پرورش ارزش های اخلاقی در کودکان

ارزش های اخلاقی شامل چند صفت اساسی است. همدلی، وجدان، خویشتن داری، احترام، مهربانی، بردباری، و انصاف که به فرزندتان کمک می کنند تا از بحران های اخلاقی و فشارهایی که در طول زندگی خود، به اجبار مواجه خواهند شد، عبور کنند. در این مقاله، در مورد همدلی، وجدان و خویشتنداری، توضیح مختصری داده شده است.

 

همدلی

 

همدلی والدین با کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. به منظور احساس همدلی، یک فرد باید قادر باشدهیجان یا حسی را که فردی دیگر تجربه می کند، شناسایی و حس کند. دیدگاه های دیگر افراد را حدس بزند. هیجان مشابه یا هیجانات را تجربه کند، بدون این که در آن هیجانات غرق شود. در نهایت، مطالعات نشان داده است کودکانی که رفتار همدلانه تری دارند، کمتر پرخاشگری نشان می دهند.

 

 وجدان

 

وجدان، یک ندای درونی قوی است که به کودک در تصمیم گیری، در امر درستی و نادرستی کمک می کند و باعث می شود او در مسیر اخلاق باقی بماند و در صورت انحراف، احساس گناه بر او چیره شود.

 

خویشتن داری

 

آموزش خویشتن داری به کودکان بسیار مهم است. بدین منظور، والدین باید نکات زیر را در نظر داشته باشند:

  • والدین برای فرزندان، سرمشق خویشتن داری باشند و آن را برای او، یک اولویت به حساب آورند.
  • فرزند تشویق شود تا خود انگیخته شود و منتظر فرمان و دستور کسی نباشد.
  • به فرزند آموزش داده شود تا امیالش را مهار کند و قبل از عمل، خوب بیاندیشد.

 

مهارت گوش دادن به فرزندان

 

 یکی از مهم ترین مسئولیت های والدین، گوش دادن به فرزندان است؛ نه آنکه فقط والدین کلماتشان را بشنوند، بلکه احساس های پشت سخنانشان را هم درک کنند. پدر و مادرها می توانند رفتار را محدود کنند اما عواطف و آرزوها را نباید محدود نمایند.

 

لینک کوتاه:

zood.link/29g2v

 

مشاهده متخصصین درمان زوج و خانواده

مشاهده خدمات مشاوره و روان درمانی کودک