آیا علائم افسردگی را می‌شناسید؟

 

همه ما در طول روز یا هفته احساسات مختلفی را تجربه می‌کنیم. احساسات گاهی خودشان را به شکل عصبانیت و خشم و گاهی ناراحتی، غم یا شادمانی و خوشحالی بروز می‌دهند.

اگر قرار باشد درباره انسان حرف بزنیم، باید بگوییم انسان مجموعه‌ای از احساسات است که این احساسات در شرایط گوناگون با قوت و ضعف‌های متفاوت خودشان را نشان می‌دهند.

تابه‌حال برایتان افتاده از دوستان، خانواده و ... بشنوید که «خیلی افسرده شده‌ام» یا «خلق پایینی دارم و احساس افسردگی می‌کنم» و ... ؟ به نظر شما این افسردگی چه معنایی می‌دهد؟

آیا هر نوع احساس غم، رنج و ناراحتی، افسردگی است یا افسرده بودن چیزی فراتر از یک حس ناراحتی معمولی است؟ آیا هر کسی با هر نوع احساس کسلی و ناراحتی به عنوان یک فرد افسرده شناخته می‌شود؟

در این مطلب از وبلاگ افق سلامت می‌خواهیم درباره افسردگی و علائم افسردگی صحبت کنیم. اگر دوست دارید نشانه‌های افسردگی را بشناسید و بهترین راه‌های درمان آن را بدانید، ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید:

 

افسردگی به چه معناست؟

پیش از آنکه درباره علائم افسردگی صحبت کنیم، باید معنای دقیق افسردگی و تعریف درست آن را بدانیم.

بسیاری از افراد با کمی احساس ناراحتی و غم، خودشان را به عنوان یک فرد افسرده معرفی می‌کنند یا در حرف‌های روزانه‌شان می‌گویند که افسرده شده‌اند. اما اختلال افسردگی به عنوان یک اختلال روانشناختی مهم، با این احساس ناراحتی و غم گذرا بسیار متفاوت است و با ویژگی‌های خاصی شناخته می‌شود و بروز می‌کند.

بهترین تعریف افسردگی را می‌توان به این شکل بیان کرد: «افسردگی نوعی حالت خلقی است که با بی‌حوصلگی، بی‌میلی و عدم علاقه نسبت به انجام کارها و دوری از فعالیت‌ها بروز می‌کند. این حالت می‌تواند احساسات، افکار و عملکرد فرد را تغییر دهد و بر کیفیت زندگی افراد تاثیر بگذارد.»

افرادی که افسرده هستند مجموعه‌ای از علائم و نشانه‌ها را درون خود دارند که هر فرد با توجه به شرایط و موقعیت و مسائل زندگی خودش، به شکل متفاوتی آن را تجربه می‌کند.

افسردگی با حالات گذرای اندوه و ناراحتی و رنج، بسیار متفاوت است و حالت نسبتا پایداری را در فرد به وجود می‌آورد که به طور مستقیم فعالیت‌های روزانه فرد بیمار را مختل می‌کند.

 

مهم‌ترین نشانه‌های افسردگی

علائم افسردگی از فردی به فرد دیگر و با توجه به شرایط و موقعیتی که افراد دارند و آن را تجربه می‌کنند متغیر است. اما برخی از علائم افسردگی به شکل مشترک در میان افراد بروز می‌کند. البته باید به این نکته توجه کنید که برخی از علائم افسردگی فقط ناشی از مشکلات زندگی روزمره است. اما زمانی که میزان و شدت این علائم زیاد می‌شود و فعالیت‌های روزمره زندگی را مختل می‌کند، به عنوان بیماری و اختلال افسردگی در نظر گرفته می‌شود.

از مهم‌ترین علائم افسردگی و نشانه‌های این بیماری روانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

احساس درماندگی، ناامیدی و ناراحتی شدید

درماندگی و ناامیدی یکی از اولین علائم افسردگی است که در افراد مبتلا به این بیماری دیده می‌شود. این احساسات گاهی به اندازه‌ای در فرد شدید می‌شوند که با انجام هیچ کاری بهبود و کاهش نمی‌یابد. در این حالت فرد به شکل دائمی احساس خمودگی و ناراحتی دارد و انگیزه انجام کارها در او به حداقل می‌رسد.

 

عدم تمایل به انجام فعالیت‌های روزانه

زمانی که یک فرد به افسردگی مبتلا می‌شود، در انجام ساده‌ترین کارها و فعالیت‌های روزانه خود به شکل ناکارآمد عمل می‌کند. به این معنی که فرد هیچ علاقه‌ای به انجام فعالیت‌های روزانه ندارد و حتی تمایلی به انجام کارهایی که پیش از این، برای او لذتبخش بودند، در او شکل نمی‌گیرد.

 

اختلال در خواب

از دیگر علائم افسردگی می‌توان به اختلال در خواب اشاره کرد. سخت به خواب رفتن به ویژه در ساعت‌های ابتدایی شب و به سختی از خواب بیدار شدن، از علائم بسیار مهم در افسردگی است.

 

تغییر در اشتها

ابتلا به افسردگی با تغییر محسوسی در اشتها همراه است. این تغییر در برخی افراد به شکل پرخوری و افزایش وزن و در برخی دیگر به صورت از دست دادن اشتها و کاهش ناگهانی در وزن اتفاق می‌افتد.

 

کمبود محسوس انرژی

کاهش انرژی، خستگی و بی‌حالی و احساس سنگینی در بدن، از دیگر علائم افسردگی است که فرد بیمار را برای انجام فعالیت‌ها با مشکل روبه‌رو می‌کند. گاهی این کمبود انرژی به شکل درد در اندام‌ها بروز می‌کند. مانند حالتی که فرد به آنفولانزا مبتلا می‌شود! در این حالت کسی که به افسردگی مبتلاست برای انجام ساده‌ترین امور نیز به سختی می‌افتد و نسبت به گذشته، زمان زیادی را برای انجام دادن کارها صرف می‌کند.

 

عدم تمرکز

از دیگر علائم افسردگی می‌بایست به ضعف و عدم تمرکز اشاره کرد. در این حالت فرد برای تمرکز کردن روی کارها، تصمیم‌گیری در امور یا به خاطر آوردن مسائل با مشکل جدی روبه‌رو می‌شود.

 

تحریک‌پذیری و عصبانیت

تحریک‌پذیری و عصبانیت از جمله علائم افسردگی است که در بسیاری از افراد مبتلا این بیماری دیده می‌شود. در این ویژگی فرد دائما از احساس بی‌قراری، خشم و عصبانیت رنج می‌برد و هر اتفاقی می‌تواند فرد را ناراحت و عصبی کند.

 

دردهای جسمی ناشناخته

بروز دردهایی که به یک باره ایجاد می‌شوند و منشا آن‌ها مشخص نیست، از علائم افسردگی است در افراد دیده می‌شود. این دردها، مشکلاتی مانند سردرد، معده درد، کمر درد، احساس درد در عضلات بدن و ... را به‌وجود می‌آورد.

 

تنفر و بیزاری از خود

از مهم‌ترین علائم فردی که به افسردگی مبتلاست، باید به احساس تنفر و بیزاری از خود اشاره کرد. فرد در این حالت نسبت به خودش و رفتارهایی که انجام داده احساس تنفر، انزجار و گناه دارد و در برخی موارد خودش را به دلیل انجام اشتباهات گذشته یا اتفاقات رخ داده سرزنش می‌کند.

 

انجام رفتارهای پرخطر و غیرمسئولانه

روی آوردن به مصرف مواد مخدر، رانندگی خطرناک، انجام ورزش‌های سنگین و خطرآفرین و ... از جمله رفتارهای گریز گرا و پر خطر است که در میان علائم افسردگی دیده می‌شود.

 

دلایل ابتلا به افسردگی چیست؟

دلایل ابتلا به افسردگی مسئله‌ای است که بسیاری از افراد درباره آن می‌پرسند. افسردگی از جمله‌ بیماری‌هایی است که به دلایل متفاوتی رخ می‌دهد و منشا آن در هر فرد متفاوت است. مهم‌ترین دلایل بروز علائم افسردگی و ابتلا به آن، موارد زیر هستند:

 

_ تجربه‌های ناخوشایند و تنش‌زا در زندگی؛ مانند مرگ و از دست دادن عزیزان، کنار گذاشته شدن از سوی دیگران، طلاق و ... .

_ ضربه‌های روحی از جمله تجربه تجاوز.

_ سوابق ژنتیکی در بیماری افسردگی.

_ اعتیاد و سوء مصرف مواد.

_ مشکلات و فشارهای مالی.

_ تنهایی و دوری از دیگران.

_ مصرف الکل.

_ ورشکستگی و بیکاری.

 

تفاوت افسرده خویی و افسردگی

شاید تابه‌حال اصطلاح افسرده خویی را شنیده باشید. آیا می‌دانید که افسردگی با افسرده خویی چه تفاوتی دارد؟

افسرده خویی نوعی احساس افسردگی مزمن خفیف و سطح پایین است که فرد اغلب در آن به طور دائمی احساس خفیفی از افسردگی را تجربه می‌کند. البته در دوره‌های کوتاهی هم حالات طبیعی بدون حس افسردگی را تجربه می‌کند.

علائم افسردگی که از نوع افسرده خویی شناخته می‌شود، با علائم افسردگی شدید و حاد در میزان شدت و بروز آن متفاوت است. اما ممکن است تا حدود دو سال به طول بینجامد.

افراد افسرده خو اغلب فکر می‌کنند که شخصیت آن‌ها به این صورت است! در حالیکه به بیماری افسرده خویی مبتلا هستند و باید درمان شوند.

 

بهترین درمان افسردگی

افسردگی بیماری‌ای است که با مشاهده علائم آن می‌بایست برای درمان اقدام کنید. بی‌توجهی به علائم افسردگی و نادیده گرفتن حالات اذیت‌کننده آن می‌تواند به ایجاد مشکلات حادتر در آینده منجر شود و شدت آن را بالا ببرد.

بسیاری از افراد با احساس افسردگی درون خودشان به خود درمانی روی می‌آورند و سعی دارند با کارهای سطحی و مقطعی علائم افسردگی را کاهش داده یا آن را درمان کنند. اما باید بدانید که افسردگی و سایر بیماری‌های روانشناختی، مسائل ساده و پیش‌پاافتاده‌ای نیستند که به راحتی و بدون تخصص و کمک یک درمانگر درمان شوند.

برای درمان افسردگی می‌توانید به روش‌های گوناگونی عمل کنید که به کمک درمانگر متخصص انجام می‌گیرد:

 

1. روان درمانی

روان درمانی یکی از موثرترین راه‌های کاهش علائم افسردگی است که اگر به دست یک روان درمانگر متخصص انجام گیرد، می‌تواند نتایج مطلوبی را به همراه داشته باشد.

در بسیاری از موارد علائم افسردگی با کمک روان درمانی و جلسات مشاوره و گفت‌وگوی تخصصی قابل درمان است. باید توجه کنید که روان درمانی نیازمند پیگیری منظم است. بنابراین دوره درمان باید به صورت کامل طی شود و در این مسیر صبور بودن بسیار اهمیت دارد.

 

2. دارو درمانی

دارو درمانی نیز از دیگر راه‌های درمان افسردگی است که می‌تواند علائم افسردگی را تا حد زیادی کاهش دهد. به این نکته دقت کنید که دارو درمانی فقط زمانی انجام می‌گیرد که روان درمانگر تشخیص دهد استفاده از دارو در کنار جلسات مشاوره و روان درمانی به پیشبرد درمان کمک می‌کند.

برای دارو درمانی و استفاده از داروهای ضد افسردگی، باید به دکتر روانپزشک مراجعه کنید. فراموش نکنید که تشخیص و تجویز دارو فقط باید توسط روانپزشک متخصص انجام بگیرد. بنابراین به هیچ عنوان به شکل خودسرانه از داروها استفاده نکنید.

 

برای بهبود علائم افسردگی به کدام مرکز روانشناسی مراجعه کنیم؟

برای یافتن و مراجعه به مرکز روانشناسی و مشاوره می‌توانید با جست‌وجو در اینترنت لیست بلند بالایی از این مراکز را می‌بینید. باید دقت کنید که از میان کلینیک‌ها و مراکز روانشناسی، کلینیک‌هایی را انتخاب کنید که نام و نشانی دقیق و مشخصی دارند. 

همچنین سوابق و پیشینه کلینیک و درمانگران آن را به خوبی بررسی کنید و سپس دست به انتخاب بزنید.

پرسش از افرادی که تجربه مراجعه به روان درمانگر را دارند نیز روش بسیار مناسبی برای انتخاب یک مرکز معتبر است. 

کلینیک روانشناسی و مشاوره افق سلامت با دارا بودن کادر مجربی از درمانگران در حوزه‌های گوناگون تشخیص علائم افسردگی و درمان آن، مشاوره و روانشناسی فردی، مشاوره کودک و نوجوان، مشاوره و روانشناسی خانواده، مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره گفتار درمانی، گروه درمانی، نوروفیدبک، روانپزشکی و ... آماده ارائه خدمات به شماست. 

با ورود به سایت رسمی افق سلامت، به آدرس https://ofoghsalamat.com/ می‌توانید رزومه کاری و تحصیلی درمانگران مرکز را بررسی و تخصص آن‌ها را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

 

سخن آخر

علائم افسردگی از جمله مسائلی هستند که با مشاهده هر یک از آن‌ها باید آن را جدی بگیرید و برای درمان تخصصی به کمک یک درمانگر کارآزموده اقدام کنید. بی‌تفاوتی نسبت به علائم افسردگی و تاخیر برای شروع درمان این بیماری به مسائل و مشکلات بزرگ‌تر و ناگواری می‌انجامد که جبران آن‌ها بسیار دشوار است.

درمانگران ما در کلینیک افق سلامت شما را در مسیر درمان همراهی می‌کنند.   

 

لینک کوتاه:

zood.link/puoh1

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی