آیا روابطی که مناسب ازدواج نیستند را می‌شناسید؟

سرفصل‌های این مقاله:

 

 

همه آدم‌ها دوست دارند در روابط عاطفی خود موفق ظاهر شوند و طعم شیرین یک ازدواج بدون شکست را بچشند. به همین دلیل است که هر فردی تلاش می‌کند همسر و شریک آینده خود را با دقت بالا و حساسیت انتخاب کند.

اما گاهی اتفاق می‌افتد بعضی افراد در روابطی قرار می‌گیرند که برای ازدواج مناسب نیستند و در صورت ازدواج به یک ضربه روحی جبران‌ناپذیر منجر می‌شوند. انتخاب‌های اشتباه در زندگی می‌تواند بسیار سنگین تمام شود و زندگی طبیعی آدم‌ها را از حالت نرمال خودش خارج کند. بنابراین شناخت و آگاهی از روابطی که برای ازدواج مناسب نیستند شبیه به یک سوپاپ اطمینان عمل می‌کند. 

در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم درباره روابطی که مناسب ازدواج نیستند و آثار و پیامدهای آن صحبت کنیم. اگر دوست دارید این روابط را بیشتر بشناسید و درباره آن بدانید، در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

 

رابطه عاطفی سالم چیست؟

تعاریف مختلفی از یک رابطه عاطفی سالم وجود دارد که هر فردی با توجه به معیارهای خود آن را بیان می‌کند. اما به طور کلی می‌توان گفت یک رابطه عاطفی سالم رابطه‌ای است که در آن دو نفر به صورت مستقل و آگاهانه نسبت به هم کشش عاطفی و احساسی داشته باشند. 

به زبان ساده دو فردی که می‌خواهند وارد رابطه با هم شوند، با هویت مستقل خود انتخاب می‌کنند که در کنار یکدیگر باشند و مقابل هم قرار نگیرند. در مسیر رسیدن به این هدف نیز هم تلاش می‌کنند و هم آزادی‌های فردی و عقاید فرد مقابلشان را می‌پذیرند.

روابطی که با چنین منطق و بینشی شکل بگیرند و جلو بروند، در نهایت به یک ازدواج موفق و پایدار ختم می‌شوند که برای هر دو فرد دلپذیر و دوست‌داشتنی است.

 

رابطه ناسالم چگونه شکل می‌گیرد؟

هیچ رابطه‌ای یک شبه به پایان نمی‌رسد یا مشکلات آن در یک شب به وجود نمی‌آید. یک رابطه ناسالم به مرور زمان ایجاد می‌شود و رفته‌رفته کیفیت رابطه را پایین می‌آورد. رابطه ناسالم با نشانه‌هایی همراه است که اگر افراد به آن توجه کنند می‌توانند جلوی رخ دادن اتفاقات تلخ را بگیرند.

ازدواج اشتباه و رابطه ناسالم در شریطی به وجود می‌آید که واقع‌بینی در آن جایی ندارد و هر دو طرف رابطه با انتظارات کودکانه در مقابل هم قرار می‌گیرند. در جایی که آزادی‌های فردی، احترام و اعتماد از بین برود و یا کمرنگ شود، رابطه ناسالم شکل می‌گیرد.

 

روابط نامناسب برای ازدواج

اگر روابط نامناسب برای ازدواج را بشناسید و درباره آن‌ها بیشتر بدانید، میزان توجه شما در رابطه بیشتر و تعداد خطاها و انتخاب‌های اشتباهتان کمتر خواهد شد. پس اولین موردی که در شناخت روابط نامناسب برای ازدواج باید در نظر بگیرید، دقت و توجه به رابطه است. از مهم‌ترین روابطی که می‌توان به عنوان یک رابطه نامناسب برای ازدواج به آن اشاره کرد، موارد زیر هستند:

 

ایجاد تغییر در فرد مقابل

روابطی که با تصور ایجاد تغییر در فرد مقابل شکل می‌گیرد، یکی از بدترین رابطه‌هایی است که اگر به ازدواج ختم شود حتما شکست می‌خورد. زمانی که یک طرف رابطه عقاید و علایق پارتنر خود را به رسمیت نمی‌شناسد و دائم در حال ایجاد تغییر او طبق خواسته‌های خودش است، نشانه قطعی برای اتمام رابطه است.

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یک فرد خودش را در رتبه بسیار بالاتر نسبت به دیگری می‌بیند و فردیت پارتنر خود را در نظر نمی‌گیرد. 

بنابراین باید گفت روابطی که افراد با هدف تغییر دادن فرد مقابل آن را انتخاب می‌کنند و ادامه می‌دهند، در دسته روابطی که مناسب ازدواج نیستند جای می‌گیرند.

 

عشق یک طرفه

یکی از روابطی که مناسب ازدواج نیستند روابطی‌اند که در آن‌ها عشق یک طرفه وجود دارد. زمانی که یک طرف رابطه بیش از اندازه دیگری را دوست دارد، در حالیکه فرد مقابل احساس خاصی نسبت به او ندارد، یک چرخه ناقص و آسیب‌زننده بین آن‌ها شکل می‌گیرد که به هر دو آسیب می‌رساند.

عشق یک طرفه رابطه را از حالت طبیعی خودش خارج می‌کند و از نشانه های یک رابطه اشتباه است.

 

بدبینی و عدم اعتماد

در شرایطی که یک طرف رابطه فرد بدبینی قرار دارد که به همه چیز مشکوک است، تبدیل رابطه به ازدواج بسیار اشتباه است. بنابراین یکی از روابطی که مناسب ازدواج نیستند رابطه‌هایی‌اند که در آن بدبینی، شک و عدم اعتماد قرار دارد. 

بنابراین اگر با فردی در رابطه هستید که به همه چیز شک دارد و به هیچ چیزی اعتماد نمی‌کند، هر چه سریع‌تر از رابطه خارج شوید و یا به فکر درمان باشید.

 

پنهان کاری

از دیگر روابطی که مناسب ازدواج نیستند باید به رابطه‌هایی اشاره کرد که در آن‌ها پنهان کاری اتفاق می‌افتد. زمانی که در رابطه یکی از طرفین موضوعی را از دیگری پنهان می‌کند، زنگ خطری برای عدم ورود به ازدواج است.

 

دروغگویی و عدم صداقت

در برخی از رابطه های قبل از ازدواج دروغگویی و عدم صداقت به مقدار زیادی دیده می‌شود و همین موضوع نشان‌دهنده این است که تبدیل رابطه به ازدواج آسیب‌های بیشتری را به دنبال دارد.

ممکن است طرفین رابطه درباره هر نوع موضوعی به یکدیگر دروغ بگویند و این کار را برای پنهان کردن واقعیت، بالا بردن جایگاه خود و ... انجام دهند.

 

مادری کردن

مادر بودن در رابطه نوعی از رابطه را شکل می‌دهد که می‌توان آن را جزو روابطی که مناسب ازدواج نیستند دسته‌بندی کرد. تفاوتی ندارد که این رفتارهای مادرانه از سوی مرد انجام می‌شود یا از سمت زن. در نهایت رابطه‌ای که دائما در آن یک فرد در حال مادری کردن، ساپورت تمام و کمال و حمایت بیش‌از‌اندازه از دیگری است، با ازدواج بدتر شده و جدایی را به دنبال می‌آورد.

 

  الگوهای بی‌احترامی

یکی دیگر از روابطی که مناسب ازدواج نیستند رابطه‌هایی‌اند که در آن‌ها الگوهای بی‌احترامی زیادی به چشم می‌خورد. مثل زمانی که پارتنر شما با الفاظ زشت با شما صحبت می‌کند، مناسبت‌های مهم مرتبط با شما را فراموش می‌کند و ... .

الگوی بی‌احترامی و بی‌اعتنایی در رابطه به خوبی می‌گوید که ازدواج اشتباه است و مشکلات زیادی را به دنبال دارد.

 

پررنگ بودن تمایل جنسی

تمایل جنسی چیزی است که در همه افراد وجود دارد و یکی از نشانه‌های سلامت روحی و جسمی در افراد است. اما زمانی که رابطه جنسی قبل از ازدواج به محوریت رابطه تبدیل می‌شود و همه ابعاد آن رابطه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، باید نسبت به سالم بودن آن رابطه تردید کرد.

روابطی که در آن‌ها فقط وجود سکس قبل ازدواج اهمیت دارد و نقطه اتصال دوو فرد به یکدیگر است، برای ازدواج چندان مناسب نیستند.

 

چرا رابطه اشتباه به ازدواج ختم می‌شود؟

شاید این پرسش در ذهنتان نقش ببندد که چرا روابطی که مناسب ازدواج نیستند همچنان به ازدواج ختم می‌شوند و افرادی هستند که زنگ خطرهای ازدواج اشتباهی را در نظر نمی‌گیرند. اگر قرار باشد مهم‌ترین دلایل منتهی شدن یک رابطه اشتباه را به ازدواج بیان کنیم، می‌توان موارد زیر را درباره آن به کار برد:

 

عزت نفس پایین

افرادی که عزت نفس پایینی دارند و نسبت به خودشان احساس احترام و ارزشمندی ندارند، عموما در دام ادامه دادن یک رابطه اشتباهی می‌افتند. زمانی که فردی عزت نفس بالایی ندارد، روابط درجه دو و سه را برای خودش کافی می‌داند یا به مواردی مثل آزادی فردی، برابری و ... توجه نمی‌کند. در نتیجه این رابطه و الگوی اشتباه به ازدواج منتهی می‌شود.

 

ترس

ترسیدن از هر چیزی در رابطه می‌تواند یک رابطه اشتباه را به ازدواج ختم کند. ممکن است یک فرد از تنها ماندن، پیدا نکردن یک فرد بهتر در ازدواج و یا تهدید پارتنر خود بترسد و برای ماندن در رابطه و ازدواج با فرد اصرار کند. بسیاری از روابطی که مناسب ازدواج نیستند به این دلیل به ازدواج منتهی ‌می‌شوند و زندگی افراد را خراب می‌کنند.

 

نگاه احساسی

احساسات شدید و هیجانات غیرقابل کنترل در افراد، آفت روابط است. زمانی که یک فرد همه چیز را با ترازوی احساس می‌سنجد و عقل و نگاه منطقی به مسائل را کنار می‌گذارد، قادر به دیدن اشتباهات، کاستی‌ها و نقص‌های رابطه نیست. به همین دلیل به روابطی که مناسب ازدواج نیستند وارد می‌شود و در نهایت به خاطر انتخاب نادرست آسیب می‌بیند. 

 

آسیب‌های روابطی که مناسب ازدواج نیستند 

وقتی کسی در میان روابطی که مناسب ازدواج نیستند قرار می‌گیرد، آسیب‌هایی را تجربه می‌کند که در بسیاری از موارد جبران‌ناپذیرند و می‌توانند زندگی حال و آینده او را مختل کنند. از مهم‌ترین آسیب‌های روابطی که مناسب ازدواج نیستند باید به موارد زیر اشاره کنیم:

 

• منفی‌بافی بیش‌از‌اندازه نسبت به همه روابط

• عدم اعتماد به افراد 

• افسردگی و آسیب‌های روحی و روانی

• از بین رفتن عزیت نفس و اعتمادبه‌نفس

• آسیب‌پذیری زیاد در زندگی

• احتیاط افراطی برای ورود به روابط جدید

• ترس از رابطه

• بدبینی نسبت به افرادی که تمایل به برقراری رابطه دارند

• تمایل به روابط پرخطر و کنترل نشده

 

بهترین درمان روابط شکست‌خورده

در بسیاری از موارد فردی که با یک شکست عاطفی مواجه یا وارد روابطی که مناسب ازدواج نیستند شده است، نمی‌داند که چطور می‌تواند احساسات ناخوشایند ناشی از آن را برطرف کند.

همین اتفاق می‌تواند آسیب‌های روحی فرد را افزایش دهد و او را با اشتباه در ازدواج  و سرخوردگی‌های آن مواجه کند. برای رهایی از این احساسات ناخوشایند و حالات ناراحت‌کننده آن، بهتر است هر کسی در این شریط به دنبال درمان‌های حرفه‌ای و اصولی باشد که قادر به بازیابی سلامت روان اوست.

کلینیک روانشناسی و مشاوره افق سلامت با دارا بودن بهترین کادر از درمانگران در زمینه‌های مختلف روان درمانی و مشاوره آماده ارائه خدمات به شماست. برای آگاهی از خدمات مشاوره مرکز افق سلامت این امکان را دارید که وارد سایت رسمی افق سلامت شوید و پس از بررسی رزومه تحصیلی و کاری درمانگران، مشاور مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.

(برای آشنایی با راهکارهای کنارآمدن با شکست عاطفی، روی عکس زیر کلیک کنید.)

 

سخن آخر

روابطی که مناسب ازدواج نیستند می‌توانند در مدت زمان کوتاهی سلامت روحی و روانی افراد را از آن‌ها سلب کنند. به همین دلیل انتخاب درست و واقع‌بینانه همسر آینده و ازدواج بسیار اهمیت دارد. اگر در شرایطی قرار گرفتید که تصمیم اشتباه به ازدواج، تمام ابعاد زندگی‌تان را تحت تاثیر قرار داد، بهتر است از خدمات مشاوره و روانشناسی بهره بگیرید. برای این کار مشاوره پیش از ازدواج و مشاوره‌های فردی با رویکردهای گوناگون می‌توانند در حل مشکلات مؤثر واقع شوند. 

 

لینک کوتاه:

zood.link/peusz

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره کودک

مشاهده خدمات مشاوره پیش از ازدواج