آیا انجام تست مشاوره ازدواج الزامی ‌ست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید:


وقتی دو نفر برای ازدواج تصمیم می‌گیرند، یکی از معیار‌های مهم برای این تصمیم، عشق و علاقه طرفین نسبت به هم است. اما باید بدانید علاقه صرف برای یک ازدواج موفق کافی نیست. دو نفر برای اینکه بتوانند زندگی زناشویی موفقی در آینده داشته باشند، باید در ابتدا مراحل آشنایی را به درستی طی کنند و به شناخت کافی از یکدیگر برسند.
گاهی افراد پس از گذشت مدتی از آشنایی احساس می‌کنند به شناخت مناسبی نسبت به هم دست پیدا کرده‌اند، اما آیا این شناخت برای شروع یک زندگی کافی‌ست؟ آیا معیار‌های یک شناخت درست و منطقی در این آشنایی رعایت شده است؟
آمار‌ها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر بیشتر طلاق‌ها در میان زوج‌هایی اتفاق افتاده است که زندگی مشترک خود را به تازگی آغاز کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که بیشتر افراد بدون آگاهی و شناخت کافی وارد زندگی مشترک می‌شوند با گذشت مدت زمان کوتاهی از آغاز زندگی، تازه متوجه مشکلات و تعارضات میان خود می‌شوند. در چنین مرحله‌ای در نهایت ممکن است به طلاق و جدایی روی بیاورند. این موضوع به خوبی لزوم مراجعه به مشاور پیش از ازدواج و کسب شناخت طرفین در ازدواج را  برای زوجین یادآور می‌شود.
برای جلوگیری از چنین مواردی مشاوره قبل از ازدواج و تست مشاوره ازدواج می‌تواند به افراد کمک کند به شناخت درستی از یکدیگر دست پیدا کنند. تست مشاوره ازدواج نه تنها به شناخت طرفین بلکه به شناخت فردی افراد نیز کمک به سزایی می‌کند. و باعث می‌شود افراد خود و احساساتشان را بیشتر و بهتر بشناسند.
اگر شما هم می‌خواهید درباره تست مشاوره ازدواج بیشتر بدانید، در ادامه این مقاله از وبلاگ افق سلامت با ما همراه باشید تا در این زمینه آگاهی بیشتری کسب کنید.


تست مشاوره ازدواج چیست؟

یکی از مواردی که در مشاوره قبل از ازدواج اهمیت دارد، انجام تست مشاوره ازدواج است. تست مشاوره پیش از ازدواج به افراد کمک می‌کند تا تمامی فاکتور‌های مهم در یک ازدواج موفق را بررسی کنند و زوایای مختلف شخصیتی یکدیگر را به درستی بشناسند.
در جلسات مشاوره قبل از ازدواج، مشاور ازدواج تست‌های استانداردی را در اختیار زوج‌ قرار می‌دهد. پس از پاسخ‌دهی به این سوالات، مشاور ازدواج نتایج تست‌ها را بررسی و به تحلیل آن می‌پردازد. مشاور براساس نتایج به دست آمده از این تست‌ها میزان سازگاری زوج‌ها را مشخص می‌کند و راهکار‌هایی را برای ارتباط بهتر به آن‌ها ارائه می‌دهد.
تست مشاوره ازدواج، ویژگی‌های فردی و اجتماعی افراد را به خوبی مورد بررسی قرار می‌دهد و به افراد کمک می‌کند تصمیم درست و منطقی برای ازدواج بگیرند.


چرا باید تست مشاوره ازدواج را انجام دهیم؟


بسیاری از افراد در مراحل آشنایی و پیش از ازدواج به دلیل علاقه و حس تعلقی که به طرف مقابل دارند، بسیاری از فاکتور‌های مهم را نادیده می‌گیرند. در ابتدای شروع یک رابطه همه چیز خوب به نظر می‌رسد اما اگر شما به شناخت درستی از طرف مقابلتان دست پیدا نکنید، مشکلات پس از ازدواج یکی یکی آشکار می‌شوند و رابطه زناشویی را دچار چالش‌های جدی می‌کند. بنابراین لازم است قبل از ازدواج به وسیله تست مشاوره ازدواج بدون چشم‌پوشی، تمام فاکتور‌های مهم را برای شروع یک زندگی بررسی کنید.
در بسیاری از موارد، افراد به ویژه در ازدواج‌های سنتی از پرسیدن بسیاری از سوالات خودداری می‌کنند و به دلیل حیا و یا خجالت از طرح بسیاری از مسائل مصرف می‌شوند. در این موارد تست مشاوره کمک به‌سزایی می‌کند. مشاور ازدواج از طریق تست مشاوره ازدواج و گفت‌و‌گو و بررسی آن این موارد را مطرح و بررسی می‌کند.
گاهی افراد مسیر آشنایی را به‌درستی طی می‌کنند و به بررسی معیار‌ها و فاکتورهای مهم می‌پردازند. اما، باید بدانید در بسیاری از موارد، افراد ممکن است خودشان درباره جنبه‌ای از شخصیت خود هم اطلاع نداشته باشند. برای مثال امکان دارد فردی به دلیل آسیب‌های گذشته، شخصیتی وابسته داشته باشد، اما خود فرد از آن آگاهی ندارد. تست مشاوره ازدواج کمک می‌کند افراد از تمام جنبه‌های شخصیتی خود و طرف مقابل آگاه شوند.
یکی دیگر از مسائل مهم در آشنایی پیش از ازدواج، مسئله صداقت است. ممکن است فرد در جریان آشنایی، شخصیتی را نشان دهد که با خود حقیقی او تفاوت بسیاری دارد. تست مشاوره ازدواج تکنیک‌هایی را به‌کار می‌برد که تا حد زیادی شخصیت حقیقی فرد را نمایان می‌کند و مشاور ازدواج نیز با تخصصی که دارد، در هنگام گفت‌وگو این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد. 


سوالات تست مشاوره ازدواج

تا اینجا تا حدودی با لزوم تست مشاوره ازدواج آشنا شدید. اما ممکن است بپرسید تست مشاوره ازدواج چه مواردی را بررسی می‌کند و چه سوالاتی در این تست‌ها پرسیده می‌شود؟ سوالات تست مشاوره ازدواج براساس نوع آن متفاوت است، اما به طور کلی موارد زیر در این تست‌ها مورد ارزیابی و سوال قرار می‌گیرد:

 

  • مسائل مالی
  • توانایی حل مسئله و تعارض
  • فرزندآوری
  • تفریحات و سرگرمی‌های فرد
  • مسئولیت پذیری
  • تقسیم وظایف در خانه
  • سبک زندگی
  • مهارت‌های ارتباطی
  • معیار‌ها و اهداف ازدواج
  • عقاید مذهبی و فرهنگی
  • مسائل جنسی
  • روابط با دوستان و خانواده

و ....

 

بهترین زمان برای مراجعه به مشاوره ازدواج 

بسیاری از افراد تصور می‌کنند، بهترین زمان مراجعه برای مشاوره ازدواج و انجام تست مشاوره ازدواج در مراحل آخر آشنایی‌ست. اما باید بدانید مشاوره ازدواج از ابتدای مراحل آشنایی می‌تواند شما را در مسیر درست شناخت یاری کند. بهتر است زوجین در همان مراحل ابتدایی آشنایی یک مشاور را در کنار خود داشته باشند، تا مسیر درست شناخت را بیاموزند و بتوانند به درستی این مسیر را طی کنند.
مشاوره ازدواج به افراد کمک می‌کند بدون احساس وابستگی و به دور از هیجان، برای ازدواج تصمیم بگیرند. یک مشاور متخصص در زمینه ازدواج به شما کمک می‌کند روش‌های تعامل با یکدیگر را بیاموزید و بدون تنش در مسیر ازدواج قرار بگیرید. البته باید بدانید هیچ‌گاه برای مراجعه به مشاور ازدواج دیر نیست و شما می‌توانید در هر مرحله‌ای از ازدواج، از راهنمایی‌های مشاور استفاده کنید.
اگر شما هم به مشاوره ازدواج و تست مشاوره ازدواج نیاز دارید بهتر است همین حالا برای رزرو نوبت از مشاوران ازدواج کلینیک روانشناسی افق سلامت، اقدام کنید. مشاوران ازدواج کلینیک روانشناسی و مشاوره افق سلامت آماده‌اند تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.


انواع تست‌ مشاوره ازدواج چیست؟

تست مشاوره ازدواج انواع مختلفی دارد که برحسب نیاز و مشاوره ازدواج انتخاب می‌شوند، البته باید بدانید تمامی این تست‌ها طبق استاندارد‌های جهانی هستند و فاکتور‌های مختلفی را بررسی می‌کنند.
برخی از انواع تست مشاوره ازدواج به شرح زیر است:

تست MMPI 

این تست برای بررسی اختلالات فردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تست با بررسی مشکلات شخصیتی، اجتماعی و رفتاری بسیاری از اختلالات شخصیتی را بررسی و تشخیص می‌دهد.

تست NEO

تست  NEOمیزان تفاهم در ازدواج و همچنین مقدار هم‌خوانی شما را با طرف مقابلتان بررسی می‌کند.

تست MILON

تست MILON هم مانند تست MMPI به تشخیص اختلالات شخصیتی می‌پردازد و به نوعی مکمل تست MMPI محسوب می‌شود.


تست تیپ شخصیتی MBTI

این تست به شناسایی ویژگی‌های درونی و شخصیت زوج می‌پردازد. این تست یه زوجین کمک می‌کند ویژگی‌های شخصیتی یکدیگر را به خوبی بشناسند.

تست بلوغ عاطفی EMS

 تست بلوغ عاطفی، مواردی چون تغییر عواطف، چگونگی برقراری ارتباط عاطفی و کنترل عواطف را بررسی می‌کند. یکی از ویژگی‌های سلامت روان بلوغ عاطفی و کنترل احساسات است و این تست به بررسی و تحلیل تعادل عاطفی در افراد می‌پردازد.
از دیگر انواع تست مشاوره ازدواج می‌توان به تست تعارضات زناشویی، سازگاری زوجین، تست عشق استنبرگ، و.. اشاره کرد.


تست مشاوره ازدواج چه مواردی را نشان می‌دهد؟

تست‌های مشاوره ازدواج ویژگی‌های مهم شخصیتی، رفتاری، اجتماعی و ... فرد را بررسی می‌کنند و اطلاعات مهمی را درباره شخصیت فرد به شما ارائه می‌دهند. برخی از این ویژگی‌های شخصیتی را در ادامه نام میبریم:

  • میزان درونگرایی و برونگرایی
  • اختلالات شخصیتی
  • میزان قدرت تصمیم‌گیری در فرد
  • شخصیت رهبر یا پیرو
  • وظیفه‌شناسی
  • وابستگی و یا عدم وابستگی عاطفی و ...


هزینه تست مشاوره ازدواج

تست مشاوره ازدواج از جمله مواردی است که برای هر زوجی ضروری‌ست. مشاوره ازدواج جزو مهم‌ترین بخش تصمیم‌گیری در یک ازدواج و نیازمند پیگیری زوجین است. هزینه تست مشاوره ازدواج براساس میزان جلسات مورد نیاز برای مشاوره متغیر است. اما نکته مهم در این زمینه این است که صرف هزینه برای این جلسات هزینه اضافه نیست بلکه از بسیاری از آسیب‌های بعدی جلوگیری می‌کند و به شما کمک می‌کند با اطمینان خاطر، مهم‌ترین تصمیم زندگی خود را بگیرید.
اگر با خواندن این مقاله احساس می‌کنید شما هم به انجام تست مشاوره پیش از ازدواج نیاز دارید می‎‌توانید به کلینیک روانشناسی و مشاوره افق سلامت در دو شعبه فرمانیه و صادقیه مراجعه کنید و از خدمات مشاوره قبل از ازدواج بهره‌مند شوید.


نکات مهم پیش از انجام تست مشاوره ازدواج 

یکی از نکات مهم در مراجعه برای تست مشاوره ازدواج این است که باید توجه کنید، به دلیل وجود تست‌های غیراستاندارد و نامعتبر حتما به یک مشاور متخصص در این زمینه مراجعه کنید و اطمینان حاصل کنید مشاور مورد نظر از تخصص و تجربه کافی در این زمینه برخوردار باشد.
تحلیل و بررسی تست مشاوره پیش از ازدواج بخش بسیار مهمی است که باید توسط یک روان‌سنج متخصص صورت گیرد. بنابراین تنها پاسخگویی به سوالات کافی نیست و حتما باید یک مشاور ازدواج متخصص شما را در این زمینه همراهی کند.
یکی از اصول مهم در پاسخگویی به سوالات تست‌های مشاوره ازدواج این است که طرفین باید با صداقت کامل به سوالات پاسخ دهند تا نتایج مطلوب حاصل شود.
نتایجی که از تست مشاوره ازدواج به دست می‌آید و توصیه‌هایی که مشاور به شما می‌گوید، به معنای تصمیم‌گیری و اجبار در تصمیم‌گیری نیست. بلکه مشاور فقط شما را در این زمینه راهنمایی می‌کند تا بهترین تصمیم را بگیرید. نتیجه نهایی درباره ازدواج به عهده خود زوج است و مشاور در این زمینه اجباری را به کار نمی‌گیرد.
جلسات مشاوره پیش از ازدواج باید توسط هر دو نفر پیگیری و دنبال شود. هر دو نفر باید به لزوم مراجعه به مشاوره پیش از ازدواج آگاهی کامل داشته باشند و با رضایت در این جلسات حضور پیدا کنند تا بتوانند از نتایج آن بهره‌مند شوند.


بهترین مرکز تست مشاوره ازدواج

 مشاوره پیش از ازدواج یکی از مهم‌ترین تصمیمات فرد برای ازدواج است باید توجه داشته باشید با مراجعه به یک مشاور ازدواج اطمینان حاصل کنید این جلسات به صورت تخصصی و کاملا علمی برگزار شود.  یک مشاور مجرب  باید راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهد و ارتباط خوبی با شما برقرار کند، تا با احساس راحتی و اطمینان خاطر بتوانید مسائل و مشکلات خود را بیان کنید.
 اگر به دنبال بهترین کلینیک برای مشاوره قبل از ازدواج و انجام تست مشاوره ازدواج هستید، می‌توانید با مراجعه به سایت افق سلامت و بررسی تخصص و سوابق مشاوران جهت رزرو نوبت برای جلسات مشاوره قبل از ازدواج اقدام کنید.
مشاوران مجرب ازدواج در کلینیک روانشناسی افق سلامت آماده راهنمایی و همراهی شما در مسیر ازدواج هستند.


سخن آخر

ازدواج یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که هرفردی در زندگی خود می‌گیرد. این تصمیم مهم نیازمند شناخت و آگاهی کافی است. هر دو طرف پیش از ازدواج باید به شناخت کافی از یکدیگر برسند تا بتوانند ضمن اطمینان از تصمیم خود، به درک مشترکی برسند. زوجین باید یکدیگر را به خوبی بشناسند تا بتوانند تعارضات در زندگی زناشویی را به حداقل برسانند.
دستیابی به یک شناخت درست و قابل اطمینان کار دشواری است. قدم گذاشتن در این مسیر نیازمند همراهی و مشاوره یک فرد متخصص و آگاه است، تا شناخت در مسیر درست و منطقی پیش برود. 
مشاوره پیش از ازدواج به زوجین کمک می‎‌کند بدون استرس و اضطراب این فرآیند شناخت را طی کنند. تست مشاوره ازدواج نیز یکی از روش‌های مناسب برای شناخت بیشتر زوجین است. این تست‌های روان‌سنجی به شما کمک می‌کنند ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری یکدیگر را به خوبی بررسی کنید.
تحلیل این تست‌های روانشناسی اطلاعات مفیدی را در اختیار مشاور قرار می‌دهد تا شما را به درستی در این زمینه راهنمایی کند تا با گفت‌و‌گو از اختلافات و تعارضات آینده پیشگیری کند.
البته همانطور که پیش‌تر هم گفتیم مشاور ازدواج تصمیم گیرنده برای شما نیست بلکه به عنوان راهنما توصیه‌هایی به شما می‌دهد. تصمیم‌گیرنده نهایی در ازدواج خود زوجین هستند.
با توجه به مواردی که در این مقاله ذکر کردیم اگر شما هم در آستانه ازدواج هستید می‌توانید با مراجعه به کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت همین حالا برای رزرو نوبت از مشاوران ازدواج اقدام کنید. همکاران ما شما را در فرآیند شناخت و آگاهی درباره ازدواج همراهی خواهند کرد.

مشاهده متخصصین درمان زوج و خانواده

مشاهده خدمات مشاوره پیش از ازدواج