کلیدهایی طلایی در روابط زوجین

 تصمیم بگیرید اما لیز نخورید

از جوانب مهم زندگی به سادگی گذر نکنید. مشکلاتی که قابل هستند باید حل شوند نه آن که یه مشکل سالیان سال بدون حل شدن بماند. از مسائل مهم در رابطه نباید به سادگی گذر کنیم و لیز بخوریم باید باهاش درگیر شویم تا حلش شوند. زوج های موفق وقتی یه مشکلی دارند راجب مشکل حرف می زنند تا آن را حل کنند و تا حل نشود از کنارش رد نمی شوند ( مسائل مهم نه پیش پا افتاده)

از کجا بدانیم چه مسائلی مهم هستند: از نتایج و پیامدهای حل شدن و حل نشدن مسئله می فهمیم اون مشکل مهم هست یا نه. آیا اگر مشکل حل شود اختلافی در رابطه به وجود می آورد ؟

بنابراین ساعت ده از همسرتون رنجیدید ساعت ده و یک دقیقه( با در نظر گرفتن شرایط موجود) با همسرتون مطرح کنید. اگر مشکل جدی وجود دارد و به رابطه تون آسیب می زند به جای فرار کردن مشکل را تعریف کنید و حلش کنید.

 

 سهم خودت را انجام دهید

شما چه سهمی دارید به عنوان یک زوج که رابطه تون را عالی کنید. زمان هایی که اختلاف به وجود می آید هرکسی سعی دارد توپ را تو زمین طرف مقابل بندازد که اون مقصر است .اون اگر اخلاقش را خوب کند... اگر به من محبت کند... اگر به من احترام بگذارد... زندگی مون خوب می شود. هرکسی میخواهد بگوید اگر زندگی ما بهتر نمی شود به خاطر اشتباهات طرف مقابل است به خاطر تصمیمات غلط اون است و سهم خودش را نادیده می گیرد. هرکسی باید به خودش بپردازد من چه مشکلی دارم چه معایبی دارم؟

2 سوال مهم از خودتان بپرسید؟

  • 1. سهم تو در بروز مشکلات چقدر است؟
  • 2. سهم تو در بهبود رابطه چقدره؟( به عنوان همسر چه کار میتونی بکنی رابطه تو بهتر کنی)

 

یک لیستی تهیه کنید حداقل 5 تا کار مثبت را بنویسید که میتوانید انجام بدید.

میزان سهم شما در بهبود رابطه و حل مشکلات چقدره؟ سهم شما از صد در صد بهبود رابطه 100% است. یعنی هرکسی باید صددرصد خودش را در رابطه قرار بدهد. نباید کاری به همسرتون داشته باشید که آیا اون وظیفه اش را  انجام میدهد یا خیر. شما وظیفه دارید تا پایان رابطه با همسرت وظیفه خودت را به عنوان بهترین همسر به بهترین شکل انجام دهید. اگر همسر شما کار اشتباهی انجام می دهد دلیل نمی شود شما هم انجام دهید در واقع همسر شما به یکی از مهمترین نیازهای خودش پاسخ نمی دهد. یکی از مهمترین نیازهای ما این است که به دیگران محبت کنیم چه دیگران به ما محبت کنند و چه نکنند. محبت کردن به دیگران یک نیاز اساسی ما است. ما با اینکار حداقل پنجاه درصد نیازمون رو برآورده می کنیم.

 

فضای امنی را برای ایجاد ارتباط به وجود بیاورید

ببینید وقتی کنار همسرتون هستید احساس آرامش می کند یا خیر و یا اگر سوالی می پرسید، اجازه می دهید حرف بزند، کامل براتون توضیح بدهد یا اگر اتفاقی افتاده شما شرایطی رو به وجود می آورید که اون بخواهد بدون سانسور و کم و کاستی دروغ بگوید که شما  ناراحت و عصبانی نشید و...

شرایطی را به وجود بیارید که همسرتون کنار شما احساس آرامش کند وقتی شما هستید احساس کند چقدر خوبه در کنار شما بودن. در واقع وجود شما باید امن ترین نقطه دنیا برای همسرتون باشد. حامی هم باشید یعنی وقتی متوجه می شوید یه اشتباهی کرده لهش نمی کنید مثلا قراره به مسافرت برید و قرار بوده همسرتون ماشین به تعمیرگاه ببرد اما نبرده و در راه ماشین خراب می شود، شما چه می کنید؟ یا اگر همسرتون به مادرش کمک مالی می کند چه رفتاری می کنید؟

باید امنیت ایجاد کنید تو ارتباط تون که همسرتون راحت حرف هایش را بزند و پنهان کاری نکند.

چکار کنیم؟ دست از انتقاد، عیب جویی، ایرادگیری برداریم وقتی همسر شما از دعوا و جنجال شدن بترسد مسلما حرفی نمی زند.

تحقیقات نشان می دهد انتقاد تاثیر زیادی در تغییرات آدم ها دارد اما در جهت منفی نه مثبت یعنی فرد را بیشتر در جهت رفتارهای منفی تثبیت می کند نه مثبت. آیا این همه انتقاد کردن اوضاع رو بدتر نکرده است؟ این روش جواب نمی دهد بیشتر ناامنی می آورد. همسرتون را از شما دور می کند و زمینه های نارضایتی،خیانت، افسردگی، عدم اعتماد به نفس و احساس دوست داشتنی نبودن می دهد.

 

 جنبه های مثبت همسرتون را ببینید

اختلاف بین همه زوج ها طبیعی است. اگر با بهترین مرد یا زن هم ازدواج کنید بین هر دو اختلاف ایجاد می شود اما هنر و تدبیر ما این است که تمرکزمون روی جنبه های مثبت همسرتون مخصوصا جایی که همسرتون یه رفتاری را اشتباه انجام می دهد و حرص شما رو در می آورد آن زمان است که زیرکی شما خودش را نشان می دهد.

وقتی همسرتون اشتباهی رو انجام می دهد مثلا دوغ گفته است، ناخودآگاه ویژگی های بد همسرتون توی ذهنتون  نقش می گیرد، جاهایی که بهتون بی احترامی می کند ،زمان هایی که به پدرو مادرتون با لحن تند صحبت کرده است، کجاهایی که سرت داد زده است و.. به طور طبیعی ذهن شما خصلت های منفی همسرتون رو به یادتون می آورد و حالتون به شدت بد می شود. در این لحظه باید دقت کنید که همسرم الان با من این رفتار رو کرد، فراموش نکن همون کسی است که مریض شده بودم از من پرستاری می کرد. به یاد بیارید که همسرتون چه ویژگی های خوبی دارد و چه کارهایی براتون کرده است. تو لحظات سختی که آسیب دیدید چشمان تون رو خوب باز کنید و خصوصیات خوب همسرتون رو ببینید.

تمرین:1. ببینید همسرتون چه خصوصیات و صفات ویژگی های خوب دارد؟

2. رفتارها و کارهایی خوبی که انجام می دهد چیست؟

قانون جادویی5/1: لحظات خوب وخوش زندگی تون رو 5 برابر لحظات بد کنید. مهم نیست چقدر دعوا و تنش دارید مهم اینه شما چقدر می تونید لحظات مثبت و زیبا خلق کنید.

قراری با همسرتون بزارید هر کس رفتاری کرد که همسرشو ناراحت کرد باید 5 بار همسرشو خوشحال کند(رفتارهای جبرانی)

 

 تعهد خود را حفظ کنید

حفظ تعهد در رابطه مهمتر از تفاهم است. هرچقدر تفاهم داشته باشید اما اگر بخواهید بلغزید تفاهم داشتن بی ارزش میشود. ما وظیفه داریم وقتی در یک رابطه هستیم تا آخر تعهد خودمون رو حفظ کنیم. تعهد فقط امضای قراردادی نیست تعهد از نظر روانشناس ها معنای عمیق تری دارد یعنی تو انسان قابل اعتمادی هستی من میتونم به تو اعتماد کنم یعنی تو در مسیر زندگی من رو رها نمیکنی تنها نمیزاری. تکیه گاه پرقدرتی هستی ، ثبات و امنیت داری.

یکی از محورهای تعهد ترجیح اولویت هاست یعنی همسرتون رو به پول، کار، خواهر، خواب و...ترجیح دهید. قبل از ازدواج هرکسی متعلق به خانواده اش است اما بعد از ازدواج افراد به خانواد هاشون تعلق ندارند. یه خانواده جدید یه وجود آمده بنابراین اولویت اول تون همسر و خانواده تازه تون باشد.

 

لینک کوتاه:

zood.link/ngemt

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره کودک

مشاهده خدمات زوج درمانی