دکتر مشاوره ازدواج و تاثیر آن در فرایند ازدواج

 

ازدواج به همان اندازه که شیرین، جذاب و گاهی رویایی است، تصمیم‌گیری و انتخابی سخت و حساس است. آدم‌های زیادی وجود دارند که به خاطر ترس از ازدواج، عقب‌نشینی می‌کنند و آن را به تعویق می‌اندازند. حتی بعضی از افراد با اینکه در یک رابطه دوطرفه عاشقانه هستند، به خاطر این ترس، نمی‌توانند برای ازدواج اقدام کنند. بسیاری از افرادی که با این احساس درباره ازدواج کردن روبه‌رو می‌شوند، علت و منبعی برای آن پیدا نمی‌کنند! شاید به نظرتان عجیب بیاید اما این اتفاق برای آدم‌های زیادی رخ می‌دهد بدون آنکه بدانند علت چیست و چرا این حس ناخوشایند را دارند. تا به حال برایتان اتفاق افتاده که این ترس را تجربه کنید و بین مجرد ماندن یا ازدواج، اولی را انتخاب کنید؟

در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم درباره دکتر مشاوره ازدواج و راهکارهایی برای ازدواج موفق و بدون شکست صحبت کنیم. اگر نمی‌دانید با احساس ترس یا اضطراب ازدواج خودتان چگونه روبه‌رو شوید، ما را در ادامه مطلب همراهی کنید:

 

استرس ازدواج چیست؟

اگر از افراد قدیمی‌تر مانند مادربزرگ و پدربزرگ‌هایتان درباره ازدواج بپرسید، اکثر آن‌ها این اتفاق را به عنوان یک تجربه طبیعی در زندگی معرفی می‌کنند که افراد باید آن را تجربه کنند و اغلب استرس ازدواج را ناشی از بی‌تجربگی می‌دانند. اما موضوع مهم این است که استرس ازدواج چیزی بیشتر از بی‌تجربگی است و در برخی موارد با شدید شدن این احساس، زندگی فرد آسیب می‌بیند.

استرس ازدواج و قرار گرفتن در موقعیت جدیدی از زندگی، برای هر فردی در آستانه ازدواج به وجود می‌آید. اما اگر این احساس به خوبی کنترل نشود، می‌تواند افراد را با مشکلات جدی روبه‌رو کند. اضطراب ازدواج حالتی است که در آن افراد از انتخاب کردن شریک زندگی، حتی کسی که عاشق او هستند، اجتناب می‌کنند. این اتفاق در حالت‌های شدید خود و بدون حضور یک دکتر مشاوره ازدواج برای کمک به تصمیم‌گیری، فلج‌کننده است.

 

چرا آدم‌ها از ازدواج می‌ترسند؟

عوامل زیادی وجود دارند که احساس ترس و اضطراب ازدواج را به وجود می‌آورند. از مهم‌ترین این عوامل که ممکن است شما هم آن را تجربه کرده باشید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. نداشتن دلیل برای ازدواج

شاید خنده‌دار به نظر برسد، اما نداشتن هیچ دلیلی برای ازدواج، می‌تواند شما را با ترس از ازدواج روبه‌رو کند. بسیاری از افراد برخلاف آنکه دوست دارند ازدواج کنند، هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای آن ندارند. همین مشکل باعث می‌شود که با وجود کوچک‌ترین مشکلی در رابطه یا در جریان ازدواج، کنترل اوضاع را از دست بدهند. حضور یک دکتر مشاوره ازدواج و مشورت با روانشناس ازدواج برای کنترل و مدیریت این احساس بسیار اهمیت دارد.

2. تصور رویایی

تصورات رویایی و غیر واقعی از ازدواج و داشتن رابطه، آفتی است که امکان دارد برای هر فردی اتفاق بیفتد. زمانی که شما به شکل رویایی و غیر واقع‌بینانه به فرایند ازدواج و زندگی مشترک نگاه می‌کنید، به وجود آمدن یک مشکل بسیار کوچک و پیش پا افتاده، شما را دچار استرس و ترس از انتخاب نادرست می‌کند. مشورت با یک دکتر مشاوره ازدواج می‌تواند تا حد بسیار زیادی این احساسات غیر واقعی را در شما کاهش دهد و مسیر درست انتخاب را پیش پایتان بگذارد.

3. ترس از پذیرفتن تعهد

پذیرش تعهد و وفادار ماندن به یک شخص، مساله‌ای است که نگرانی برای آن طبیعی است. اما زمانی که این نگرانی جای خودش را به ترس فزاینده و عقب‌نشینی از ازدواج می‌دهد، خطرناک و آسیب‌زا خواهد بود. گاهی اتفاق می‌افتد که شما قلبا کسی را دوست دارید و یا او را فرد مناسبی برای ازدواج می‎دانید؛ اما ترس از ازدواج مانع هر اقدامی از سمت شما می‌شود. در این حالت انجام مشاوره برای ازدواج و صحبت با یک دکتر مشاوره ازدواج متخصص، می‌تواند در کنترل افکار و ترس‌هایتان تاثیرگذار باشد.   

 

دکتر مشاوره ازدواج کیست؟

پیش از آنکه درباره دکتر مشاوره ازدواج صحبت کنیم، بهتر است بدانیم به چه فرایندی مشاوره ازدواج می‌گویند و این کار چه تاثیری در انتخاب‌ها و نگاه افراد به ازدواج کردن دارد.

مشاوره ازدواج نوعی روان درمانی است که به زوج‌ها کمک می‌کند با حفظ یک تفکر منطقی، برای زندگی مشترک آماده شوند. انجام مشاوره برای ازدواج و مراجعه به مرکز مشاوره ازدواج باعث می‌شود که نگاه منطقی‌تری به این اتفاق داشته باشید و با شناخت بیشتر فرد مقابل خود، تصمیم‌گیری را آسان‌تر انجام دهید. گذر از این مسیر، با همراهی دکتر مشاوره ازدواج انجام می‌گیرد. پس به زبان ساده، دکتر مشاوره ازدواج درمانگری است که شما را برای مواجهه با ازدواج و شناخت بهتر از خود و روابطتان همراهی می‌کند. شما با کمک دکتر مشاوره ازدواج نگاهی واقع‌بینانه به ازدواج پیدا می‌کنید و با شناخت زوایای پنهان شخصیت خود یا فرد مقابلتان، می‌توانید نگرانی و ترس‌ها را مدیریت کنید.

 

 

مشاوره ازدواج به چند روش انجام می‌گیرد؟

مشاوره ازدواج بنا به تمایل، موقعیت و شرایط شما می‌تواند به اشکال گوناگونی برگزار شود. از جمله:

مشاوره ازدواج حضوری

مشاوره ازدواج حضوری همانطور که از نامش پیداست، به شکل حضوری و با مراجعه به دکتر مشاوره ازدواج انجام می‌گیرد. در این حالت شما به تنهایی یا به همراه فردی که قصد ازدواج با او را دارید، به روانشناس ازدواج مراجعه می‌کنید. با این کار، طی جلسات فردی یا زوجی می‌توانید نگاه بهتری نسبت به خودتان و به طور کلی امر ازدواج پیدا کنید. 

 

مشاوره ازدواج تلفنی

مشاوره ازدواج تلفنی در زمان‌هایی که شما امکان یا موقعیت مراجعه حضوری به دکتر مشاوره ازدواج را ندارید، انجام می‌شود. جلسات مشاوره تلفنی ازدواج دقیقا با همان کیفیت جلسات حضوری انجام می‌گیرد برای زوج‌هایی که هماهنگی زمان مشترک میان آن‌ها دشوار است، بسیار مناسب است. در این نوع مشاوره، دکتر مشاوره ازدواج از روش‌های مختلفی مانند تماس تلفنی یا صوتی استفاده می‌کند. در بعضی از مراکز، هزینه مشاوره ازدواج تلفنی از حضوری کمتر است. اما باید بدانید که این مساله درباره همه کلینیک‌ها و مراکز مشاوره ازدواج صدق نمی‌کند. از آنجایی که زمان مشاوره تلفنی ازدواج دقیقا به همان میزان زمان مشاوره ازدواج حضوری است و دقیقا با کیفیت جلسات حضوری برگزار می‌شود، بسیاری از مراکز روانشناسی و مشاوره ازدواج، هزینه را به صورت یکسان از مراجعان دریافت می‌کنند.

 

چرا مشاوره ازدواج اهمیت دارد؟

اگر همچنان برای مراجعه به دکتر مشاوره ازدواج تردید دارید و هنوز به اهمیت آن در امر ازدواج و موفقیت در زندگی مشترک پی نبرده‌اید، بهتر است دلایل اهمیت مشاوره ازدواج را بخوانید:

1. رهایی از ترس‌ و اضطراب ازدواج

مهم‌ترین دلیل برای مراجعه به دکتر مشاوره ازدواج و برگزاری جلسات مشاوره ازدواج رها شدن از ترس و اضطراب ازدواج است. روانشناس ازدواج با ارائه راهکارهای عملی و صحبت درباره ویژگی‌ها و موقعیتی که دارید، می‌تواند دید بازتری را درباره ازدواج به شما بدهد که در کنترل موقعیت و احساسات خود بهتر عمل کنید.

2. ایجاد شناخت واقعی از خود و شریکتان

همه افراد زوایای پنهانی در شخصیت خود دارند که گاهی خودشان از آن بی‌اطلاعند. با کمک دکتر مشاوره ازدواج دید بهتر و شناخت واقعی‌تری را نسبت به خودتان و افکار و اعمالتان به دست می‌آورید. این اتفاق درباره شریک زندگی آینده‌تان هم رخ می‌دهد و باعث می‌شود با یک شناخت واقعی و دور از هیجانات کاذب، همسر آینده‌ خود را انتخاب کنید. 

 

3. کسب مهارت برای ورود به نقش جدید

ورود به نقش جدید در زندگی و پذیرفتن آن، به همان اندازه که لذتبخش است، می‌تواند دلهره‌آور باشد. تصور کنید که شما بدون آنکه شنا کردن بلد باشید، در یک دریای مواج شیرجه می‌زنید. عملکرد و تصمیمات شما در این موقعیت با زمانی که یک شناگر آموزش‌دیده هستید چقدر متفاوت است؟ ازدواج هم شبیه به دریای بزرگ و عمیقی است که اگر بدون یادگیری مهارت‌های لازم قدم به آن بگذارید، برای شما چالش‌های جدی را ایجاد می‌کند. یک مشاور ازدواج خوب امکان یادگیری مهارت‌های مهم زندگی مشترک را برای پذیرش نقش‌های جدید در آن، به شما می‌دهد.  

4. انجام تست مشاوره ازدواج

انجام تست‌های مختلف مشاوره ازدواج کاری است که در جلسات مشاوره برای ازدواج رخ می‌دهد. این تست‌ها که به صورت علمی تهیه شده‌اند و از جمله معتبرترین آزمون‌ها برای شناخت و درک ویژگی‌های افراد هستند، کمک می‌کنند که شناخت زوجین از هم کامل‌تر شود. همچنین زوجین با شناخت مشترکات، تفاوت‌ها و نقاط قوت و ضعف خود، می‌توانند دست به انتخاب درست و واقع‌بینانه‌ بزنند. بنابراین اگر می‌خواهید یک ازدواج بدون شکست، آرام و به دور از استرس را تجربه کنید، بهتر است به دکتر مشاوره ازدواج مراجعه کنید.

 

تعداد جلسات مشاوره ازدواج چقدر است؟

جلسات مشاوره ازدواج از 5 تا 10 جلسه متغیر است. این زمان به تشخیص دکتر مشاوره ازدواج و شرایط شما بستگی دارد. برخی از این جلسات به صورت انفرادی و برخی به شکل زوجی و دو نفره برگزار می‌شود که در هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها، علایق و ... افراد بررسی می‌شود. در پایان نیز با بیان میزان اشتراکات و تفاوت‌های زوجین، تصمیم‌گیری آن‌ها برای ازدواج یا عدم ازدواج انجام می‌گیرد. 

 

مشاوره ازدواج رایگان چگونه است؟

اگر چرخی در دنیای اینترنت بزنید، برخی از سایت‌ها یا وبلاگ‌هایی را می‌بینید که با وعده مشاوره ازدواج رایگان یا ارائه یک شماره به عنوان شماره مشاور ازدواج سعی در جذب افراد برای مراجعه به دکتر مشاوره ازدواج دارند. باید توجه کنید که مشاوره ازدواج کار تخصصی و حساسی است که هر کسی توان انجام آن را ندارد و یا با انجام آن، بیش از پیش شما را گمراه می‌کند. مشاوره تخصصی که توسط روانشناس ازدواج و در یک کلینیک معتبر و مرکز مشاوره ازدواج انجام بگیرد، با دریافت حق ویزیت و مشاوره انجام می‌شود. بنابراین چندان به وعده‌هایی مانند مشاوره رایگان ازدواج و وعده‌هایی از این دست اهمیت ندهید. چراکه از اعتبار درستی برخوردار نیستند.

 

چطور یک مرکز مشاوره ازدواج معتبر و تخصصی پیدا کنیم؟

پیدا کردن یک مرکز مشاوره ازدواج معتبر و دکتر مشاوره ازدواج که بتواند شما را برای انتخاب درست، به شکل اصولی راهنمایی کند، کار حساسی است. برای آنکه بهترین انتخاب را در این زمینه انجام دهید، بهتر است به خوبی جست‌وجو کرده و پیشینه و سابقه کلینیک‌ها و مراکز مشاوره ازدواج را با دقت زیاد بررسی کنید. استفاده از تجربیات افرادی که پیش از شما از خدمات مشاوره ازدواج استفاده کرده‌اند می‌تواند راه بسیار مناسبی برای انتخاب یک مرکز مشاوره و روانشناسی تخصصی باشد.

کلینیک روانشناسی افق سلامت با دارا بودن بهترین مشاوران و درمانگران ازدواج، یکی از معتبرترین مراکزی است که می‌توانید برای دریافت خدمات مشاوره ازدواج آن را انتخاب کنید. انواع مشاوره ازدواج تلفنی و حضوری در مرکز روانشناسی و ازدواج افق سلامت انجام می‌گیرد و می‌تواند شما را برای ورود به زندگی مشترک و موفقیت در زندگی زناشویی آماده کند.

 

سخن آخر

ازدواج تعهد و پیمانی است که اگر به درستی انجام شود، قلب‌ها را به هم نزدیک می‌کند و آرامش بی‌‌مثالی را برایتان به ارمغان می‌آورد. برای یک انتخاب و تصمیم درست در زندگی مشترک، نیاز به همراهی دارید که علاوه بر دلسوزی و تعهد در کار، تخصص مورد نیاز را هم داشته باشد. بنابراین بهتر است که مسیر پر پیچ و خم زندگی زناشویی را همراه با دکتر مشاوره ازدواج طی کنید تا نتیجه مطلوب را از آن بگیرید. کلینیک تخصصی روانشناسی افق سلامت در این مسیر همراه شماست تا به کمک مشاوران متخصص ازدواج، شما را برای تصمیم‌گیری بهتر یاری کند.

 

لینک کوتاه:

zood.link/lc3lz

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره کودک

مشاهده خدمات مشاوره پیش از ازدواج