کلاس مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

برای  اکثر افراد یکی از بهترین و شادترین روزهای زندگی، زمانی است که تصمیم می گیرند  با شخص محبوب خود ازدواج کنند. در حالی که تصمیم گیری برای ازواج به نظر امر ساده ای می رسد، اطمینان یافتن از اینکه بتوانید با همسر خود رابطه ای شاد و ایده آل داشته باید نیازمند گذراندن مقدمات پیش از ازدواج است. در حالیکه شاید اکثر افراد از برخی از آمادگی های قبل از ازدواج از جمله مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج اطلاع داشته باشند، شاید به طور دقیق ندانند که چگونه باید به مساله روانشناسی قبل از ازدواج بپردازند.

 


 برای آنکه بتوانید قبل از ازدواج به بیشترین آمادگی لازم برسید، بهتر است سوالات مهم قبل از ازدواج را بدانید، در کلاس مشاوره قبل از ازدواج حضور داشته باشید و در تست قبل از ازدواج شرکت کنید، همراه با افق سلامت به بررسی تمامی این موارد خواهیم پرداخت.

کلاس مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

کلاس مشاوره قبل از ازدواج، نقش بسیار مهمی در کمک به زوجین دارند تا بتوانند به شناخت بهتری از شریک زندگی خود برسند. استفاده از روانشناسی قبل از ازدواج هم چنین به آن ها کمک می کند تا بتوانند برای مواجه شدن با سختی ها و مشکلات زندگی از پیش آماده باشند. برای زوجین بسیار مهم است که یاد بگیرند در صورت بروز مشکل و مشاجره چگونه بتوانند تعارضات خود را حل کنند. در کلاس مشاوره قبل از ازدواج، سوالات مهم قبل از ازدواج مطرح می شود و درمانگر تلاش می کند تا با توجه به پاسخ زوجین، راهکاری تعاملی مناسبی به آن ها ارائه دهد.

 


بسیاری از زوجین از این می ترسند که سوالات مهم قبل از ازدواج که در کلاس مشاوره قبل از ازدواج مطرح می شود، بیش از اندازه شخصی باشد و پاسخ به آن ها باعث خجالت زدگی آن ها شود. آن ها همچنین از اینکه ضعف های خود را نشان دهند و راجع به آن صحبت کنند هراس دارند. شما هرگز نباید با این دید به کلاس مشاوره قبل از ازدواج نگاه کنید. توجه به روانشناسی قبل از ازدواج به مراتب از برنامه ریزی مراسم ازدواج و شاید انتخاب زوج مناسب نیز مهم تر است.

 

هیچ راز جادویی وجود ندارد که به شما ضمانت دهد که بعد از ازدواج دچار مشکل و نزاع نخواهید شد. پس لطفا قبل از مواجه شدن با مشکل سعی کنید نحوه برخورد همسر خود را با آن ها بسنجید. کلاس مشاوره قبل از ازدواج  با مطرح کردن سوالات مهم قبل از ازدواج که گاها در قالب پرسشنامه مشاوره قبل از ازدواج نیز برای زوجین در نظر گرفته می شود، به آن ها کمک می کند تا بتوانید خود را برای داشتن یک زندگی بهتر آماده کنند. برای آگاهی از انواع کلاس مشاوره قبل از ازدواج می توانید به مرکز مشاوره قبل از ازدواج معتبر مراجعه نمایید. در ادامه بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد.

 

تست قبل از ازدواج چیست و چگونه انجام می شود؟

همان طور که پیش تر به آن اشاره کردیم، تست قبل از ازدواج به زوجین کمک خواهد کرد بتوانند زندگی بهتری برای خود ترسیم کنند. بخشی از تست قبل از ازدواج شامل مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و هم چنین برخی تست های فیزیکی است. بعد از عبور از از این قسمت نوبت به روانشناسی قبل از ازدواج می رسد که آن نیز شامل پرسشنامه مشاوره قبل از ازدواج است. 


مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج چیست و انجام آن چه اهمیتی دارد؟


متاسفانه هر روز در ایران حدود 80 نوزاد با ناتواتی های جسمی، حرکت (معلولیت) متولد می شوند که با انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج  می توان از آن جلوگیری کرد. آزمایش های اجباری که هم اکنون در ایران انجام می گیرد ممکن است شامل بررسی برخی از مشکلات ژنتیکی افراد نشوند.

 

 

یکی از عمده ترین دلایل تولد نوزدان معلول که دارای نقص های ژنتیکی هستند، به دلیل ازدواج های فامیلی است. بنابراین اگر همسر خود را از میان اقوام خود (پسرعمو، پسر خاله و .. .) انتخاب کرده اید، توصیه ما به شما این است که مشاوره ژنتیک قبل از را جدی بگیرید. پاسخ مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج نشان دهنده احتمال وجود اختلالات ژنتیکی در فرزند شما خواهد بود. نتایج تحقیقات نشان می دهد 60% از خانواده هایی که مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج آن ها نشان دهنده وجود آشکار اختلال ژنتیکی در فرزندان آن ها بوده است، از ازدواج منصرف شده اند. 

 

 

با این حال، برخی از افراد نیز تصمیم گرفته اند با با وجود اختلالات ژنتیکی با یکدیگر ازدواج کنند. نکته مهم در این موضوع، داشتن حق انتخاب آگاهانه است. با توجه به آمار بالای ازدواج فامیلی در ایران و هم چنین نرخ بالای کودکان معلول، به نظر می رسد باید به مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج بیشتر توجه کرد.
 

روانشناسی قبل از ازدواج چیست؟

مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج بخشی از تست قبل از ازدواج است، در حالیکه همه آن نیست. توجه به روانشناسی قبل از ازدواج به شما کمک خواهد کرد تا ازدواج شادتری تجربه کنید. کلاس مشاوره قبل از ازدواج به بررسی تمام جنبه های این موضوع خواهد پرداخت. درمانگر حاضر در این جلسات با طرح پرسشنامه مشاوره قبل از ازدواج فضایی را ایجاد می کند تا در آن زوجین بتوانند در یک محیط امن و آرامش بخش به بیان نظرات و دیدگاه های خود بپردازند.


پرسشنامه مشاوره قبل از ازدواج چیست و چگونه انجام می شود؟


همان طور که پیش تر به آن اشاره کردیم، درمانگر در کلاس مشاوره قبل از ازدواج با مطرح کردن پرسش های مختلف، سعی می کند انتظارات زوجین از یکدیگر را بررسی کند و در مورد مسائلی که زوجین کمتر به آن پرداخته اند شفاف سازی های لازم را انجام دهد. 
پرسشنامه مشاوره قبل از ازدواج به طور کلی درباره برخی از سوالات مهم زیر است:
تعهد در زندگی مشترک
اهداف بلند مدت زندگی
انتظارات متقابل زوجین از یکدیگر
تنظیمات زندگی مشترک
تصمیماتی در مورد فرزندان
تصمیماتی درباره وضعیت مالی
تصمیماتی در مورد والدین و نکوداشت آنان
تقسیم نقش های درون خانواده
صحبت درباره مسائلی جنسی
تصمیم گیری درباره روش های حل تعارض و اختلافات
زندگی معنوی


توافق درباره روابط خارج از ازدواج


درباره کسب اطلاعات بیشتر درباره سوالات مهم قبل از ازدواج و مرور پرسشنامه مشاوره قبل از ازدواج می توانید به این مقاله مراجعه نمایید.
همان طور که قبلا به آن اشاره کردیم، توجه داشته باشید ممکن است زوجین هنگام صحبت درباره برخی از مسائل خجالت زده شوند، ولی این نکته هرگز به این معنا نیست که این مسائل نباید مطرح شوند. کلاس مشاوره قبل از ازدواج دقیقا به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید مسائلی را مطرح کنید که به تنهایی قادر به بیان آن ها نیستید. نقش یک درمانگر با تجربه نیز در این زمینه بسیار پر رنگ است.  شما می توانید با مراجعه به مرکز مشاوره قبل از ازدواج نگرانی های خود را درباره مسائل پیش از ازدواج با آن ها در میان بگذارید. مرکز مشاوره قبل از ازدواج افق سلامت آماده ارائه خدمات مشاوره و انجام هرگونه تست قبل از ازدواج می باشد.
 

سوالات دیگری که در تست قبل از ازدواج مطرح می شود:


در کلاس مشاوره قبل از ازدواج، ممکن است علاوه بر پرسشنامه مشاوره قبل از ازدواج لازم باشد سوالات دیگری نیز در قالب تست قبل از ازدواج مطرح شود. برخی از این ارزیابی ها به شرح زیر است:


تست قبل از ازدواج درباره میزان آگاهی زوجین از یکدیگر:


روانشناسی قبل از ازدواج شامل دانستن و فهمیدن فردی است که ما به عنوان شریک زندگی انتخاب نموده ایم. شناخت و آگاهی کلید اصلی یک ارتباط رضایت بخش است. سوالات زیر را بخوانید و صورت "بله" یا خیر" به آن پاسخ دهید. به هرکدام پاسخ "بله"  یک امتیاز بدهید.
شما دقیقا میدانید چرا همسرتان شما را انتخاب کرده است؟
شما می دانید دقیقا چه زمانی همسرتان شاد است؟
شما رویای همسرتان را می دانید؟
می دانید بزرگترین دستاورد همسر شما چه بوده است؟
می توانید خانه و محله ای که همسرتان در آن بزرگ شده است را توصیف کنید؟
می توانید بدترین خاطره همسرتان را توصیف کنید؟
آیا می توانید لیستی از چالش های حال حاضر او تهیه کنید؟
آیا میدانید چه چیزی خواب او را به هم می زند؟
آیا می دانید چه چیزی او را واقعا نارحت می کند؟
اگر نمره پایینی در پاسخ به سوالات بالا دریافت کردید، نگران نباشید. شما به راحتی می توانید با مراجعه به کلاس مشاوره قبل از ازدواج اطلاعات خود را درباره شریک زندگی خود افزایش دهید.
 


 


تست قبل از ازدواج درباره وضعیت رابطه :


این تست به شما کمک می کند تا وضعیت رابطه خود را بسنجید. اگر رابطه شما در وضعیت خوبی به سر ببرد که بسیار عالی است. اما اگر نمره شما در این بخش پایین باشد، لازم است با شرکت در کلاس مشاوره قبل از ازدواج توانایی برقراری مهارت را در خوب افزایش دهید و زمینه هایی که نیاز به پیشرفت بیشتر دارید را شناسایی کنید. . سوالات مهم قبل از ازدواج زیر را بخوانید و صورت "بله" یا خیر" به آن پاسخ دهید. به هرکدام پاسخ "بله"  یک امتیاز بدهید.
آیا به صورت کلی از رابطه خود رضایت دارید؟
آیا همسر شما واقعا به صحبت های شما گوش می دهد؟
آیا شما به همه چیز اعتماد دارید؟
همسر شما به شما همیشه احترام می گذارد؟
شما رابطه تان را تا 10 سال دیگر پیش بینی می کنید؟
همیشه احساسات واقعی خود را بروز می دهید؟
آیا یقن دارید که همسرتان شما را دوست دارد؟
همسرتان به ندرت از شما عصبانی می شود؟
همسر شما قدردان شما است؟
تا کنون نشده است به روابط دوستان تان حسودی کنید؟
تاکنون اتفاق نیافتاده است که همسرتان با شما بد صحبت کند؟
با همسر خود صادق هستید؟
به ندرت احساس می کنید که همسرتان شما را با دیگران مقایسه می کند؟
تاکنون به این موضوع فکر نکرده اید که همسرتان به خاطر موقعیت مالی، عاطفی و... به شما علاقه کند شده باشد؟
آیا کیفیت زمان هایی که با هم می گذرانید بالا است؟
آیا احساس امنیت می کنید؟
اگر احساس می کنید وضعیت رابطه شما در حال حاضر رضایت بخش نیست، می توانید با مراجعه به مرکز مشاوره قبل از ازدواج افق سلامـت، نگرانی های خود را در این باره با ما مطرح کنید و توصیه های لازم روانشناسی قبل از ازدواج را از متخصصان این مرکز دریافت نمایید.
 


 


تست قبل از ازدواج درباره تفاوت بین خیال و واقعیت :


بسیاری از افراد به ویژه خانم ها، تصورات غیر واقعی از خود و همسر آینده شان دارند. تست قبل از ازدواج درباره تفاوت خیال و واقعیت مشخص می کند که افکار شما تا چه اندازه عاشقانه و غیر واقعی است. سوالات مهم قبل از ازدواج زیر را بخوانید و صورت "بله" یا خیر" به آن پاسخ دهید. به هرکدام پاسخ "بله"  یک امتیاز بدهید.
مشخص کنید در هر کدام از موارد زیر رفتار شریک شما و اصولا رابطه شما با ذهنیت شما همخوانی دارد؟
ماجراجو بودن/ حیرت آور بودن/ در دسترس بودن/ تعادل داشتن/ احساس راحتی/ تسکین دهنده بودن/ متعد بودن/ کامل بودن/ ملاحظه کردن/ احساس امنیت/ میزان صمیمیت/ هیجان انگیز بودن/ منعطف بودن / تازه بودن/ روابط دوستانه / سخاوتمند بودن/ بامزه بودن/ صادق بودن/ وفادار بودن/ با محبت بودن/ صبور بودن/ مثبت بودم/ الهام بخش بودن/ پایدار بودن/ سپاسگزار بودن/ گرم بودن/ سالم بودن/ فوق العاده بودن


تست قبل از ازدواج درباره میزان علاقه و عشق
شاید عجیب به نظر برسد ولی گاهی اوقات ما در مورد احساسات خود مطمئن نیستیم. سوالات مهم قبل از ازدواج زیر را بخوانید و صورت "بله" یا خیر" به آن پاسخ دهید. به هرکدام پاسخ "بله"  یک امتیاز بدهید.
آیا حاضرید برای درکنار او بودن برنامه های خود را تغییر دهید؟
آیا می توانید بدون اینکه محبور به توضیح دادن زیاد باشید با او صحبت کنید؟
آیا در کنار او احساس راحتی دارید؟
آیا احساسات او را درک می کنید؟
آیا می توانید واکنش های او را پیش بینی کنید؟
آیا عاشق لبخند او هستید؟
آیا دوست دارید او را هنگام انجام کارهای روزانه تماشا کنید؟
آیا صدای او را دوست دارید؟
آیا نقاط ضعف او شما را اذیت نمی کند؟
 


 


اگر بعد از انجام برخی از تست قبل از ازدواج های ذکر شده احساس می کنید، نیاز به شناخت بیشتری از  احساسات خود و شریک آینده تان دارید. بهتر است مراجعه به کلاس مشاوره قبل از ازدواج را جدی بگیرید.  مرکز مشاوره قبل از ازدواج افق سلامت اماده ارائه خدمات روانشناسی قبل از ازدواج و تست قبل از ازدواج به شما همراهان گرامی است. برای دریافت اطلاعت بیشتر تنها کافی است با ما تماس بگیرید.

 

لینک کوتاه:

zood.link/b59kq

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره کودک

مشاهده خدمات مشاوره پیش از ازدواج