چگونه خجالتی و کم حرف نباشیم؟

 

هر یک از ما با ویژگی‌های شخصیتی متفاوتی زندگی می‌کنیم. همین تفاوت‌ها هم باعث می‌شوند که به عنوان یک انسان مستقل و خاص با شخصیت ویژه خودمان معرفی شویم. 
برخی از ما برای برقراری ارتباط با دیگران مهارت بیشتری داریم و راحت‌تر به گفت‌وگو با اطرافیان می‌نشینیم. اما برخی دیگر، به عنوان انسان‌های خجالتی شناخته می‌شود که در برقراری ارتباط با دیگران مهارت ندارند و یا کار بسیار دشواری برای آن‌هاست. 
همین ویژگی‌های متفاوت، از ما انسان‌های متفاوتی را هم می‌سازد. اما گاهی اوقات مهارت نداشتن در یک کار می‌تواند زندگی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ارتباطمان را با دیگران دچار مشکل می‌کند. کم‌رویی یا خجالتی بودن یکی از همین ویژگی‌هایی است که اگر به صورت افراطی باشد، می‌تواند مشکلات فراوانی را به وجود آورد و حتی اعتمادبه‌نفس را تضعیف کند.


در این مقاله از وبلاگ افق سلامت قصد داریم درباره خجالت کشیدن و درمان خجالتی بودن صحبت کنیم. اگر به شدت خجالتی هستید و برقراری ارتباط با دیگران برایتان مشکل است و دوست دارید درباره این موضوع بیشتر بدانید، در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید:

 

خجالت چیست؟

قطعا همه شما می‌دانید که خجالت چیست و خجالتی بودن چه تعریفی دارد. اما ممکن است در عنوان‌های دقیق این تعریف اشتباه کنید. بنابراین بهتر است پیش از آنکه درباره درمان خجالتی بودن صحبت کنیم، تعریف دقیق خجالت را بدانیم.
خجالت به معنای کم‌رویی به کار می‌رود و عموما کم‌رویی به معنی خودتوجهی افراطی و ترس از برقراری ارتباط و روبه‌رو شدن با دیگران است. در واقع کسی که به خجالتی بودن معروف است، توجه افراطی نسبت به اعمال و رفتار خود دارد و این تفکر باعث می‌شود که به هیچ عنوان خودش را در چالش روبه‌رو شدن با دیگران قرار ندهد.افراد خجالتی، تمایل بیشتری به گوشه‌گیری و انزوا دارند و در جمع‌های چند نفره و خصوصا غریبه به شدن احساس غریبی می‌کنند.

 

علائم افراد خجالتی و کم‌رویی

خجالت کشیدن و خجالتی بودن با علائم و نشانه‌هایی همراه است که از روی آن‌ها می‌توان به این ویژگی پی برد. مهم‌ترین نشانه های خجالتی بودن را می‌توان در موارد زیر پیدا کرد:

 

ضعف در تصمیم‌گیری

همانطور که اشاره کردیم، کسانی که به عنوان خجالتی و کم‌رو معرفی می‌شوند، اعتمادبه‌نفس اندکی دارند. همین ویژگی باعث می‌شود که دائما برای تصمیم‌گیری درباره مسائل گوناگون دچار تردید شوند. این افراد هنگام تصمیم‌گیری در هر موقعیتی بیش از آنکه به نیاز و علاقه خود توجه کند، به فکر این است که واکنش دیگران در برابر او چیست؟
 


استرس همیشگی

استرس و اضطراب صاحبخانه خجالت هستند! کسانی که به خجالت و ترس از جمع مبتلا هستند، از قرار گرفتن در هر موقعیت و شرایط جدیدی دچار استرس و اضطراب می‌شوند.
این استرس آرامش ذهنی آن‌ها را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که به طور دائم از جمع فاصله بگیرند و فعایت‌های خود را به صورت فردی و تکنفره انجام دهند. این استرس در مواقعی که زیاد باشد، با علائم جسمی هم همراه می‌شود. مانند لکنت زبان، لرزش دست‌ها یا صدا، عرق کردن و ... .

 

عدم توانایی در دفاع از خویش

خجالتی بودن باعث می‌شود که در برابر دفاع از خود و دریافت حقتان کوتاهی کنید و همیشه حق را به دیگران بدهید. برخی افراد این ویژگی را با مهربانی و فداکاری اشتباه می‌گیرند. در حالیکه مهربانی و فداکاری هیچ تقابلی با دفاع از خویش ندارد.

 

ساکت بودن افراطی در جمع

اگر یک فرد خجالتی را در تنهایی او ببینید، دنیایی از حرف است. اما به محض قرار گرفتن در جمع، سکوت عجیبی در او اتفاق می‌افتد. در واقع خجالتی بودن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و علائم یک فرد خجالتی است. این افراد با قرار گرفتن در جمع از صحبت کردن، ابراز وجود و هر گونه فعالیتی که توجه دیگران را به سمت آن‌ها جلب کند، اجتناب می‌کنند.

 

احساس تنهایی زیاد

خجالتی‌ها و افرادی که کم‌رو هستند، احساس تنهایی زیادی دارند و تصور می‌کنند که این حس تنهایی فقط برای آن‌ها رخ می‌دهد. از آنجایی که این افراد نمی‌توانند به‌راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند، همیشه اطراف خودشان را خالی می‌بینند و خود را به عنوان فردی تنها می‌شناسند. این احساس تنهایی در بسیاری از موارد باعث افسردگی، انزوا و غم و ناراحتی در این افراد می‌شود.

 

درمان کم رویی و خجالت

کم رویی و خجالت، ویژگی مهمی است که در برخی افراد به شکل افراطی وجود دارد. خجالتی بودن در موارد بسیار زیادی باعث بروز مشکلات فردی و اجتماعی خواهد شد. به همین دلیل درمان خجالت اهمیت بسیاری دارد و هر فردی با این ویژگی شخصیتی می‌بایست راهکارهای بهبود کم رویی را بشناسید. مهم‌ترین کارهایی که برای درما کمرویی و خجالت می‌توانید انجام دهید، موارد زیر هستند:

 

 صحبت با افراد جدید

سخت‌ترین کار برای یک آدم خجالتی این است که با افراد جدید صحبت و ارتباط برقرار کند. به همین دلیل شاید شروع این کار شبیه به کندن یک کوه بزرگ برای آن‌ها باشد. اما تمرین‌های ساده و کوچک برای شروع صحبت با کسانی که صمیمیت چندانی ندارند، می‌تواند تا حدودی زمینه کنار گذاشتن کمرویی و درمان خجالت را فراهم کند.
به خاطر داشتن چند عبارت ساده برای شروع صحبت می‌تواند کاربردی باشد. برای مثال اگر در یک میهمانی شرکت می‌کنید، بهتر است درباره نوع غذا و طعم آن با دیگران صحبت کنید. مثل: غذا واقعا خوشمزه بود. شما هم آن را امتحان کردید؟
یا اگر دوست دارید سر صحبت را با فردی باز کنید، می‌توانید درباره لباس او نظر دهید. مانند: لباست واقعا قشنگه. اون رو از کجا خریدی؟

 

تمرین فردی با صدای بلند

هر آنچه را که تصمیم دارید در یک دورهمی یا در برخورد با افراد جدید بگویید، چند بار با صدای بلند تمرین کنید. جملات ساده‌ای که در نظر دارید روی کاغذ یادداشت کنید. جلوی آینه بایستید و آن را تکرار کنید. هر روز زمان مشخصی را به این کار اختصاص دهید و تلاش کنید که هر بار آن را بهتر انجام دهید.
این تمرین به شما کمک می‌کند که با قرار گرفتن در موقعیت‌ها و شرایط جدید و یا بودن در کنار افراد غریبه‌تر، با آمادگی بیشتری ظاهر شده و کمتر دست‌پاچه شوید.

 

تمرکز روی مخاطب 

اگر فرد خجالتی‌ای باشید، عموما به جای تمرکز روی دیگران و کسی که مخاطب شماست، روی خودتان زوم می‌کنید. به این صورت که همیشه فکر می‌کنید دیگران درباره شما چه فکری می‌کنند، عکس‌العمل آن‌ها به رفتار شما چیست و پس از بیان جمله شما چه چیزی خواهند گفت!
اما حقیقت این است که یک فرد عادی و بدون ویژگی خجالتی بودن، تقریبا همیشه روی مخاطب خودش تمرکز دارد و تلاش می‌کند با حالات، رفتار و جملات خود، با او ارتباط برقرار کند.
برای انجام این تمرین، تماس چشمی را دست‌کم نگیرید و هر چند دقیقه یکبار به طور مستقیم در چشمان مخاطب نگاه کنید. با تکان دادن سر خود، به تایید حرف‌ها او بپردازید و ... . تمامی این کارها شاید در ابتدا بسیار دشوار باشند، اما به خوبی کمک می‌کنند که خجالت را کنار بگذارید و یا حداقل آن را کمرنگ کنید.

 

شرکت در مکالمات گروهی

شرکت کردن در مکالمات و بحث‌های گروهی، سخت‌ترین کار برای یک فرد خجالتی است. اما تلاش برای ورود به این گروه‌ها و بیان عبارات کوتاه و ساده، این افراد را برای فعال بودن در مکالمات گروهی تشویق می‌کند.
برای آنکه بتوانید در مکالمات گروهی شرکت کنید، تمرین‌های ساده و اسانی را به کار بگیرید. داشتن چند عبارت کوتاه و کاربردی در این شرایط و موقعیت‌ها می‌تواند بسیار کاربردی باشد.


برای مثال در طول بحث‌ها از عباراتی مانند جملات زیر استفاده کنید:

 

  • منم با این حرف بسیار موافقم.
  • من هم درباره این موضوع شنیده‌ام.
  • به نظر من هم این کار اشتباه است.

 

پرسیدن سوالات باز پاسخ

ما دو نوع روش سوال پرسیدن داریم. سوالات کوتاه جواب که با یک بله یا خیر بیان می‌شوند و سوالات باز پاسخ که جواب آن‌ها توضیحی و توصیفی است. پرسیدن این نوع سوالات از مخاطبان، به پویایی بحث و مکالمه کمک می‌کند. بنابراین در هنگام برقراری ارتباط با دیگران و پرسیدن سوالات، تلاش کنید که سوالات باز پاسخ بپرسید. برای مثال به جای آنکه بپرسید آیا به به موسیقی علاقه دارند یا نه، بگویید چه نوع و سبک موسیقی را می‌پسندند.

 

انجام تعامل‌های کوتاه 

تعاملات کوتاه و برقراری ارتباطات گذرا در طول روز کمک می‌کند که برای برقراری ارتباط با دیگران آماده‌تر شوید و این کار برای شما راحت‌تر شود. تلاش کنید صبح‌ها که از خانه بیرون می‌آیید، به غریبه‌ها لبخند بزنید. اگر در فردی ویژگی شایسته و قابل تعریف کردن وجود داشت، آن را بیان کنید. با صندوقدار فروشگاه، پیک، پستچی، راننده تاکسی و ... مکالمه کوتاهی داشته باشید و در حد یک تشکر یا خسته نباشید، با آن‌ها گفت‌وگو کنید.

 

مطالعه اتفاقات جدید روز 

هر چقدر اطلاعات و آگاهی شما درباره مسائل جدید بیشتر باشد و اطلاعات عمومی بالاتری داشته باشید، به همان میزان حرف بیشتری هم برای گفتن و برقراری ارتباط با دیگران دارید. بنابراین تلاش کنید که اخبار، اتفاقات، تکنولوژی‌های جدید و ... را مطالعه کرده و به کمک آن‌ها با دیگران ارتباط برقرار کنید.  

 

حرف زدن با خود

هر زمانی که تنها بودید، با خودتان حرف بزنید. صحبت کردن با خود با صدای بلند تمرین بسیار خوبی برای درمان خجالت است. هر چه در ذهن دارید بلند تکرار کنید و هر روز 5 تا 10 دقیقه را به این کار اختصاص دهید.

 

صحبت با مشاور

یکی از بهترین راه‌های درمان کم رویی و خجالت مراجعه به روانشناس و مشاور متخصص است. این کار به خوبی کمک می‌کند که صحبت کردن با یک فرد مشخص را شروع کنید و بدون ترس از قضاوت و مسخره شدن، یک مکالمه مناسب را داشته باشید.
از آنجایی که جلسات روان درمانی و مشاوره مبتنی بر گفت‌وگو و صحبت است، تمرین بسیار مناسب و کاربردی‌ای برای دوری از خجالت به شمار می‌رود. بنابراین اگر خجالتی هستید و مشکلات آن شما را درگیر خود کرده است، با شرکت در جلسات روان درمانی به بهبود خود کمک کنید.

 

بهترین مرکز درمان کمرویی

برای یافتن مراکز و کلینیک‌هایی که می‌توانند مشکل کم‌رویی شما را درمان می‌کنند، بهتر است از سرچ اینترنتی و یا صحبت با افراد باتجربه در این زمینه استفاده کنید. با جست‌وجو در اینترنت لیستی از بهترین مراکز و کلینیک‌های درمانی را می‌بینید. اما باید این نکته را به خاطر داشته باشید، تنها مراکز و درمانگرانی را انتخاب کنید که نام و نشانی مشخص و معتبری دارند و امکان بررسی پیشینه و سوابق آن‌ها فراهم است.

 


کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن بهترین کادر از درمانگران در زمینه‌های مختلف آماده ارائه خدمات به شماست.
افق سلامت با دو شعبه فعال در محدوده فرمانیه و صادقیه تهران، خدمات حضوری، آنلاین و تلفنی خود را به شما ارائه می‌کند. برای استفاده از این خدمات می‌توانید بهه سایت رسمی کلینیک افق سلامت مراجعه کنید و با انتخاب خدمات مورد نیاز خود، از آن بهره‌مند شوید.
جهت رزرو وقت مشاوره در زمینه‌های مختلف مشاوره و روان درمانی فردی، روانکاوی، مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان، مشاوره خانواده، زوج درمانی، گروه درمانی، گفتار درمانی، نوروفیدبک، روانپزشکی، مشاوره پیش از ازدواج و ... می‌توانید با شماره تلفن‌های زیر تماس بگیرید:


02126159483
02144025086
  

 

 سخن آخر

خجالتی بودن و خجالت کشیدن در جمع یکی از بزرگترین مشکلاتی است که می‌تواند زندگی طبیعی فرد را با اختلال مواجه کند. بنابراین بهتر است با قرار گرفتن در این موقعیت و داشتن این ویژگی، هر چه زودتر به دنبال راه‌های درمان آن بروید.
درمان کمرویی و خجالتی با کمک تمرین و تکران و همراه با یک مشاور متخصص امکان‌پذیر است و شما را به خووبی در برابر آن پیروز می‌کند.

 

لینک کوتاه:

zood.link/6ehe5

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی