بررسی و تحلیل استفاده از خدمات مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج، به منظور مشاوره دو نفر با قصد و نیت ازدواج، برای شناخت هر چه بیشتر از جزئیات و خصوصیات شخصیتی آنها صورت می گیرد. به طور کلی، مشاوره قبل از ازدواج و شناخت پیش از ازدواج از جمله عامل های حیاتی و تعیین کننده برای برخورداری افراد از ازدواج موفق و پایدار به شمار می رود.

 

به طور قطع و یقین، مشاوره قبل از ازدواج و شناخت پیش از ازدواج، در زندگی مشترک و به ویژه هنگام مواجه با مشکلات و معضلات، از درجه اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشد. در این میان مشاوره قبل از ازدواج، یک راهکار مناسب و تاثیر گذار برای رسیدن طرفین ازدواج به شناخت کافی، لازم و آشنایی هر چه بیشتر با ویژگی های فردی و شخصیت یکدیگر می باشد. بدون تردید، مشاوره قبل از ازدواج برای قرار دادن زندگی مشترک در مسیر درست، نقش بسزایی ایفا می کند. برای دوام و استحکام رابطه زناشویی مؤلفه های بسیار زیادی تاثیر گذار و مؤثر می باشند. بر این اساس، شناخت درست همسر یکی از مؤلفه های کلیدی و حائز اهمیت در این زمینه محسوب می شود.

 

ناگفته نماند که در عصر حاضر، بسیاری از مسائل اصلی و اساسی زندگی انسان ها بر حسب تخصص، دانش و علم پی ریزی شده است. به همین جهت، مناسب است که اصول و مبانی زندگی خود را بر پایه اصول صحیح عملی بسازیم. انتخاب همسر و ازدواج نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد. ناگفته نماند که هدف نهایی از ازدواج فقط بر روی تشکیل خانواده و زندگی کردن معطوف نمی باشد، بلکه لذت بردن از لحظه به لحظه های زندگی نیز باید مد نظر قرار گیرد. مشاوره قبل از ازدواج برای ساختن لحظه های رمانتیک، عاشقانه و به یاد ماندنی، به طرفین ازدواج کمک شایانی می کند. 

 

                                                 

چرا استفاده از خدمات مشاوره قبل از ازدواج؟

امروزه متاثر از مدرن شدن و تغییر سبک زندگی انسان ها، روابط و تعاملات انسان ها نیز بسیار پیچیده و حتی سخت و دشوار شده است. از سوی دیگر، انتخاب همسر نیز متاثر از این تغییر و تحولات، پیچیدگی ها و سختی های مختص به خود را دارد. بر همین اساس و برای دست پیدا کردن به یک انتخاب مناسب و صحیح و لذت بردن از زندگی مشترک خود، مشاوره قبل از ازدواج بیش از پیش الزام آور و ضروری می شود. در مقوله ازدواج، اخلاق و ویژگی های شخصیتی دو نفر باید کاملاً با یکدیگر توازن و هماهنگی داشته باشد.

 

اگرچه همه انسان ها از خلق و خو و اخلاقیات مختص به خود برخوردار می باشند، اما در امر ازدواج شناخت زیر و بم ویژگی های شخصیتی و اخلاقی طرفین، برای رسیدن به تفاهم و سازگاری مناسب و مطلوب، از درجه اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشد. همسان و هماهنگ بودن طرفین ازدواج، از عوامل مؤثر برای برخورداری از تفاهم و سازگاری به شمار می رود. بر این اساس، مشاوره قبل از ازدواج شخصیت و خلق و خوی طرفین ازدواج را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد.

 

با مشخص شدن جزئیات شخصیتی و اخلاقی طرفین در پرتو استفاده از مشاوره قبل از ازدواج، میزان همسانی و هماهنگ بودن دو طرف، در ابعاد مختلف تا اندازه ای واضح و مبرهن می شود. شایان ذکر است که تفاوت های عمیق خلقی و شخصیتی و عدم شناخت این تفاوت ها، پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، زندگی زناشویی را به ورطه تباهی و سقوط رهنمون می سازد. فراموش نشود که تفاوت های آموزشی، فرهنگی، تحصیلی و سنی را به راحتی می توان مدیریت کرد، اما تفاوت های شخصیتی عمیق با هیچ آموزشی مدیریت نخواهند شد. بر این اساس و برای انتخاب همسر، بر روی مشاوره قبل از ازدواج باید حساب ویژه ای باز کرد. 

 

 مشاوره قبل از ازدواج

دلایل حائز اهمیت استفاده از مشاوره قبل از ازدواج

به طور معمول، از دلایل حائز اهمیت بسیاری از افراد برای استفاده از خدمات مشاوره قبل از ازدواج، رسیدن به شناخت بهتر و مطلوب تر از طرف مقابل خود می باشد. به همین جهت، مشاوره قبل از ازدواج، بستر مناسب برای شناخت بیشتر و بهتر طرفین ازدواج، به ویژه در ابعاد شخصیتی، فردی و اخلاقی را فراهم می آورد. بدون تردید، شناخت پیش از ازدواج یک فرصت ویژه و مغتنم برای دو طرف می باشد که در مسیر درست، خصوصاً در مقوله انتخاب همسر و ازدواج، قرار گیرند.

 

ناگفته نماند که نمی توان هیچ ازدواجی و متعاقب آن، زندگی مشترکی را بدون مشکل و بی عیب و نقص تصور نمود. از سوی دیگر، قرار گرفتن زوج ها در امواج اختلاف و تعارض، در صورت عدم تفاهم و سازگاری، خیلی زود موجبات غرق شدن آنها را فراهم می آورد. به همین جهت، استفاده از خدمات مشاوره قبل از ازدواج، زنده نگه داشتن عشق و علاقه خود در هنگام مواجه شدن با سختی ها را به طرفین ازدواج یاد می دهد. مشاوره قبل از ازدواج به طرفین، راهکار سازش و تفاهم با طرف مقابل و رسیدن به خوشحالی و خوشبختی را ارائه می دهد.

 

از دیگر دلایل حائز اهمیت که دو طرف رابطه ازدواج، به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه می کنند، داشتن ارتباط مؤثر و سازنده می باشد. بدون اغراق، ارتباط مؤثر، از جنبه ها و ابعاد بسیار مهم مقوله ازدواج تلقی می شود. عدم تعامل، مراقبت کردن و حرف نزدن زوج ها با یکدیگر، از عوامل متزلزل شدن پایه های زندگی مشترک به شمار می رود. تعامل زوج ها با یکدیگر، سبب درک کردن و برآورده ساختن نیازهای همدیگر می شود. داشتن ارتباط مؤثر، از پیش شرط های مهم تعامل زوج ها با یکدیگر می باشد. بر این اساس، مشاوره قبل از ازدواج، نحوه تعامل و ارتباط مؤثر را به دو طرف ازدواج آموزش می دهد. 

 

 مشاوره قبل از ازدواج

نقش مشاوره قبل از ازدواج در شناخت ویژگی های رفتاری 

بدون تردید، مشاوره قبل از ازدواج، برای شناخت بهتر ویژگی های رفتاری دو طرف رابطه ازدواج، کمک شایانی می کند. شناخت ویژگی های رفتاری طرف مقابل، در هنگام مواجه شدن با شرایط سخت و دشوار، از به وجود آمدن مشکلات و معضلات جدی تر در روابط طرفین و در زندگی مشترک جلوگیری به عمل می آورد.

 

شایان ذکر است که هر رفتار انسان به صورت مستقیم و بی واسطه بر رفتار دیگران اثر گذار می باشد. بنابراین، هر چقدر که فرد به طرف مقابل و به صورت کلامی عشق و علاقه خود را ابراز نماید، با بروز رفتار متعارض، به طرف مقابل خود آسیب و صدمه وارد می سازد. بر این اساس، شناخت ویژگی های رفتاری طرف مقابل در پرتو مشاوره قبل از ازدواج، سبب رنگ باختن اختلافات و تعارضات در زندگی مشترک می گردد. یکی از ویژگی های رفتاری مهم در این زمینه، صداقت می باشد. بدون تعارف، افراد دروغگو و بی صداقت، سبب خدشه وارد شدن به احساس امنیت طرف مقابل خود می شوند. تجربه زندگی با شک و دلهره، به انضمام تردید و دروغگویی، دور نمای مطلوبی را برای آینده یک زندگی مشترک رقم نمی زند. از دیگر ویژگی های رفتاری حائز اهمیت در مشاوره قبل از ازدواج، احترام و درک متقابل طرفین ازدواج می باشد.

 

احترام قائل شدن زوج ها برای همدیگر و در زندگی مشترک، اختلافات و تعارضات کمتری را ایجاد می کند. همچنین احترام گذاشتن زوجین به یکدیگر با وجود تفاوت ها، نمایانگر محکم بنا شدن شالوده و زیر بنای زندگی مشترک آنها می باشد. از دیگر ویژگی های حائز اهمیت در مشاوره قبل از ازدواج، مسؤولیت پذیری طرفین رابطه ازدواج محسوب می شود. احساس مسؤولیت داشتن زوج ها و آشنا بودن با وظایف خود و پذیرفتن پیامدهای رفتاری خود، مسیر را برای هدایت زندگی مشترک به سمت موفقیت هموار می سازد. 

 

مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره پیش از ازدواج چگونه است؟

در مقوله اینکه مشاوره پیش از ازدواج چگونه است، باید خاطر نشان کرد که مشاوره قبل از ازدواج، به عنوان نوعی مشاوره تاثیر گذار و کاربردی، زمینه مناسب برای آمادگی هر چه بهتر دو طرف ازدواج را مهیا می سازد. مشاوره قبل از ازدواج راهکارهای برخورداری از یک رابطه قوی و سالم را در اختیار طرفین ازدواج قرار می دهد. در باب مشاوره پیش از ازدواج چگونه است، باید اذعان نمود که برای برخورداری از یک ازدواج رضایت بخش، خوشایند و پایدار، مشاوره قبل از ازدواج راهکار مناسب و مثمر ثمری تلقی می گردد. امروزه برای شناخت بیشتر و شناسایی نقاط و ضعف یک رابطه، کلاس های مشاوره قبل از ازدواج در طیف گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. در پرتو وجود کلاس های مشاوره قبل از ازدواج، چگونگی انتخاب مناسب همسر در کنار شناخت از ویژگی های شخصیتی و فردی طرف مقابل، آموزش داده می شود. ناگفته نماند که هدف اصلی از برگزاری کلاس های مشاوره قبل از ازدواج، جلوگیری از طلاق و جدایی زوج ها و برخورداری از یک زندگی زناشویی سرشار از عطوفت و مهربانی می باشد.

 

امروزه افزایش چشمگیر آمار طلاق، زنگ خطر و هشدار را برای بسیاری از جوانان در شرف ازدواج به صدا درآورده است. از سوی دیگر، یکی از مؤلفه های اصلی سوق پیدا کردن زوج ها به سمت طلاق و جدایی، عدم شناخت درست و صحیح قبل از ازدواج می باشد. بر این اساس، کلاس های مشاوره قبل از ازدواج و استفاده از خدمات مشاوره قبل از ازدواج، برای جلوگیری از این معضل جدی و بزرگ، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. شایان ذکر است که در پرتو استفاده از مشاوره قبل از ازدواج، نحوه برخورد صحیح با سوء تفاهم ها و مشکلات زندگی مشترک محقق می گردد. 

 

 مشاوره قبل از ازدواج

پرسشنامه مشاوره قبل از ازدواج

در مقوله مشاوره قبل از ازدواج و به منظور شناخت بیشتر ویژگی های شخصیتی طرفین ازدواج، پرشسنامه مشاوره قبل از ازدواج در اختیار آنها قرار می گیرد. پرسشنامه مشاوره قبل از ازدواج، حاوی سوالات نسبتاً آسان اما بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. دو طرف ضمن پاسخگویی به صورت فردی به پرسشنامه مشاوره قبل از ازدواج، به شناخت ویژگی های ریز و جزئیات شخصیت همدیگر دست پیدا می کنند. پرسشنامه طراحی شده در زمینه مشاوره قبل از ازدواج، برای ارزیابی و بررسی نقاط ضعف و قوت روابط دو طرف ازدواج بسیار تاثیر گذار و مؤثر می باشد. پرسشنامه های طراحی شده به نوعی یک تمرین برای ارزشیابی فرد از ابعاد شخصیتی وجود خود می باشد.

 

همچنین این پرسشنامه برای افزایش آمادگی دو طرف در زمینه ازدواج می تواند کارآمد و راهگشا به شمار رود. ناگفته نماند که از این پرسشنامه، زوج هایی که ازدواج نموده و وارد زندگی مشترک شده اند نیز می توانند استفاده نمایند. هدف اصلی از پرسشنامه مشاوره قبل از ازدواج برانگیختن تفکر در دو طرف رابطه ازدواج و افزایش شناخت بهتر آنها از همدیگر، به انضمام ارتقای تفاهم و سازگاری میان آنها می باشد.

 

در طول زندگی مشترک، پایبندی و تعهد زوج ها به یکدیگر، از عناصر اصلی پایداری و دوام آن محسوب می شود. بدون تردید، تعهد و پایبندی زوج ها، یک اصل کاربردی و اساسی برای تجربه کردن یک زندگی مشترک موفق و پایدار می باشد. تعهد داشتن زوج ها به یکدیگر، پایه های زندگی مشترک را از گزند بسیاری از مشکلات و معضلات ریز و درشت محافظت می نماید. برای سنجیدن عیار تعهد و پایبندی طرفین به یکدیگر، مشاوره قبل از ازدواج راهکار قابل توجه و مفیدی قلمداد می گردد. 

 

مشاوره پیش از ازدواج

نگاهی به مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج

بدون تردید، مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، یک راهکار راهگشا و مثمر ثمر برای تشخیص مشکلات ژنتیکی و جلوگیری از تولد نوزادان مریض و مبتلا به اختلالات ژنتیکی به شمار می رود. در مقوله مشاوره قبل از ازدواج و به ویژه مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، برای به حداقل رساندن بیماری های ژنتیکی، بسیار تاثیر گذار و مؤثر می باشد. با استفاده از خدمات مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و گرفتن آزمایش ژنتیک، از وجود یا عدم وجود بیماری ژنتیکی در زوجین می توان آگاهی کسب نمود. ناگفته نماند که انجام آزمایش های ژنتیک، از عامل های مهم و حائز اهمیت در کاهش میزان مشکلات ژنتیکی و معلولیت های مادرزادی محسوب می شود.

 

از سوی دیگر، انجام این آزمایش ها می تواند استحکام و کیفیت روابط زناشویی را بیش از پیش افزایش دهد. در زمینه مشاوره قبل از ازدواج و به منظور برخورداری از فرزندان سالم، مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، بیش از پیش اهمیت و ضرورت پیدا می کند. یکی از علت های مهم و حائز اهمیت اختلالات و مشکلات ژنتیکی، ازدواج های فامیلی می باشد. بر این اساس و به منظور جلوگیری از تولد نوزادان دارای اختلالات ژنتیکی، باید مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج را در دستور کار قرار داد. با استفاده از خدمات مشاوره قبل از ازدواج، علاوه بر اطمینان حاصل کردن فرد از مناسب بودن یا نامناسب بودن انتخاب خود، آمادگی لازم برای برخورداری از یک زندگی مشترک پایدار و سازنده، مبتنی بر شناخت ویژگی های طرف مقابل، امکان پذیر می شود.       

 

لینک کوتاه:

zood.link/kmk2v

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره کودک

مشاهده خدمات مشاوره پیش از ازدواج