روانشناسی قبل از ازدواج چه ضرورتی دارد؟

روانشناسی قبل از ازدواج نوع خاصی از درمان است که به زوجین کمک می کند تا برای ازدواج آماده شوند. با مشارکت در روانشناسی قبل از ازدواج ، زوجین می توانند شروع به ایجاد یک رابطه سالم و قوی کنند که سبب فراهم شدن پایه های سالم تری برای جامعه می شود. روانشناسی قبل از ازدواج می تواند به زوجین از هر جنس ، نژاد و مذهبی کمک کند تا زمینه های بالقوه درگیری در روابط خود را شناسایی کرده و به آنها بپردازند. علاوه بر این ، روانشناسی می تواند در بعضی از موارد از تجمع مسائل کوچک در آینده جلوگیری کند.

 

اهداف روانشناسی قبل از ازدواج چیست؟

 

تغییر نظر در رابطه : در طول فرایند درمانی ، مشاور به هر شریک کمک می کند تا رابطه را به شکلی عینی تر بررسی کند و به زوج کمک می کند تا یاد بگیرند که چگونه با یکدیگر تعامل داشته باشند .

درک کنید که چگونه مسائل فرهنگی بر یک رابطه تأثیر می گذارد : خانواده و عقاید فرهنگی بر چگونگی درک شرکاء از همه روابط در زندگی خود تأثیر می گذارد. همچنین بر رفتارهای روزمره مانند خوردن ، کار کردن و مدیریت پول تأثیر می گذارد. تفاوت در انتظارات فرهنگی می تواند باعث ایجاد مشکل در رابطه شود. هرچه زودتر زوج یاد بگیرند که این اختلافات را شناسایی و مدیریت کنند ، بهتر می شوند. روانشناسی قبل از ازدواج می تواند به آشکار کردن این مشکلات کمک کند و به زوج آموزش دهد که چگونه از هنر سازش استفاده کند.

بهبود ارتباطات : ارتباط موثر یکی از مهمترین عوامل ایجاد یک رابطه سالم است. روانشناسی قبل از ازدواج به زوجین کمک می کند تا چگونگی صحبت صریح با یکدیگر را یاد بگیرند و افکار و احساسات خود را به صورت سالم بیان کنند.

نقاط قوت را شناسایی کنید : روانشناسی قبل از ازدواج می تواند به زوج کمک کند نقاط قوت در رابطه به عنوان یک کل یا هر یک از شرکای شخصی خود را شناسایی کنند. درک کامل از جنبه های قوی تر اتحادیه به ایجاد انعطاف پذیری و پایه و اساس محکمی برای ایجاد ازدواج کمک می کند.

انزوا و دوری عاطفی را کاهش دهید : بسیاری از افراد در بیان احساسات خود مشکل دارند ، بنابراین برخی از شرکا به سادگی از انجام این کار خودداری می کنند. این نوع انزوا تقریباً همیشه به مشکلات جدی در روابط منجر می شود. روانشناسی قبل از ازدواج  به زوج کمک می کند تا یاد بگیرند چگونه احساسات خود را به روشی بیان کنند که آنها را به هم نزدیک کند نه اینکه از هم جدا شوند.

 

هزینه مشاوره قبل از ازدواج

 

موضوعات مشترک در روانشناسی قبل از ازدواج

 

روانشناسی قبل از ازدواج طیف گسترده ای از موضوعات ، از جمله این موضوعات معمولی را مورد توجه قرار می دهد:

حل تعارض : هر شریک چگونه تعارضات را حل می کند؟ درک آنها از مسائل چگونه مطابقت دارد؟ چگونه آنها می توانند توانایی خود را در زمینه سازگاری با مسائلی که در آن اختلاف نظر ندارند ، بهبود بخشند؟

ارتباطات : چگونه زوج ارتباط برقرار می کنند؟ آیا آنها در حال حاضر روشی سازگار یا ناسازگار برای بحث در مورد موضوعات مهم دارند؟ چگونه می توانند توانایی ارتباط خود را ارتقا بخشند؟

انتظارات و عقاید زناشویی را تعریف کنید : هر شریک از رابطه چه انتظاری دارد؟ بعضی اوقات افراد با توقعات مختلفی در رابطه با آنچه ازدواج موفقی ایجاد می کند ، وارد روابط می شوند. آنها غالباً آگاه نیستند که انتظاراتشان تا قبل از ازدواج متمایز باشد ، که می تواند منجر به بروز مشکلات جدی شود. روانشناسی قبل از ازدواج هر شریک را به بحث در مورد انتظارات خود ترغیب می کند ، پس از آن زوج می توانند در جستجوی راه های سازش تلاش کنند.

ارزشهای شخصی : آیا شرکاء ارزشهای شخصی مشابهی دارند؟ تحقیقات نشان می دهد كه ارزشهای مشترك مهمتر از علایق مشترك هستند و زوج های با ارزشهای مشابه شانس بهتری برای ماندن در كنار هم دارند.

امور مالی : آیا زن و شوهر می توانند در مورد مسائل مالی صحبت کنند؟ بسیاری از افراد هنگام بحث در مورد امور مالی شخصی ناراحت هستند و مسائل مربوط به هزینه و بودجه اغلب درگیری در ازدواج ایجاد می کند. روانشناسی قبل از ازدواج به هر شریک کمک می کند تا سبک مالی خود را تعیین کند و سپس در حل این مسائل با زوج همکاری کند.

خانواده : آیا هر دو شریک می خواهند فرزندانی داشته باشند؟ اگر چنین است ، هر فرد چند کودک می خواهد؟ برای هر شریک ، زمان بهینه برای شروع خانواده چقدر است؟

رابطه جنسی و صمیمیت : آیا هر دو شریک در بحث و گفتگو درباره رابطه جنسی راحت و یا ناراحت کننده هستند؟ انتظار هر شریک از نظر صمیمیت و یک رابطه جنسی چیست؟ زوجین باید صادقانه و علناً در مورد رابطه جنسی صحبت کنند ، حتی اگر آنها تصمیم گرفته اند که تا زمان ازدواج در کنار هم باشند. 

 

مزایای روانشناسی قبل از ازدواج

 

بسیاری از مزایای روانشناسی قبل از ازدواج شامل موارد زیر است:

کمک می کند تا مهارت های حل و فصل تعارض ایجاد شود و تقویت شود : مهارت های حل تعارض برای یک ازدواج سالم بسیار مهم است. روانشناسی قبل از ازدواج به زوجین راهی برای شناسایی درگیریهای احتمالی و چگونگی رشد مهارتهای لازم برای دستیابی به نبردهای دشوار به زوجین ارائه می دهد.

 

ازدواج

 

مسائل را زود تشخیص می دهد : انتظارات مختلف تأثیر فاجعه بار در بیشتر ازدواج ها دارد. روانشناسی قبل از ازدواج به زوجین در تعیین و بحث درباره انتظاراتشان در اوایل کمک می کند. اگر زوج انتظارات متفاوتی داشته باشند ، مشاور می تواند با آنها همکاری کند تا راه های مقابله با آن اختلافات را مشخص کند.

 

ملاحظات اخلاقی و حقوقی در روانشناسی قبل از ازدواج

 

برای مشاوران ، پیش از ازدواج نیز ملاحظات اخلاقی و حقوقی را مطرح می کند. برخی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:

درک حوزه عمل و مسئولیت پذیری

مشاورانی که در روانشناسی قبل از ازدواج تخصص دارند باید دامنه مسئولیتهای خود را بفهمند و جلسات قبل از ازدواج را بر این اساس انجام دهند. درمانگران نباید خدمات حرفه ای و خارج از تخصص خود را بر اساس آموزش ، تجربه یا عدم وجود آنها ارائه دهند. مشاور ارائه دهنده خدمات درمانی قبل از ازدواج باید دانش و تخصص لازم  را درمان داشته باشد.

محرمانه بودن

پیروی از حریم خصوصی در درمان مهم است: این امکان را به زوجین و افراد می دهد تا به درمانگر خود اعتماد به نفس داشته باشند. پزشکان متخصص طبق قانون موظفند از حریم خصوصی مشتریان خود محافظت کنند ، که این امر در عمل واقعی دشوار است. با این حال ، درمانگر باید حق محرمانه بودن زوج ها را در آغاز درمان توضیح دهد.

امتیاز بیمار

درمانگران متخصص روانشناسی قبل از ازدواج موظفند حتی هنگامی که برای شهادت در مراحل قانونی دعوت شده اند ، از اطلاعات مشتری خود محافظت کنند. با این حال ، مشاوران باید برخی از اطلاعات خاص ، هر چقدر هم که خصوصی باشند ، برای مقامات از جمله وقتی که معتقدند مشتری ممکن است به خود یا دیگران آسیب برساند ، افشا کنند. مشاور باید در جلسه اولیه زوج ، مفهوم امتیاز بیمار را به روشنی توضیح دهد.

 

 

مشاوره قبل از ازدواج

 

تست های روانشناسی قبل از ازدواج

 

سوالات روانشناسی قبل از ازدواج با سوالاتی ساده اما کلیدی و مهم طراحی می شوند که زوج ها با پاسخ دادن به آن ها به شکل فردی سپس بحث کردن با یکدیگر درباره ی آن به شناخت بالاتری از هم دیگر در چند زمینه ی کلیدی خواهند رسید.

تست های روانشناسی قبل از ازدواج به آن ها کمک می کند که نقاط قوت و ضعفی که در ارتباط خود دارند را ارزیابی کنند. این تست ها به صورت تمرینی در جهت خود  ارزشیابی است که زوج ها برای آمادگی قبل ازدواج باید آن ها را تکمیل کنند حتی زوج هایی که ازدواج کرده اند هم می توانند به آن ها جواب دهند.

 

هدف تست روانشناسی قبل از ازدواج چیست؟

 

که بتواند تفکر کردن را در زوج ها ایجاد کند و مسائلی را مطرح کند که تعهد زوجین را به عشق ورزیدن به یکدیگر در دوره های مختلف و پستی و بلندی های زندگی افزایش دهد.

1- ارتباط

 اگر زوجین بتوانند به شکلی صادقانه احساسات خودشان را مطرح کنند شانس آن ها برای ازدواجی شاد و موفق بیشتر خواهد شد.

نمونه ای از سوالات روانشناسی قبل از ازدواج که زوج ها در این زمینه باید پاسخ دهند:

- آیا از چگونگی ارتباطی که با یکدیگر دارید راضی هستید؟

- آیا وقت و زمان مناسب برای ارتباط برقرار کردن داشته اید؟

- آیا سطح هوشی شما یکسان است؟

- آیا به تفریح با یکدیگر می پردازید؟

- آیا به هم دیگر افتخار می کنید؟

2- حل تعارض ها 

مسائل زناشویی عمولا وقتی که زوج ها با به کار گرفتن روش های غلط سعی کنند که آن ها حل کنند پیچیده می شود به عنوان مثال قهر  کردن و فریاد زدن

- وقتی که از او عصبانی هستید این موضوع را با او مطرح می کنید؟

- آیا توانایی کنترل عصبانیت خودتان را دارید؟

- آیا پیش دیگران از هم دیگر انتقاد می کنید؟

 

مشاوره قبل از ازدواج

 

3- مسائل مالی

در بسیاری از ازدواج ها مسائل مالی عامل تعارضات زناشویی می باشد.

- وضعیت اقتصادی شما چگونه می باشد؟

- آیا اطلاع دارید که درآمد شریک زندگی شما چه مقدار است؟

- دیدگاه های شما راجب مسائل اقتصادی چیست؟

4- روابط جنسی

عشق می تواند به شکلی زیبا و حتی رضایت بخش از راه رابطه ی جنسی ابراز شود. گاه روابط جنسی عامل ناکامی و اضطراب هم می باشد

- آیا از شیوه و میزانی که شریک زندگی شما عواطفش را ابراز می کند راضی هستید؟

- آیا راجب مسائل جنسی می توانید به راحتی با هم دیگر صحبت کنید؟

- رابطه جنسی در نگاه شما لذت بخش است یا چیزی است که که باید تحمل کرد؟

5- کودکان

تعداد بچه و زمان بچه دار شدن از مسائل مهم در ازدواج ها است و زوج ها باید درباره دیدگاه و احساسشان درباره این موضوع صحبت کنند.

- آیا راجب تعداد فرزندانی که در آینده می خواهید با هم دیگر صحبت کرده اید؟

- آیا راجب زمان بچه دار شدن با هم دیگر به توافقی رسیده اید؟

- چگونه میخواهید فرزند خود را تربیت کنید ؟

6- مذهب

دیدگاه های فردی و اشتراکات مذهبی می تواند تأثیرات مهمی در ازدواج ها داشته باشد. پژوهشات نشان داده که اشتراکات مذهبی در میزان رضایت مندی زوجین از زندگی زناشویی خود و همچنین کاهش طلاق نقش به سزایی دارد.

- آیا هر دوی شما مذهبی واحد دارید؟

- آیا برای مراسم های مذهبی با همدیگر برنامه ریزی خواهید کرد؟

- نظر شما راجب ازدواج و طلاق چیست؟

 

سوالات روانشناسی قبل از ازدواج

 

7- خانواده و دوستان

ارتباط شما با خانواده و دوستان تان بعد از ازدواج چه میزان تغییر می کند؟ باید بدانید که در حالیکه زن و شوهر بهترین دوستان یکدیگر هستند در عین حال هم هر کدام آن ها نیاز به دوستانی خوب و اعضای خانواده خود دارند تا در طول زندگی مشترک حمایت شوند.

- خانواده های همدیگر را تأیید می کنید؟ آیا آنها سبب تحکیم رابطه ی شما می شوند؟

- می توانید خانواده های همدیگر را درک کنید

- چگونه با خانواده های همدیگر ارتباط برقرار می  کنید؟

- آیا رفیق مشترکی دارید؟

- میزان ارتباط با دوستان خود چگونه است؟ 

- آیا روابط حل نشده ای در گذشته دارید ؟

8- مسائل عاطفی

با اینکه ما در طول دوران نامزدی بر عواطف مثبت تأکید می کنیم ولی در عین حال هم مسائل عاطفی می تواند منطقه ای حساس باشد! 

- اخلاق شما چگونه است ؟ به نظر شما این خلق و خو چگونه روی ازدواج شما تأثیر می  گذارد؟ 

- آیا شما مسائلی دارید که نیاز باشد که همسر شما از آنها اطلاع داشته باشد ؟ (به عنوان مثال از موضوعی خاص عصبانی می شوید)

- چقدر در رابطه منعطف می باشید؟

- آیا از لحاظ عاطفی به همدیگر کمک می کنید و از یکدیگر حمایت می کنید؟

- اگر یک روزی عاشق شوید به چه صورت متوجه می شوید که احساسی زودگذر نیست؟

- رابطه شما با والدین خود چگونه است؟

 

برای یک ازدواج کاملا موفق، هر چه که شناخت از یکدیگر بیشتر باشد می شود احتمال ازدواج پایدارتری را داد و در این مقاله بعضی از زمینه های مهم شناخت مطرح شد که باید زوجین بعد از پاسخ به آنها، با مراجعه کردن به یک مشاور متخصص در زمینه روانشناسی قبل از ازدواج به بحث بپردازند.

 

لینک کوتاه:

zood.link/gdz5g

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره کودک

مشاهده خدمات مشاوره پیش از ازدواج