چه زمانی باید به مراکز زوج درمانی مراجعه کنیم؟

برای اینکه بدانیم زوج درمانی چیست، اول باید بدانیم چرا به زوج درمانی نیاز داریم. اگر کسی به شما بگوید که تنها با گفتن یک جمله جادویی رابطه عاشقانه و سالمی را تا اخر عمر با همسر و یا شریک خود خواهید داشت، آیا شما باور می‌ کنید؟ بدون شک پاسخ شما منفی است. همه ما می ‌دانیم که ایجاد یک رابطه عاطفی سالم و حفظ و نگهداری آن کار ساده‌ای نیست.

 

درست مانند اتومبیل، روابط ما نیاز دارند تا مرتب به آن رسیدگی شود. اگر در اتومبیل ما مشکلی پیش بیاید ابتدا خودمان سعی می کنیم مشکل را برطرف کنیم و در صورتی که از انجام آن ناتوان باشیم به تعمیرکار مراجعه می ‌کنیم. شاید در مورد روابط ما نیز همین مثال مصداق داشته باشد. برخی از مشکلات توسط خودمان رفع می‌ شود ولی برای برخی دیگر نیاز به زوج درمانی داریم.


زوج درمانی چیست؟


بعد از آنکه به دلایل زوج درمانی اشاره کردیم، به این مبحث می ‌پردازیم که زوج درمانی چیست؟ زوج درمانی نوعی روان درمانی است که در آن یک درمانگر با تجربه بالینی در زمینه کار با زوجین، به دو شخصی که داخل یک رابطه عاطفی هستند مشاوره می ‌دهد.

 

در زوج درمانی، مشاور می کوشد تا تعارضات بین زوجین را حل کند و بینشی ایجاد کند تا در نهایت طرفین از رابطه خود رضایت داشته باشند. هدف از زوج درمانی بهبود روابط زوجین است. گاهی موارد در نتیجه زوج درمانی، زوجین تصمیم می گیرند که کنار هم بمانند یا به این نتیجه می رسند که بهتر است از یکدیگر جدا شوند. اگر تمرکز زوج درمانی بر روی درمان هر دو شخص درگیر در رابطه است، اما مواردی وجود دارد که باید مسائل روانشناختی فردی یک یا هر دو طرف رابطه عاطفی نیز مورد توجه درمانگر قرار گیرد.
 
 


گاها برخی زوجین به درستی نمی دانند که زوج درمانی چیست و در چه مواردی باید به یک مرکز مشاوره زوج درمانی مراجعه کنند. برخی از زوجین تصور می کنند که هزینه مشاوره زوج درمانی بسیار بالا است و تنها در موارد بحرانی مانند خیانت و یا اعتیاد باید به درمانگر مراجعه کنند.

 

اما به راستی زمان اهداف زوج درمانی چیست؟  کی و چگونه می توان به یک مرکز مشاوره زوج درمانی معتبر مراجعه کرد؟ همراه با افق سلامت به بررسی سوالات مطرح شده می پردازیم.


اهداف زوج درمانی چیست؟


بعد از آنکه متوجه شدیم که زوج درمانی چیست، می توانیم به بررسی دقیق تر اهداف آن بپردازیم. هدف اصلی هر مشاوره زوج درمانی، افزایش درک طرفین از خود، شریک زندگی و الگوهای مخربی است که منجر به ضربه زدن به رابطه شده است. بعد از بررسی و آنالیز این موارد، به هر دو طرف آموزش داده می ‌شود که چگونه احساسات، افکار و اعمال خود را تغییر دهند.

 

هم چنین در روند زوج درمانی، زوجین می آموزند که چگونه رفتارهای ناکارآمد و مخرب را به رفتارهای سازنده تغییر دهند و باعث تقویت روابط خود شوند.


بیشتر افرادی که وارد روند زوج درمانی می شوند نمی دانند که زوج درمانی چیست و معتقد هستند که شریک عاطفی آنها کسی است باید خود را تغییر دهد و آنها هیچ مشکلی ندارند.  زوجین سال های زیادی، مشکلات عمده خود در ازدواج را انکار کرده اند و نادیده گرفته اند.

 

یا برای حل مشکلات خود از روش های غیر موثر و توصیه های عوامانه و ناکارآمد استفاده کرده اند و یا تصور کرده اند که این مشکلات با مرور زمان از بین می رود. نکته قابل توجه این است که هرچه قدر این روابط ناسالم و مشکلات ادامه پیدا کنند، باید زمان بیشتری برای درمان آن صرف شود.

 

در روند زوج درمانی، زوجین باید بدانند که هر دو نیاز دارند تا "خود" را تغییر دهند و به عنوان یک تیم کنار هم باقی بمانند. وقتی می گوییم زوج درمانی چیست، منظورمان بهبود روابط است و لازم است که هر دو طرف برای این کار تلاش کنند. بنابراین، نگرش شما به تغییرکردن مهم تر از آن چیزی است که انجام می دهید.
 

اهداف زوج درمانی


شناسایی کارهایی که باید انجام شود و نحوه انجام آن، ساده ترین قسمت زوج درمانی است. هدف از زوج درمانی موثر، این است که شما بتوانید با خودتان روبرو شوید و ببینید چه چیزی شما را از تبدیل شدن به شریکی که می خواهید در روابط باشید باز می دارد و موجب ایجاد تنش و درگیری بین رابطه می شود.


زوج درمانی غالبا شامل جلساتی است که برای بهبود حل مسائل موجود بین زوجین، ایجاد مهارت های ارتباطی، شناسایی اهداف زندگی و مسئولیت های زوجین در ارتباط طراحی می شود. اما می توان گفت انتظار می رود در پایان زوج درمانی شما مهارت های لازم برای دستیابی به اهداف زوج درمانی ذکر شده را داشته باشید:


بتوانید به درک عمیق تری از شناخت خودتان، شریک تان و هم چنین رابطه عاطفی خود برسید.
بتوانید ارتباطات خود را طوری برنامه ریزی کنید که هر دو طرف در رابطه احساس امنیت داشته باشند.
بتوانید ترس های یکدیگر را شناسایی کنید و با هوشمندی از انجام مواری که ایجاد ناامنی می کنند جلوگیری کنید.
بتوانید بین "درخواست کردن" در مقابل "نیاز داشتن"، "به اشتراک گذاشتن مشکلات" در مقابل "فروخرودن ناراحتی خود" ، "ارتباط برقرار کردن" در مقابل "شکایت کردن" تمایز قایل شوید.

 

همه چیر درباره زوج درمانی آنلاین


نحوه صحبت کردن با یکدیگر و گوش گردن موثر به صحبت های یکدیگر را بیاموزید. به نحوی که هر دو طرف احساس کنید صحبت های شما پذیرفته شده است.
عوامل و استراتژی های دفاعی یکدیگر را شناسایی کنید.
به این آگاهی برسید که چگونه ممکن است مشکلات کودکی شما در رابطه عاطفی شما با شریکتان تاثیر گذار باشد.
باورهای ذهنی محدود کننده خود را  شناسایی کنید و با باورهای جدیدی جایگزین کنید. به نحوی که قدرت رابطه تان بیشتر شود.
بتوانید بخش های سرکوب شده، رد شده و یا محرومیت های عاطفی که اجازه نمی دهند تا خود را لایق "دوست داشته شدن" و "امنیت" بدانید را کشف کنید و در آغوش بگیرید.

 


بتوانید عقاید مخربی که از ناخودآگاه شما نشات می گیرند و  موجب واکنش پذیری و عدم برقراری ارتباط موثر می شوند را شناسایی و محدود کنید.
بتوانید بین "قاطع بودن سالم" و "عصبانی شدن ناسالم" تمایز قائل شوید.
بتوانید میان " قسمت های عاشقانه" و " قسمت های سرگرم کننده" رابطه خود تعادل ایجاد کنید.
اگر به دنبال دستیابی به اهداف ذکر شده هستید، می توانید از خدمات زوج درمانی مركز روانشناسي افق سلامت، به عنوان یکی از معتبرترین مراکز زوج درمانی در تهران استفاده کنید.
 
 

اهداف زوج درمانی


در مراکز مشاوره زوج درمانی چه روندی پیش گرفته می شود؟ 


مراکز مشاوره زوج درمانی، موسساتی هستند که در زمینه آموزش و مشاوره زوج درمانی دارای تخصص و تجربه بالایی هستند. در جلسات ابتدایی، درمانگر به شما توضیح می‌دهد که زوج درمانی چیست و هدف از زوج درمانی رسیدن به چه مهارت هایی است. همان طور که پیشتر به آن اشاره کردیم، شما قرار است در روند زوج درمانی خودتان را تغییر دهید، نه شریک زندگی خود را.

 

در مراکز مشاوره زوج درمانی به شما آموزش داده می شود که چگونه می توانید با مدیریت صحیح و هدایت درست، تعارضات به وجود آمده در رابطه را به عامل رشد و شکوفایی خود تبدیل کنید.


در جلسات اول مشاوره در مراکز مشاوره زوج درمانی، ابتدا سوالاتی در مورد تاریخچه روابط پرسیده می شود. شرایط فرهنگی خانواد ها و ارزش های مشترک بین زوجین مورد بررسی قرار می گیرد. در صورت لزوم ممکن است جلسات اول به مداخله درمانگر در بحران به وجود آمده بپردازد و شرایط را برای مراحل بعدی درمان آماده کند.
 

زوج  درمانی


در جلسات آتی که در مراکز مشاوره زوج درمانی انجام می شود، درمانگر به شناسایی مشکلات موجود بین زوجین می پردازد تا بتواند موضوعات اصلی را تعیین کند و با توجه به محدودیت های موجود زمانی و مالی، اهداف درمانی را مشخص کند و برنامه ریزی مناسبی برای این کار داشته باشد.
به مرور زمان، درمانگر به زوجین کمک می کند تا به این درک برسند که راه حلی برای رفع مشکلات آنها وجود دارد و زوجین باید هر دو در این راه تلاش کنند.

 

در  ابتدا درمانگر به هر دو طرف رابطه عاطفی کمک می کند تا نقش خود را در بروز مشکلات و تعاملات ناکارآمد ببیند و بپذیرند که در به وجود آمدن شرایط کنونی، خودشان نیز نقش داشته اند و تنها شریک عاطفی آنها مقصر نیست. سپس به زوجین کمک می کند تا شیوه درک و نحوه تعامل با یکدیگر را تغییر دهند. همان طور که قبل تر به آن اشاره کردیم، نگرش شما نسبت به مساله بسیار مهم است ولی مهارت درمانگر در تغییر رفتارها و روش های تعامل زوجین با یکدیگر نیز از جمله نکات مهمی است که در انتخاب مراکز مشاوره زوج درمانی باید مد نظر قرار بگیرد.

 

مرکز افق سلامت با دارا بودن درمانگران متخصص زوج درمانی، به عنوان یکی از مراکز زوج درمانی در تهران می تواند جوابگوی نیازهای مشاوره زوج درمانی باشد.
 
 

مراکز مشاوره زوج درمانی


هزینه مشاوره زوج درمانی چه قدر است و میزان آن به چه چیزی بستگی دارد؟


متاسفانه درحالی که بسیاری از زوجین می دانند زوج درمانی چیست و چه نقشی در بهبود روابط آنها دارد، انجام این کار را به تعویق می اندازند و زمانی به مراکز مشاوره زوج درمانی مراجعه می کنند که رابطه آنها تا حد زیادی تخریب شده است، پیوند عاطفی بین آنها ضعیف شده است و الگوهای ارتباطی بسیار ناکارآمد و پیچیده ای در رابطه وجود دارند. 

 


یکی از دلایل عدم مراجعه به موقع زوجین به مراکز مشاوره زوج درمانی، تصور آن ها از بالابودن هزینه مشاوره زوج درمانی است. تحقیقات نشان می دهد که قبل از مراجعه زوجین به مراکز مشاوره، زن و شوهر به طور متوسط حدود شش سال با یکدیگر نزاع داشته اند و یا از رابطه خود ناراضی بوده اند. این نکته به این معنی است که پس از مراجعه، زمان درمان بیشتری برای رفع تعارضات باید طی شود و در نتیجه هزینه مشاوره زوج درمانی نیز بیشتر خواهد بود. 

 


به طور کلی می توان گفت هزینه مشاوره زوج درمانی، به تعداد جلسات مورد نیاز برای حل مساله، تخصص و تجربه درمانگر، نوع مشکل بین زوجین، نحوه نگرش و هم چنین میزان تلاش آنها برای درمان بستگی دارد. به خاطر داشته باشید هزینه مشاوره زوج درمانی، هزینه ای است که برای سلامت روان و رابطه خود پرداخت می کنید.

 

برای در نظر گرفتن اهمیت آن، تنها کافی است به تاثیرات رابطه مخرب بین زن و شوهر بر روی فرزندان ومشکلات احتمالی آنان فکر کنید. در این صورت مطمئنا صرف هزینه مشاوره زوج درمانی یک هزینه لازم و ضروری برای زوجین خواهد بود. ضمنا به خاطر داشته باشید برای رنجی که زوجین در رابطه متحمل شده اند و ناراحتی که سالها تحمل کرده اند، نمی توان قیمتی تعیین کرد.
 

زوج درمانی


برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره هزینه مشاوره زوج درمانی در مركز روانشناسي افق سلامت (که به عنوان یکی از مراکز زوج درمانی تهران شناخته می شود) می توانید با ما تماس بگیرید.


چگونه می توان به یک از مراکز زوج درمانی در تهران مراجعه کرد؟


از جمله ویژگی های یک مرکز مشاوره درمانی، تخصص و تجربه بالای درمانگرانی است که در آن مشغول به کار هستند.  دریافت یک هزینه مشاوره زوج درمانی معقول و متناسب با بودجه زوجین نیز از جمله نکاتی است که برای انتخاب مراکز مشاوره زوج درمانی باید مد نظر قرار گیرند. اگر ساکن شهر تهران هستید، بدون شک نحوه دسترسی به مراکز زوج درمانی در تهران نیز برای شما امر مهمی است.

 

در کل می توان گفت، استفاده از خدمات مراکز مشاوره زوج درمانی معتبر به شما این اطمینان خاطر را می دهد که وقت، انرژی و هزینه شما در مسیر درستی قرار گرفته است و با انجام تمرین ها و نکات هر جلسه، می توانید رابطه بهتری برای خود ترسیم کنید.


مركز روانشناسي افق سلامت با گردهم آوری متخصصان به نام و صاحب تجربه این حوزه و دارا بودن شعبه های متعدد در سطح شهر، به عنوان یکی از موفق ترین مراکز زوج درمانی در تهران آماده ارائه انواع خدمات زوج درمانی به شما عزیزان می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس بگیرید.

 

لینک کوتاه:

zood.link/gtadd

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره کودک

مشاهده خدمات زوج درمانی