راهکارهای عملی برای درمان واژینیسموس

 

آیا تابه‌حال شنیده‌اید که برخی از افراد در هنگام برقراری رابطه جنسی و دخول، درد زیادی را تجربه می‌کنند؟ یا خودتان از آن دسته افرادی هستید که به دلیل درد شدید هنگام دخول از برقراری رابطه جنسی اجتناب کنید؟
واژینیسموس نامی است که روی این مشکل گذاشته‌اند و با درد بسیار زیاد و غیرقابل تحمل در سکس بروز می‌کند. این بیماری در بسیاری از خانم‌ها وجود دارد که به دلیل اطلاعات اندک و عدم آگاهی درباره آن به دنبال درمان نمی‌روند و یا از بیان آن شرم می‌کنند.
در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم شما را با علائم، نشانه‌ها و راه‌های درمان واژینیسموس آشنا کنیم. اگر دوست دارید این اختلال را بیشتر بشناسید و درباره مشکلاتی که در روابط میان زوج‌ها به وجود می‌آورد بدانید، ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

 

واژینیسموس چیست؟

شاید تا‌به‌حال نام واژینیسموس یا دخول دردناک را شنیده باشید. اما افراد زیادی وجود دارند که از این بیماری بی‌اطلاع‌اند و درباره علائم و نشانه‌ها و راه‌های درمان آن چیزی نمی‌دانند. واژینیسموس اختلالی است که در آن فرد هنگام دخول و نزدیکی، درد بسیار زیاد و غیرقابل تحملی را تجربه می‌کند. این اختلال در علم پزشکی با عنوان واژینیسموس یا واژینیسم معرفی می‌شود.

این حالت با انقباض و سفت شدن عضلات واژن همراه است که در هنگام دخول رخ می‌دهد. بنابراین فردی که به این اختلال مبتلاست، به دلیل تجربه دردناکی که از دخول دارد، از برقراری رابطه جنسی دوری می‌کند و در بسیاری از موارد به بروز مشکل در روابط میان زوج‌ها منجر می‌شود. به این دلایل درمان واژینیسموس یکی از پر اهمیت‌ترین درمان‌ها به شمار می‌رود.

 


واژینیسموس به صورت درجه‌های گوناگون خودش را نشان می‌دهد. به این صورت که برخی از خانم‌های مبتلا به واژینیسم به دلیل بسته شدن ناگهانی واژن، قادر نیستند رابطه جنسی همراه با دخول داشته باشند و هیچ چیزی از جمله تامپون وارد واژن آن‌ها نمی‌شود.
در برخی دیگر از خانم‌ها، تامپون قابلیت استفاده دارد اما دخول در رابطه جنسی برای آن‌ها غیرممکن است.
در نوع سوم، خانم‌ها قادر به برقراری رابطه جنسی هستند و دخول هم صورت می‌گیرد. اما درد بسیار زیاد و گاه غیرقابل تحملی را به دنبال دارد. به همین دلیل دو طرف هیچ لذتی از رابطه جنسی نمی‌برند و نسبت به آن دلسرد می‌شوند.


بعضی افراد واژینیسموس را ارادی می‌دانند و خانم‌هایی را که با این اختلال روبه‌رو هستند، سرزنش می‌کنند. اما باید گفت که واژینیسم به هیچ عنوان ارادی نیست. در واقع هیچ کسی دوست ندارد هنگام رابطه جنسی با همسر یا پارتنر خود، چنین دردی را تحمل کند و به همین دلیل از ادامه رابطه منصرف شود!
بنابراین باید به این مسئله دقت کنید و بدانید که واژینیسم به صورت غیر ارادی رخ می‌دهد و درمان واژینیسموس برای کاهش انقباضات واژن بسیار مهم است.

 

انواع واژینیسموس

درمان واژینیسموس بر اساس انواع آن صورت می‌گیرد و بنابراین شناخت انواع این اختلال اهمیت زیادی در درمان واژینیسموس دارد:

 

واژینیسموس اولیه یا کامل

واژینیسموس اولیه نوعی از واژینیسم به شمار می‌رود که فرد از ابتدا با آن روبه‌رو بوده است و در اولین تجربه رابطه جنسی و دخول متوجه آن می‌شود. در این حالت، دخول انجام نمی‌گیرد و برخورد آلت با واژن شبیه برخورد به یک دیوار است! دردی که در واژینیسموس اولیه در فرد به وجود می‌آید بسیار شدید و تحمل‌ناپذیر است.

 

واژینیسموس ثانویه یا موقعیتی

واژینیسموس ثانویه در حالتی رخ می‌دهد که فرد در گذشته برای دخول و برقراری رابطه جنسی با شریک خودش با هیچ مشکلی در زمینه انقاباضات ناگهانی واژن روبه‌رو نبوده است. در واقع در گذشته دخول طبیعی و بدون دردی را تجربه می‌کرده. اما در برهه‌هایی از زندگی به صورت مقطعی به این اختلال مبتلا می‌شود. 
وجود عفونت، آسیب‌هایی مثل تجاوز، یائسگی، جراحی یا زایمان، وجود یک بیماری خاص و ... منجر به بروز واژینیسموس ثانویه می‌شود. عموما رفع مشکلات و عوامل خارجی، باعث درمان واژینیسموس هم می‌شوند. اما ممکن است که بدن یا عضلات لگن و واژن نسبت به دخول شرطی شده باشند و تا مدت‌ها هنگام برقراری رابطه جنسی، درد احساس شود.

 

علل ایجاد واژینیسموس

برای درمان واژینیسموس لازم است که علل ایجاد آن بررسی شده و عوامل فیزیکی و روانی مرتبط با آن مشخص شود. مهم‌ترین علل بروز این اختلال را می‌توان در موارد زیر جست‌جو کرد:

 

عوامل جسمی و پزشکی

یکی از رایج‌ترین علت‌های بروز واژینیسموس در خانم‌ها عوامل جسمی و پزشکی است که دخول را برای آن‌ها دردناک می‌کند. عواملی مانند عوامل زیر از مشکلات جسمی و پزشکی بروز واژینیسم خبر می‌دهند و درمان واژینیسموس را به کمک روش‌های پزشکی ممکن می‌سازد:


_ عفونت؛ عفونت‌های قارچی، عفونت مجاری ادرار و ... .


_ یائسگی.


_ وجود زخم در دهانه رحم.


_ معاشقه ناقص (کم بودن مدت زمان معاشقه برای برانگیختگی جنسی زن).


_ آسیب‌دیدگی عضلات واژن در هنگام زایمان.


_ مصرف برخی از داروها.


_ جراحی‌های لگنی.

 

 

عوامل هیجانی و روانی


در بسیاری از موارد ریشه ایجاد واژینیسم را باید در عوامل هیجانی و روانی جست‌وجو کرد. بنابراین درمان واژینیسموس پس از ازبین‌رفتن عامل هیجانی و روانی، صورت می‌گیرد.


_ اضطراب برای برقراری رابطه جنسی یا احساس گناه نسبت به آن به دلیل آموزش غلط.


_ رخ دادن اتفاقات ناگوار و تجربیات ناخوشایند گذشته مانند تجربه تجاوز.


_ تجربیات کودکی مانند دیدن تصاویر جنسی یا مشاهده رابطه جنسی والدین و ... .


_ ترس از کوچک بودن واژن.


_ اضطراب برای باردار شدن.


_ رابطه جنسی خشن و یا سرد که در آن مرد فقط به ارضای خودش اهمیت می‌دهد.

 

آیا واژینیسموس علایم دارد؟

علایم واژینیسموس در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است یکی یا چند عامل از نشانه‌های واژینیسموس در فرد دیده شود:


_ احساس درد یا سوزش هنکام استفاده از تامپون یا معاینات پزشکی.


_ سخت یا غیرممکن بودن ورود آلت و هر شی دیگر مانند تامپون در واژن.

 

_ دخول دردناک و غیرقابل تحمل.


_ شدت دردی که فرد در واژینیسموس تجربه می‌کند، یک طیف را در برمی‌گیرد که از خفیف تا بسیار شدید را شامل می‌شود. 

 

 

درمان واژینیسموس

 درمان واژینیسموس را هم می‌توان مانند علل ایجاد آن به دو دسته پزشکی و روانی_هیجانی تقسیم کرد. در واقع برای درمان واژینیسموس می‌بایست علل و ریشه آن مشخص شود و متناسب با آن روش درمانی انجام بگیرد.
برای درمان واژینیسموس می‌توان از روش‌های زیر بهره گرفت:

 

مراجعه به پزشک زنان و زایمان

یکی از راهکارهای تشخیص و درمان واژینیسموس و در واقع اولین قدم برای درمان این اختلال، مراجعه به پزشک زنان و زایمان است. در مواجهه با علایم و نشانه‌های واژینیسموس به پزشک زنان مراجعه کنید تا از وجود این مشکل مطمئن شوید.

 

ورزش‌های تقویت عضلات لگن

ورزش‌هایی که به مرور زمان باعت تقویت عضلات کف لگن و بالا رفتن کارایی آن‌ها می‌شود برای درمان واژینیسموس بسیار موثر هستند. می‌توانید با انجام تمرینات کگل (kegel) به تقویت عضلات لگنی و کنترل بیشتر روی آن‌ها کمک کنید.

 

روان درمانی

یکی از موثرترین راه‌های درمان واژینیسموس در مواردی که علل این اتفاق ناشی از رویدادهای روانی و هیجانی است، روان درمانیست. این روش به شکل موثری به فرد کمک می‌کند تا به مرور زمان بر ترس و اضطراب خود غلبه کند و دخول بدون درد را تجربه کند.
افرادی که تجربه تجاوز و یا سکس خشن را در گذشته داشته‌اند، با استفاده از خدمات روان درمانی فردی می‌توانند با این تجربه ناخوشایند روبه‌رو شده و با آن مقابله کنند.

بسیاری از افراد در کودکی و طور اتفاقی یا ناگهانی در معرض تماشای رابطه جنسی قرار می‌گیرند که ترس فزاینده‌ای را نسبت به این عمل در ذهن آن‌ها ایجاد می‌کند. برطرف نشدن این ترس می‌تواند به بروز واژینیسموس در بزرگسالی منجر شود. روان درمانی به شکل موثری می‌تواند در بهبود این ترس و کاهش علایم واژینیسموس موثر عمل کند.

زوج‌هایی که با مشکل جدی در رابطه جنسی خود روبه‌رو هستند و هیچ کدام در این فرایند لذت را تجربه نمی‌کنند، توصیه می‌شود که از زوج درمانی و مشاوره با سکس تراپیست استفاده کنند. روان درمانی در این مورد زوجین را نسبت به شرایط یکدیگر آگاه‌تر کرده و ترس یا مشکل موجود برای مقاربت را کاهش می‌دهد.

 

کسب آگاهی بیشتر درباره دخول و رابطه جنسی

در برخی موارد، اطلاعات ناکافی افراد درباره رابطه جنسی و روش‌های غلطی که برای این کار و دخول انتخاب می‌کنند، منجر به ایجاد واژینیسموس می‌شود. بنابراین بالا بردن آگاهی و اطلاعات زوج‌ها درباره سکس، صحبت با یکدیگر و بیان انتظارات خود از هم درباره رابطه جنسی، می‌تواند اثرگذار باشد.

 

طول دوره درمان واژینیسموس

مدت زمان درمان واژینیسموس از هر فرد به فرد دیگر و با توجه به نوع و پیشینه بیماری متفاوت است. درمان واژینیسموس از چند هفته تا چندین ماه متغیر است. برای درمان این مشکل بهتر است زوج‌ها با یکدیگر همراه باشند و برای رفع اختلال تلاش و همکاری کنند.

 

نکات مهم برای درمان واژینیسموس

_ بروز واژینیسموس به هیچ عنوان خودخواسته و ارادی نیست و مقصر دانستن زن در ایجاد آن پذیرفته نیست.


_ روان درمانی برای درمان واژینیسموس با ریشه‌های روانی و هیجانی بسیار موثر عمل می‌کند و یکی از درمان‌های بدون عارضه است.


_ جلسات مشاوره و روان درمانی باید به صورت مداوم و بدون وقفه برگزار شوند تا فرد به نتیجه درستی دست یابد. بنابراین افراد باید در این مسیر صبور باشند.


_ بهتر است زوج‌ها همراه با هم و به کمک یک سکس تراپیست و زوج درمانگر کارآزموده برای رفع مشکل خود تلاش کنند.


 
برای درمان واژینیسموس به چه مرکزی مراجعه کنیم؟

همانطور که اشاره کردیم، درمان واژینیسموس با ریشه‌های روانی و هیجانی به کمک روان درمانی انجام می‌گیرد و تاثیر زیادی در بهبودی این شرایط دارد. برای درمان می‌بایست به مراکز و کلینیک‌های معتبری که بهترین روان درمانگران را دارد مراجعه کنید تا نتیجه مطلوبی از درمان بگیرید.
کلینیک روانشناسی و مشاوره افق سلامت با دارا بودن بهترین کادر از درمانگران در زمینه‌های گوناگون زوج درمانی و سکس تراپی، آماده ارائه خدمات به شماست. فقط کافیست وارد سایت افق سلامت شوید و پس از بررسی رزومه کاری و تحصیلی درمانگران، خدمات مورد نظرتان را انتخاب کنید.

 

سخن آخر

ابتلا به واژینیسموس ارادی و خودخواسته نیست و در بسیاری از موارد به دنبال تجربیات ناگوار و ناخوشایند مانند تجاوز، دیدن صحنه‌های سکس در کودکی و... به وجود می‌آید. برای درمان واژینیسموس بهتر است در ابتدا نوع آن مشخص شده و سپس بر اساس آن از روش‌های پزشکی یا روان درمانی مانند مشاوره زوج درمانی یا سکس تراپی استفاده شود. 

  

لینک کوتاه:

zood.link/e77ky

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره کودک

مشاهده خدمات زوج درمانی