مشاوره ازدواج چیست و چه ضرورتی دارد؟

مشاوره ازدواج یا همان مشاوره قبل از ازدواج، نوعی روش درمانی است که به زوجین کمک می کند تا خود برای ازدواج آماده کنند. در واقع مشاوره ازدواج به زوجین کمک می کند تا بتوانند را برای شناسایی موضوعات و مشکلاتی که در رابطه به وجود خواهد آمد و چگونگی حل تعارضات خود مهارت های لازم را کسب کنند. مشاوره ازدواج هم چنین به زوجین می آموزد که چگونه نیازها، احساسات و انتظارات متقابل خود را در ازدواج بیان کنند و بتوانند اختلافات خود را به طور رضایت بخشی حل کل کنند.

 

مشاوره ازدواج آنلاین

 

مشاوره قبل از ازدواج معمولا در مراکز مشاوره ازدواج و توسط مشاوره متخصص این کار صورت می گیرد. زوج ها معمولا بین 5 تا 7 جلسه به مشاوره ازدواج نیاز دارند تا بتوانند نتایج دلخواه خود را به دست آورند. برای اشخاصی که امکان حضور در مرکز مشاوره ازدواج برای آن ها میسر نیست، مشاوره ازدواج تلفنی کمک می کند تا روند کار راحت تر پیش برود و یا حداقل برخی از جلسه های حضوری را می توان با مشاوره ازدواج تلفنی انجام داد. هم چنین شما می توانید با مراجعه به سایت های مراکز مشاوره ازدواج و یا کانال مشاوره ازدواج اطلاعات خود را در این باره افزایش دهید.

 

مشاوره قبل از ازدواج

 

چرا به مشاوره ازدواج نیاز داریم؟

 

یکی از مهم ترین دلایلی که نشان می دهد چرا به مشاوره ازدواج نیاز داریم، نتایج آمارها و دستاوردهای آن است. آمارهای کشور ایالات متحده آمریکا نشان می دهد که زوجینی که مشاوره ازدواج دریافت کرده اند، از زندگی زناشویی خود رضایت بیشتری دارند و احتمال طلاق در 5 سال اول ازدواج تا حدود 30% در آن ها کاهش می یابد.

در واقع مشاوره قبل از ازدواج به زوجین کمک می کند تا بتوانند نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنند و به صورت ساختار مند با آن ها ارتباط برقرار کنند. مشاوره ازدواج قدم به قدم با زوج ها همراه می شود تا آن ها بتواند مشکلات آینده رابطه را پیش بینی کند و تا در صورت بروز مشکلات مشابه نیز رو به رو شدن با آن آماده باشند.

هم چنین تجربه مشاوره ازدواج برای زوجین موجب تقویت نگرش آن ها نسبت به زوج درمانی می شود. زوجینی که مشاوره قبل از ازدواج مناسبی دریافت می کنند معمولا مایل هستند تا بعد ها نیز در صورت بروز مشکل در رابطه زناشویی خود، به مرکز مشاوره ازدواج مراجعه کنند. این امر نیز به نوبه خود باعث افزایش میزان رضایت مندی های بلند مدت در ازدواج می گردد.

 

در مشاوره قبل از ازدواج چه سوالاتی پرسیده می شود؟

 

حقیقت این است که اگر زوجین به همان اندازه که برای مراسم ازدواج خود وقت می گذارند و هزینه می کنند، اگر برای مشاوره ازواج تلاش کنند از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری خواهند کرد. البته لازم نیست در این زمینه سخت گیر باشید، مراجعه به یک مرکز مشاوره ازدواج معتبر به شما کمک می کند تا عمده تمرکز خود را بر روی روند کار متمرکز کنید. اگر فکر می کنید برای این کار وقت زیادی نداریدف همیشه می توانید مشاوره تلفنی ازدواج را نیز به عنوان یک گزینه کارآمد در نظر داشته باشید. برای دریافت هرگونه اطلاعات درمورد مشاوره ازدواج تلفنی می توانید با ما تماس بگیرید.

 

اهمین مشاوره قبل از ازدواج

در طول جلسه مشاوره ازدواج، مشاوره سعی خواهد کرد تا شما را وادار کند تا برای موضاعت مهم پیش از ازدواج فعالانه فکر کنید. مشاوره با طرح سوالات مختلف در واقع سناریوهای مختلف مراحل بروز مشکل را می نویسد و از شما می خواهد تا در آن شرکت کنید. این کار موجب می شود تا زوجین نسبت به جنبه هایی که قبلا به آن کمتر پرداخته بودند و یا به کلی آن را نادیده گرفته بودند، هوشیار تر شوند.

برخی از مهم ترین سولات مشاوره قبل از ازدواج به شرح زیر است:

 

1- چگونه تنش و استرس را در خانواده اداره خواهید کرد؟

 

تنش بخشی از زندگی است و ازدواح نیز سهم منصفانه ای از آن خواهد داشت. اگرچه هر فردی شیوه شخصی برای کنترل تنش و استرس در خود دارد، ولی برای زوجین بسیار مهم است که بتوانند شیوه های فردی خود را با یکدیگر به درستی ترکیب کنند. . پرسش هایی مانند پرسش های زیر باید در مشاوره ازدواج مورد بررسی قرار گیرد:

اگر هر دو نفر از زوجین هنگام بروز مشکل به شدت عصبانی شوند، چگونه می توانند مشکلات خود را مدیریت کنند؟

اگر یکی از زوجین تصمیم بگیرد هنگام بروز مشکل سکوت کند و به طور شخصی مشکل را حل کند،  چگونه می توانند تعارضات خود را حل کنند؟

در طی جلسات مشاوره که در مرکز مشاوره ازدواج صورت می گیرند و یا به صورت مشاوره تلفنی ازدواج ، زوج ها می توانند آزادانه با هم در این رابطه صحبت کنند و درک عمیق تری از یکدیگر برسند و روش های مقابله با تنش و تضاد را می آموزند.

 

حل تعارض در مشاوره قبل از ازدواج

2- چگونه مشکلات مالی خانواده را اداره خواهید کرد؟

 

مشکلات مالی از جمله مواردی است که موجب بروز و تشدید مشکلات شدیدی در خانواده می شود. تفاوت درآمدهای زوجین، نحوه خرج کردن، نگرش آن به داشتن قرض و بدهی از جمله این مسائل است. اغلب مسائل هنگامی بروز می کنند که یکی از زوجین یا هر دو از افشای وضعیت مالی خود در ابتدای رابطه هراس داشته باشند. پرسش هایی مانند پرسش های زیر باید در مشاوره ازدواج مورد بررسی قرار گیرد:

آیا وجود یک صندوق مالی پس انداز برای خانواده ضروری است؟

بودجه ماهانه خرجی خانواده چه قدر است؟

تا چه میزان از درآمد هر شخص می تواند صرف امور شخصی خودش شود؟

چه کسی مسئول پرداخت قبض ها و هزینه های خانه است؟

مشاوره قبل از ازدواج به صورت حضوری و یا مشاوره ازدواج تلفنی و یا حتی افزایش اطلاعات با استفاده از کانال مشاوره ازدواج، کمک خواهد کرد تا زوجین به صورت شفاف تر به این مسائل بپردازند.

 

مشکلات مالی مشاوره قبل از ازدواج

3- تصمیم ها چگونه گرفته می شوند؟

 

در طول زندگی زناشویی زوجین با تصمیمات بسیاری روبرو هستند. اگر یک نفر عادت داشته باشد که همیشه حرف آخر را در تصمیم گیری ها بزند، ممکن است در آینده مشکل زا باشد. زوجین باید قبل از ازدواج در مورد موقعیت هایی که دچار اختلاف خواهند شد و نحوه تصمیم گیری خود به توافق برسند. پرسش هایی مانند پرسش های زیر باید در مشاوره ازدواج مورد بررسی قرار گیرد:

محل زندگی آنان کجا باشد ؟

چه کسی مسئولیت کارهای خانه را به عهده می گیرد؟

چه تصمیماتی را باید با هم اتخاد کنند و چه تصمیماتی را به یکدیگر واگذار می کنند؟

 

4- در مورد داشتن فرزند چه گونه باید تصمیم گیری کرد؟

 

بدون شک فرزند یکی از مهم ترین مسائلی است که باید در مشاوره قبل از ازدواج بررسی شود. تفاوت های فرهنگی در مورد تعداد بچه، نحوه فرزندآوری و ... به قدری زیاد است که نیازمند توافقات اولیه است. هرچند ممکن است زمان این توافقات را تاثیر قرار دهد، ولی در این زمینه توجه به ترجیحات زوجین بسیار مهم است. پرسش هایی مانند پرسش های زیر باید در مشاوره ازدواج مورد بررسی قرار گیرد:

جه زمانی می خواهیم بچه دار شویم؟

چه تعداد فرزند برای ما مناسب است؟

اگر بنا به دلایلی نتوانیم بچه دار شویم، آیا فرزند خواندگی برای ما مناسب خواهد بود؟

اگر یکی از زوجین کار خود را از دست دهد، آیا از لحاظ مالی می توانند فرزند خود را حمایت کنند؟

چه کسی مسئول آموزش فرزند خواهد بود؟

آیا فرزند خود را با اعتقادات دینی و مذهبی پرورش خواهیم داد یا انتخاب را به عهده او می گذاریم؟

اگر احساس می کنید در مورد پاسخ این سوال ها با نامزد خود به مشکل خواهید خورد، می توانید با مراجعه به مرکز مشاوره ازدواج افق سلامت و یا درخواست مشاوره ازدواج تلفنی، راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

 

فرزند در قبل از ازدواج

5- چگونه کار و شرایط شغلی خود را مدیریت خواهید کرد؟

 

داشتن شغل و شرایط شغلی، پیامد بسیار مهمی در زندگی خانواده خواهد داشت. بسیار مهم است که زوجین در مشاوره قبل از ازدواج بتوانند در این زمینه کاملا شفاف و واضح صحبت کنند. پرسش هایی مانند پرسش های زیر باید در مشاوره ازدواج مورد بررسی قرار گیرد:

اهداف شغلی بلند مدت (ارتقا شغل، مامویت، شغل دوم) چیست و رسیدن به آن چه قدر برای فرد مهم است؟

آیا هم اکنون از شغل خود راضی هستید و اگر قصد تغییر آن را دارید چگونه می توان با تبعات کاهش درآمد خانواده کنار آمد؟

زوجین چه قدر نسبت به شغل خود متعهد هستند؟

آیا میزان کار آن ها در زمان فشار کاری، بر روی زمان با هم بودنشان تاثیری خواهد گذاشت؟

اگر یکی از زوجین ناگهان شغل خود را از دست دهد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

آیا بعد از داشتن فرزند شغل خود را ادامه خواهند داد؟

اگر درآمد مالی یکی از شرکا به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند و یا کاهش پیدا کند، رابطه چگونه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت؟

 

6- چگونه زوجین حریم شخصی خود را حفظ خواهند کرد؟

 

اساسا دلیل ازدواج این است که زوجین بتوانند زمان بیشتری را درکنار هم و در فضای خانواده بگذرانند. ولی حتی فداکارترین و عاشق ترین زوج های نیز نیاز دارند تا فضای شخصی خود را داشته باشند و برای حفظ آن به یکدیگر احترام بگذارند. پرسش هایی مانند پرسش های زیر باید در مشاوره ازدواج مورد بررسی قرار گیرد:

چه مدتی در هفته را می خواهند تنها باشند و صرف امور شخصی خود کنند؟

آیا برنامه های آخرهفته خود را به خانواده خود اختصاص خواهند داد؟

دوستان مجازی برای آنها چه نقش دارد؟

حریم های شخصی آنها چه گونه تعیین می شود و چه اموری برای آن ها اولویت دارد؟

زوجین باید بیاموزند که همیشه به نیازهای شخصی و احساسات یکدیگر احترام بگذارند .

 

مشاوره قبل از ازدواج

 

7- تاثیر تفاوت های مذهبی را چگونه می توان کنترل کرد؟

 

یکی دیگر از نکات مهم در مشاوره قبل از ازدواج، توجه به باورهای مذهبی و اعتقادات فردی هر شخص است. پرسش هایی مانند پرسش های زیر باید در مشاوره ازدواج مورد بررسی قرار گیرد:

عقاید دینی مستقل و یا مشترک شما چیست؟

عقاید و عملکردهای معنوی هر کدام از زوجین چیست و چگونه در زندگی مشترک خود قصد دارند آن را اعلام و اجرا کنند.

اگر هرکدام از زوجین عقاید مختلفی داشته باشند، چگونه می توانند به نظرات هم احترام بگذارند.

اگر احساس می کنید در مورد صحبت کردن درمورد عقاید مذهبی و اعتقادی نامزد خود مشکل دارید، بهتر است مشاوره قبل از ازدواج را جدی تر دنبال کنید. اگر مراجعه به یکی از مراکز مشاوره ازدواج برای شما سخت است می توانید از طریق مشاوره تلفنی ازدواج و یا مراجعه به کانال مشاوره ازدواج پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

 

8- دوستان و خانواده چه نقشی در زندگی آنان خواهند داشت؟

 

ساختن یک خانواده و حفظ یکپارچگی و اتحاد در آن بعد از ازدواج بسیار مهم است. زوجین باید بتوانند میان روابط خود وخانواده و دوستان خود تعادل ایجاد کنند. تا از بروز مشکلات جدی تر خودداری کنند. پرسش هایی مانند پرسش های زیر باید در مشاوره ازدواج مورد بررسی قرار گیرد:

چند بار در هفته می خواهند به دیدن پدر و مادر خود بروند؟

نطرات پدر و مادر و دوستان آن ها چه تاثیری بر روی رابطه آن ها خواهد گذاشت؟

اگر پدر و مادر یکی از زوجین دچار مشکل شود، زوجین چه قدر باید درگیر آن شوند؟

چگونه تعطیلات آخر هفته را به صورت عادلانه برای بازدید از پدر و مادر خود تقسیم کنند؟

چه مدتی در هفته را می خواهند برای دوستان خود صرف کنند؟

چگونه با دوستان یکدیگر تعامل خواهند داشت؟ برای مثال اگر علاقه ای به  دوستان یکدیگر نداشته باشند چه برخوردی خواهند داشت؟

اگر یکی از دوستان زوجین بخواهد چند شب درمنزل آن ها بماند باید چه تصمیمی بگیرند؟

اگر مایل هستید تا درباره سوال های مطرح شده هنگام مشاوره قبل از ازدواج و مشاوره ازدواج تلفنی اطلاعات بیشتری کسب کنید، می توانید به مراکز مشاوره ازدواج و یا کانال مشاوره ازدواج مراجعه کنید

 

مشاوره پیش از ازدواج

 

چگونه مرکز مشاوره ازدواج معتبری پیدا کنم؟

 

همان طور که بررسی کردیم مشاوره قبل از ازدواج در جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی آینده نقش مهمی خواهد داشت. مراجعه به مراکز مشاوره ازدواج معتبری که دارای تجربه و تخصص کافی هستند می توانند به پیشبرد روند مشاوره سرعت و دقت بیشتری ببخشند. هم چنین اگر امکان حضور فیزیکی برای شما میسر نیست و یا از بیان چهره به چهره احساسات خود با مشاور هراس دارید می توانید از مشاوره تلفنی ازدواج استفاده کنید. هم چنین می توانید از طریق کانال مشاوره ازدواج اطلاع بیشتری در این باره کسب کنید.

مرکز مشاوره ازدواج افق سلامت آماده ارائه هرگونه خدمات مشاوره قبل از ازدواج حضوری و در صورت درخواست مراجعان، مشاوره تلفنی ازدواج به شما عزیزان می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس بگیرید.

 

لینک کوتاه:

zood.link/r94hn

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره کودک

مشاهده خدمات مشاوره پیش از ازدواج