چه زمانی لازم است به مشاوره خانوده مراجعه کنیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

خانواده یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های اجتماعی‌ است. افراد اولین نقش‌ها را در خانواده می‌پذیرند و بسیاری از ارزش‌ها را در خانواده می‌آموزند. به همین دلیل نهاد خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است.
فردی که در خانواده‌ای با روابط سالم و متعهد زندگی ‌می‌کند، در جامعه‌ نیز نقش‌های خود را به‌خوبی انجام می‌دهد و نسبت به آن‌ها متعهد است. بسیاری از تنش‌ها و مشکلاتی که افراد در جامعه از خود بروز می‌دهند ریشه در روابط خانوادگی آن‌ها دارد.
بنابراین این نهاد مهم نیازمند حفاظت و حراست است. اعضای یک خانواده باید در عین تعهد و مسئولیت‌پذیری، ارتباط خوب و همدلانه‌ای با سایر اعضا داشته باشند. به همین دلیل یکی از موارد مهم در روانشناسی مبحث مشاوره خانواده است.
اگر می‎‌خواهید درباره مشاوره خانواده اطلاعات بیشتری کسب کنید، یا از مشاوره خانواده بهره بگیرید، در ادامه این مقاله از وبلاگ افق سلامت با ما همراه باشید.


مشاوره خانواده چیست؟


گاهی اعضای یک خانواده با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوند که به‌تنهایی قادر به حل آن نیستند. در چنین مواقعی مشاوره خانواده می‌تواند نقش به‌سزایی در به‌سازی روابط اعضای خانواده داشته باشد.
مشاوره خانواده به افراد کمک می‌کند، روابط خود را در خانواده به‌درستی مدیریت کرده و چالش‌هایی را که افراد خانواده با ما مواجه هستند، به درستی حل کنند.
مشاور خانواده با بررسی ریشه مشکلات و تنش‌ها، دلیل بروز آسیب‌ها را مشخص می‌کند و پس از آن با ارائه راهکار‌هایی به والدین و یا فرزندان، این چالش‌ها را رفع می‌کند.
خانواده اجتماع کوچکی‌ست که اعضای آن ممکن است در روابط با هم دچار مشکل شوند و یا اعضا به درستی از وظایف و تعهدات خود آگاهی نداشته باشند. دراین‌میان اگر مشکلات خارج از خانواده هم به اختلافات اضافه شوند، حل تعارضات مشکل‌تر خواهد شد. تصور کنید والدین با مسائل مالی و شغلی خارج از خانه نیز درگیر باشد و یا فرزند نوجوان خانواده در مدرسه دچار آسیب‌هایی باشد که توانایی حل کردن و یا صحبت درباره آن را نداشته باشد، در این حالت، ممکن است حل مشکلات بسیار پیچیده باشد و یا اعضای خانواده نتوانند ریشه مشکلات را پیدا کنند. در چنین شرایطی مشاور خانواده به اعضای خانواده کمک می‌کند که هم روابط بین اعضا را بهتر و سازنده‌تر ایجاد کرده و هم چالش‌های بیرون از خانه را مدیریت کنند.


چرا باید به مشاور خانواده مراجعه کنیم؟


برای اینکه اعضای یک خانواده بتوانند روابط سالم و سازنده‌ای بایکدیگر داشته باشند لازم است افراد خانواده همدلی و همراهی داشته باشند. همچنین اعضای یک خانواده باید بتوانند با توانایی حل مسئله، چالش‌ها را به موقع حل و فصل کنند.
گاهی فشار‌های زندگی روزمره باعث می‌شود، زوجین با تنش با یکدیگر برخورد کنند. سردی رفتار، بی‌توجهی، سرزنش و مقصر دانستن یکدیگر می‌تواند روابط بین زوج را به مرز نابودی بکشاند و به تبع آن این اختلافات زندگی فرزندان کودک و نوجوان خانواده را تحت تاثیر قرار دهد.


یکی از ضرورت‌های مراجعه به مشاور خانواده در ارائه و آموزش همین توانایی حل مسئله است. مشاور خانواده به اعضای خانواده می‌آموزد در هنگام بروز اختلافات چگونه با یکدیگر در جهت حل مشکل خود، تعامل سازنده‌ای داشته باشند.
اعضای خانواده علاوه بر توانایی حل مشکل باید بتوانند روابط سالم و همدلانه‌ای با یکدیگر داشته باشند. افراد باید بتوانند به راحتی مسائل، مشکلات و احساسات خود را با سایر اعضای خانواده به اشتراک بگذارند. مشاوره راهکارهای عملی را برای ارتباط همدلانه به اعضای خانوده ارائه می‌دهند، تا افراد بدون ترس از تحقیر یا تنبیه و .. بتوانند احساسات خود را بیان کنند.


گاهی اوقات در خانواده حوادث و آسیب‌های رخ می‌دهد که اعضای خانواده توانایی مواجهه با آن را ندارند. در چنین مواقعی مراجعه به مشاوره خانواده یک گزینه مناسب است. این حوادث می‌توانند شامل ازدست‌دادن یکی از اعضای خانواده، بیماری، اعتیاد، ازدواج مجدد و .. باشد.
در زندگی زناشویی گاهی برای حل اختلافات لازم است شخص سومی به عنوان راهنما حضور داشته باشد تا کاستی‌های رفتاری افراد را بررسی و به آن‌ها کمک کند. مشاور خانواده به عنوان یک راهنما افراد را برای حل مشکلات راهنمایی می‌کند.


چه کسانی به مشاوره خانواده نیاز دارند؟

اختلاف و چالش در همه خانواده‌ها رخ می‌دهد. اعضای یک خانواده ممکن است در رابطه با یکدیگر دچار مشکل باشند یا هر فرد در خانواده دچار آسیب‌ها و مشکلات فردی باشد که تمام خانواده را تحت تاثیر قرار دهد. باید بدانید مراجعه به مشاوره خانواده برای همه افراد در هر سنی مفید خواهد بود.
در ادامه برخی از موارد مراجعه به مشاوره خانواده را به شما معرفی خواهیم کرد:


زوج‌ها

زوج درمانی با ارائه راهکارهای عملی مناسب به زوج‌‌ها کمک می‌کند که با انجام تمرین‌های عملی مناسب درصدد بهبود رابطه خود باشند. این تمرین‌ها در دراز مدت زوج‌ها را به درک مشترکی از هم می‌رساند.


افرادی که قصد ازدواج دارند

 از آنجایی که ازدواج یکی از اتفاقات و تغییرات مهم در زندگی هر فردی است این تصمیم می‌تواند تا میزان زیادی استرس‌زا باشد و موجب بروز اضطراب در افراد شود. مشاور پیش از ازدواج به افراد کمک می‌کند تا میزان این استرس را به طرز محسوسی کاهش دهند و با بررسی دقیق همه‌ زوایا، از تصمیم خود اطمینان حاصل کنند. این اطمینان برای زوج‌ها شرایطی را فراهم می‌کند تا بدون ترس و واهمه قدم در راه زندگی مشترک بگذارند.


افرادی که در آستانه جدایی هستند

 گاهی زوجین در خانواده دچار مشکلاتی می‌شوند که خود را از حل آن عاجز می‌دانند و تصمیم به طلاق می‌گیرند. مشاوره طلاق به افراد کمک می‌کند در گام اول مشکلات و چالش‌ها را بررسی کنند تا در صورت امکان به حل آن بپردازند. اما اگر زوجین همچنان مشکلات جدی داشته باشند که قابل حل نباشد مشاوره طلاق به آن‌ها کمک می‌کند تصمیم درستی و منطقی بگیرند و تنش‌های ناشی از طلاق را به حداقل برسانند.


کسانی که با خیانت مواجهه شده‌اند 

پس از بروز خیانت زوجین، یکی از مهم‌ترین مسائل، مراجعه به مشاور خانواده است. مشاوره خیانت یک راه حل مهم برای زوج‌هایی است که با چالش خیانت مواجه شده‌اند. زیرا این شرایط نیازمند حضور نفر سومی برای حل اختلافات است که بتواند بدون قضاوت و آگاهانه موضوع را بررسی و راهکارهایی برای حل آن ارائه دهد، تا ضمن حل مشکل زوجین دچار آسیب‌های بیشتر نشوند.


نوجوانانی که دچار چالش با والدین هستند

 نوجوانان با کمک گرفتن از مشاور می‌توانند مسائل، ترس‌ها و مشکلات خود را بازگو کنند. مشاور خانواده با بررسی مشکلات نوجوان و ارائه راهکارهای مناسب از این فشارهای روانی می‌کاهد و راه تعامل با محیط اطراف، به‌ویژه والدین را به نوجوان می‌آموزد. همچنین مشاور نحوه صحیح برخورد با نوجوان را به والدین می‌آموزد و از بروز چالش‌های بیشتر در خانواده جلوگیری می‌کند.


والدینی که با کودک خود مشکل دارند

تربیت کودک یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که یک خانواده جوان ممکن است با آن مواجه شوند. تربیت غلط و نادرست می‌تواند زندگی کودک را در آینده تحت‌الشعاع قرار دهد، بنابراین لازم است والدین با آگاهی کامل این وظیفه مهم را دنبال کنند. مشاوره خانواده می‌تواند روابط میان کودک و والدین را بهبود بخشد. همچنین مشکلات رفتاری کودک را بررسی کرده و راهکارهایی را به والدین ارائه می‌دهد.

 

زوج‌هایی که در رابطه جنسی دچار مشکل هستند

رابطه جنسی یکی از جنبه‌های مهم در زندگی مشترک است که بر کیفیت رابطه زناشویی تاثیر به‌سزایی دارد. عدم رضایت زوجین از رابطه جنسی، حل اختلالات جنسی، سلامت جنسی زوجین و .. از مواردی است که با مراجعه به سکس تراپیست یا مشاور خانواده قابل حل است.


تعداد جلسات مشاوره خانواده

جلسات مشاوره خانواده براساس نیاز و تشخیص مشاور معین می‌شود. در این مسیر گاهی نیاز است همه اعضای خانواده به صورت جداگانه از جلسات مشاوره استفاده کنند. بنابراین تعداد جلسات مشاوره خانواده به تشخیص مشاور شما بستگی دارد. هرچه مشکلات و چالش‌هایی که باید بررسی شوند بیشتر باشد، تعداد جلسات نیز بیشتر خواهد.
البته باید بدانید در بسیاری از موارد این مشکلات پس از گفت‌و‌گو با طرفین به راحتی قابل حل هستند.
اگر شما هم احساس می‌کنید به دریافت مشاوره خانواده نیاز دارید، می‌توانید با مراجعه به کلینیک مشاوره افق سلامت از خدمات مشاوره خانواده بهره‌مند شوید.


نکات مهم درباره مشاوره خانواده

یکی از نکات مهم درباره مراجعه به مشاور خانواده همکاری اعضای خانواده و حضور آن‌ها در جلسات مشاوره است. زیرا حل چالش‌ها در خانواده نیازمند آن است که تمام اعضا نحوه مناسب برخورد با تنش‌ها را به خوبی بیاموزند و به آن عمل کنند.
حضور مداوم و بدون وقفه در جلسات مشاوره به افراد کمک می‌کند چالش‌ها را پیش از آنکه آسیب بیشتری را به اعضای خانواده وارد کند، حل و فصل نمایند. بنابراین حضور مستمر در جلسات مشاوره بسیار مهم است.

در این مسیر بهتر است یک مشاور متخصص و حرفه‌ای را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که متخصص بودن درمانگر می‌تواند تاصیر بسیار زیادی بر نتیجه درمان بگذارد.


مشاور خانواده خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟


برای انتخاب مشاور خانواده خوب باید توجه داشته باشید فرد موردنظر دارای تخصص و تحصیلات مرتبط باشد.
یکی از نکات مهم در مراجعه به کلینیک‌های مشاوره و روانشناسی این است که مشاور خانواده موردنظر از روش‌های به‌روز استفاده کند. همچنین کلینیک موردنظر امکان مشاوره آنلاین را نیز فراهم کند. زیرا گاهی اوقات به دلیل دور بودن مسیر یا مشکلات دیگر مانند بیماری و ... امکان حضور در جلسات وجود ندارد. در چنین شرایطی داشتن جلسات مشاوره آنلاین یک مزیت محسوب می‌شود.
در زمان‌هایی که محدودیت زمانی و مکانی وجود دارد، مشاوره آنلاین می‌تواند یک روش مناسب برای جلوگیری از وقفه میان جلسات مشاوره باشد. جلسات آنلاین با همان کیفیت جلسات حضوری برگزار می‌شوند و مراجعه‌کنندگان نگرانی از این بابت نخواهند داشت.
یک مشاور خوب باید دارای ویژگی‌هایی باشد که علاوه بر تخصصی و علمی بودن مشاوره به شما احساس آرامش و راحتی بدهد. یکی از این ویژگی ها این است که یک مشاور خوب باید شنوند خوبی باشد، و با آرامش به مسائل و دغدغه‌های شما گوش دهد و در نهایت در جهت رفع این دغدغه‌ها تلاش کند.
از موارد دیگری که باید در انتخاب یک مشاور خوب به آن توجه کنید، این است که یک مشاور خوب هرگز نباید به مراجعه کننده برچسب بزند و یا او را سرزنش کند. زیرا سرزنش برخلاف اصول مشاوره است. یک مشاور خوب به جای سرزنش باید شما را در اصلاح رفتارتان یاری کند. مشاور باید شیوه برقراری ارتباط را با افراد، به‌خوبی بداند و با روی خوش با مراجعه‌کننده برخورد کند. این کار باعث ایجاد احساس راحتی در فرد می‌شود و فرد می‌تواند بدون هیچ استرس و احساس ناخوشایندی مسائل و مشکلات خود را بیان کند.


کلینیک مشاوره خانواده در تهران

برای حل مشکلات خود در خانواده می‌توانید با مراجعه به کلینیک مشاوره خانواده برای بهبود کیفیت زندگی خود مشاوره بگیرید. اگر شما هم به خدمات مشاوره خانواده در تهران نیاز دارید همین حالا می‌توانید اقدام کنید.
کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با ارائه خدمات حضوری، آنلاین و تلفنی در دو شعبه فعال در فرمانیه و صادقیه، با دارا بودن درمانگران متخصص آماده ارائه خدمات به خانواده‌هاست. شما می‌توانید با مراجعه به سایت رسمی کلینیک افق سلامت با بررسی سوابق کلینیک و تخصص مشاوران، از خدمات مشاوره خانواده در این مرکز بهره‌مند شوید.

 


سخن آخر

در دنیای مدرن امروز با افزایش مسئولیت‌ها و نقش‌های اعضای یک خانواده، افراد ممکن است دچار چالش‌های متعددی باشند که خود به تنهایی قادر به حل آن نیستند.
گاهی چالش‌های زندگی اجتماعی و بیرون از خانواده به مشکلات داخلی خانواده اضافه شده و این اختلافات باعث بروز تنش‌هایی می‌شود. این تنش‌ها اگر به موقع حل نشوند اعضای خانواده را با آسیب‌های جدی مواجه می‌کنند.
مراجعه برای دریافت خدمات مشاوره خانواده می‌تواند شما را در حل تعارضات و چالش‌ها یاری کند. علاوه بر آن مشاور خانواده راهکارهایی را برای برقراری ارتباط بهتر با همسر، فرزند، والدین و... به شما ارائه می‌دهد که باعث بهبود کیفیت زندگی شما خواهد شد.
اگر برای تعامل بهتر در خانواده نیازمند مراجعه به مشاور خانواده هستید، می‌توانید همین حالا برای رزرو نوبت از مشاوران خانواده افق سلامت اقدام کنید. درمانگران خانواده کلینیک مشاوره افق سلامت از ابتدا تا انتهای این مسیر را  همراه شما هستند.

مشاهده متخصصین درمان زوج و خانواده

مشاهده خدمات مشاوره خانواده