بایدها و نبایدهای زوج درمانی چیست

برای بسیاری از افراد زمانی که صحبت از زوج درمانی به میان می آید، در ذهن آنها این سوال شکل می گیرد، که زوج درمانی چیست. در ادامه به بررسی این موضوع که زوج درمانی چیست می پردازیم. بدون تردید، در هر زندگی مشترکی، اختلافات و تعارضاتی بروز پیدا می کند. به عبارت دیگر، وجود اختلاف، جزئی لاینفک و اجتناب ناپذیر در زندگی مشترک و روابط میان زوجین قلمداد می گردد.

 

 

برای حل کردن تعارضات و اختلاف سلیقه های به وجود آمده، تفاهم و سازگاری مناسب زوجین، از درجه اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشد. بدون اغراق، عیار یک زندگی را در سختی ها و مشکلات ایجاد شده، می توان به خوبی سنجید. در بسیاری از مواقع، اختلافات زناشویی به دلیل مسائلی مانند عدم برخورداری از مهارت های حل مسئله، قدرت طلبی، عدم بیان درست هیجانات و عدم توانایی در گفتگوی همدلانه و صمیمانه، از مسیر خود خارج شده و یک بحران بزرگ و جدی را در زندگی مشترک ایجاد می سازد. در این شرایط، مدیریت و کنترل این تعارضات امری سخت و دشوار تلقی شده و نیاز به یک مشاور و راهنما بیش از پیش احساس می شود.

 

 

بر همین اساس و در مقوله اینکه زوج درمانی چیست، باید خاطر نشان نمود که استفاده از خدمات زوج درمانی و مشاوره روانشناسی تخصصی، علاوه بر حل تعارضات، زوج ها را به مسیر صحیح و درست هدایت می نماید. در باب این مسئله که زوج درمانی چیست، می توان ابراز کرد که زوج درمانی، کمک شایانی به بازسازی روابط میان زوجین مبتنی بر احترام و صمیمیت متقابل می کند. بنابراین در مقوله زوج درمانی چیست، مشارکت و همکاری زوج ها در جلسات زوج درمانی، در درمان و حل مشکلات شکل گرفته بسیار تاثیر گذار و مؤثر می باشد.

                                  

جایگاه و اهمیت زوج درمانی چیست؟

در مقوله زوج درمانی چیست، بدون تردید چنانچه اختلافات و تعارضات میان زوجین شکل عمیق و ژرف تری به خود بگیرد، امکان ترمیم و بازسازی رابطه میان آنها به مراتب سخت تر از قبل می شود. در این شرایط استفاده از خدمات زوج درمانی برای از سر گیری رابطه و جاری ساختن حرمت و احترام میان طرفین، کمک بسیار مؤثر می نماید. در مقوله زوج درمانی چیست باید عنوان نمود که تجربه یک ازدواج پایدار و موفق، نیازمند تلاش و کوشش دو طرف رابطه برای دست یافتن به این امر می باشد.

 

مشارکت و همکاری زوج ها در زندگی مشترک، به راحتی می تواند آنها را در موقعیت های سخت و دشوار زندگی غالب و پیروز نماید. از سوی دیگر، زوج ها با وجود اختلافات و تفاوت های فرهنگی، شخصیتی و فردی تن به ازدواج می دهند. بر همین اساس، در بسیاری از مواقع این تفاوت ها، پیش زمینه ای برای اختلافات عمیق و بنیادی می شود. در باب زوج درمانی چیست، می توان خاطر نشان کرد که زوج درمانی یک راهکار کاربردی و مثمر ثمر برای حل مسالمت آمیز و مصالحت آمیز کشمکش ها و تعارضات میان زوج ها به شمار می رود. بر این اساس، زوج هایی که نمی توانند اختلافات خود را حل و فصل نمایند، می توانند با استفاده از خدمات زوج درمانی، اختلافات خود را کنترل و مدیریت نموده و زندگی مشترک خود را از سر گیرند. در مقوله زوج درمانی چیست، باید ابراز امیدواری کرد که زوج هایی هم که درصدد بهبود سطح کیفی رابطه خود هستند، می توانند از خدمات زوج درمانی به نحو مطلوب و شایسته بهره ببرند. بر این اساس، در باب زوج درمانی چیست، زوج درمانی علاوه بر ارائه راهکارهای مثمر ثمر و کارآمد برای ریشه کن کردن اختلافات میان زوجین، در بهبود و ارتقای کیفیت رابطه زوج ها می تواند تاثیرات مطلوب و بهینه ای برجای گذارد. 

 

                                                      زوج درمانی چیست

کاربردهای زوج درمانی چیست؟

در مقوله زوج درمانی چیست، کاربردها و موارد استفاده از زوج درمانی نیز بسیار گسترده و وسیع می باشد. در باب زوج درمانی چیست، به منظور شفاف و واضح شدن موضوع اختلاف میان زوج ها و برای موفقیت در این پروسه، مشارکت زوج ها از درجه اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. ناگفته نماند که در این زمینه زوج ها باید از یک نگاه واقع بینانه برای درک مشکل خود بهره ببرند و هرگز درصدد غلبه کردن بر طرف مقابل خود بر نیایند. در مقوله زوج درمانی چیست، زوج هایی که در روابط زناشویی خود دچار عدم اعتماد شده و روابط آنها به سردی گراییده و همینطور از انگیزه های کافی برای ادامه زندگی زناشویی، به علت عدم شناخت قبل ازدواج برخوردار نیستند، می توانند از زوج درمانی به عنوان یک راه حل کاربردی و مناسب استفاده به عمل آورند. در موضوع زوج درمانی چیست، مواردی که زوج درمانی برای حل مشکلات می تواند مثمر ثمر تلقی گردد، عدم رضایت از رابطه جنسی دو طرف، عدم توانایی در کنترل و مدیریت خشم و تعامل با فرزندان، همسر و بازسازی رابطه متاثر از خیانت طرف مقابل، به شمار می رود.

 

همچنین در صورت عدم درک و تفاهم متقابل از همسر، استفاده از خدمات زوج درمانی کمک شایانی می نماید. در مقوله زوج درمانی چیست، اختلاف داشتن با خانواده همسر و اختلافات خانوادگی، حل و برطرف نمودن معضلاتی نظیر عدم درک متقابل، عصبانیت و دروغگویی و راهکارهای افزایش سطح کیفی زندگی مشترک، از دیگر موارد حائز اهمیت و مورد استفاده در زوج درمانی محسوب می گردد. از دیگر موارد، در مواقعی و تحت تاثیر مسائل مختلفی مانند بی وفایی احساسی، دروغگویی و خیانت جنسی، زن و شوهر اعتماد لازم نسبت به یکدیگر را از دست رفته می بینند. به همین جهت، از دلایل رایج و متداول مراجعه زوج ها به مشاور زوج درمانی، رنگ باختن اعتماد میان آنها می باشد. 

 

                                                         زوج درمانی چیست

اهداف زوج درمانی چیست؟

در موضوع زوج درمانی چیست، در زوج درمانی محور اصلی بر روی شناخت زوجین و شناسایی ریشه های مشکل به وجود آمده متمرکز می شود. بدون تردید، عدم شناخت کافی زوجین از یکدیگر، در بسیاری از تعارضات و اختلافات ریشه دارد. وجود تفاوت های فرهنگی، اختلافات سلیقه ای، تضاد در باورها و تفاوت های شخصیتی با گذشت زمان در زندگی زناشویی نمود برجسته پیدا نموده و به تدریج روابط میان زوج ها را تحت شعاع قرار داده و مخدوش می سازد. در مقوله زوج درمانی چیست، متخصصان و روانشناسان این حوزه، ضمن بررسی و ارزیابی مشکلات به وجود آمده، با ارائه راهکارهای مثمر ثمر و کارآمدی، سعی در خاموش کردن آتش اختلافات میان زوجین دارند.

 

چراکه در صورت زبانه کشیدن و شعله ور شدن آتش اختلافات، علاوه بر زوج ها، زندگی مشترک آنها نیز طعمه حریق می گردد. شایان ذکر است که اهدافی برای زوج درمانی در نظر گرفته می شود. بر این اساس و در مقوله پیش از ازدواج، بررسی آمادگی نامزدها برای ازدواج، از جمله اهداف زوج درمانی به شمار می آید. در مقوله زوج درمانی چیست، آمادگی دو نفر برای ازدواج تنها معطوف به تهیه مقدمات و برنامه ریزی مراسم ازدواج خلاصه نمی شود. بلکه آمادگی ذهنی و روانی در پرتو شناخت صحیح طرفین از یکدیگر ملاک عمل می باشد. از دیگر اهداف زوج درمانی می توان به ارزیابی و بررسی مهارت های زندگی مشترک زوج ها، اشاره نمود. برخورداری زوج ها از توانایی حل مسئله برای حل و فصل کردن اختلافات به عنوان یک مزیت ارزنده محسوب می شود. ارزیابی و هماهنگی و همسانی و هم کف بودن زوج ها، از دیگر اهداف زوج درمانی به حساب می آید. در مقوله زوج درمانی چیست، باید عنوان نمود که با دستیابی زوج ها به شناخت کافی و لازم از یکدیگر، بسیاری از تعارضات و مشکلات برطرف خواهد شد. 

 

                                                       زوج درمانی چیست

مسائل مهم و حائز اهمیت در زوج درمانی چیست؟

در مقوله زوج درمانی چیست، یکی از مواردی که مراجعه زوج ها به مشاور زوج درمانی را لازم و ضروری می سازد، بیشتر شدن روز به روز بحث و جدل میان زوجین می باشد. این بحث ها ممکن است در قالب داد و فریادهای پر سر و صدا یا بحث های خیلی جزئی نمود پیدا کند. در صورتی که این مسائل در زندگی مشترک با روند افزایشی مواجه شود، حکایت از لنگیدن یک جای کار دارد. بر همین اساس، برای جلوگیری از بغرنج تر و حادتر شدن این مسائل، مراجعه به مراکز مشاوره زوج درمانی، راهکار قابل قبولی محسوب می شود.

 

در مقوله زوج درمانی چیست، از دیگر موارد ضروری برای مراجعه به مراکز مشاوره زوج درمانی، به سختی ارتباط برقرار کردن زن و شوهر با همدیگر می باشد. در این شرایط، دو طرف برای همدیگر در حکم دو غریبه می باشند که فرسنگ ها میان آنها فاصله افتاده است. با مراجعه به مراکز مشاوره زوج درمانی و استفاده از خدمات زوج درمانی، علاوه بر ارتقای تعامل میان زوج ها، بهبود سطح کیفی رابطه آنها افزایش چشمگیری پیدا می کند. در موضوع اینکه زوج درمانی چیست، با رنگ باختن و کم رنگ شدن صمیمیت احساسی میان زن و شوهر، مراجعه به مراکز مشاوره زوج درمانی بیش از پیش ضرورت و اهمیت پیدا می کند. در این مواقع و به منظور برقراری تعامل سازنده و بازگرداندن علاقه آتشین روزهای نخست زندگی مشترک، مشاور زوج درمانی به یاری زوج ها می شتابد. در باب زوج درمانی چیست، وجود مشکل در رابطه جنسی نیز مراجعه به مراکز مشاوره زوج درمانی را توجیه می کند. بر این اساس، عدم لذت و رضایت طرفین از رابطه جنسی می تواند زمینه های سوق پیدا کردن زندگی مشترک به سمت تباهی و ویرانی را فراهم سازد. بنابراین، برای جلوگیری از حادتر شدن این مسئله، استفاده از خدمات زوج درمانی بسیار تاثیر گذار می باشد. 

 

                                                         زوج درمانی چیست

ضرورت مراجعه به مراکز زوج درمانی در تهران

در موضوع زوج درمانی چیست، در روابط میان زوجین تضادهای دوگانه ای بروز پیدا می کند. از یک سو، دو طرف به همدیگر علاقه داشته و از سوی دیگر، طرفین رابطه به ویژه در مواقع اختلاف و برای دفاع از مواضع خود سرسختی به خرج می دهند. در این شرایط ایجاد تفاهم پایدار میان زوج ها امری سخت و دشوار به نظر می رسد. برای برقراری تعامل سازنده میان زوجین و ایجاد تفاهم مناسب و مطلوب، با مراجعه به مراکز زوج درمانی در تهران می توان در این زمینه به بهترین نحو اقدام نمود.

 

 

در مقوله زوج درمانی چیست، باید خاطر نشان کرد که نادیده گرفتن و چشم پوشی کردن از مشکلات، با گذشت زمان خشم ایجاد شده در وجود فرد را به مرز انفجار خواهد رساند. انفجار خشم درون می تواند یک عامل مؤثر در رسیدن زوج ها به بن بست زندگی مشترک و در نهایت طلاق و جدایی محسوب گردد. به همین جهت، با حضور در مراکز زوج درمانی در تهران می توان ضمن مدیریت خشم خود و برطرف ساختن اختلافات، ادامه روند عادی و طبیعی زندگی مشترک را از سر گرفت. در موضوع زوج درمانی چیست، باید ابراز نمود که زمان مناسب و مقتضی برای مراجعه به مراکز زوج درمانی در تهران، در آغاز و شروع اختلافات و تعارضات می باشد. چراکه با پیشرفت روند اختلافات، بازگرداندن رابطه زناشویی به روز اول، بسیار سخت و دشوار می شود. در مبحث زوج درمانی چیست، می توان عنوان نمود که مراجعه به مراکز زوج درمانی در تهران، یک راهکار قابل توجه و بسیار راهگشا، برای از بین بردن و از ریشه خشکاندن اختلافات و تعارضات ریز و درشت و کوچک و بزرگ میان زوجین به حساب می آید.  

 

                                                           زوج درمانی چیست

نکاتی در مورد هزینه مشاوره زوج درمانی

در زمینه هزینه مشاوره زوج درمانی باید خاطر نشان کرد که تعرفه و هزینه جلسات روان شناسی و مشاوره، به صورت سالیانه به وسیله سازمان نظام روانشناسی و مشاوره معین و مشخص می گردد. بر این اساس، همه روانشناسان و متخصصان این حوزه متناسب با تعرفه تصویب شده، هزینه مشاوره زوج درمانی را محاسبه می نمایند. شایان ذکر است که متناسب با زمان اختصاص یافته و جلسات در نظر گرفته شده، هزینه مشاوره زوج درمانی تعیین می گردد. تعداد جلسات در نظر گرفته شده نیز بستگی به شرایط فرد و نوع مشکل به وجود آمده دارد.

 

بنابراین، تعداد جلسات در نظر گرفته شده و ساعت های اختصاص یافته، در هزینه مشاوره زوج درمانی تاثیر گذار و مؤثر می باشد. در مقوله زوج درمانی چیست، باید خاطر نشان کرد که در پرتو استفاده از خدمات زوج درمانی، درک متقابل زوج ها از همدیگر بهتر شده و همدلی و صمیمیت میان آنها نیز افزایش قابل توجهی پیدا می کند. همچنین در باب زوج درمانی چیست، باید ابراز کرد که با استفاده از مشاوره زوج درمانی می توان علاوه بر حل و فصل کردن سوء تفاهم های ایجاد شده، بسیاری از اختلافات و مشکلات را به دست فراموشی سپرد. در موضوع اینکه زوج درمانی چیست، باید پاسخ داد که زوج درمانی یک راهکار مسالمت آمیز و کاربردی برای حل و درمان اختلافات ریز و درشت زوجین می باشد.

 

لینک کوتاه:

zood.link/35i2a

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره کودک

مشاهده خدمات زوج درمانی