نکات مهم پیش از ازدواج که باید آن را بدانید

امروزه دغدغه بیشتر جوانان انتخاب یار و شریک مناسب برای زندگی آینده شان است ,کسی که بتوانند در کنارش با آرامش خیال طی مسیر کرده و در این راه خوشبختی تضمین شده ای داشته باشند .


اینکه چه ملاک هایی را باید برای این انتخابشان در نظر داشته باشند از معضلات فکری این قشر در زمان پیش از ازدواج می باشد.
در مرحله ی نخست اگر بصورت نظریه ای به این مساله بنگریم مثلث عشق اشترنبرگ شاید ساعی باشد این مثلث که متشکل از نیروهای تعهد, صمیمیت و میل می باشند تا حدود زیادی میتواند در این راه به فرد جوان کمک کند ولی امروزه تنها با تکیه بر این اضلاع نخواهیم توانست که خوشبختی فردی را تضمین کنیم چرا که فرایندهای دیگری نیز در این راه دخیل شده اند که به اختصار خدمتتان توضیح داده خواهد شد.

 

سبک زندگی

 

سبک زندگی هرخانواده که با یکدیگر میخواهند وصلت کنند ممکن است اگر از یک قوم نباشند کاملا متفاوت باشد و اینجاست که تعهد و صمیمیت و میل به مرور با گذشت زمان کمرنگ شده و زندگی از مسیر خوشبختی خارج خواهد شد زیرا تعارضات و تناقضات فرهنگی مابین خانواده های گسترده ی زوجین در این امر دخیل شده و مسبب تعارضات بعدی در بین تعاملات زوجین شده, که این امر به مرور باعث دلخوری و فاصله گرفتن از یکدیگر خواهد شد.

 

تفاوت های فردی

 

میزان تفاوت های فردی در گرایش به رفتارهای سنتی و مدرن نیز باید درنظر گرفته شود. گاهی زن و مرد با عشقی شدید توام با هرگونه عاطفه و تعهد با یکدیگر ازدواج کرده ولی بعداز گذشت ۲ الی ۴ سال که هورمون های عشق در ایشان رو به افول می رود و روابط بین فردیشان صورتی منطقی پیدا میکند از یکدیگر فاصله می گیرند زیرا باطن تمایلاتشان نسبت به دنیای اطرافشان کاملا تظاهر یافته و فرد سنتی هیچگونه تمایلی به مدرن زندگی کردن نشان نداده و تمایلات بسته ی وی باعث روان آزردگی همسرش خواهد شد بطوریکه به مرور این تناقض باعث فاصله افتادن اخلاقی بین زوجین شده و همسر مدرنیته را به سمت رفتارهایی می کشد که از نظر همسر کلاسیک این رفتارها و انتظارات کاملا بیهوده و دور از انتظار است.

 

هیجان خواهی

 

میزان هیجان خواهی و هیجان طلبی نامزدان ازدواج نیز باید بررسی شود. امروزه با به وجود آمدن تفریحات هیجانی از جمله طبیعت گردی , کوهنوردی, غواصی و ... افرادی که دارای خلق و خوی هیجانی هستند اگر نتوانند این انرژی خویش را تخلیه کنند دچار ناراحتی های روانی خواهن شد حال اگر همسری انتخاب کنند که با برنامه های درخواستی ایشان کاملا مخالف بوده و همپای ایشان حتی هرازگاهی نباشد این امر موجب متزلزل شدن ارکان صمیمیت و تعهد در بین زوجین خواهد شد که پی آیند آن خیانت, دروغ , تعارض و طلاق عاطفی و در انتها گاهی طلاق کامل رخ خواهد داد.

 

طبع

 

میزان سرد مزاجی و گرم مزاجی نامزدان ازدواج نیز باید حتما سنجیده شود چرا که این امر باعث آرامش روان تنی افراد بوده و اگر دو نفر در جهت خلاف با یکدیگر ازدواج کنند باعث آزردگی و فاصله در طول زندگی در بینشان خواهد شد.

 

میزان تحصیلات

 

سطح تحصیلات حداقل با یک سطح فاصله باید درنظر گرفته شود و بهتر است آقا در یک سطح بالاتر باشد البته التزامی در این امر نیست ولی از نظر ایده آل بودن بهتر است این امر نیز رعایت شود.

 

حال برای سنجش مواردی که عرض شد بهتر است با اهل فن از جمله روانشناسان و مشاوران پیش از ازدواج مشورت شده و در این راه آموزش های لازم را دریافت کنید. بعضی از ارکان قابل آموزش و تصحیح هستند مانند چگونگی برخورد با سبک خانواده گسترده و بنانهادن سبک زندگی خاص فردی در سایه ی فرهنگ و قومیت طرفین که موجب تایید خانواده گسترده هر دو طرف نیز باشد.

 

بعضی نیز قابل تصحیح نیستند مانند هیجان خواهی , کلاسیک بودن و سرد مزاجی ولی می شود با آماده نمودن فرد و آموزش چگونگی پذیرش در صورت تمایل فرد وی را برای تناقضات زندگی آینده آماده نموده که در صورت پذیرش میزان تحمل در این افراد بالا رفته و از تعارضات بعدی جلوگیری می شود و اگر در مرحله نخست افراد اینطور تشخیص دهند که نمیتوانند بپذیرند بهتر تصمیم می گیرند که این زندگی را شروع کنند یا که نه.
به هر حال توصیه می شود برای بالا بردن کیفیت زندگی آینده خویش قبل از ازدواج حتما با مشاوران  پیش از ازدواج مشورت کرده و توصیه های لازم را دریافت کنید تا در آینده در برابر هرگونه ناملایمات زندگی واکسینه باشید و کیفیت زندگی خوبی را بتوانید برای خویش رقم بزنید.

 

لینک کوتاه:

zood.link/jxr9h

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره کودک

مشاهده خدمات مشاوره پیش از ازدواج