نیم نگاهی به اهداف مهم مراکز مشاوره زوج درمانی

بدون تردید، یکی از راهکارهای مسالمت آمیز برای حل و فصل مشکلات و تعارضات میان زوج ها، استفاده از مراکز مشاوره زوج درمانی به شمار می رود. گفتنی است که پایداری و استحکام روابط میان زوجین، مستلزم مراقبت و توجه منظم و ویژه می باشد. مراکز مشاوره زوج درمانی، بررسی و حل مشکلات و چالش های ایجاد شده در روابط صمیمانه و جنسی زوجین را در پرتو استفاده از راهکارهای مصالحت آمیز مورد توجه قرار می دهد. بدون اغراق، بنای پایه های زندگی مشترک بر اساس اعتماد و صمیمیت میان طرفین بنیان نهاده شده است. خدشه وارد شدن و متزلزل شدن این پایه ها، علاوه بر کم رنگ کردن و از کار انداختن این شاخصه ها، شادکامی و سلامت زوج ها را نیز تحت شعاع خود قرار می دهد. قدرتمندی و استحکام روابط میان زوج ها نشأت گرفته از ارزشمندی و احساس هویت طرفین رابطه می باشد.

ایجاد اختلال و مشکل در این روابط، بذرهای ناامیدی و درماندگی را در زندگی مشترک زوج ها می رویاند. برای از بین بردن و قلع و قمع ریشه های آن، مراکز مشاوره زوج درمانی به یاری و کمک زوج ها می آیند. شایان ذکر است که مسائل و مشکلات اقتصادی و فشارهای مالی، استرس ها و فشارهای کاری و بروز تعارضات و اختلافات، می تواند روابط عاشقانه و رمانتیک میان زوج ها را به سمت و سوی تعارضات و بحران های جدی و بزرگ سوق دهد. برای اعتلا بخشیدن و مستحکم تر کردن پایه های زندگی مشترک، مراکز مشاوره زوج درمانی در نقش ناجی و کمک کننده، به ایفای نقش می پردازند. در مواقع بروز تعارضات و کشمکش های میان زوجین، تقویت روابط میان آنها، از درجه اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشد. مراکز مشاوره زوج درمانی راهکارهای مطلوب و مناسب تقویت، پایداری و دوام روابط را در اختیار زوج ها قرار می دهند.

 

چرایی استفاده از خدمات مراکز مشاوره زوج درمانی

بدون تردید، بروز اختلاف و تعارض میان زوجین، یک امر طبیعی و نرمال تلقی می شود. در این میان، نحوه برطرف ساختن مشکلات و رسیدن به مرز سازگاری و تفاهم زوجین، به ویژه در هنگام قرار گرفتن در سختی های زندگی، عیار پایداری و دوام روابط آنها را مشخص می نماید. مراکز مشاوره زوج درمانی یک راهکار کاربردی و کارآمد برای رسیدن به نهایت سازگاری و تفاهم، به منظور پیمودن مسیر پر فراز و نشیب زندگی مشترک می باشد.

از سوی دیگر، مدیریت و کنترل اختلافات زناشویی، نیاز به فراگیری مهارت ها و آموزش هایی در این زمینه دارد. مراکز مشاوره زوج درمانی  ضمن ارائه راه حل های کارساز و راهگشا، مهارت ها و مدیریت بحران های زندگی مشترک را به زن و شوهر می آموزد. شایان ذکر است، یکی از معضلاتی که در بسیاری مواقع پایه گذار اختلاف های ریز و درشت در زندگی مشترک می شود، قدرت طلبی، عدم برخورداری از مهارت های حل مسئله، عدم ابراز درست و صحیح هیجانات، احساسات و ناتوانی در انجام یک گفتگوی صمیمانه و همدلانه، میان زوج ها می باشد. در این شرایط، احتمال بروز اختلافات و تعارض های زناشویی، بیش از پیش افزایش پیدا می کند. مراکز مشاوره زوج درمانی در جهت حل و برطرف ساختن معضلات میان زوج ها، روش ها و مهارت های حل مسئله را در اختیار آنها قرار می دهند. ناگفته نماند که عمیق شدن و ریشه دار تر شدن تنش ها و تعارضات در زندگی مشترک، علاوه بر کم رنگ ساختن احترام و صمیمیت میان زوج ها، سر و سامان دادن روابط بین زن و شوهر را سخت تر و دشوار تر می نماید. مراکز مشاوره زوج درمانی در این زمینه نقش برجسته و بارزی را عهده دار هستند. استفاده از خدمات مراکز مشاوره زوج درمانی و دستیابی به نتایج مطلوب، همکاری و مشارکت کامل زوج ها را می طلبد.

 

 مراکز مشاوره زوج درمانی

تقویت مهارت گفتگوی مؤثر در پرتو وجود مراکز مشاوره زوج درمانی

بدون اغراق، یکی از علل اصلی بروز اختلافات زناشویی، عدم برخورداری از مهارت گفتگو می باشد. گفتنی است که چنانچه یکی از زوج ها مهارت گفتگوی مؤثر را فرا گرفته باشد، از ایجاد بسیاری از اختلافات و تنش های موجود در زندگی مشترک، جلوگیری به عمل می آید. بر این اساس، یکی از خدمات حائز اهمیت مراکز مشاوره زوج درمانی  ارائه روش های کاربردی و بهینه برای تقویت و ارتقای گفتگوی مؤثر میان زوج ها به شمار می رود. مضاف بر این، مراکز مشاوره زوج درمانی  نقش بسزایی در ارتقای شخصیت و روحیات فرد، از خود برجای می گذارند. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که از جمله معضلات و چالش های مهم و اساسی گفتگوهای زوجین، عدم انتقال درست پیام مورد نظر خود به طرف مقابل خود می باشد.

 

بر این اساس، ایجاد تعارض در برداشت یک پیام، می تواند منجر به ایجاد اختلاف و کشمکش هایی شود. مراکز مشاوره زوج درمانی روش های ابراز درست هیجانات و احساسات را به زوجین می آموزد. شایان ذکر است که بسیاری از افراد در هنگام تعامل و گفتگو، علی الخصوص با طرف مقابل خود، به صورت منفعلانه عمل می نمایند. این دسته از افراد نه تنها نیازها و خواسته های خود را به شکل روشن و صریح ابراز نمی دارند، بلکه عمل آنها نیز همواره در هاله ای از ابهام انجام می پذیرد. نداشتن اعتماد به نفس کافی نیز در این شرایط مزید بر علت می شود.

 

در چنین شرایطی، مراکز مشاوره زوج درمانی، در ابراز کردن نیازها و احساسات افراد و همینطور مطرح ساختن تمام نیازها و خواسته های آنها، کمک شایانی می نماید. فراگیری مهارت های گفتگوی مؤثر در پرتو استفاده از خدمات مراکز مشاوره زوج درمانی  سبب ارتقا و تقویت مهارت ارتباطی می شود. یکی از مهم ترین بخش های مهارت های گفتگو، به مهارت حل مسئله اختصاص دارد.

 

 مراکز مشاوره زوج درمانی

مهارت حل مسئله و مراکز مشاوره زوج درمانی

گفتنی است که مراکز مشاوره زوج درمانی در تقویت مهارت حل مسئله و مدیریت و کنترل تنش ها، خدمات قابل توجهی را به زوج ها ارائه می نمایند. بدون تردید، از جمله راه های یافتن راه حل مثمر ثمر و کاربردی و غلبه بر موانع و چالش ها، توانایی حل مسئله تلقی می شود. از سوی دیگر، برخورداری از بینش و آگاهی، از مهم ترین گزینه ها و ملاک های حل مسئله به شمار می آید. شایان ذکر است که مراکز مشاوره زوج درمانی  ضمن تقویت مهارت های افراد، خصوصاً زوج ها، شناسایی و ارزیابی مشکلات و مسائل آنها را نیز در دستور کار قرار می دهند. در ادامه فرآیند فراگیری توانایی حل مسئله به کمک مراکز مشاوره زوج درمانی استراتژی های راهبردی و کاربردی، برای پرورش دادن و دستیابی به راه حل مسالمت آمیز، در سر لوحه کار این مراکز قرار می گیرد. ناگفته نماند که استراتژی ارائه شده به وسیله مراکز مشاوره زوج درمانی برای غلبه بر مشکلات، متناسب با موقعیت و شخصیت زوج ها اعمال می گردد.

 

به همین جهت، نمی توان یک استراتژی و روش کلی را به همه زوج ها تعمیم و گسترش داد. چراکه نوع مشکلات و تعارض های ایجاد شده در زندگی زوجین، در مقایسه با سایرین، بسیار متفاوت و در برخی مواقع به صورت پیچیده و جدی بروز پیدا می کند. بر همین اساس، هرگز نمی توان برای غلبه بر مشکلات یک راه حل واحد و یکسان را مورد استفاده قرار داد. ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که بروز اضطراب در وجود زن و شوهر، یکی از عامل های کاهش پتانسیل و کارآمدی حل مسئله محسوب می شود. ظهور اضطراب سبب ایجاد اختلال در حل کردن مسئله و تعارض ایجاد شده می گردد. بر همین اساس، مراکز مشاوره زوج درمانی  درصدد کاهش اضطراب افراد به منظور ارتقای توانایی های آنها بر می آیند.

 

مراکز مشاوره زوج درمانی

ارتقای سطح کیفی روابط زوجین توسط مراکز مشاوره زوج درمانی

به طور کلی، یکی از نتایج و آثار مطلوب و مثبت و تاثیر گذار استفاده از خدمات مراکز مشاوره زوج درمانی  بهبود و تقویت سطح کیفی روابط و تعامل میان زوج ها می باشد. چراکه زوج درمانی به عنوان یک روش بهینه و کاربردی به منظور شناخت ریشه مشکلات و تعارضات، مبتنی بر شناخت و ارزیابی ویژگی های شخصیتی زوج ها استوار است.

 

از سوی دیگر، عدم دستیابی به شناخت درست و جامع طرفین از یکدیگر، سر منشأ بسیاری از مشکلات و تنش های میان زوج ها به شمار می رود. گفتنی است که وجود تفاوت های شخصیتی، اختلافات سلیقه ای، تفاوت های فرهنگی و تضاد در باورها، جزئی لاینفک و اجتناب ناپذیر از وجود هر فرد محسوب می شود. شناخت این تفاوت ها و ویژگی های شخصیتی، سبب رسیدن به تعامل و سازگاری بیشتر زوج ها با یکدیگر می شود. مراکز مشاوره زوج درمانی  علاوه بر کمک به زوج ها برای رسیدن به شناخت بهتر و مطلوب تر و آشنایی با خصوصیات فردی و شخصیتی طرف مقابل، تضادهای دوگانه ایجاد شده میان زن و شوهر را حل و برطرف می سازد. شایان ذکر است که به محض وقوع و شروع اختلافات و تنش ها در روابط زناشویی، مراجعه به مراکز مشاوره زوج درمانی یک امر ضروری و الزام آور تلقی می شود.

 

چراکه عدم توجه به تنش ها و کشمکش های حتی کوچک و ناچیز، به تدریج سبب شعله ور شدن و زبانه کشیدن آتش اختلافات و تعارضات بزرگ تر و جدی تر می شود. به همین جهت، به منظور در امان بودن و مصون ماندن از آتش مشکلات و تنش های زندگی مشترک، می توان حساب ویژه ای بر روی استفاده از خدمات مراکز مشاوره زوج درمانی باز نمود. همچنین پیشرفت و گسترش پیدا کردن شعله اختلافات، امکان خاموش کردن این آتش را به یک امر سخت و دشوار تبدیل می کند. 

 

مراکز مشاوره زوج درمانی

تأملی بر مهم ترین اهداف زوج درمانی

به طور حتم و یقین، یکی از مهم ترین اهداف زوج درمانی، حل و برطرف ساختن مشکلات زوج ها به صورت ریشه ای و در پرتو استفاده از راه حل های مسالمت آمیز به شمار می رود. بر این اساس، در مراکز مشاوره زوج درمانی و به منظور ایجاد سازش و تفاهم میان زوج ها، متخصصان امر به منظور مشخص و نمایان ساختن نقش زن و مرد در بروز اختلافات، روانشناسی ازدواج را مورد استفاده قرار می دهند. به همین جهت، در جلسات زوج درمانی، زن و شوهر علاوه بر انجام تمرین های ارائه شده از سوی متخصصان این حوزه، علل و عواملی که سبب بروز خدشه بر کیفیت روابط زناشویی شده را شناسایی می نمایند.

 

از دیگر اهداف زوج درمانی می توان به ارتقا و بهبود سطح کیفی روابط زناشویی، اشاره نمود. بر این اساس، در مراکز مشاوره زوج درمانی زوج ها ضمن فراگیری مهارت های گفتگوی مؤثر و سازنده، روش های مذاکره کردن مطلوب با یکدیگر، به منظور مشخص کردن ریشه های تعارضات را فرا می گیرند. در نتیجه این امر، آنها دستیابی به راه حل های مفید و بهینه ای را برای حل و فصل مشکلات خود، در دستور کار قرار می دهند. آموزش مهارت لازم زندگی و توانایی حل مسئله، از دیگر اهداف زوج درمانی به حساب می آید.

 

گفتنی است که فراگیری مهارت های لازم و کاربردی، ضمن کمک به درک متقابل میان زن و شوهر، افزایش همدلی و بهبود رابطه زناشویی را با خود به دنبال دارد. همچنین ایجاد صمیمیت بیشتر میان زوج ها، برای رسیدن به تفاهم و سازگاری، دیگر اهداف زوج درمانی را تشکیل می دهد. این نتایج در پرتو استفاده از خدمات مراکز مشاوره زوج درمانی به نحو مطلوب امکان پذیر می گردد.

 

 مراکز مشاوره زوج درمانی

مؤلفه های تاثیر گذار در هزینه مشاوره زوج درمانی

بدون تردید، یکی از مسائلی که در هنگام استفاده از خدمات مراکز مشاوره زوج درمانی در ذهن افراد خطور پیدا می کند، اختصاص به هزینه مشاوره زوج درمانی دارد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که یکی از مسائل تاثیر گذار در هزینه مشاوره زوج درمانی، تعداد جلسات زوج درمانی می باشد. از سوی دیگر، تعداد جلسات زوج درمانی، متناسب با عمق و گستره اختلافات و تعارضات میان زن و شوهر تعیین و مشخص می گردد. بر این اساس، اختلافات عمیق تر و ریشه دار تر، متعاقب آن، اختصاص دادن جلسات زوج درمانی بیشتری را می طلبد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که در مراکز مشاوره زوج درمانی غالباً هزینه مشاوره زوج درمانی و جلسات روانشناسی، از طریق سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و به صورت سالیانه تعیین می شود.

 

بر این اساس، هزینه مشاوره زوج درمانی متناسب با تعرفه تصویب شده مورد محاسبه قرار می گیرد. همچنین هزینه مشاوره زوج درمانی، با در نظر گرفتن جلسات و زمان اختصاص یافته، محاسبه و اعمال می گردد. شایان ذکر است که برای ریشه کن کردن بی اعتمادی ایجاد شده در روابط زناشویی، مراکز مشاوره زوج درمان  یک راهکار مثمر ثمر و کارساز محسوب می شود.  

 

لینک کوتاه:

zood.link/pu89v

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره کودک

مشاهده خدمات زوج درمانی