نیم نگاهی به ویژگی های مرکز مشاوره قبل از ازدواج

به طور کلی، مرکز مشاوره قبل از ازدواج، یک راهکار مناسب و مثمر ثمر برای تضمین حلاوت و پایداری زندگی مشترک آینده، به شمار می رود. بدون تردید، برای برگزیدن همسر مناسب و آگاهی از رمز و رازهای مقوله ازدواج، مراکز مشاوره قبل از ازدواج، از درجه اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشند. گفتنی است که با مراجعه به مرکز مشاوره قبل از ازدواج، نحوه برخورد و مدیریت چالش های زندگی زناشویی به زوج ها آموزش داده می شود. همچنین به منظور پیشگیری از متزلزل و سست شدن پایه های زندگی زناشویی، مشاوره پیش از ازدواج، یک راهکار بهینه و راهگشا در این زمینه محسوب می گردد. ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که فراگیری و یادگیری مهارت های مناسب، برای تداوم و پایداری زندگی مشترک بسیار تاثیر گذار و مؤثر می باشد.

 

بر همین اساس، برای یادگیری بهتر و مطلوب تر این مهارت، استفاده از خدمات مرکز مشاوره قبل از ازدواج کمک شایانی می نماید. بدون اغراق، موفق ترین و قوی ترین افراد نیز از بروز چالش ها و بحران های عاطفی مصون و ایمن نمی باشند. بروز مشکلات و تعارضات در ابعاد زندگی همه انسان ها، در زمان های مختلف متحمل می باشد. در این میان، برای پشت سر گذاشتن و عبور از بحران ها، استفاده از افراد متخصص، بیش از پیش اهمیت و ضرورت پیدا می کند. در مقوله ازدواج، وجود بحران ها و معضلات و عدم توجه به حل و درمان آنها، می تواند به تدریج تمام جوانب زندگی مشترک را تحت شعاع خود قرار دهد. مرکز مشاوره قبل از ازدواج، برای به سلامت گذر کردن و برطرف ساختن تعارضات، یاری دهنده و کمک کننده افراد محسوب می شود. به منظور مستحکم تر کردن پایه ها و بنیان زندگی مشترک آینده، استفاده از خدمات مرکز مشاوره قبل از ازدواج، نقش بسزایی در این زمینه ایفا می نماید. 

 

چرایی استفاده از خدمات مرکز مشاوره قبل از ازدواج

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که چرا باید به مرکز مشاوره قبل از ازدواج مراجعه نمود. به طور کلی، مشاوره قبل از ازدواج، در موفقیت و پایداری زندگی مشترک نقش برجسته و پر رنگی ایفا می نماید. گفتنی است که متخصصان و مشاوران ازدواج، راهنمایی ها و راهکارهای لازم برای بهتر شدن سطح زندگی را در اختیار طرفین ازدواج قرار می دهند.

 

در این زمینه باید خاطر نشان نمود که مرکز مشاوره قبل از ازدواج، سبب بنا نهادن پایه های زندگی مشترک، مبتنی بر اصول صحیح و درست می شود. همچنین در پرتو وجود مراکز مشاوره قبل از ازدواج، پایداری و دوام پایه های زندگی مشترک به میزان قابل توجهی ارتقا پیدا می کند. بسیاری از جوانان و دختر و پسرهای در شرف ازدواج، همواره به دنبال یافتن راه حل ها و راهکارهای دوام، استحکام و پایداری روابط زناشویی در طول زندگی مشترک هستند. شایان ذکر است که دوام و پایداری روابط میان زوجین و کم نوسان بودن این تعاملات، تنها از طریق آگاهی، شناخت و رعایت موازین علمی در این زمینه امکان پذیر می شود. از سوی دیگر، یکی از مشکلاتی که در ابتدای امر ازدواج از کنترل و اختیار طرفین خارج شده یا مسکوت باقی می ماند، مسئله شناخت درست و مناسب همسر آینده می باشد.

 

در این شرایط، مرکز مشاوره قبل از ازدواج، یک گام مؤثر و تاثیر گذار برای رسیدن به مرز شناخت اصولی، مطلوب و دستیابی به تفاهم و سازگاری و در نتیجه آن، استحکام روابط زناشویی می باشد. از طرف دیگر، بسیاری از افراد علی رغم برخورداری از عشق و علاقه زیاد نسبت به طرف مقابل خود، راههای ابراز این عشق و محبت را بلد نیستند. مرکز مشاوره قبل از ازدواج، نحوه برخورد، تعامل و ابراز احساسات صحیح را به طرفین آموزش می دهد.

 

مرکز مشاوره قبل از ازدواج

نقش مرکز مشاوره قبل از ازدواج در تناسب شخصیتی طرفین

به طور کلی، همه افراد از ویژگی های و خصوصیات شخصیتی متنوع و در عین حال متفاوت برخوردار می باشند. برخی از ویژگی های شخصیتی در ارتقا و افزایش رضایت در زندگی مشترک، نمود بارز و برجسته پیدا می کنند. مرکز مشاوره قبل از ازدواج، در شاخص و نمایان ساختن ویژگی های شخصیتی مشترک و تشابهات فردی و رفتاری، وظیفه مهم و حائز اهمیتی بر عهده دارد.

 

به عنوان نمونه فردی که برای تمیزی و نظافت خود بسیار ارزش و اهمیت قائل است، هرگز نمی تواند با فردی که به این مسائل توجهی نشان نمی دهد، زندگی مشترک پایدار و موفقی را پایه ریزی نماید. بر همین اساس، در چنین موقعیت هایی، نقش مرکز مشاوره قبل از ازدواج، بیش از پیش شاخص و برجسته می گردد. چراکه مراکز مشاوره قبل از ازدواج، ضمن آشنایی طرفین با تفاوت ها و ویژگی های شخصیتی طرف مقابل، زمینه مناسب برای برخورداری از یک زندگی مشترک بادوام و پایدار را ایجاد می سازند. یکی از ویژگی های شخصیتی که در مقوله ازدواج و زندگی مشترک، بسیار تاثیر گذار و مؤثر است، موضوع درون گرایی و برون گرایی افراد می باشد. بر این اساس، اشخاص درون گرا، به تنها بودن و گذراندن بیشتر اوقات خود به تنهایی، تمایل زیادی نشان می دهند.

 

در سوی مقابل، افراد برون گرا، لحظه ای هم تحمل تنهایی و همینطور تحمل اینگونه شرایط را در وجود خود نمی بینند. عدم شناخت از این نوع ناهمسانی شخصیتی، به ویژه در امر ازدواج می تواند تبعات و پیامدهای مخاطره آمیزی را برای طرفین در پی داشته باشد. به همین جهت، مرکز مشاوره قبل از ازدواج، برای آگاهی و شناخت از ویژگی های همسان و ناهمسان طرفین ازدواج، راهکار بهینه و مطلوبی تلقی می گردد. بنابراین، برای شناخت از جزئیات شخصیتی طرف مقابل، مرکز مشاوره قبل از ازدواج، یک امر بدیهی و الزام آور تلقی می گردد.

 

مرکز مشاوره قبل از ازدواج

بهترین زمان برای استفاده از خدمات مرکز مشاوره قبل از ازدواج

بدون تردید، بهترین زمان مراجعه به مرکز مشاوره قبل از ازدواج و استفاده از خدمات آن، در شناخت بهتر و مناسب تر طرف مقابل، بسیار تاثیر گذار و مؤثر محسوب می شود. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که مراجعه به مرکز مشاوره قبل از ازدواج، در زمانی که کوچک ترین صحبتی میان طرفین ازدواج صورت نگرفته است، مناسب و مفید به نظر نمی رسد. از سوی دیگر، پس از برقراری رابطه و شکل گیری علاقه و حرف زدن، مراجعه به مرکز مشاوره قبل از ازدواج، تاثیر گذاری و کارایی لازم و مناسب را نخواهد داشت. بر این اساس، این سوال در ذهن افراد ذهن خطور می کند که زمان مناسب و ایده آل برای مراجعه به مرکز مشاوره قبل از ازدواج، چه زمانی می باشد؟

 

در این زمینه باید عنوان نمود که زمان مناسب و بهینه برای مراجعه به مرکز مشاوره قبل از ازدواج، علاوه بر آمادگی داشتن فرد، مدت زمانی در حدود هشت الی ده ساعت، پس از گفتگو و صحبت با طرف مقابل و در مورد موضوعات و مسائل مختلف می باشد. شایان ذکر است که در مرکز مشاوره قبل از ازدواج در مواقعی ممکن است، مشاوران از خانواده های دو طرف نیز دعوت به عمل آورده تا در جلسات مشاوره شرکت نمایند. به طور معمول، در اغلب موارد جلسات مشاوره با حضور طرفین ازدواج اجرایی می گردد.

 

لازم به ذکر است که چنانچه جریان استفاده از خدمات مرکز مشاوره قبل از ازدواج و علی الخصوص جلسات مشاوره، خوب و مطلوب ارزیابی گردد، سه الی چهار جلسه 5/1 ساعت افاقه می نماید. ناگفته نماند، در صورتی که مشاور تشخیص دهد که به جلسات مشاوره بیشتری نیاز می باشد، درصدد ترتیب دادن جلسات بیشتر برای طرفین ازدواج بر می آید.

 

 مرکز مشاوره قبل از ازدواج

ویژگی های مهم مراکز مشاوره قبل از ازدواج 

بدون تردید، برای بسیاری از افراد، خوب و کاربردی بودن مرکز مشاوره قبل از ازدواج، از درجه اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشد. به طور کلی، ویژگی ها و مؤلفه های ریز و درشتی در مطلوب و بهینه بودن مراکز مشاوره قبل از ازدواج، تاثیر گذار و مؤثر می باشند. از سوی دیگر، معیارها و ملاک های مراکز مشاوره قبل از ازدواج، از نقطه نظر افراد، از تفاوت های بسیاری برخوردار می باشد. بر این اساس، عده ای از افراد، به وسیله پرس و جو، سعی در پیدا کردن یک مرکز مشاوره خوب می کنند. برخی دیگر، از تجربیات دیگران در این زمینه استفاده می نمایند. بعضی از افراد نیز با متوسل شدن به فضای مجازی و بستر اینترنت، نسبت به یافتن مرکز مشاوره قبل از ازدواج مبادرت می ورزند.

 

با این وجود، در ادامه به برخی معیارها و ملاک های مراکز مشاوره قبل از ازدواج اشاره می کنیم. بر این اساس، برخورداری از روانشناسان و مشاوران باتجربه و دارای سطح علمی بالا، استفاده از روش های نوین و کاربردی مشاوره و قابل دسترس بودن، بخشی از ملاک ها و ویژگی های مرکز مشاوره قبل از ازدواج محسوب می گردد. بدون تردید، برخورداری از درمانگران و روانشناسان کارکشته و مجرب، یک فاکتور مهم و حائز اهمیت برای مراکز مشاوره قبل از ازدواج قلمداد می گردد.

 

بر این اساس، در پرتو وجود مشاوران برجسته و کارآزموده، خیال مراجعین بابت ارائه خدمات مشاوره، بیش از پیش آسوده و راحت می شود. بهره مندی از تجهیزات و امکانات به روز، بهره بردن از متخصصان دیگر حیطه های روانشناسی و استفاده از شیوه های نوین درمان روانشناسی، از دیگر مؤلفه های مهم و حائز اهمیت یک مرکز مشاوره قبل از ازدواج تلقی می شود. 

 

مرکز مشاوره قبل از ازدواج

اهمیت و ضرورت کلاس مشاوره قبل از ازدواج

یکی از خدمات مؤثر و کاربردی قابل استفاده در مرکز مشاوره قبل از ازدواج، استفاده از کارگاه های آموزشی و کلاس مشاوره قبل از ازدواج می باشد. بدون تردید، یکی از مؤلفه های مهم و اساسی در دوام و استحکام زندگی زناشویی، شناخت مناسب طرفین و فراگیری مهارت های زندگی می باشد. در پرتو فراگیری مهارت های زندگی، زوجین قادر خواهند بود علاوه بر کنترل و مدیریت شرایط سخت و دشوار در زندگی مشترک، بستر مناسب برای برخورداری از یک زندگی مشترک شیرین و مملو از آرامش را فراهم آورند. کلاس مشاوره قبل از ازدواج، یک راهکار مناسب و کاربردی در این زمینه محسوب می شود.

 

در پرتو کلاس مشاوره قبل از ازدواج، طرفین ضمن آشنایی بهتر و بیشتر با اصول و مبانی زندگی، از آمادگی بیشتری برای آغاز زندگی مشترک خود برخوردار می شوند. گفتنی است که در مرکز مشاوره قبل از ازدواج، طرفین ازدواج می توانند ضمن مطرح کردن مشکلات و چالش های خود، راهکارهای کاربردی و مناسب برای حل و فصل تعارضات خود را دریافت دارند. از سوی دیگر، بسیاری از طرفین ازدواج، به دنبال راهکارهای مناسب و کاربردی برای رسیدن به شناخت بهتر و بیشتر طرف مقابل خود می باشند. مرکز مشاوره قبل از ازدواج، یکی از راهکارهای مقرون به صرفه و در عین حال، کارآمد برای دستیابی به شناخت از زیر و بم خصوصیات فردی طرف مقابل به شمار می رود.

مضاف بر این، کلاس مشاوره قبل از ازدواج با استفاده از پرسشنامه و تست های شخصیت، در آگاه ساختن و آشنایی بیشتر طرفین ازدواج با ریز و جزئیات ویژگی های شخصیتی همدیگر، بسیار تاثیر گذار و راهگشا محسوب می گردد. شایان ذکر است که کلاس مشاوره قبل از ازدواج، در ایجاد تناسب و توازن در شخصیت طرفین ازدواج و همینطور آگاهی از تضادهای شخصیتی آنها، کمک بسیار شایانی می کند.

 

مرکز مشاوره قبل از ازدواج

فواید استفاده از خدمات مرکز مشاوره قبل از ازدواج

بدون تردید، نقش و اهمیت مرکز مشاوره قبل از ازدواج، در هدایت طرفین ازدواج به مسیر صحیح و درست را نمی توان نادیده گرفت. از سوی دیگر، آمارهای بسیار بالای طلاق در کشور ما، به خوبی استفاده از خدمات مشاوره ازدواج را توجیه و تفسیر می نماید. بر همین اساس، می توان اذعان نمود که از یکی از مزیت های و فواید مهم و حائز اهمیت وجود مرکز مشاوره قبل از ازدواج، کاهش آمار طلاق و فروپاشی زندگی مشترک می باشد. بدون اغراق، در پرتو شناخت کامل و جامع طرفین از ریز و جزئیات و زوایای پنهان شخصیت همدیگر، تفاهم، تعهد و سازگاری میان آنها بیش از پیش افزایش پیدا می کند.

 

بر همین اساس، علاوه بر ایجاد استحکام و پایداری در روابط میان زوجین، جایی برای عدم سازش و جدایی باقی نمی ماند. از دیگر فواید تاثیر گذار مرکز مشاوره قبل از ازدواج، می توان به رشد و تکامل فردی و شخصیتی زوجین و به تبع آن، ارتقای سطح کیفی زندگی مشترک، اشاره نمود. گفتنی است که ارتقای سطح کیفی زندگی، سبب افزایش رضایت زوجین از زندگی مشترک خود می شود. افزایش آمادگی برای ازدواج، کمک به شناخت بیشتر، آموختن و فراگیری مهارت های زندگی، ارتقای سازگاری و تفاهم طرفین و پایداری و استحکام روابط زناشویی، از دیگر مزیت های قابل توجه مرکز مشاوره قبل از ازدواج تلقی می گردد.

 

لینک کوتاه:

zood.link/et70b

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره کودک

مشاهده خدمات مشاوره پیش از ازدواج