آیا سوالات جلسه اول خواستگاری را می‌دانید؟

 

همه آدم‌ها دوست دارند ازدواج موفقی داشته باشند و به زبان ساده آدم اشتباهی را انتخاب نکنند! اما همه شانس یک ازدواج موفق را ندارند و گاهی درست همان آدم اشتباهی را انتخاب می‌کنند که نباید انتخاب کنند!
شاید بتوان مهم‎ترین ریشه این انتخاب‌های اشتباه را در شناخت نادرست پیدا کرد. خیلی از اوقات شناخت‌های نادرست و ناقص باعث می‌شود که افراد مسیر اشتباهی را برای زندگی‌شان انتخاب کنند و در چاهی بیفتند که بیرون آمدن از آن خیلی سخت است!
کلید یک ازدواج بدون شکست، در شناخت است و این شناخت در جلسه خواستگاری و سوالاتی که در آن مطرح می‌شود و ارتباط با فرد مقابل به دست می‌آید. 
در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم شما را با سوالات جلسه اول خواستگاری و نحوه بیان آن‌ها آشنا کنیم. اگر در آستانه ازدواج هستید و یا دوست دارید اطلاعات و آگاهی‌تان را درباره سوالات جلسه خواستگاری بالا ببرید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید:

 

جلسه اول خواستگاری

جلسه اول خواستگاری یکی از مهم‌ترین جلسات، خصوصا برای افرادی است که ازدواج سنتی را انتخاب می‌کنند و آشنایی قبلی با یکدیگر ندارند. جلسه اول خواستگاری یک جور جلسه معارفه و شناخت است که اساسی‌ترین سوالات جلسه خواستگاری در آن پرسیده می‌شود. در واقع جلسه اول مشخص می‌کند که قصد ادامه دادن جلسات را دارید یا خیر! در این جلسه، سوالات در چند حوزه و موضوع مختلف پرسیده می‌شود که می‌توان آن‌ها در موارد زیر جای داد:

 

سوالات آشنایی و معارفه

مهم‌ترین سوالاتی که می‌توان که در لیست سوالات جلسه اول خواستگاری جای داد مربوط به مشخصاتی مثل کار، موقعیت اجتماعی و خانوادگی و تعداد خواهران و برادران می‌شود. در واقع مطرح کردن این پرسش‌ها هر دو فرد را به آگاهی نسبی، درباره یکدیگر می‌رساند و پس از آن می‌توان به سراغ دیگر موضوعات رفت.

 

سوالات اعتقادی

پس از آنکه این آشنایی تقریبی و اطلاعات پایه‌ای به دست آمد، باید برای پرسیدن سوالات اعتقادی اقدام کنید. برای این بخش از سوالات زمان بیشتری بگذارید و فراموش نکنید که اعتقادات معمولا به شکل نهادینه شده در افراد قرار دارد و تغییر آن‌ها یا غیرممکن است و یا نیاز به زمان بسیار طولانی دارد. سوال های جلسه اول خواستگاری درباره اعتقادات، باید با دقت زیادی پرسیده شوند.
با اطلاع از سطح اعتقادات فرد مقابل می‌توانید تناسب آن را با اعتقادات خودتان بسنجید. حتما در نظر داشته باشید که وجود تفاوت‌های فاحش و زیاد در اعتقادات می‌تواند مشکلات بسیاری را در زندگی زناشویی ایجاد می‌کند.

 

اهداف زندگی

شاید به ظاهر چندان اهمیت نداشته باشد، اما آگاهی از اهدافی که خواستگار درباره زندگی فردی و مشترک خودش دارد، می‌تواند شما را برای ادامه دادن یا ادامه ندادن آشنایی راهنمایی کند.
سوالاتی که در رابطه با هدف‌های زندگی مطرح می‌شوند، به شما کمک می‌کنند که هدف‌های خودتان را با اهداف فرد مقابلتان بسنجید و به این صورت از میزان تفاهم‌تان را با یکدیگر آگاه شوید.
سوالاتی که درباره هدف‌های مالی، تلاش برای پیشرفت و ارتقای موقعیت زندگی یا تشکیل خانواده و ... مطرح می‌شوند، در این بخش از سوالات خواستگاری جلسه اول جای می‌گیرند.
به طور کلی بهتر است در جلسه ابتدایی خواستگاری وارد جزییات نشوید و مباحث کلی را مطرح کنید. اگر پس از پایان جلسه، احساس خوبی نسبت به سوالات کلی و تناسب خودتان با فرد مقابل داشتید، می‌توانید جلسات بعدی را با سوالات جزیی‌تر پیش ببرید.

 

جلسه دوم خواستگاری

دومین جلسه خواستگاری به هر صورتی که برگزار شود، شامل جزییات است. یعنی شما از کلیات جلسه اول عبور می‌کنید و به موارد جزیی‌تر و ریزتر می‌پردازید. این کار کمک می‌کند که با نگاهی دقیق‌تر تفاهم و تناسب خود را با فرد مقابلتان بسنجید.
سوالاتی که در جلسه خواستگاری باید پرسیده شود و بهتر است آن‌ها را در جلسه دوم بپرسید، شامل موارد زیر است:

در بخش خانواده می‌توانید سوالاتی را مانند سوالات زیر مطرح کنید که به کمک آن‌ها می‌توان نگاه او را نسبت به خانواده و جایگاه اعضا سنجید:


_ تا چه اندازه به برابری میان زن و مرد در زندگی اهمیت می‌دهد؟


_ انتظارات او از همسر آینده‌اش چیست؟


_ رابطه‌اش با خانواده چگونه است؟


_ پس از بازگشتن از سرکار به منزل، معمولا چه کاری انجام می‌دهد؟


_ نظر او درباره فرزندآوری و فرزندپروی چیست و ... .

 

در حوزه اعتقادی می‌توانید سوالات زیر را مطرح کنید:


_ محیط کاری و خانوادگی مناسب از نظر او چیست؟


_ تا چه اندازه خودش را فرد مذهبی می‌داند؟


_ درباره رفتن به مهمانی و سبک برگزاری مهمانی چه نظری دارد؟


_ پایبندی او به امور دینی و فعالیت‌های مذهبی چطور است و ... .

 

سوالات مالی در جلسه دوم خواستگاری جایگاه ویژه‌ای دارد. درباره این موضوع باید به دقت سوالاتی را مطرح کنید. چراکه یکی از بیشترین اختلافات زناشویی در حوزه مالی رخ می‌دهد.
بهترین سوالات جلسه دوم خواستگاری درباره مسائل مالی موارد زیر هستند:


_ میزان خرج‌کرد ماهانه؟


_ میزان خریدهای شخصی در ماه؟


_ مقدار هزینه برای مسافرت در سال؟


_ تمایل به پس‌انداز؟


البته بخش زیادی از مسائل مالی را می‌توان در برخوردها و روابط نزدیک‌تر به دست آورد. تغییر لباس‌ها در هر جلسه، نوع گل، شیرینی و هدایایی که به جلسه خواستگاری آورده می‌شود، سبک پذیرایی خانواده دختر و ... همگی می‌توانند گوشه‌ای از مدل خرج کردن و نگاه‌های اقتصادی را مشخص کند.

در جلسه دوم سوال درباره دوستان را از قلم نیندازید و به خوبی درباره روابط دوستانه، نوع روابط، میزان دیدارها، تمایل برای برقراری روابط دوستانه جدید و ... پرسش کنید. فراموش نکنید که پرسش درباره دوستان می‌تواند  بسیاری از سبک‌های روابط و میزان اجتماعی بودن فرد را نشان دهد.

 

جلسه سوم خواستگاری

جلسات خواستگاری معمولا در سه جلسه کلی خلاصه می‌شوند و باقی جلسات بهتر است به طور غیر رسمی و در مکان‌های گوناگون و به وسیله دختر و پسر و البته نظارت خانواده‌ها پیش برده شود.
در جلسه سوم تقریبا اطلاعات بسیار خوب کلی و جزیی را به دست آورده‌اید. بنابراین بهتر است این جلسه را به پرسیدن درباره سوالات سلیقه‌ای و فرهنگ خانواده‌ها اختصاص دهید. حتما توجه داشته باشید که سوالاتی که در جلسه خواستگاری باید پرسیده شود در جهت روشن‌تر شدن سطح تفاهم شما با فرد مقابلتان است. بنابراین هر سوالی را که فکر می‌کنید در تصمیم‌گیری بهتر شما اثرگذار است، مطرح کنید.
سعی کنید تطابق خانواده‌ها را بیشتر بسنجید و این مورد را در راس همه سوالاتتان قرار دهید.

 

مشاوره ازدواج و نقش آن در سوالات جلسه خواستگاری

زمانی که سوالات جلسه اول خواستگاری و دیگر جلسات را به خوبی و به دقت بپرسید، پس از چهار جلسه می‌توانید تصمیم بگیرید که در حد نسبی فرد مقابل برای شما مناسب است یا نه.
از این نقطه به بعد مراجعه به یک مشاور ازدواج کار بلد و متخصص می‌تواند مسیر شما را روشن‌تر کند. مشاوره ازدواج به افراد کمک می‌کند که در به دست آوردن شناخت کافی از خود و فرد مقابلتان بسیار خوب عمل کنید.
مشاور ازدواج شما را به نگاه واقع‌بینانه نسبت به ازدواج و زندگی مشترک می‌رساند و به این ترتیب می‌توانید تصمیم درستی برای ازدواج خود بگیرید.

 

بهترین کلینیک مشاوره ازدواج

یافتن بهترین کلینیک مشاوره ازدواج یکی از مهم‌ترین کارهایی است که برای یک انتخاب درست و ازدواج موفق باید انجام دهید. برای این کار بهتر است سراغ مراکزی بروید که نام و نشانی درست و مشخصی دارند.
کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با ارائه بهترین خدمات در زمینه مشاوره پیش از ازدواج در خدمت شماست. با ورود به سایت رسمی افق سلامت می‌توانید خدمات مرکز و رزومه کاری و تحصیلی درمانگران را به راحتی بررسی کرده و بر اساس نیاز خود دست به انتخاب بزنید.

 

سخن آخر

همه ما دوست داریم در زندگی مشترک و ازدواجمان موفق عمل کنیم و برای رسیدن به این هدف تمام تلاشمان را می‌کنیم. پرسیدن سوالات جلسه اول خواستگاری از فرد مقابل می‌تواند بهترین اطلاعات کلی را در اختیارتان قرار دهد و شما را برای پیش بردن جلسات بعدی خواستگاری یاری کند.
درمانگران ما در کلینیک افق سلامت از ابتدا تا انتهای این مسیر را همراه شما هستند تا با شناخت درست، یک ازدواج موفق داشته باشید. 

 

لینک کوتاه:

zood.link/rjrbe

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات مشاوره پیش از ازدواج