زوج‌ درمانی آنلاین؛ گامی به‌ سوی زندگی موفق

زوج درمانی روشی از درمان است که شاید تابه‌حال نام آن را در میان خدمات روانشناسی و مشاوره شنیده باشید. ممکن است بسیاری از افراد در طول زندگی مشترک خود دچار تعارض و کشمکش‌هایی شوند که به‌تنهایی قادر به حل آن‌ها نیستند. برای رفع این مشکل، بهترین کار مراجعه به روان‌ درمانگری است که در حوزه زوج درمانی تخصص لازم را دارد. در این مسیر بسیاری از زوج‌ها به دلیل کمبود وقت و یا عدم توانایی در هماهنگ کردن فرصت مناسب برای مراجعه دو نفرِ به روان‌درمانگر، نمی‌توانند از خدمات مربوط به زوج درمانی استفاده کنند. زوج درمانی آنلاین به کمک این افراد آمده تا در هر مکان و یا فرصتی که برای آن‌ها مناسب‌تر است، مشکلات مربوط به روابط خود را حل کنند.

چقدر درباره زوج درمانی آنلاین و روش‌ها و تأثیرات آن می‌دانید؟

اگر می‌خواهید با این روش درمانی آشنا شوید و درباره آن بیشتر بدانید، ما را در وبلاگ افق سلامت همراهی کنید.

زوج درمانی چیست؟

تصور برخی افراد از جلسات زوج درمانی، چیزی شبیه به دادگاه خانواده است که زوجین در موقعیتی برای بیان ناراحتی‌ها و شکایت از یکدیگر قرار می‌گیرند. درحالی‌که این‌چنین نیست. جلسات زوج درمانی باهدف آشنایی، گفت‌وگو و شناخت بیشتر زوجین از رفتارها و برخوردهای یکدیگر برگزار می‌شود و نوع نگاه و رفتار آن‌ها را در برخورد با مسائل گوناگون زناشویی سنجیده می‌شود. هدف اصلی در زوج درمانی، ایجاد نگاه واقع‌بینانه در هر دو طرف و یافتن راه‌حل مناسب برای رفع مشکلات و تعارضات میان آن‌هاست. جلسات زوج درمانی را می‌توان به دو صورت زوج درمانی آنلاین و حضوری پیش برد که هرکدام از آن‌ها مزایا و معایب مخصوص به خود رادارند.

زوج درمانی آنلاین چگونه انجام می‌گیرد؟

اگرچه مدت‌زمان زیادی از رواج روش‌های آنلاین و غیرحضوری مشاوره نمی‌گذرد، اما عده زیادی از افراد به سمت آن جذب‌شده‌اند. زوج درمانی آنلاین همان‌طور که از نام آن پیداست، با حضور یک روان‌درمانگر و زوجین و به شکل غیرحضوری انجام می‌گیرد. این روش غیرحضوری می‌تواند به‌صورت تماس ویدیویی و یا مشاوره زوج درمانی تلفنی آنلاین انجام شود. 

آنچه در زوج درمانی آنلاین اهمیت دارد، شناخت مشکلات و دسته‌بندی آن‌هاست. درواقع این کار نیاز به همراهی زوج‌ها دارد و به شکل زیر صورت می‌گیرد:

  • در قدم اول می‌بایست زوجین با کمک روان‌درمانگر خود روی یک مشکل مشخص متمرکز شوند. برای این کار بهتر است فهرستی از موارد موردبحث به ترتیب اولویت آن‌ها تهیه‌شده و هرکدام به شکل دقیق بررسی شوند. 
  • زوجین و درمانگر باید به‌خوبی با یکدیگر ارتباط بگیرند. برای پیشبرد بهتر جلسات زوج درمانی آنلاین نیاز به شناخت دقیق‌تر از جزییات زندگی افراد و استمرار در جلسه‌هاست.
  • حاضر بودن هر دو زوج در جلسات موضوع مهمی است که کار زوج درمانی آنلاین را آسان‌تر کرده و کیفیت جلسات آن را بالا می‌برد.

 

 

چرا در طول زندگی مشترک به زوج درمانی نیاز داریم؟

بسیاری از زوج‌ها باوجود تعارضات حل‌نشده‌ای که در طول زندگی آن‌ها جریان دارد، از رفتن به زوج درمانی پرهیز می‌کنند. درحالی‌که اگر تأثیرات این روش درمان را در کیفیت زندگی مشترک خود ببینند، هیچ‌گاه آن را رها نخواهند کرد. برای پاسخ به این سؤال که چرا در طول زندگی مشترک به زوج درمانی نیاز داریم باید درباره کاربردهای مهم این روش صحبت کنیم.

جلوگیری از طلاق عاطفی

اولین و یا شاید بتوان گفت مهم‌ترین کاربرد زوج درمانی جلوگیری از طلاق عاطفی است. بسیاری از زوجین پس از گذشت چند سال از زندگی مشترک خود، دیگر باهم درگیر نمی‌شوند و در ظاهر فقط با یکدیگر و در یک‌خانه زندگی می‌کنند. این مشکل می‌تواند در سال‌های اولیه زندگی مشترک افراد یا پس از گذشت چندین سال از آن رخ دهد. اما به‌طورکلی اولین آسیب در زندگی مشترک زوجین، بی‌تفاوتی نسبت به یکدیگر و طلاق عاطفی است که بخش بزرگی از آن با انجام جلسات زوج درمانی آنلاین و حضوری قابل‌حل است.

رفع مشکلات مرتبط با اعتماد

در بسیاری از موارد عدم اعتماد و یا مشکل خیانت یکی از زوجین به دیگری، با مراجعه به روان‌درمانگر قابل‌حل است. این اتفاق ممکن است برای هر زوجی در هرزمانی از زندگی مشترک رخ دهد. باید در نظر بگیرید که معنای خیانت فقط به خیانت جسمی محدود نمی‌شود و پنهان کردن موضوعات یا روابط راه دورهم نوعی خیانت است که بانام خیانت عاطفی شناخته می‌شود. باید بدانید درصد بسیار بالایی از زوج‌هایی که در طول زندگی مشترک خود با این مشکل روبه‌رو هستند، از طریق شرکت در جلسه‌های زوج درمانی و مراجعه به روان‌درمانگر، به زندگی مشترکشان ادامه می‌دهند. بنابراین اهمیت درمان زوجین هم‌زمان باهم در اینجا مشخص می‌شود.

رفع بحث‌های مالی و مسائل مربوط به پول

بخش زیادی از مشکلات و مشاجره‌ها در میان زوج‌ها، به دلیل مسائل مربوط به پول و بحث‌های مالی رخ می‌دهد. پول می‌تواند موجب ایجاد اضطراب، حسادت و یا حتی سرخوردگی در افراد شود. درصورتی‌که اگر این مشکل به‌موقع و با کمک یک زوج درمانگر متخصص حل شود، به مراحل حادتر نمی‌رسد. چراکه در بسیاری از مواقع مشکل اصلی زوج‌ها در تفاوت تعریف آن‌ها از مسائل مختلف و گوناگونی عملکرد و مواجهه آن‌ها با آن است. مسائلی که با چند جلسه مراجعه مستمر به زوج درمانگر حل‌شدنی است.

 

 

مزایای زوج درمانی آنلاین را بشناسیم

در دنیای مدرن امروز که می‌توان هر کاری را به‌ صورت آنلاین انجام داد، برگزاری جلسات مشاوره آنلاین اتفاق عجیبی نیست. افراد زیادی وجود دارند که به دلایل مختلف زوج درمانی به روش آنلاین را ترجیح می‌دهند و امروزه مخاطبان دریافت این نوع خدمات در سراسر دنیا بسیار زیادند. زوج درمانی غیرحضوری یا آنلاین مزایای زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها نام می‌بریم:

1. کاهش هزینه‌ها

میزان هزینه‌های مربوط به جلسات مشاوره، اولین چیزی است که افراد را به عقب‌نشینی از آن وا‌می‌دارد. اگر بدانید که روح و روان نیز به‌اندازه جسم نیاز به مراقبت دارد، برای انجام مشاوره معطل نمی‌کنید. هزینه جلسات زوج درمانی آنلاین در مقایسه با مراجعه حضوری آن بسیار کمتر است و همین مورد عامل مهمی برای برتری زوج درمانی به روش آنلاین به شمار می‌رود. در برخی موارد زوجین می‌توانند از مشاوره زناشویی آنلاین رایگان نیز استفاده کنند که هیچ هزینه‌ای به آن‌ها تحمیل نمی‌شود.

2. صرفه جویی در وقت 

حجم مشکلات و درگیری‌های روزانه، فرصتی را برای مراجعه افراد به روانشناس و درمانگر فراهم نمی‌کند. بنابراین در سطح جامعه افرادی را می‌بینید که علی‌رغم نیاز به جلسات مشاوره، فرصت رفتن به مراکز مرتبط به آن را ندارند. زوج درمانی غیرحضوری فرصتی را برای زوجین فراهم می‌کند که در هر مکانی که حضور دارند و هرزمانی که برای آن‌ها مناسب‌تر است، جلسات درمانی خود را به‌خوبی و باکیفیت بالا پیش ببرند.

3. هماهنگی بیشتر در وقت زوج‌ها

یکی از اصلی‌ترین مشکلات مربوط به زوج درمانی، هماهنگ شدن زوج‌ها در یک‌زمان مشخص برای مراجعه به درمانگر است. ازآنجایی‌که مراجعه مستمر و برگزاری منظم جلسات مشاوره درروند و کیفیت درمان مهم است، زوج درمانی آنلاین به‌عنوان بهترین روش شناخته می‌شود. در این روش می‌توانید به‌راحتی فرصت مناسبی را برای شرکت در جلسات با همسر خود هماهنگ کرده و به مرکز مشاوره زناشویی مراجعه کنید.

4. راحت‌تر بودن افراد در گفت‌وگو

جلسات زوج درمانی حضوری برای بسیاری از افراد موقعیت اضطراب‌آوری به شمار می‌رود که توانایی گفت‌وگوی آن‌ها را با درمانگر محدود می‌کند. ارتباط آنلاین و از راه دور برای این افراد مناسب‌تر است. چراکه زمینه را برای گفت‌وگوی آرام و راحت‌‌تر زوجین فراهم می‌کند.

 

 

 

چه عواملی نشان می‌دهد که به زوج درمانی آنلاین نیاز دارید؟

برخی اتفاقات در طول زندگی به شما اخطار می‌دهند که باید به کلینیک زوج درمانی آنلاین یا مشاوره زناشویی رایگان مراجعه کنید. اگر این عوامل را بشناسید، می‌توانید بهتر و زودتر مشکلات ناشی از تعارض‌ها را در طول زندگی ریشه‌یابی و حل کنید. اگر در زندگی مشترک خود با علائم زیر برخورد کردید، بهتر است برای مراجعه به زوج درمانگر اقدام کنید. 

1. دائماً بر سر یک موضوع در جدال هستید

ایجاد بحث و یا تفاوت نگاه در طول زندگی مشترک یک اتفاق رایج و عادی در میان زوج‌هاست. اما زمانی که یک بحث تکراری به‌طور مداوم در طول زندگی مشترک تکرار می‌شود، زوجین نیاز جدی به درمان دو نفرِ یا در اصطلاح زوج درمانی دارند. 

2. در ارتباط با همسر خود یا شنیدن حرف‌های او دچار مشکل هستید

همه افراد از توانایی ارتباط مؤثر با دیگران برخوردار نیستند و این اتفاق یک مشکل طبیعی در زندگی فردی، اجتماعی و زناشویی است. اما زمانی که شما به‌طور واضح احساس می‌کنید که در شنیدن صحبت‌های همسر خود یا شنیده شدن از سوی او مشکل‌دارید، باید به زوج درمانی روی بیاورید. در این جلسات مهارت‌های ارتباط با همسر به‌خوبی به زوجین آموزش داده می‌شود و می‌تواند مشکل را تا حد قابل‌توجهی حل کند. پس بهتر است پیش از حاد شدن هر مسئله‌ای برای پیشگیری از آن اقدام کنید. 

3. رابطه جنسی ندارید و یا در روابط جنسی بسیار سرد هستید

رابطه جنسی در طول زندگی مشترک یکی از اصلی‌ترین عواملی است که به حفظ رابطه و بالا بودن کیفیت آن کمک می‌کند. زمانی که در روابط جنسی خود دچار سردی بیش‌ازحد هستید یا مدت‌زمان بسیار طولانی از رابطه جنسی با همسرتان می‌گذرد، نشانه مهمی برای مراجعه به کلینیک زوج درمانی است.

4. روابط میان شما و همسرتان محدودکننده است

یکی از مهم‌ترین معیارها در بستن پیمان ازدواج، ایجاد آزادی فردی و محدود نکردن شریک زندگی است. هرزمانی که احساس کردید رابطه شما به نقطه‌ای رسیده است که روابط و فعالیت‌های فردی و اجتماعی یکدیگر را محدود می‌کنید، باید به فکر زوج درمانی آنلاین یا حضوری باشید. این اتفاق می‌تواند زوجین را تا مرز جدایی و طلاق پیش ببرد.

5. میزان مشاجره و دعوا میان شما زیاد است

بحث و چالش یا مشاجره و دعوا، خصوصاً در سال‌های اولیه زندگی که افراد شناخت کاملی از هم ندارند، بسیار طبیعی است. این موضوع زمانی از چرخه طبیعی خودش خارج می‌شود که دائماً در حال بحث‌وجدل هستید و این موقعیت بدون هیچ نتیجه مثبت و مؤثری پایان می‌پذیرد. بنابراین اگر در طول زندگی مشترک خود بیش‌ازحد دعوا می‌کنید و توانایی حل آن را ندارید، به مشاوران زوج درمانگر مراجع کنید. 

6. نسبت به هم بی‌تفاوت هستید  

بی‌تفاوتی نسبت به شریک زندگی خود، مهم‌ترین اخطاری است که به شما می‌گوید باید به روان‌درمانگر مراجعه کنید. زمانی که احساس می‌کنید در روابط زناشویی خود بیش‌ازاندازه نسبت به هم بی‌تفاوت هستید، باید هر چه سریع‌تر این مسئله را ریشه‌یابی و برای حل آن تلاش کنید.

 

 

بهترین کلینیک زوج درمانی آنلاین را چگونه پیدا کنیم؟

یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای درمان‌های دونفره، یافتن کلینیک زوج درمانی آنلاین مناسب و تخصصی است. امروزه با پیشرفت اینترنت و گسترش ارتباطات آنلاین، یافتن مراکزی که خدمات مشاوره آنلاین را ارائه می‌دهند کار چندان سختی نیست. اما باید توجه کنید که پیش از انتخاب مرکز موردنظرتان درباره آن به‌خوبی تحقیق کنید و پیشینه فعالیت‌های آن را بخوانید. همچنین در شناسایی و انتخاب روان‌درمانگران ر نهایت دقت و وسواس عمل کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. کلینیک روانشناسی افق سلامت با دارا بودن طیف گسترده‌ای از مشاوران و روانشناسان در حوزه‌های گوناگون درمانی، امکان زوج درمانی آنلاین را برای شما به وجود آورده است. برای استفاده از خدمات مشاوره آنلاین فقط کافی است به وب‌سایت رسمی کلینیک روانشناسی افق سلامت واردشده و خدمات موردنیاز خود را انتخاب کنید. 

 

سخن آخر 

زوج درمانی آنلاین یکی از راه‌های مشاوره و حل مشکلات زوجین است که در سال‌های اخیر رشد و پیشرفت چشمگیری داشته است. بسیاری از زوج‌ها برای رفع مشکلات زندگی مشترک خود و پیدا کردن راهی برای گفتمان مؤثر با یکدیگر به این شیوه درمانی روی می‌آورند. برای بهره‌گیری بیشتر از خدمات زوج درمانی می‌بایست به مراکز معتبر یا روان‌درمانگران متخصص مراجعه کنید. کلینیک تخصصی روانشناسی افق سلامت بهترین خدمات مشاوره آنلاین را در اختیار شما قرار می‌دهد و از صفرتا صد مسیر سلامت روان را در کنارتان خواهد بود. 

 

لینک کوتاه:

zood.link/bv0rb

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره کودک

مشاهده خدمات زوج درمانی