ضرورت و لزوم استفاده از خدمات روانشناسی مشاوره خانواده

امروزه به علت افزایش مشکلات زندگی و بروز معضلات و چالش های روحی و روانی گوناگون خانوادگی، حساسیت و دقت نظر مردم برای برطرف ساختن معضلات بیش از پیش اهمیت یافته است. روانشناسی مشاوره خانواده، در این زمینه یکی از راهکارهای مناسب و مثمر ثمر برای ریشه کن کردن مشکلات ریز و درشت خانوادگی می باشد. در برخی مواقع علی رغم نبودن هیچگونه مشکل و معضلی، افراد به روانشناسی مشاوره خانواده نیاز مبرم پیدا می کنند. از جمله این موارد ویژه می توان به مشاوره قبل از ازدواج اشاره نمود.

 

به طور کلی، مشاوره قبل از ازدواج، برای برخورداری از یک زندگی پایدار، بادوام و عاری از هر گونه دغدغه و مشکل، از درجه اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. آمار بسیار بالا و قابل تأمل طلاق در سال های اخیر، به خوبی و نحو مطلوب و مناسب این ادعا را به اثبات می رساند. بدون تردید، یکی از مؤلفه های حائز اهمیت و راهبردی در مقوله ازدواج، شناخت کامل و لازم از خصوصیات شخصیتی، اخلاقی و خلق و خوی طرفین ازدواج می باشد. کوچکترین تعلل و تعمدی در این زمینه می تواند به قیمت تمام شدن و تباه شدن آینده و زندگی دو نفر منجر شود. بر همین اساس و به منظور جلوگیری از این معضلات، استفاده از خدمات روانشناسی مشاوره خانواده راهکار کاربردی و راهگشایی محسوب می شود.

 

در این موضوع که همه افراد به مشاوره و راهنمایی نیاز دارند، هیچ حرف و حدیثی وارد نمی باشد. به طور حتم، کمک گرفتن از یک متخصص و مشاور در زمینه برطرف ساختن چالش های روحی و زندگی، برای پیگیری روند عادی زندگی، بسیار تاثیر گذار و مؤثر باشد. به همین جهت، مشاوره خانواده، چراغ راهنمای افراد در جاده سیاه و تاریک مشکلات و چالش های مختلف زندگی به شمار می رود. همچنین مشاوره خانواده از بهترین روش های در دسترس افراد برای حل معضلات می باشد.

 

نگاهی اجمالی به روانشناسی مشاوره خانواده 

به جرأت می توان اذعان نمود که روانشناسی مشاوره خانواده از جمله روش های محبوب و مفید برای دریافت شیوه ها و راهکارهای حل و فصل مشکلات و چالش های روانشناسی و خانوادگی به شمار می رود. امروزه مشاوره خانواده، متاثر از پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن فضای مجازی و بستر اینترنت در ابعاد زندگی همه اقشار جامعه، در روش های متفاوت و متنوعی به مردم خدمات ارائه می نماید.

 

بر این اساس، مشاوره خانواده غیر حضوری، مشاوره خانواده تلفنی و مشاوره های خانواده آنلاین و از طریق سایت مشاوره خانواده، از جمله روش های استفاده از خدمات روانشناسی مشاوره خانواده به شمار می روند. شایان ذکر است که این شیوه های دریافت مشاوره، قابلیت بهره مندی اقشار مختلف جامعه از خدمات روانشناسی مشاوره خانواده را امکان پذیر ساخته است. عده ای از افراد با وجود برخورداری از مشکلات و چالش های مختلف، به سبب تصورات و طرز تفکر اشتباه، با عینک بدبینی به مسئله مشاوره خانواده نگاه می کنند. از زاویه دید این دسته از افراد، مشاوره تنها محدود و محصور به افراد دارای مشکل و معضلات و اختلالات روانی می باشد. همچنین این افراد معتقدند که استفاده از خدمات روانشناسی مشاوره خانواده، آنها را در زمره افراد دارای مشکلات حاد روانی و به اصطلاح دیوانه و مجنون قرار می دهد.

 

ضمن خط بطلان کشیدن بر این دیدگاه، باید خاطر نشان نمود که امروزه نیاز به استفاده از راهنمایی و مشاوره از افراد دارای تخصص و تبحر در زمینه مشکلات و معضلات خانوادگی و روحی را نمی توان انکار نمود. همچنین لازم به ذکر است که بسیاری از افراد برای ارتقای و بهبود سطح کیفی زندگی خود، استفاده از خدمات روانشناسی مشاوره خانواده را در دستور کار قرار می دهند. ناگفته نماند که امروزه بسیاری از افراد موفق نیز برای دستیابی به موفقیت بیشتر، نظر مثبتی بر روی استفاده از خدمات مشاوره خانواده مبذول می دارند.

 

روانشناسی مشاوره خانواده                                                           

نقش روانشناسی مشاوره خانواده در فراگیری مهارت های زندگی

بدون تردید، در پرتو استفاده از خدمات روانشناسی مشاوره خانواده، افراد بسیاری از مهارت های کاربردی و راهگشای زندگی را فرا می گیرند. تمرین های رفتاری که به کمک افراد آمده تا بهترین رفتارها و واکنش ها را در شرایط مختلف زندگی اعمال نمایند، در مفهوم مهارت های زندگی تعبیر می شود. به طور کلی، همه افراد در جوهره وجودی خود از برخی نواقص و ضعف های رفتاری برخوردار می باشند. به تدریج این ضعف ها تمام ابعاد زندگی فرد را در برگرفته و سبب خدشه وارد ساختن به تعامل و روابط میان افراد می گردد. فراگیری مهارت های زندگی با استفاده از خدمات روانشناسی مشاوره خانواده، سلامت و بهداشت روان افراد را تضمین می نماید.

 

شایان ذکر است که با شرکت در جلسات مشاوره خانواده می توان مهارت ها و توانمندی های خود را بسط و توسعه داده و برای بهبود سطح کیفی زندگی از این مهارت ها نهایت استفاده را برد. مهارت های زندگی از نقطه نظر سازمان بهداشت روانی، مهارت هایی محسوب می شوند که آموزش آنها به منظور ارتقای توانایی های روانی و اجتماعی اقشار جامعه در دستور کار قرار گرفته تا افراد بتوانند با فراگیری این مهارت ها، به شیوه مناسب و مؤثری با کشمکش ها و چالش های زندگی برخورد نمایند. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که مهارت های زندگی از خصوصیات و ویژگی ها ذاتی افراد محسوب نمی شود، بلکه دستیابی به این مهارت ها از طریق آموزش و تمرین میسر می گردد.

 

روانشناسی مشاوره خانواده، یکی از راه های فراگیری و برخورداری از مهارت های زندگی به شمار می رود. مهارت خودآگاهی، توانایی حل مسئله، مهارت همدلی، مهارت جرأت ورزی و نه گفتن، تفکر خلاق، تفکر انتقادی، مهارت کنترل خشم، مهارت مقابله با استرس، مهارت های فردی و اعتماد به نفس، از جمله مهارت های زندگی مهم و حائز اهمیت به شمار می آیند. 

 

 روانشناسی مشاوره خانواده                                                        

روانشناسی مشاوره خانواده و ارتقای اعتماد به نفس

نقش و اهمیت روانشناسی مشاوره خانواده، در افزایش و ارتقای اعتماد به نفس افراد انکار نشدنی می باشد. اندیشیدن درباره خود و داشتن تصویری از خود که برای ساختن تصویری واقعی و مثبت به کمک افراد می آید، معنای و مفهوم اعتماد به نفس را تداعی می کند. همانند سازی کردن با الگوهای دارای اعتماد به نفس، تشویق شدن از سوی دیگران و انتخاب درست و صحیح هدف، از مؤلفه های تاثیر گذار و مؤثر در افزایش اعتماد به نفس به شمار می روند. بدون اغراق، برای رسیدن به موفقیت و سعادتمندی، برخورداری از اعتماد به نفس، یک امر بدیهی و مسجل تلقی می گردد.

 

روانشناسی مشاوره خانواده، برای ارتقای اعتماد به نفس افراد، بسیار کمک دهنده و یاری دهنده می باشد. به طور کلی، همدم شدن با تردیدها، کاش ها، اگرها و شایدها در زندگی، خبر از کمبود اعتماد به نفس فرد می دهد. در این شرایط، فرد خود را حقیر تصور نموده و احساس می نماید که از جانب هیچکس مورد علاقه و پذیرش واقع نمی شود. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که یکی از دلایل موفقیت و پیروزی افراد موفق، نشأت گرفته از اعتماد به نفس مناسب آنها می باشد. نوعی خود باوری که فرد ارزیابی واقع بینانه و مناسبی در مقایسه با دیگران از توانایی های خود دارد، در مفهوم اعتماد به نفس تعبیر و تفسیر می گردد.

 

بر این اساس، افرادی که از اعتماد به نفس لازم برخوردار بوده، در مواقع تصمیم گیری در مقایسه با دیگران، به نسبت کمتری نگران شکست خوردن می باشند. برای اندازه گیری و بررسی دقیق میزان اعتماد به نفس خود، می توان از خدمات روانشناسی مشاوره خانواده در این زمینه استفاده به عمل آورد. در روانشناسی مشاوره خانواده، روانشناس، با انجام مصاحبه های بالینی و آزمون های روانی، اطلاعات دقیق تری را در اختیار فرد قرار می دهد.

 

 روانشناسی مشاوره خانواده                                                       

نقش روانشناسی مشاوره خانواده در ارتقای مهارت های ارتباطی

یکی از خدمات قابل توجه ارائه شده در روانشناسی مشاوره خانواده، ارتقای مهارت های ارتباطی و برقراری تعاملات سازنده و مثبت به شمار می رود. به طور کلی، مهارت های ارتباطی به دو صورت مهارت غیر کلامی و کلامی نمود پیدا می کند. برای برخورداری از تعاملات مناسب در زمینه های مکاتباتی، تحصیلی، کاری و فردی، وجود این مهارت ها، از درجه اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشد. این مهارت ها را می توان در پرتو آموزش های ارائه شده به وسیله روانشناسی مشاوره خانواده، به بهترین نحو ممکن فرا گرفت. روانشناسی مشاوره خانواده، از طریق آموزش های کاربردی و کارآمد، درصدد فراگیری و تقویت این مهارت ها به افراد بر می آید.

 

در سوی مقابل، بسیاری از افراد به دلایلی مانند مشکلات موجود در دوران کودکی و عدم برخورداری از اعتماد به نفس کافی، قادر به برقراری تعامل مؤثر با دیگران نیستند. در چنین شرایطی، با استفاده از خدمات روانشناسی مشاوره خانواده، می توان به میزان چشمگیری این نقیصه ها را برطرف ساخت. لازم به ذکر است که ریشه یابی و ارزیابی ناتوانی فرد در مواقع عدم برقراری تعامل مناسب و مؤثر، با استفاده از جلسات روانشناسی مشاوره خانواده میسر می گردد. ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که برخورداری از مهارت های ارتباطی کارآمد و عمیق، علاوه بر بهبود و ارتقای تعاملات تجاری و فردی، رضایت و خشنودی فرد از زندگی را نیز با خود به دنبال دارد.

 

ناگفته نماند که تقویت و ارتقای مهارت های ارتباطی در پرتو استفاده از خدمات روانشناسی مشاوره خانواده به نحو مطلوب و شایسته امکان پذیر می شود. لازم به ذکر است که فراگیری مهارت های ارتباطی، به ویژه برای اعضای خانواده و فرزندان، نقش بسزایی در ایجاد یک خانواده سالم و موفق ایفا می نماید. فراموش نشود که مشاوره خانواده در این زمینه به یاری و کمک افراد می شتابد.

   

روانشناسی مشاوره خانواده                                                             

نگاهی به تاثیر روانشناسی مشاوره خانواده در تربیت کودک

به طور کلی، نقش و اهمیت روانشناسی مشاوره خانواده در تربیت کودک را نمی توان نادیده گرفت. بر این اساس، روانشناسی مشاوره خانواده آموزش های لازم و راهبردی را به والدین و در مسیر تربیت کودک به بهترین نحو قرار می دهد. همچنین مشاوره خانواده در بهبود و ارتقای سلامت روان نوجوانان و کودکان نیز قدم های تاثیر گذار و مؤثری بر می دارد. سازگاری کودکان و نوجوانان با احساسات و عواطف خود، درک کردن مشکلات خود، پرورش مهارت های مقابله ای و آموزش روش های صحیح تصمیم گیری، از اهداف اصلی و حائز اهمیت روانشناسی مشاوره خانواده در زمینه تربیت کودک به شمار می رود.

 

شایان ذکر است که این نوع مشاوره خانواده برای کودکانی که قادر به فراگیری مهارت های اجتماعی و زندگی نبوده، کودکان دارای مشکلاتی مانند فقدان و سوگ والدین، کودکان مبتلا به مشکلات و معضلات روحی و روانی مانند کمبود اعتماد به نفس، استرس و افسردگی، بسیار تاثیر گذار و مؤثر می باشد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که دریافت خدمات روانشناسی مشاوره خانواده به منظور نحوه صحیح برخورد با نوزاد، از همان بدو تولد می تواند صورت گیرد. به همین جهت، مشاوران کودک برای فراگیری روش ها و شیوه های مناسب فرزند پروری، به والدین کمک شایانی می نمایند.

 

ناگفته نماند که استفاده از خدمات روانشناسی مشاوره خانواده، علاوه بر کمک به شناخت بیشتر روانشناسی کودک به والدین، متدها و روش های صحیح و درست تربیتی کودک را به آنها می آموزد. لازم به ذکر است که تغییر رفتار والدین، یکی از مؤلفه های مؤثر و تاثیرگذار برای موفقیت در تربیت کودک به شمار می رود. 

 

 روانشناسی مشاوره خانواده                                                          

مزیت های استفاده از خدمات مشاوره خانواده

استفاده از روش ها و راهکارهای صحیح و اصولی روانشناسی مشاوره خانواده، برای رهایی از مشکلات و چالش های ایجاد شده، و بازگرداندن آرامش در ابعاد مختلف زندگی، بسیار تاثیر گذار و مؤثر می باشد. با استفاده از خدمات روانشناسی مشاوره خانواده و در پرتو گفتگو با روانشناسان، روش های روشن و قابل فهم برای برطرف ساختن مشکلات و چالش ها در اختیار فرد قرار می گیرد. همچنین در پرتو استفاده از مشاوره خانواده علاوه بر تنظیم هیجانات منفی فرد، قدم هایی در جهت انتقال آرامش به زندگی او برداشته می شود.

 

روانشناسی مشاوره خانواده، پس از بررسی و ارزیابی مشکلات و معضلات فرد، راهکارهای تاثیر گذار و مؤثر برای برون رفت از این شرایط را در اختیار فرد قرار می دهد. شایان ذکر است که در مشاوره خانواده، مدیریت و کنترل موقعیت ها و شرایط بحرانی و بغرنج برای فرد امکان پذیر می گردد. استفاده از خدمات روانشناسی مشاوره خانواده، در بهبود ارتقای سطح کیفی زندگی، بهبود و تقویت مهارت های ارتباطی، فراگیری مهارت های لازم و ضروری زندگی، افزایش اعتماد به نفس و نحوه برخورد صحیح با مشکلات و چالش ها، از درجه اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.      

 

لینک کوتاه:

zood.link/8kic7

 

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات مشاوره خانواده