آیا مشاوره گروه درمانی آنلاین سودمند است؟

تا به حال در یک جلسه درمان گروهی شرکت کرده یا این نوع جلسات را از نزدیک دیده‌اید؟ چه احساسی نسبت به گروه درمانی دارید؟ اصلا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا در بعضی موارد از درمان‌های گروهی استفاده می‌شود؟

مشاوره گروه درمانی آنلاین یا حضوری روشی است که برای درمان برخی از بیماری‌های روانشناختی موثر است. این روش روان درمانی به کمک افراد آمده و آن‌ها را برای حرکت در مسیر سلامتی هدایت می‌کند. گروه درمانی به هر روشی که انجام شود برای پیشرفت سلامت روان بیماران موثر است و می‌تواند آن‌ها به شکل موثری عمل کند. 

برای آنکه با مشاوره گروه درمانی آنلاین و روش‌ها و فواید آن آشنا شوید و درباره آن بیشتر بدانید، ما را در وبلاگ افق سلامت همراهی کنید:  

درباره گروه درمانی چه می‌دانید؟

بسیاری از افراد فقط اسم گروه درمانی را شنیده‌اند و آن را در حد بسیار سطحی می‌شناسند. در حالیکه گروه درمانی آنلاین یا حضوری چیزی فراتر از درمان در یک جمع است. بگذارید تعریف ساده و علمی گروه درمانی را به شما بگوییم. مشاوره گروه درمانی آنلاین یا حضوری نوعی روان درمانی است که در آن یک روانشناس یا درمانگر به همراه 6 تا 12 نفر از افراد با مشکلات شبیه هم حضور دارند. در این روش افراد شرکت‌کننده با کمک مداخله روانشناس و مشاور و در ارتباط با رفتارهای اعضای گروه و دریافت بازخورد از آن‌ها بهبود می‌یابند. در گروه درمانی آنلاین و حضوری این امکان را دارید که رفتارهای اعضا را مشاهده کنید و براساس نوع رفتار و برخورد آن‌ها بخشی از مشکل خود را ارزیابی و حل کنید. 

گروه درمانی از چه زمانی به کار گرفته شد؟

اگرچه رواج گروه درمانی و استفاده از مشاوره گروه درمانی آنلاین اتفاق تقریبا جدیدی است، اما تاریخچه پیدایی گروه درمانی به سال‌ها پیش برمی‌گردد. در سال 1974 یک پزشک اهل بوستون به نام ژوزف پرات تعدادی از بیماران معلول را برای دریافت آموزش‌های پزشکی گرد هم آورد. او علاوه‌بر آموزش، فضای گروهی و تعاملی را ایجاد کرد که بیماران در این فضا به یکدیگر کمک متقابل کنند و توانمندی‌های خود و هم گروهی‌هایشان را افزایش دهند. این اتفاق آغاز راه گروه درمانی بود و بعدها تعدادی از روانپزشکان آمریکایی، از ایده پرات در حوزه روان درمانی استفاده کردند. به این صورت شکل جدیدی از روان درمانی ایجاد شد که امروزه با نام گروه درمانی شناخته می‌شود و تاثیر زیادی در رفع مشکلات روانشناختی بیماران دارد.

دلایل اهمیت مشاوره گروه درمانی آنلاین

مشاوره گروه درمانی آنلاین و حضوری اهمیت ویژه‌ای در بهبود بیماران مبتلا به بیماری‌های روانشناختی دارند. مهم‌ترین دلایل اهمیت این روش درمان را می‌توان در موارد زیر جای داد:

دریافت تجربه مشترک

افرادی که در جلسات گروه درمانی شرکت می‌کنند در ارتباط با کسانی قرار می‌گیرند که تجربیات مشابه داشته‌اند. بنابراین درمی‌یابند که در این مسیر تنها نیستند و افرادی با تجربیات مشابه یا تجربیات تقریبا مشترک با آن‌ها نیز وجود دارند.

یادگیری بین فردی

همه افراد حاضر در جلسه مشاوره گروه درمانی آنلاین و حضوری در حال مشاهده هم‌گروهی‌ها، رفتارها و بازخوردهای آن‌ها یا درمانگر هستند. بنابراین به درک بیشتری از رفتارها و افکار خود می‌رسند.

دریافت حس امیدواری

در جلسات مشاوره گروه درمانی آنلاین یا حضوری، افرادی حضور دارند که هر یک در مرحله مختلفی از درمان خود هستند. افرادی که به تازگی گروه درمانی آنلاین یا حضوری را شروع می‌کنند، با دیدن افراد قدیمی‌تر که با مشکل مشابه آن‌ها تا حدود زیادی بهبود یافته‌اند، حس امیدواری را دریافت می‌کنند.

تبادل اطلاعات

جلسه مشاوره گروه درمانی آنلاین و حضوری فضای بسیار مناسبی برای تبادل اطلاعات میان افراد و استفاده از تجربیات آن‌ها برای مشکلات مشابه است.

امکان تخلیه هیجانی

تخلیه هیجانی در جلسات روان درمانی و برای بهبود حالات بیمار بسیار مهم است. در مشاوره گروه درمانی آنلاین امکان تخلیه هیجانی و خالی شدن از احساس غم، گناه و ... وجود دارد. این جلسات شرایطی را ایجاد می‌کنند که افراد بدون ترس از قضاوت یا پیش‌داوری، هیجاناتی را که با آن درگیر هستند تخلیه کنند.

هدف از گروه درمانی چیست؟

شاید این سوال به ذهنتان خطور کند که هدف از گروه درمانی چیست و چرا این شکل از درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

اولین هدف در گروه درمانی آنلاین و حضوری، سازگار کردن افراد با شرایط زندگی و برخورد با افراد بیرون از گروه است. گروه درمانی می‌تواند میزان سازش یا تاب‌آوری افراد را در موضوعات گوناگون بالا ببرد و به این ترتیب افراد رفته‌رفته برای حل مشکل خود و حضور در اجتماعی خارج از گروه حاضر می‌شوند. 

دربسیاری از موارد بیماران به دلایل گوناگون ارتباط خود را با اطرافیان کم کرده و به انزوا و گوشه‌نشینی روی می‌آورند. یکی از اهداف گروه درمانی ایجاد شرایطی است که افراد به کمک آن می‌توانند ارتباطات جدیدی را در بسترهای تازه شکل دهند.

از دیگر اهداف جلسات گروه درمانی باید به رشد مهارت‌های حل مسئله، درک بیشتر از خود و توان مقابله موثر با مشکلات اشاره کرد.

 

گروه درمانی آنلاین چه تفاوتی با گروه درمانی حضوری دارد؟ 

در بسیاری از موارد می‌بینیم که افراد تمایل بیشتری برای استفاده از گروه درمانی آنلاین دارند. این مساله ارتباطی به برتری این روش از روش حضوری آن ندارد و فقط به انتخاب، علاقه، راحتی و شرایط فرد باز می‌گردد.

مشاوره گروه درمانی آنلاین در عصر مدرن که دسترسی به اینترنت و ابزار های ارتباط آنلاین بیشتر است، محبوبیت زیادی دارد. این روش نیز زیر نظر کلینیک گروه درمانی آنلاین و با کمک درمانگر متخصص انجام می‌گیرد. تنها تفاوت مشاوره گروه درمانی آنلاین با گروه درمانی حضوری در شکل اجرای آن است و از نظر سطح کیفیت تفاوتی با یکدیگر ندارند و جلسات درمان بدون هیچ کمبودی برگزار می‌شود. اگر در شرایط زیر قرار دارید، انتخاب روش گروه درمانی آنلاین برای شما مناسب‌تر است:

در جمع حضوری دچار اضطراب شدید یا خجالت می‌شوید

اگر در شرایطی قرار دارید که با حضور فیزیکی در جمع اضطراب شدید و احساس خجالت را تجربه می‌کنید، می‌توانید از طریق مشورت با درمانگر خود مشاوره گروه درمانی آنلاین را انتخاب کنید.

با مشکلات جسمی یا حرکتی مواجه هستید

در برخی اوقات مشکلات حاد جسمی و حرکتی امکان حضور فیزیکی در بسیاری از مکان‌ها را سلب می‌کند. اگر به این دلیل نمی‌توانید در گروه درمانی حضوری شرکت کنید، روش آنلاین جایگزین بسیار مناسبی برای آن است.

در مکان‌های دور زندگی می‌کنید

مسافرت، مهاجرت کردن، تغییر شهر و ... شرایطی را ایجاد می‌کنند که دسترسی شما به درمانگرتان محدود شود. در این شرایط مشاوره گروه درمانی آنلاین می‌تواند کمک‌کننده باشد.

جلسه گروه درمانی به چه صورتی اجرا می‌شود؟    

جلسات گروه درمانی اغلب با حضور روانشناس و درمانگر و جمعی از مراجعه‌کنندگان با مشکل مشابه یکدیگر برگزار می‌شوند. این تعداد می‌تواند از 8 تا 12 نفر متغیر باشد. البته در مواردی تعداد افراد نیز بیشتر از 12 نفر می‌شود. روش‌های درمان گروهی بنابر تشخیص و نظر درمانگر یا متدی که در کار درمان دارد، متفاوت است. یکی از روش‌های اجرای گروه درمانی به صورت بحث آزاد شرکت‌کنندگان پیرامون مسائل خود، ساعاتی که پشت سر گذاشته‌اند یا تجربیاتی که از مشکل خود دارند، است. روش دیگر نیز متدی است که درمانگر با توجه به تخصص، تجربه یا نگرش خودش برنامه‌ریزی می‌کند. همین روش در مشاوره گروه درمانی آنلاین نیز به کار می‌رود. برای این این نوع مشاوره می‌بایست از پیام‌رسان‌های مختلف یا اپلیکیشن‌های مخصوص استفاده کنید و جلسات را همراه با درمانگر و هم‌گروهی‌های خود پیش ببرید.

 

گروه درمانی برای کدام دسته از بیماری‌ها و مشکلات روانشناختی به کار می‌روند؟

مشاوره گروه درمانی آنلاین یا حضوری برای درمان و بهبود طیف وسیعی از مسائل ومشکلات به کار می‌رود. از جمله مهم‌ترین مسائلی که به کمک گروه درمانی، درمان می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. مشکلات مرتبط با آسیب سوء‌استفاده جنسی

2. مشکلات اضطرابی

3. طلاق و جدایی

4. فرزندپروری و مسائل مرتبط با والد بودن

5. پرخوری و کم خوری 

6. سوگ و از دست دادن عزیزان

7. ابتلا به بیماری‌های سخت مانند سرطان و ...

8. کنترل و مدیریت خشم

9. وسواس

10. ترک اعتیاد

 

زمان مناسب برای شرکت در گروه درمانی

زمانی که شما برای حل شدن یک مشکل و بهبود بیماری روانشناختی خود به روان درمانگر مراجعه می‌کنید، مورد ارزیابی قرار می‌گیرید. درمانگر شما با برگزاری جلسات فردی می‌تواند ریشه مشکلاتتان را شناسایی کرده و برای رفع آن راه‌حل‌های مناسبی را ارائه کند. زمان مناسب برای شروع جلسات مشاوره گروه درمانی آنلاین یا حضوری، به تشخیص درمانگر تعیین می‌شود. هر زمانی که روانشناس و درمانگر شما انجام مشاوره گروه درمانی را لازم ببیند و آن را در روند بهبود شما موثر بداند، بهترین زمان برای شرکت در جلسه مشاوره گروه درمانی است.

 

مشاوره گروه درمانی تلفنی آنلاین چگونه انجام می‌گیرد؟

شاید تاکنون با افرادی برخورد کرده باشید که با هیجان خاصی از یافتن مراکزی صحبت می‌کنند که خدمات مشاوره گروه درمانی تلفنی آنلاین یا رایگان را ارائه می‌دهد. آیا تا به حال به این مساله فکر کرده‌اید که گروه درمانی به صورت تلفنی چطور ممکن است یا چرا یک کلینیک معتبر و مورد اعتماد باید این خدمات را به شکل رایگان در اختیار دیگران قرار دهد؟

با کمی تامل می‌توان دریافت که برخی افراد با هدف سودجویی مباحثی را مطرح می‌کنند که نه تنها نتیجه درستی ندارند، بلکه مخرب و آسیب‌زا هم هستند.

چطور کلینیک گروه درمانی آنلاین انتخاب کنیم؟

امروزه امکان استفاده از مشاوره گروه درمانی آنلاین و حضوری در بسیاری از کلینیک‌های تخصصی روان درمانی و روانشناسی وجود دارد. با جست‌وجوی صحیح درباره این روش درمانی می‌توانید به نتایج بسیار خوبی دست یابید. برای انتخاب کلینیک گروه درمانی آنلاین می‌توانید به روش‌های زیر عمل کنید:

1. جست‌وجوی اینترنتی

امروزه دسترسی به اینترنت و جریان آزاد اطلاعات باعث شده تقریبا همه افراد جامعه آنچه را که می‌خواهند به راحتی جست‌وجو کنند. با چند بار سرچ در اینترنت می‌توانید کلینیک‌ها و مراکزی را پیدا کنید که این نوع خدمات را ارائه می‌دهند. در این روش توجه کنید که مورد سوء‌استفاده کلاهبرداران قرار نگیرید و سایت‌هایی را انتخاب کنید که نام و نشانی صحیح و اطلاعات روشنی دارند.

2. پرسش از افراد باتجربه

با پرسش از افرادی که تجربه گروه درمانی یا مراجعه به روان درمانگر را دارند می‌توانید به نتایج خوبی در یافتن کلینیک روان درمانی و گروه درمانی برسید.

کلینیک روان درمانی و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن کادر مجرب روانشناسان، روانپزشکان و روان درمانگران در زمینه ارائه خدمات مرتبط با روان آماده خدمت به شماست. شما با ورود به سایت رسمی کلینیک روانشناسی افق سلامت می‌توانید اطلاعات کاملی را درباره خدمات این مرکز، پیشینه و سابقه و تجربیات روان درمانگران آن به دست آورید.

 

سخن آخر

تلاش برای دستیابی به سلامت روان، مسئله‌ای است که در زندگی هر شخصی اهمیت ویژه دارد. مشاوره گروه درمانی آنلاین یا حضوری یکی از مهم‌ترین روش‌های درمان روانشناختی و اصلاح رفتاری است که امروزه طرفداران زیادی دارد. برای شرکت در گروه درمانی می‌بایست با نظر و تشخیص روان درمانگر خود عمل کنید. کلینیک روانشناسی افق سلامت می‌تواند همراه بسیار خوبی برای قدم گذاشتن شما به مسیر سلامت روان باشد.

 

لینک کوتاه:

zood.link/97y3j

مشاهده خدمات گروه درمانی