پر خطرترین مشکلات ازدواج فامیلی

شاید افراد زیادی را دیده باشید که برای انتخاب همسر، در میان اقوام و فامیل‌ها اقدام می‌کنند. یا شاید خود شما یا پدر و مادرتان از آن دسته افرادی باشید که ازدواج فامیلی کرده‌اید و همسرتان، پیش از ازدواج با شما، پسر/ دختر خاله، پسر/ دختر عمو و ... شما باشند.

ازدواج فامیلی همیشه یکی از مباحث مهم، پر چالش و بحث‌برانگیز در ازدواج است که موافقان و مخالفان زیادی دارد. ازدواج های فامیلی در کشور ما و فرهنگ ایرانی رواج زیادی دارد و یکی از موضوعات عادی در انتخاب همسر است. اما این نوع ازدواج در بسیاری از فرهنگ‌ها بسیار زشت و ناپسند و در برخی حکومت‌ها ممنوع است. 
در دین‌های گوناگون هم بحث ازدواج در فامیلی با یکدیگر متفاوت است. برای مثال در دین اسلام این نوع ازدواج بسیار طبیعی است و عده زیادی آن را انجام می‌دهند. اما اعتقاد به ازدواج فامیلی در دین مسیحیت یا یهودیت و ... به شکل دیگری است.
عده زیادی از کسانی که با این سبک ازدواج مخالف‌اند، علت این مخالفت را مشکلات ازدواج فامیلی و مسائل ژنتیکی مطرح می‌کنند. در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم شما را با مشکلات ازدواج فامیلی و آزمایش ژنتیک آشنا کنیم.
اگر دوست دارید درباره این نوع ازدواج و هزینه آزمایش ژنتیک ازدواج فامیلی بیشتر بدانید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 

ازدواج فامیلی به چه معناست؟

ازدواج فامیلی به ازدواج‌هایی گفته می‌شود که در آن، جد دختر و پسر یک نفر است. به همین دلیل ازدواج دخترعمو پسرعمو، پسرخاله دختر خاله و مانند این‌ها به عنوان ازدواج فامیلی در نظر گرفته می‌شود. 
ازدواج فامیلی می‌تواند در درجات مختلفی صورت بگیرد. مثل فامیل درجه 2، درجه 3 و ... . هر چه درجه نسبت فامیلی بیشتر باشد، نسبت‌ها دورتر خواهد بود.

 

چرا ازدواج فامیلی خطرناک است؟

قطعا تا به حال درباره خطرات و مشکلات ازدواج فامیلی شنیده‌اید. آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که چرا بعضی از افراد، ازدواج های فامیلی را مشکل‌آفرین می‌دانند؟
یکی از مشکلات رایج در ازدواج فامیلی، مشکلات مرتبط با ژنتیک است که در نتیجه آن ممکن است کودکانی با انواع مشکلات و بیماری‌ها به دنیا بیایند. به طور کلی همیشه امکان به دنیا آمدن کودکانی با مشکلات ژنتیکی در دنیا و برای هر زوجی وجود دارد. اما این احتمال و اتفاق در زوج‌هایی که به صورت فامیلی با هم ازدواج می‌کنند بسیار شایع‌تر است.


علم درباره مشکلات ازدواج فامیلی و خطرآفرین بودن آن، اینطور بیان می‌کند که در ژن‌های هر فردی، ژن‌های مغلوب بیماری زا وجود دارند. این ژن‌ها برای بروز و ظهور باید هم در زن و هم در مرد وجود داشته باشند تا عامل بیماری زا ایجاد شود.
از آنجایی که در ازدواج های فامیلی خاستگاه‌های ژنتیکی زوج‌ها یکسان است، امکان بروز این بیماری‌ها بسیار زیاد است. به همین دلیل، برای جلوگیری از به دنیا آمدن نوزادانی با مشکلات ژنتیکی، ازدواج فامیلی در بسیاری از کشورها ممنوع اعلام شده است.

 

بیماری‌های ازدواج فامیلی

مشکلات ازدواج فامیلی در بیماری‌هایی بروز می‌کند که از طریق ژن‌های زوج‌ها، به کودک منتقل می‌شود. ریسک بیماری‌های ژنتیکی حاصل از خویشاوندی، در حدود 5 تا 6 درصد است در حالیکه این ریسک در افرادی با ازدواج‌های غیر فامیلی 2 تا 3 درصد است. از جمله مهم‌ترین بیماری‌هایی که در اثر ازدواج فامیلی برای کودکان رخ می‌دهد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

معلولیت

معلولیت یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین مشکلات ازدواج فامیلی است که در فرزند متولد شده ایجاد می‌شود. معلولیت می‌تواند به صورت‌های گوناگون و با درجه‌بندی مختلفی رخ دهد. از معلولیت‌های بسیار شدید جسمی_حرکتی و ذهنی تا مشکلات مرتبط با شنوایی و ... . بنابراین ازدواج فامیلی و معلولیت همیشه یکی از دغدغه‌های مهم افرادی است که با نسبت‌های خویشاوندی با هم ازدواج می‌کنند.

 

تالاسمی

از دیگر بیماری‌های بسیار شایع با عامل ژنتیکی بیماری تالاسمی است. این بیماری با هزینه‌های درمانی بالا در فرزندان حاصل از ازدواج‌های فامیلی بیشتر دیده می‌شود. در این بیماری، میزان هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خوب از حالت طبیعی و نرمال بسیار کمتر است.

 

پی کی یو و فاویسم

بیماری‌های پی کیو و فاویسم را می‌توان از دیگر بیماری‌هایی دانست که ژنتیک در انتقال آن‌ها نقش بسیار موثری دارد. این بیماری ژنتیکی خونی، به دلیل  كمبود يكي از آنزيم‌هاي گلبول قرمز بروز می‌کند.

 

بیماری‌های مرتبط با نقص ایمنی

کودکانی که حاصل ازدواج‌های خویشاوندی هستند، بیش از دیگران به بیماری‌های نقص ایمنی مبتلا می‌شوند. کاهش توانایی سیستم ایمنی بدن، زمینه را برای بروز بیماری‌های گوناگون در آن‌ها فراهم می‌کند.

 

مشاوره ژنتیک چیست؟

مشاوره ژنتیک یکی از مهم‌ترین مشاوره‌هایی است که می‌تواند به صورت کاملا علمی مشکلات ازدواج فامیلی را به به افراد توضیح ‌دهد و میزان انطباق ژن‌ها و احتمال بیماری‌هایی را که در ازدواج فامیلی وجود دارد بیان کند.
افرادی که قصد ازدواج فامیلی و خویشاوندی دارند، به‌ویژه افرادی که در نسبت‌های بسیار نزدیک با هم ازدواج می‌کنند، بهتر است پیش از ازدواج مشاوره ژنتیک را انجام دهند.
هزینه آزمایش ژنتیک ازدواج فامیلی نیز با توجه به نوع و مدت زمان مشاوره، تخصص پزشک و آزمایش‌هایی که برای این کار انجام می‌گیرد تعیین می‌شود.

 

معایب ازدواج فامیلی

ازدواج فامیلی علاوه بر آنکه مشکل بیماری‌های ژنتیکی را برای کودک به وجود می‌آورد، مشکلات دیگری هم دارد که گاهی زمینه اختلاف زوج‌ها را در زندگی زناشویی ایجاد می‌کند. از جمله این معایب و مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

شناخت سطحی

بسیاری از افراد به واسطه خویشاوندی، تصور می‌کنند که از یکدیگر شناخت کافی و کامل دارند و به همین دلیل ازدواج‌های شتاب‌زده و بدون شناخت انجام می‌شود. یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که هر دختر و پسری برای ازدواج خوب باید به آن توجه کنند، به دست آوردن شناخت کافی از یکدیگر است.
ازدواج‌هایی که بدون شناخت و با تصور اینکه فرد مقابل به خوبی شناخته شده است، انجام می‌گیرد، عموما با مشکلات بسیاری در آینده روبه‌رو می‌شود. در حالیکه با یک مشاوره درست می‌توان از این مشکلات جلوگیری کرد.

 

سختی جدا شدن

در برخی موارد که ازدواج فامیلی با شکست مواجه می‌شود، زن و شوهر به دلیل خویشاوندی، به سختی از یکدیگر جدا می‌شوند. در واقع دخالت‌ها و ملاحظه خویشاوندی جدا شدن و مراحل جدایی را بسیار دشوار می‌کند.

 

دخالت در زندگی زناشویی

اگرچه ممکن است که عامل دخالت در هر ازدواجی و از سوی هر خانواده‌ای به ازدواج آسیب برساند، اما این مورد در ازدواج فامیلی بسیار قوی‌تر دیده می‌شود. در واقع خویشاوندان به واسطه ارتباط فامیلی و شناخت هر دو زوج به خود اجازه دخالت در امور زندگی آن‌ها را می‌دهند.

 

مشاوره ازدواج

ما برای انجام هر کاری، از انتخاب رشته تحصیلی گرفته تا انتخاب شغل و ... نیاز به مشاوره و مشورت با یک متخصص را داریم تا انتخابمان را به درستی انجام دهیم و همه جوانب آن را بسنجیم. ازدواج نیز یکی از مهم‌ترین تصمیم‌ها و اقداماتی است که هر کسی در زندگی خود آن با آن روبه‌رو می‌شود.
برای آنکه این ازدواج به درستی، واقع‌بینانه و به شکل موفق انجام بگیرد، نیاز به یک مشاوره درست و اصولی از سوی متخصص داریم.
مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند تا حد زیادی نگاه هر دو فرد را به ازدواج تغییر دهد و آن‌ها را با واقعیاتی که نمی‌بینند مواجه کنند.
مشاوره ازدواج با حضور هر دو زوج و مشاور یا روانشناس‌ ازدواج انجام می‌گیرد. تصور اشتباه بسیاری از افراد از ازدواج فامیلی این است که مشاور ازدواج آن‌ها را با فرد مورد نظرشان تایید یا رد می‌کند. در حالیکه مشاور فقط به زوج‌ها کمک می‌کند که واقعیات و شرایط را به خوبی ببینند و برای انتخاب درست تصمیم‌گیری کنند.

 

  
مزایای مشاوره ازدواج

هر ازدواجی برای آنکه به موفقیت منتهی شود، نیازمند تصمیم‌گیری درست و واقع‎بینانه است. مهم‌ترین مزایای مشاوره پیش از ازدواج که مشکلات ازدواج فامیلی را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد، موارد زیر هستند:

 

شناخت درست و کافی از یکدیگر

حتی زمانی که با فردی نسبت خویشاوندی کافی دارید، باز هم نمی‎‎توانید به طور کامل و را بشناسید. در ازدواج داشتن شناخت کافی هم نسبت به خود و هم نسبت به فرد مقابل بسیار اهمیت دارد. مشاوره ازدواج کمک می‌کند که زوج‌ها یک تصویر واقعی و درست را از خودشان و فرد مقابل به دست آورند که در تصمیم‌گیری به شکل موثری به آن‌ها کمک می‌کند.

 

روشن شدن انتظارات

دو فردی که تصمیم به ازدواج با هم دارند، باید انتظارات و خواسته‌های خود را به طور روشن به یکدیگر بگویند. در بسیاری از موارد دو نفر از بیان این انتظارات شرم می‌کنند. این اتفاق یکی از مهم‌ترین مشکلات ازدواج فامیلی است که به دلیل رابطه خویشاوندی، نادیده گرفته می‌شوند. مشاوره پیش از ازدواج به خوبی می‌تواند این انتظارات را برای هر دو طرف روشن کند.

 

سنجش و ارزیابی سلامت

یکی از معیارهای مهم در ازدواج، چه ازدواج‌های غیرخویشاوندی و چه ازدواج‌های فامیلی، سنجش و ارزیابی سلامت روان هر دو فرد است. تست‌های مشاوره ازدواج مانند تست آنلاین اختلال شخصیت مرزی و دیگر تست‌های شخصیت، می‌تواند ارزیابی بسیار خوبی را از وضعیت سلامت هر دو فرد و تناسب آن‌ها برای ازدواج با یکدیگر در اختیارشان قرار دهد.

 

بهترین مرکز مشاوره ازدواج

برای آنکه مشکلات ازدواج فامیلی را به حداقل برسانید، بهتر است بهترین مرکز مشاوره ازدواج را پیدا کرده و با مراجعه به آن از انتخاب و تصمیم خود در ازدواج مطمئن شوید.
 کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن کادر مجربی از درمانگران و مشاوران متخصص آماده ارائه خدمات به شماست. 
با ورود به سایت رسمی افق سلامت می‌توانید پیشینه کلینیک و رزومه درمانگران را به راحتی بررسی کرده و متناسب با آن خدمات مورد نظرتان را انتخاب کنید.
افق سلامت خدمات خود را در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره و روان درمانی فردی، مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان، مشاوره خانواده، زوج درمانی، گروه درمانی، گفتار درمانی، نوروفیدبک، روانپزشکی و ... ارائه می‌کند.

 

سخن آخر

ازدواج فامیلی اتفاقی است که با توجه به فرهنگ، دین و عرف هر جامعه به عنوان یک عمل عادی یا ممنوع بیان می‌شود. این نوع ازدواج در کشور ما رواج زیادی دارد و عده زیادی با روابط خویشاوندی با یکدیگر ازدواج می‌کنند. اما مشکلات ازدواج فامیلی از دغدغه‌های همیشه مهم در این نوع ازدواج است.
برای اطمینان از ازدواج خود در همه زمینه‌ها بهتر است از مشاوره ژنتیک و مشاوره ازدواج بهره ببرید.

 

لینک کوتاه:

zood.link/u7tx3

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره کودک

مشاهده خدمات مشاوره پیش از ازدواج