تأمل و تعمقی در سوالات روانشناسی قبل از ازدواج

بدون تردید، ازدواج یک امر مقدس و در عین حال حائز اهمیت و سرنوشت ساز تلقی می گردد. بر همین اساس، برای شناسایی معیارها و ملاک های فردی و به جا آوردن این سنت حسنه و نیکو، سوالات روانشناسی قبل از ازدواج، از درجه اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

برای تداوم و استحکام پیوند میان دختر و پسر و بنیان نهادن یک زندگی مشترک سرشار از عشق و علاقه، نقش و اهمیت سوالات روانشناسی قبل از ازدواج را در این زمینه نمی توان نادیده یا ساده در نظر گرفت. به طور کلی، پیمان ازدواج میان دختر و پسری بسته می شود که تا قبل از آن هیچ شناخت و آشنایی از خصوصیات فردی همدیگر نداشته اند. از سوی دیگر، بدون شناخت و به اصطلاح ندیده و نشناخته نمی تواند آینده روشنی برای یک زندگی مشترک و دوام آن پیش بینی نمود.

 

در این میان، سوالات روانشناسی قبل از ازدواج، ضمن فراهم آوردن بستر مناسب برای آشنایی بیشتر با رمز و رازهای شخصیت پنهان طرف مقابل، کمک شایانی به حل و ریشه کن کردن تعارضات و اختلافات احتمالی می نماید. گفتنی است که مطرح ساختن سوالات روانشناسی قبل از ازدواج، به ویژه سوالات جامع و کامل، سبب بهتر شناخته شدن و آشنایی با زیر و بم شخصیت طرف مقابل ازدواج می شود.

 

ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که صداقت و درستکاری در ازدواج، یکی از مؤلفه ها و پارامترهای تاثیر گذار برای پی بردن به نیت و قصد نیک افراد به شمار می رود. در این میان، برای سنجش میزان صداقت و راستگویی طرف مقابل ازدواج، پرسیدن سوالات روانشناسی قبل از ازدواج بسیار تاثیر گذار و در عین حال راهگشا می باشد. شایان ذکر است که ازدواج، پیمان و عهد بستن برای یک عمر، به پشتوانه برخورداری از علاقه و عطوفت زوجین نسبت به همدیگر می باشد. 

 

ضرورت مطرح ساختن سوالات روانشناسی قبل از ازدواج

عده ای معتقدند که پرسیدن سوالات روانشناسی قبل از ازدواج، یک روش فرمالیته و بی نتیجه و یا کاملاً بی فایده قلمداد می گردد. این دسته از افراد اعتقاد دارند که برنامه ریزی یک جلسه معارفه در مکان هایی نظیر کافی شاپ، اتاق یا حتی، نیمکت یک پارک و پرسیدن سوالات فانتزی، مسیر رسیدن به شناخت از طرفین ازدواج را هموار می سازد. در این زمینه باید اذعان نمود که در عصر کنونی، برخورداری از چنین تفکری، نتیجه ای جز پشیمانی و حسرت و سوق دادن زندگی مشترک به بی بیراهه طلاق و جدایی در بر نخواهد داشت.

 

گفتنی است که افراد برای خریدن یک پیراهن و لباس ساده نیز بدون شناخت و سوال پرسیدن، هرگز دست به جیب نمی شوند. حال برای مقوله ای مهم و سرنوشت سازی همچون ازدواج، هرگز نمی توان یک شبه یا یک روزه به شناخت کافی و لازم از طرف مقابل دست پیدا نمود. یکی از بهترین و کاربردی ترین راهکارهای مثمر ثمر و حائز اهمیت در این زمینه، مطرح ساختن سوالات روانشناسی قبل از ازدواج می باشد.

 

در پرتو پرسیدن سوالات روانشناسی قبل از ازدواج، می توان زمینه مناسب برای رسیدن به تفاهم و سازگاری طرفین ازدواج را فراهم ساخت. امروزه با تغییر و تحولات ایجاد شده در ابعاد زندگی انسان و متعاقب آن، تغییر سبک زندگی، در روش های انتخاب همسر نیز تحولاتی صورت گرفته است. امروزه بسیاری از افراد به محض گرفتن تصمیم برای ازدواج و به منظور اطمینان حاصل کردن از انتخاب خود، استفاده از خدمات مشاوره ازدواج، علی الخصوص سوالات روانشناسی قبل از ازدواج را در دستور کار قرار می دهند.

 

لازم به ذکر است که سوالات روانشناسی قبل از ازدواج، در صورت به موقع مطرح و پرسیده شدن، می تواند افراد را قبل از رفتن به زیر یک سقف و وقوع اشتباهات بزرگ و جدی، به نحو مطلوب نجات دهد.

 

سوالات روانشناسی قبل از ازدواج                                              

نقش سوالات روانشناسی قبل از ازدواج در تعیین انگیزه های درست ازدواج

بدون اغراق، یکی از مؤلفه های تاثیر گذار و مؤثر در پرسیدن سوالات روانشناسی قبل از ازدواج، مشخص نمودن انگیزه های درست و نادرست ازدواج به شمار می رود. به طور کلی، علی رغم حیاتی بودن تصمیم به ازدواج و جایگاه ویژه آن در زندگی فرد، شروع زندگی مشترک، یک راهکار مناسب و کارآمد برای برآورده ساختن نیازهای اجتماعی، روانی، زیستی و جنسی زوجین محسوب می گردد.

 

از سوی دیگر، انگیزه های ازدواج افراد، علی الخصوص برای تشکیل زندگی مشترک، متفاوت و در عین حال متنوع می باشد. در برخی موارد، انگیزه های ازدواج به علت ناسازگاری و نامتوازن بودن با واقعیت های زندگی مشترک، عایدی جز شکست برای طرفین با خود به همراه ندارد. بر این اساس، اولین و مهم ترین گام برای عملی ساختن تصمیم به ازدواج، مشخص نمودن هدف ازدواج به وسیله طرفین می باشد. در این شرایط، مشاوره قبل از ازدواج و خصوصاً سوالات روانشناسی قبل از ازدواج، گزینه مثمر ثمری و مفیدی در این زمینه به شمار می رود.

 

ناگفته نماند که ازدواج، به عنوان یکی از مسائل مهم و سرنوشت ساز زندگی هر فرد، چنانچه با چاشنی شناخت و آگاهی عجین شود، سبب تکامل و رشد فردی و شخصیتی طرفین ازدواج می گردد. به عبارت دیگر، افراد در قالب ازدواج قادر خواهند بود علاوه بر برطرف ساختن نیازهای عاطفی و جنسی خود، معنای واقعی عشق و آرامش را از نزدیک لمس و تجربه نمایند. در این میان، سوالات روانشناسی قبل از ازدواج نیز به نوبه خود، نقش بسزایی در فراهم ساختن بستر مناسب برای برخورداری طرفین از یک زندگی مشترک پایدار و با ثبات ایفا می کند.

 

چه بسا عده ای، انگیزه ازدواج خود را راهکاری برای دستیابی به منافع اقتصادی یا اجتماعی می دانند. این دسته افراد به محض نائل شدن به تمایلات و خواسته های خود و در اسرع وقت، راه طلاق و جدایی را در پیش می گیرند.

 

  سوالات روانشناسی قبل از ازدواج                                        

سوالات روانشناسی قبل از ازدواج و از بین بردن ترس از ازدواج

یکی از دغدغه ها و چالش های شایع در میان طرفین ازدواج، بروز ترس و نگرانی از ازدواج می باشد. این ترس محدود و محصور به یک طرف نبوده، بلکه هم در وجود پسران و هم در وجود دختران بروز پیدا می کند. پرسیدن سوالات روانشناسی قبل از ازدواج، به میزان قابل توجهی می تواند از بروز این ترس و نگرانی جلوگیری به عمل آورد.

 

بدون تردید، یکی از علل و عوامل بروز این ترس را باید در فشارهای اقتصادی و مشکلات مالی جستجو نمود. بسیاری از طرفین ازدواج به سبب نگرانی از تامین هزینه های ازدواج و تبعات مالی ناشی از این موضوع، ترس و اضطراب قابل توجهی را در وجود خود احساس می کنند. سوالات روانشناسی قبل از ازدواج بر فائق آمدن بر این ترس و نگرانی و بازگرداندن آرامش در وجود طرفین، بسیار تاثیر گذار و راهگشا محسوب می گردد.

 

ناگفته نماند که شرایط و وضعیت اقتصادی حال حاضر از یک سو و تامین هزینه های مراسم ازدواج و مسکن از سوی دیگر، بشدت آرامش و آسایش طرفین ازدواج را تحت شعاع قرار می دهد. با پرسیدن سوالات روانشناسی قبل از ازدواج، می توان ضمن رسیدن به شناخت و آگاهی از وضعیت اقتصادی و مالی طرف مقابل، اقدامات لازم و مقتضی را در این زمینه به عمل آورد.

 

نداشتن شغل و تامین و مدیریت هزینه ها نیز می تواند ترس بزرگی در وجود افراد ایجاد سازد. با افزایش چند برابری هزینه های شروع زندگی، ناخودآگاه ترس و نگرانی، به ویژه در وجود افرادی که قصد ازدواج دارند، استیلا می شود. در چنین شرایطی، با مطرح ساختن سوالات روانشناسی قبل از ازدواج و استفاده از خدمات مشاوره پیش از ازدواج، می توان نسبت به گرفتن بهترین تصمیم ممکن در این مقوله اقدام نمود. شایان ذکر است که تربیت ها و باورهای غلط نیز در بروز ترس از ازدواج تاثیر گذار و مؤثر می باشند. 

 

 سوالات روانشناسی قبل از ازدواج                                        

نگاهی به مقوله روانشناسی قبل از ازدواج

بدون تردید، روانشناسی قبل از ازدواج، یک گام مهم و تاثیر گذار برای رسیدن به مرز شناخت مناسب و مطلوب از طرف مقابل محسوب می شود. از سوی دیگر، در پرتو روانشناسی قبل از ازدواج، به ویژه سوالات روانشناسی قبل از ازدواج، می توان به انتخاب صحیح تر و مطلوب تر دست زد. در بسیاری مواقع، افراد مقوله شناخت و آشنایی با خصوصیات فردی و شخصیتی طرف مقابل را به زمان های بعد از ازدواج و شروع زندگی مشترک موکول می کنند.

 

این دسته از افراد، توجه و نظری به مقوله شناخت پیش از ازدواج و آشنایی بیشتر و بهتر با صفات اخلاقی طرف مقابل خود، نشان نداده و تمام تمرکز خود را بر روی سایر مسائل معطوف می سازند. با ورود آنها به زندگی مشترک و پدید آمدن کوچک ترین و بی اهمیت ترین بحث، علاوه بر از دست رفتن زمام و کنترل امور، چالش ها و معضلات بزرگی را تجربه می کنند.

 

در این مواقع، بسیاری از افراد به علت روبرو شدن با شرایط سخت و غیر قابل کنترل، به عنوان راه چاره، به استفاده از خدمات مشاوره ازدواج روی می آورند. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که سوالات روانشناسی قبل از ازدواج، یک فرصت ویژه و مغتنم برای رسیدن به شناخت درست و آشنایی با ریز و جزئیات شخصیت و صفات اخلاقی طرف مقابل به شمار می رود. گفتنی است که در پرتو استفاده از روانشناسی قبل از ازدواج و همینطور سوالات روانشناسی قبل از ازدواج، می توان بسیاری از نقاط تاریک و مستتر شخصیت طرف مقابل را عیان و نمایان ساخت.

 

شایان ذکر است که سوالات روانشناسی قبل از ازدواج، برای کاهش آمار طلاق و تداوم زندگی مشترک، یک راهکار بهینه و مؤثر تلقی می شود. ناگفته نماند که با استفاده از سوالات روانشناسی قبل از ازدواج، می توان توانایی ها و مهارت های زندگی را به نحو مطلوب فرا گرفت.

 

   سوالات روانشناسی قبل از ازدواج                                          

بررسی تست های روانشناسی قبل از ازدواج

لازم به ذکر است که علاوه بر سوالات روانشناسی قبل از ازدواج، تست های روانشناسی قبل از ازدواج نیز برای تعیین سطح کیفی زندگی مشترک آینده طرفین، مورد استفاده قرار می گیرد.

از سوی دیگر، برای ارزیابی و تحلیل و سنجش میزان سازگاری طرفین ازدواج، می توان بر روی تست های روانشناسی قبل از ازدواج حساب ویژه ای باز نمود. شایان ذکر است که تست های روانشناسی قبل از ازدواج، همانند سوالات روانشناسی قبل از ازدواج، برای کسب آگاهی و شناخت بیشتر روحیات طرفین، نقش پر رنگ و برجسته ای بازی می کند. آمارهای بالای طلاق، به ویژه در سال های اخیر، حکایت از عدم انتخاب صحیح همسر و عدم شناخت لازم و کافی طرفین از همدیگر دارد.

 

از سوی دیگر، در بسیاری مواقع اگرچه روابط زناشویی زوجین به طلاق و جدایی ختم نمی گردد، اما بسیاری از زوج ها از بودن در کنار همدیگر احساس رضایت قلبی و دلی ندارند. برای جلوگیری از این شرایط سخت و پیچیده، سوالات روانشناسی قبل از ازدواج، در این زمینه یک راهکار مناسب و مثمر ثمر تلقی می گردد. لازم به ذکر است که تست های روانشناسی قبل از ازدواج، یکی از پیش شرط های لازم برای اطمینان حاصل کردن فرد از انتخاب خود می باشد. ناگفته نماند که انتخاب همسر کار سهل و ساده ای نمی باشد.

 

بر این اساس، در پرتو مطرح ساختن سوالات روانشناسی قبل از ازدواج، می توان بستر مناسب برای دست زدن به یک انتخاب درست و صحیح را مهیا ساخت. گفتنی است که سوالات روانشناسی قبل از ازدواج، برای تصمیم گیری درست در ازدواج، یک معیار و ملاک تقریبی را در اختیار طرفین ازدواج قرار می دهد. تست انگیزش، تست هارتمن و تست مایزر بریگز، از جمله پرکاربرد ترین تست های روانشناسی قبل از ازدواج محسوب می شوند.

 

    سوالات روانشناسی قبل از ازدواج                                      

نگاهی به سوالات روانشناسی قبل از ازدواج

به طور کلی، سوالات روانشناسی قبل از ازدواج، می تواند زمینه ها و حیطه های متنوع و مختلفی را تحت پوشش خود قرار دهد. بر این اساس، مطرح ساختن سوالاتی در زمینه های نیاز جنسی، پیشرفت، در حیطه عاطفی و سرگرمی، در حوزه امنیت و بقا و نیاز به آزادی، از مهم ترین سوالات روانشناسی قبل از ازدواج به شمار می رود.

 

شایان ذکر است که پرسیدن سوالات جامع در زمینه های روابط زناشویی، مقوله خیانت، موضوع تعهد به زندگی مشترک، نحوه برخورد با مشکلات، نوع رفتار و برخورد در هنگام بروز خشم و عصبانیت، نحوه ابراز علاقه به همسر و نوع عکس العمل طرف مقابل در هنگام جر و بحث، در شناخت هر چه بیشتر و بهتر خصوصیات فردی و شخصیتی فرد کمک شایانی می کند. اهمیت نوع پوشش و حجاب برای طرف مقابل، عقاید مذهبی، منبع درآمد و نحوه تامین هزینه های زندگی، محل زندگی، میزان تحصیلات، برنامه ریزی برای اهداف آینده و نحوه تربیت فرزند، از دیگر سوالات روانشناسی قبل از ازدواج تلقی می شود. 

       

لینک کوتاه:

zood.link/fgl14

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره کودک

مشاهده خدمات مشاوره پیش از ازدواج