرایند که در ذهن اتفاق می‌افتد، زبان گفته می‌شود.

هنگامی که این فرآیند ذهنی به کمک عضلات حنجره و زبان، ریه، لب و ... به صدا یا آوا تبدیل می‌شود، به آن گفتار می‌گویند. به همین خاطر است که گفته می‌شود زبان و گفتار علی‌رغم آنکه دو توانایی مجزا و منحصربه‌فرد هستند، کاملا در ارتباط با یکدیگر اتفاق می‌افتند.  

 

 

چه اختلالاتی توسط گفتار درمان قابل درمان و بهبودی است؟

گفتار درمانی آنلاین یا حضوری که به کمک گفتار درمانگر انجام می‌گیرد، شامل اختلالات گوناگونی است که هر یک روش خاصی برای درمان یا بهبودی نسبی دارند. از جمله مهم‌ترین اختلالاتی توسط گفتار درمانگر در کلینیک گفتار درمانی آنلاین و یا حضوری، بررسی و درمان می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

اختلال تلفظی و تولیدی

این نوع اختلال به مشکلاتی مربوط می‌شود که در بیان درست هجاها به وجود می‌آید. برای مثال گفتار درمانی حرف ر که یکی از شایع‌ترین مشکلات گفتاری، خصوصا در کودکان است، در این دسته جای می‌گیرد.

 

اختلال تسلط

نوع دیگری از اختلالات گفتاری و زبانی که به کمک گفتار درمانگر بررسی و درمان می‌شود، اختلالات تسلط است. شاید تا به حال افراد زیادی را دیده باشید که با مشکل لکنت زبان و تکرار هجاها یا تاخیر در بیان آن‌ها مواجه‌اند. این دسته از مشکلات در گروه اختلالات تسلط جای می‌گیرند. در این اختلال بزرگسال یا کودک در بیان برخی از حروف یا کلمات خاص دچار توقف و تکرار می‌شود. مانند ادای حرف پ به صورت پ‌پ‌پ‌پ‌ در کلمه پدر. امروزه درمان لکنت به صورت آنلاین یکی از روش‌های درمانی این اختلال است که به وسیله درمانگران در کلینیک گفتار درمانی آنلاین انجام می‌گیرد.

 

اختلال صوت

افرادی وجود دارند که توانایی آن‌ها برای کنترل میزان صدای خود در صحبت کردن بسیار کم است. این مشکل نیز در کلینیک گفتار درمانی آنلاین یا مراکز گفتار درمانی حضوری قابل درمان است.

 

اختلال پذیرنده

در این نوع اختلال، فرد در درک و پذیرش آنچه که دیگران بیان می‌کنند مشکل دارد. به همین دلیل است که اغلب افراد مبتلا به این اختلال، در مقابل صحبت دیگران بی‌توجه یا بی‌علاقه تصور می‌شوند. در بیماران مبتلا به اوتیسم، آسیب‌های شنوایی و آسیب مغزی، این اختلال به طور واضح دیده می‌شود.

 

اختلال بیانی

افرادی که به اختلال بیانی مبتلا هستند، در بیان درست جملات و چینش صحیح کلمات در کنار یکدیگر مشکل دارند. برای مثال این افراد نمی‌توانند فعل، فاعل و باقی اجزای جمله را به صورت درست در کنار یکدیگر قرار دهند. این بیماری بیشتر در افرادی دیده می‌شود که مبتلا به سندروم داون یا مشکلات شنوایی هستند.

 

دیس آرتری

دیس آرتری اختلال دیگری است که فرد در کنترل عضلات مورد نیاز برای گفتار، توانایی لازم را ندارد. به همین دلیل با کندی یا کمبود در گفتار مواجه می‌شود. دیس آرتری بیشتر در بیمارانی که به اختلالات سیستم عصبی مبتلا هستند دیده می‌شود. گفتار درمانی بزرگسالان که به سکته مغزی مبتلا هستند، معمولا در دسته درمان مشکلات گفتاری دیس آرتری جای می‌گیرد.

 

مدت زمان گفتار درمانی آنلاین چقدر است؟

افراد زیادی درباره زمان شروع و پایان گفتار درمانی سوال می‌کنند. باید گفت که گفتار درمانی در هر فرد با توجه به سن، نوع اختلال و شدت آن، مقدار پیشرفت فرد در طول زمان و همچنین میزان فراوانی آن مشکل متفاوت است. بنابراین نمی‌توان مدت زمان دقیقی را برای طول درمان آن بیان کرد. این مدت زمان به طور اختصاصی و برای هر فرد توسط گفتار درمانگر در کلینیک گفتار درمانی آنلاین و یا کلینیک حضوری گفتار درمانی تعیین می‌شود.

 

گفتار درمانی آنلاین چه مزایایی دارد؟

درمان گفتار، هم به صورت حضوری و هم به شکل آنلاین در کلینیک گفتار درمانی آنلاین صورت می‌گیرد. امروزه به خاطر گسترش اینترنت و وسایل ارتباط جمعی، ارتباط از راه دور نیز به آسانی صورت می‌گیرد و این موضوع عامل مهمی در تمایل افراد برای انجام مشاوره گفتار درمانی تلفنی آنلاین است. از مهم‌ترین مزایای مراجعه به کلینیک گفتار درمانی آنلاین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

صرفه‌جویی در وقت

صرفه‌جویی در وقت و عدم اتلاف زمان در مسیر رفت‌وآمد کلینیک، یکی از مهم‌ترین فواید گفتار درمانی آنلاین یا مشاوره تلفنی گفتار درمانی است. افرادی که فرصت مراجعه حضوری را نزد گفتار درمانگر ندارند، می‌توانند از کلینیک گفتار درمانی آنلاین استفاده کنند.

 

کمرنگ شدن فاصله مکانی

فواصل مکانی یا مهاجرت به شهر و کشور دیگر، عاملی است که امکان مراجعه حضوری رابه مراکز گفتار درمانی محدود می‌کند. در این صورت کلینیک گفتار درمانی آنلاین و روش‌های تلفنی برای درمان گفتار، می‌تواند فاصله مکانی را بسیار کمرنگ‌تر و زمینه را برای ادامه درمان فراهم کند.

 

موقعیت مناسب برای افراد با آسیب شدید جسمی

جابه‌جایی برای افرادی که به آسیب‌های شدید جسمی و حرکتی مبتلا هستند، عموما سخت و زمانبر و گاهی با خستگی و درد جسمانی همراه است. در بسیاری از موارد نیز فراهم کردن مکان مناسب در مراکز گفتار درمانی که فرد با ضایعه جسمی بتواند به راحتی مدت زمانی را در آنجا بگذراند مشکل است.

 

گفتار درمانی آنلاین چه مراحلی دارد؟

پیگیری درمان مرتبط با گفتار در کلینیک گفتار درمانی آنلاین شامل مراحلی است که بهتر است از آن آگاهی داشته باشید:

1. مصاحبه با والدین یا همراه بیمار

اولین قدم برای بررسی و تشخیص نوع و میزان مشکل فرد، مصاحبه با والدین یا همراه اوست. در این مصاحبه درباره وضعیت کلی بیمار، سطح اختلال او و ... سوال پرسیده شده و پس از بررسی مدارک پزشکی او، برنامه مشخصی برای درمان برای بیمار تهیه می‌شود.

2.   بررسی مهارت‌های غیرکلامی بیمار

بررسی مهارت‌های غیرکلامی بیمار از طریق انجام تست‌های خاص، می‌تواند اطلاعات بسیار زیادی را در اختیار گفتار درمانگر قرار دهد و روند درمان را مشخص کند. 

3. اجرای برنامه درمانی

پس از طی این مراحل، گفتار درمانگر، فرآیند درمان را آغاز می‌کند. روند درمان در کلینیک گفتار درمانی آنلاین بسته به نوع، شدت اختلال و سن بیمار و همچنین تشخیص درمانگر از یک تا چند روز در هفته متغیر است. در پایان هر دوره درمان نیز، گفتار درمانگر با ارزیابی میزان پیشرفت فرد، برنامه دوره بعدی را مشخص می‌کند.

 

گفتار درمانی در منزل چطور صورت می‌گیرد؟

 گفتار درمانی در منزل یکی از موثرترین راه‌های درمان گفتار است که در محیط امن منزل صورت می‌گیرد. در این روش، فرآیند درمان توسط متخصص گفتار درمانی و در خانه انجام شده و همه مراحلی که در گفتار درمانی کلینیک طی می‌شود، در روش گفتار درمانی در منزل نیز به کار می‌رود.

گفتار درمانی در منزل نیز بسته به شرایط بیمار، خواست و تمایل او انجام می‌گیرد و حضور در محیط منزل، به‌ویژه در یادگیری کودکان نقش مهمی دارد.

 

 

بهترین گفتار درمانی در تهران کجاست؟

یافتن کلینیک گفتار درمانی آنلاین و یا پیدا کردن بهترین گفتار درمانی در تهران کار چندان راحتی نیست. چراکه مشکلات مرتبط با گفتار و زبان از جمله مشکلات مهم و حساسی هستند که می‌بایست روند درمان آن به صورت دقیق و اصولی انجام گیرد. برای یافتن بهترین گفتار درمانی در تهران می‌توانید در میان لیست مراکز گفتار درمانی یا کلینیک گفتار درمانی آنلاین جست‌وجو کنید. برای این کار باید به خوبی سابقه، پیشینه و روش‌های درمانی مراکز را مورد بررسی قرار دهید. همچنین پیگیری سوابق تحصیلی و کاری گفتار درمانگران و میزان تجربه کاری آن‌ها اطلاعات بسیار خوبی را برای انتخاب کلینیک گفتار درمانی آنلاین در تهران و دیگر شهرها در اختیار شما قرار می‌دهد. با سرچ عباراتی مانند گفتار درمانی در گیشا یا گفتار درمانی آنلاین در اصفهان و ... می‌توانید نتایج خوبی را از مراکز درمان گفتار به دست آورید.

فراموش نکنید که در جریان انتخاب کلینیک گفتار درمانی آنلاین مورد سوءاستفاده افراد سودجو و تبلیغاتی با عنوان گفتار درمانی آنلاین رایگان قرار نگیرید. رایگان بودن خدمات به هیچ عنوان دلیل محکمی برای انتخاب و دریافت خدمات خوب از سوی مراکز نیست. به این نکته توجه کنید که کلینیک‌های معتبر و درمانگران متخصص در ازای ارائه خدمات، حتما حق ویزیت دریافت می‌کنند.

کلینیک روانشناسی و مشاوره افق سلامت با دارا بودن طیف وسیعی از درمانگران در حوزه‌های گوناگون، از جمله مراکزی است که می‌توانید برای درمان گفتار به آن مراجعه کنید. گفتار درمانگران ما در کلینیک روانشناسی افق سلامت آماده ارائه خدمت به شما عزیزان هستند. شما این امکان را دارید که با ورود به سایت رسمی افق سلامت، سوابق کاری و تحصیلی درمانگران را بررسی کرده و با حوزه‌های کاری آن‌ها آشنا شوید. فقط کافیست وارد سایت شوید و خدمات مورد نظرتان را انتخاب کنید.

 

سخن آخر

گفتار، زبان و توانایی روان صحبت کردن، یکی از مهم‌ترین موهبت‌هایی است که افراد در زندگی خود دارند. در برخی موارد، بعضی از افراد از این موهبت محروم‌اند یا به دلایل مختلف، توانایی مورد نیاز آن را به صورت ضعیف و یا سطحی دارند. گفتار درمانی آنلاین یا حضوری، روش موثری برای درمان اختلالات گفتاری و زبانی است که امروزه رشد و پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. برای آنکه از این موهبت شگفت‌انگیز برخوردار باشید و مشکلات مرتبط با آن را برطرف کنید، نیاز به درمانگر دلسوز و متعهدی دارید که کار گفتار درمانی را به شکل تخصصی انجام دهد. کلینیک گفتار درمانی آنلاین راهی برای درمان اختلالات گفتاری بدون نیاز به حضور فیزیکی در مراکز است. اگر می‌خواهید از توانایی خوب صحبت کردن و گفتار روان برخوردار باشید، می‌توانید روی کلینیک روانشناسی افق سلامت حساب کنید. درمانگران دلسوز و متخصص کلینیک، شما را تا رسیدن به قله سلامتی همراهی می‌کنند.  

 

لینک کوتاه:

zood.link/bxv0a

مشاهده متخصصین روان‌سنجی

مشاهده خدمات گفتاردرمانی