نیم نگاهی به جزئیات و تعریف مشاوره خانواده

در تعریف مشاوره خانواده باید ابراز نمود که از جمله اقدامات مهم و حائز اهمیت برای حفظ سلامت و پایداری خانواده، مشاوره روانشناسی خانواده به حساب می آید. بر همین اساس، یکی از اقدامات ابتدایی و بدیهی در راستای حفظ و حراست از نهاد ارزشمند خانواده، استفاده از مشاوره روانشناسی خانواده محسوب می شود. از سوی دیگر، در تعریف مشاوره خانواده باید عنوان نمود که مشاوره یک فرآیند تخصصی میان مشاور و مراجع می باشد که از این طریق و در پرتو کمک مشاور به ارزیابی و بررسی مشکلات فرد می پردازد.

 

همچنین افراد با استفاده از مشاوره ضمن آگاهی از زوایای پنهان شخصیت خود، درصدد راهکارهای مناسب برای حل و فصل نمودن مشکلات بر می آیند. مشاوره به عنوان یک فرایند پویا و در عین حال فعال، نحوه برقراری تعامل و ارتباط سازنده را به افراد می آموزد. بر این اساس، فرد از طریق مشاوره، علاوه بر شناسایی احساسات ناشناخته خود، روش های معقول و کاربردی را به منظور برآورده ساختن نیازهایش فرا می گیرد.

 

در تعریف مشاوره خانواده باید اذعان نمود که اطلاعات و آگاهی های عمیق و شگرفی که فرد از ویژگی های شخصیتی خود در پرتو استفاده از خدمات مشاوره روانشناسی خانواده کسب می نماید، در دگرگون و متحول ساختن رفتار، نگرش، طرز فکر و اعتقادات شخص تاثیر بسزایی از خود برجای می گذارد. در تعریف مشاوره خانواده، باید خاطر نشان نمود که در بسیاری مواقع استفاده فرد از خدمات مشاوره روانشناسی خانواده، به سبب درگیر بودن با مشکلات و مسائل رفتاری و عاطفی می باشد. در تعریف مشاوره خانواده و ارائه راه حل های مفید و مثمر ثمر در این زمینه، در حیطه و تخصص مشاوره روانشناسی خانواده قرار دارد. بر این اساس، مشاور ضمن برقراری تعامل با مراجع، تلاش و کوشش خود را در جهت حل و برطرف ساختن مشکل و ارائه راهکارهای مناسب و مفید به کار می بندد. 

 

تعریف مشاوره خانواده از نقطه نظر روانشناسی

اقدام و فرآیندی مبتنی بر علم روانشناسی و در جهت حمایت و پشتیبانی از فردی که در معرض آسیب مشکلات و معضلات قرار دارد، تعریف مشاوره خانواده از دیدگاه روانشناسی را تداعی می کند. بر این اساس، مشاوره، نوعی کمک اطلاعاتی، فکری و مشورتی در پرتو بهره گیری از دانش روانشناسی و به منظور ارائه راه حل مناسب، برای سازگاری فرد با محیط پیرامون خود به شمار می رود.

 

شایان ذکر است که در تعریف مشاوره خانواده، مشاور با استفاده از شیوه های مختلف و متنوع روان شناختی، ضمن غلبه بر هیجانات منفی و تخلیه هیجانی، با ارائه راه حل مناسب برای مسائل و چالش ها، اقدامات مقتضی را به کار می بندد. در تعریف مشاوره خانواده باید عنوان نمود که مشاوران از طریق مهارت های روانشناختی و کلامی، درصدد ایجاد تفکر مثبت، ارتقای سلامت روان و تقویت عزت نفس، برای حل مشکل فرد بر می آیند. بر این اساس، هدف مهم از ارائه خدمات مشاوره خانواده، شناخت و ارزیابی مشکلات فرد و فراهم آوردن بستر مناسب برای برطرف ساختن مشکل ایجاد شده، به انضمام رشد روانی، اجتماعی و تعالی بخشیدن به فرد می باشد.

 

در مقوله تعریف مشاوره خانواده، بدون تردید، زندگی پیچیده امروز، در کنار تغییر و تحولات سریع آن، در بسیاری از ابعاد زندگی انسان ها چالش ها و معضلاتی را به همراه آورده است. در این زمینه مؤلفه های بسیاری به صورت مستقیم و غیر مستقیم در ایجاد مشکلات و معضلات و در ابعاد مختلف شغلی، تحصیلی، خانوادگی و شخصی، نقش و تاثیر دارند. بر همین اساس، برای برطرف ساختن این معضلات و پیگیری روند عادی زندگی، استفاده از خدمات مشاوره خانواده پر رنگ و برجسته می شود. در تعریف مشاوره خانواده باید به این موضوع اشاره نمود که مشاوره خانواده از ابعاد و جنبه های گسترده و وسیعی برخوردار می باشد.

 

تعریف مشاوره خانواده                                                       

نگاهی جامع به تعریف مشاوره خانواده 

در تعریف مشاوره خانواده باید ابراز نمود که از جمله خدمات راهنمایی، مشاوره به شمار می رود. ناگفته نماند که تلقین عقاید و صرف ارائه اطلاعات و موعظه کردن، مفهوم و معنای مشاوره خانواده را منعکس نمی نماید. مشاوره روانشناسی خانواده یک فرآیند تخصصی و مبتنی بر موازین علمی بوده که در جهت کمک به فرد برای برخورد صحیح با مشکلات، راه حل های کاربردی را ارائه می دهد. در تعریف مشاوره خانواده، ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که در پرتو استفاده از خدمات مشاوره خانواده، بلوغ عاطفی، مسؤولیت پذیری و سازگاری فرد با دیگران، به میزان چشمگیری ارتقا پیدا می کند. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که مشاوره خانواده، نوعی تعامل آموزشی میان مشاور و مراجع بوده که شیوه کار در این نوع مشاوره به صورت یادگیری و از درجه اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشد.

 

به همین جهت، در این رابطه آموزشی، مشاور سعی دارد با استفاده از تجارب شغلی و صلاحیت های علمی خود و ضمن شناسایی ریشه مسائل، در جهت برطرف شدن مشکل، به یاری فرد بشتابد. ناگفته نماند که در تعریف مشاوره خانواده، استفاده از خدمات این نوع مشاوره، صرفاً به حل و فصل شدن آنی مشکلات فرد محدود و محصور نمی باشد، بلکه، در مشاوره روانشناسی خانواده، رشد و توسعه فکری، ارتقای قدرت مقابله با معضلات و افزایش اعتماد به نفس مد نظر قرار دارد. در تعریف مشاوره خانواده باید اذعان نمود که مشاوره خانواده پس از آگاه ساختن فرد از خصوصیات و ویژگی های شخصیتی خود، یاری دهنده شخص برای حل مشکلات می باشد. در مقوله تعریف مشاوره خانواده و در پرتو استفاده از این نوع مشاوره، علاوه بر رشد و توسعه شخصیت فرد، روش ها و شیوه های برخورد صحیح و مقابله با مشکلات و معضلات نیز به او آموزش داده می شود.

 

تعریف مشاوره خانواده                                                  

نحوه انجام فرآیند مشاوره خانواده 

در تعریف مشاوره خانواده، فرد به منظور حل مشکل خود، استفاده از خدمات مشاوره خانواده را در دستور کار قرار می دهد. مشکلات به وجود آمده فرد ممکن است در زمینه های شغلی، خانوادگی، تحصیلی، اخلاقی، اجتماعی، ذهنی و عاطفی بروز پیدا کرده باشند. در تعریف مشاوره خانواده، مشاور ضمن ایجاد محیطی آکنده از تفاهم و همدلی و درک، بستر مناسب برای بازگو کردن صادقانه مسائل و تجربه احساس آرامش را برای فرد فراهم می آورد.

 

در تعریف مشاوره خانواده، باید عنوان نمود که فرد در یک جو سرشار از تفاهم به گفتگو با مشاور پرداخته و در این گفتگو ضمن شناختن بهتر و بیشتر خود، نحوه تصمیم گیری صحیح و چگونگی حل کردن و کنترل و مدیریت مشکلات ایجاد شده را به نحو مطلوب فرا می گیرد. در استفاده از خدمات مشاوره خانواده، مشاوران همه سعی و کوشش خود را به کار می بندند تا مراجع از احساس راحتی، به ویژه در هنگام گفتگو برخوردار باشد. لازم به ذکر است که مشاوران کاملاً از اضطراب اولیه مراجعه کنندگان آگاه بوده و به منظور لمس حس آرامش و به زبان آوردن مسائل، به افراد کمک می نمایند.

 

در مقوله تعریف مشاوره خانواده باید به این نکته اذعان نمود که مشاوره خانواده، به اشتراک گذاشتن احساسات و عواطف فرد با یک شنونده بی طرف و قابل اعتماد و اطمینان بوده که در جهت کاهش بار استرس و هیجانی و همینطور تغییر رفتار، برای مقابله مؤثر با مشکل ایجاد شده یاری دهنده فرد می باشد. در پرتو استفاده از خدمات مشاوره خانواده، فرد ضمن آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود، ارائه آموزش های جدید در جهت افزایش توانمندی های فرد برای برخورد با مشکلات، در دستور کار قرار می گیرد. در این راستا، فرد با نگاه جدیدی به دنیای پیرامون خود و دیگران می نگرد.

 

 تعریف مشاوره خانواده                                                   

خدمات ارائه شده در مشاوره روانشناسی خانواده 

در زمینه تعریف مشاوره خانواده، نگاهی به خدمات ارائه شده در مشاوره روانشناسی خانواده نیز خالی از لطف نمی باشد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که امروزه مشاوره روانشناسی خانواده طیف وسیعی از موضوعات و مسائل ریز و درست را تحت پوشش خود قرار می دهد. چرا که در عصر حاضر متاثر از تغییر سبک زندگی افراد، مشکلات و معضلات ایجاد شده نیز به نوبه خود از پیچیدگی های خاصی برخوردار می باشند. به همین جهت، برای حل و فصل این معضلات به نحو مطلوب و بهره مندی از سلامت روان، استفاده از خدمات مشاوره خانواده بیش از بیش اهمیت و ضرورت پیدا می کند.

 

شایان ذکر است که مباحث و موضوعات مطرح شده در زمینه خانواده بسیار گسترده و وسیع می باشند. به همین جهت و در تعریف مشاوره خانواده باید ابراز نمود که مسائلی همچون، مشاوره زناشویی، مشاوره خیانت، مشاوره طلاق، مشاوره کودک، مشاوره نوجوان، مشاوره جنسی، مشاوره پیش از ازدواج و مشاوره زندگی مشترک، از جمله مباحث مهم و حائز اهمیت در مشاوره روانشناسی خانواده به شمار می آیند. علاوه بر این، بررسی و ارزیابی موضوعاتی نظیر مشاوره دوران بارداری، مشاوره مشکلات یادگیری کودک، مشاوره همسریابی، مشاوره دوران نامزدی، مشاور بلوغ و رشد، مشاوره تربیت کودک و مشاوره جوان، از دیگر حیطه های تحت پوشش مشاوره روانشناسی خانواده می باشند.

 

در مقوله تعریف مشاوره خانواده، ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که مشاوره خانواده یک راهکار مثمر ثمر و کاربردی برای برطرف ساختن مشکلات خانوادگی و بهبود روابط با فرزندان، همسر و دیگر اعضای خانواده به شمار می رود. بنابراین، مشاوره روانشناسی خانواده در بسیاری از شرایط پر التهاب و تنش زا، کمک رسان و یاری دهنده افراد می باشد. در تعریف مشاوره خانواده، ناگفته نماند که این نوع مشاوره به افزایش درک متقابل اعضای خانواده از یکدیگر و ایجاد تعامل سازنده میان آنها، کمک شایانی می نماید.

  

 تعریف مشاوره خانواده                                                 

اهمیت و لزوم استفاده از خدمات مشاوره خانواده 

در تعریف مشاوره خانواده، باید ابراز نمود که جامعه امروزی متاثر از رشد و سرعت فزاینده تکنولوژی، ریتم زندگی و آرامش افراد، به ویژه در کلان شهرها و شهرهای بزرگ را تحت شعاع خود قرار می دهد. با پیچیده تر شدن شرایط، زمینه مناسب برای مشکلات و معضلات روحی و روانی مهیا می گردد. در این میان مشاوره خانواده، ضمن مدیریت و کنترل روح و روان افراد، موجبات برطرف ساختن فشارها، استرس ها و تطابق، وفق پیدا کردن و سازگاری افراد با این سبک از زندگی را فراهم می آورد. بسیاری از افراد در وجود خود با مشکلات رفتاری و عاطفی دست و پنجه نرم می کنند.

 

اما به سبب تعریف مشاوره خانواده که مراجعه و استفاده از خدمات این نوع مشاوره، مختص به افراد دارای مشکلات و اختلالات روحی و روانی است، اقدامی در جهت حل مشکل خود نمی کنند. این دسته از افراد با گذشت زمان ضمن آسیب دیدن از نظر روحی و روانی، در روند زندگی خود نیز با مشکلات و معضلات عدیده ای مواجه می شوند. بر این اساس و در مقوله تعریف مشاوره خانواده، مناسب است که با بروز معضلات در بطن زندگی خود، در اسرع وقت استفاده از خدمات مشاوره خانواده را در دستور کار قرار داد.

 

در تعریف مشاوره خانواده، باید عنوان نمود، در مواقعی که فرد به سبب ایجاد تغییرات شغلی یا از دست دادن یکی از اعضای خانواده، دچار مشکل می شود، برای رهایی از این شرایط و ایجاد تغییرات مثبت و سازنده، استفاده از خدمات مشاوره روانشناسی خانواده کمک شایانی می نماید. از سوی دیگر، و در زمینه تعریف مشاوره خانواده، می توان به این نکته اشاره نمود، هنگامی که کنترل و مدیریت امور به سبب بروز یک مشکل از دست فرد خارج می شود، برای مسلط شدن و به دست گرفتن امور، مشاوره خانواده بسیار تاثیر گذار و راهگشا می باشد.

 

  تعریف مشاوره خانواده                                                   

نکاتی در زمینه مشاوره خانواده 

در مقوله تعریف مشاوره خانواده، مواقعی پیش می آید که فرد با مشکلات جسمی و فیزیکی برای مدت های زیادی دست به گریبان بوده و علی رغم مراجعه به پزشکان مختلف به مرز بهبودی نمی رسد. در این شرایط باید علت و ریشه این مشکل را در بیماری های روانی جستجو کرد. از آنجایی که در اغلب موارد بیماری های روحی به وسیله پزشکان قابل تشخیص نمی باشند، در برخی مواقع این بیماری ها با عواقب جسمی همراه هستند. به همین جهت، باید در جهت برطرف ساختن و درمان ریشه ای این مشکلات، استفاده از خدمات مشاوره خانواده را مد نظر قرار داد.

 

در مقوله تعریف مشاوره خانواده، باید ابراز کرد که آگاهی یافتن و افزایش اطلاعات فرد از ویژگی های شخصیتی خود، در هنگام مواجه با مشکلات، بسیار تاثیر گذار و مؤثر می باشد. بر این اساس و در زمینه تعریف مشاوره خانواده، می توان عنوان نمود که ارتقای مهارت ها و شناخت مطلوب و بهتر فرد از خصوصیات ریز و درشت خود، در پرتو مشاوره خانواده به بهترین نحو امکان پذیر می شود. در تعریف مشاوره خانواده، ذکر این نکته لازم به نظر می رسد که برقراری روابط سالم و متعادل و همینطور تامین آسایش و آرامش اعضای خانواده در پرتو مشاوره روانشناسی خانواده محقق می شود. 

 

لینک کوتاه:

zood.link/ebswl

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره کودک

مشاهده خدمات مشاوره خانواده