اصول انتخاب بهترین روانشناس کودک

کودکان موجودات حساسی هستند که شیوه تربیت و اهمیت به سلامت روان آن‌ها بسیار ضروری است. کودکان، به‌ویژه در سال‌های ابتدایی زندگی خود، تاثیرپذیری بسیار بالایی از محیط اطراف و خصوصا والدین خود دارند. به همین دلیل روش‌های تربیتی که برای آن‌ها به‌کار گرفته می‌شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به همین دلیل انتخاب روانشناس خوب و متخصص برای کودک یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که والدین باید به آن توجه کنند. در این مطلب از وبلاگ افق سلامت می‌خواهیم شما را با اصول مهم انتخاب بهترین روانشناس کودک آشنا کنیم.
اگر دوست دارید درباره این موضوع بیشتر بدانید و انتخاب درستی در این زمینه داشته باشید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 

روانشناسی کودک چیست؟ 

قطعا تابه‌حال درباره روانشناسی کودک و اهمیت آن شنیده‌اید. در دنیای امروز، لزوم مراجعه به روانشناس و مشاور برای هر فردی در سن و موقعیتی مطرح می‌شود. اگرچه این مورد در کشورهای توسعه‌یافته به‌خوبی جاافتاده و عمومی شده است، همچنان در کشورهای درحال‌توسعه با غفلت روبه‌رو می‌شود. به‌همین دلیل همچنان برخی از افراد به اهمیت این موضوع پی نبرده‌اند. 
روانشناسی کودک شاخه مهمی از روانشناسی و مشاوره است که مطالعه مسائل حوزه کودک و نوجوان می‌پردازد. این مسائل ابعاد گوناگونی را دربرمی‌گیرند که هر کدام برای تربیت فرزند و حفظ سلامت روان آن‌ها لازم و ضروری هستند. روانشناسی کودک به بررسی و مطالعه، شناخت و درمان مسائل شناختی، روانی، رفتاری و عاطفی کودک می‌پردازد و در تلاش است که با بالابردن کیفیت سلامت روان کودک، کودکان را در مسیر زندگی، به سمت سلامتی ذهن و روان هدایت کند.
به زبان ساده، روانشناسی کودک یکی از شاخه‌های مهم روان درمانی و مشاوره است که زمینه را برای تربیت آسان‌تر و اصولی او فراهم می‌کند. بنابراین بهتر است برای حفظ و تامین سلامت روان کودک خوب به بهترین روانشناس کودک مراجعه کنید.


روانشناس کودک کیست؟

روانشناس کودک همانطور که از نامش پیداست، روانشناسی است که در زمینه مشکلات کودک مانند مشکلات فردی، رفتاری، شناختی و عاطفی تخصص دارد. اساس کار روانشناس کودک با کودکان است و در جهت بهبود سلامت روحی آن‌ها قدم برمی‌دارد.
بهترین روانشناس کودک همچنین در زمینه مشاوره به والدین نیز آن‌ها را همراهی می‌کند. شیوه‌های درست فرزندپروری، مراقبت از سلامت ذهن و روان کودک و ... مواردی هستند که روانشناس کودک، والدین را درباره آن راهنمایی می‌کند.
بهترین روانشناس کودک می‌تواند با شناسایی دقیق و درست مشکلات کودک و والدین او، پروتکل درمانی منظمی را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

ویژگی‌های روانشناس کودک خوب چیست؟

یافتن یک روانشناس کودک خوب و مراجعه به او کار حساسی است که باید به‌درستی و به‌شکل دقیق آن را انجام دهید. بنابراین بهتر است به ویژگی‌های مهم بهترین روانشناس کودک توجه کنید و سپس دست به انتخاب بزنید.
مهم‌ترین این ویژگی‌ها را می‌توان در موارد زیر معرفی کرد:

 

تخصص کودک

هر کاری را باید با کمک متخصص آن انجام داد. حوزه کودک و نوجوان هم حوزه خاصی است که برای دریافت خدمات روان درمانی اصولی در آن، باید به یک متخصص مراجعه کنید. مهم‌ترین ویژگی که بهترین روانشناس کودک را به شما معرفی می‌کند، تخصص اوست. بنابراین بهتر است هنگام دریافت خدمات روانشناسی کودک به تخصص درمانگر به‌خوبی توجه کنید. 

مهارت

مهارت چیزی است که در هر کاری به آن نیاز دارید. داشتن تخصص و مهارت در کنار هم می‌تواند شما را برای رسیدن به اهدافتان یاری کند. بنابراین به این نکته توجه کنید که درمانگر کودک شما از مهارت‌های کافی برخوردار باشد. این مورد را می‌توانید با مطالعه رزومه کاری درمانگر به دست آورید و با خیال راحت بهترین روانشناس کودک را برای فرزند خود انتخاب کنید.

توانایی ارتباط با کودک

بهترین روانشناس کودک باید توانایی برقراری ارتباط با کودک را داشته باشد. به این صورت که راه‌کارهای صحیح برخورد با کودک و جذب او را برای اجرای پروتکل درمانی بشناسد. از آنجایی که کودکان برای ارتباط گرفتن با دنیای اطراف و افرادی که تابه‌حال آن‌ها را ندیده‌اند، سخت‌تر عمل می‌کنند، باید درمانگر کودک را انتخاب کنید که از این توانایی بهره‌مند باشد.

توانایی ارتباط با والدین کودک

بخش اعظم و بزرگ‌تر بهترین روانشناس کودک با والدین شکل می‌گیرد. به این معنی که گزارش رفتار، پیشرفت‌ها و به‌طور کلی وضعیت روحی و روانی کودک، از سوی روانشناس به والدین منتقل می‌شود.
بنابراین بهترین روانشناس کودک باید فردی باشد که توانایی بالایی در ارتباط گرفتن با والدین و اشتراک‌گذاری وضعیت کودک داشته باشد.

چرا سلامت روان کودک مهم است؟

کودکان پس از به‌دنیا آمدن شبیه به یک لوح سفید هستند که هیچ نقش و نگاری ندارند. ارتباط با افراد، محیط و والدین آن‌ها باعث شکل‌گیری شخصیت کودک می‌شود. گاهی در مسیر این رشد و نمو، کودکان با مشکلات رفتاری، ذهنی و روانی مواجه می‌شوند که نیاز به کنترل و مدیریت آن دارند. بنابراین ضروری است است که این مسائل و مشکلات را از راه و مسیر درست آن پیگیری کرده و بهترین روانشناس کودک را پیدا کنید. 
اهمیت مراجعه به روانشناس کودک در چند مورد مهم دارای اهمیت است:


کمک به رشد صحیح کودک

روانشناسی کودک و نوجوان و مراجعه به بهترین روانشناس کودک کمک می‌کند که رشد کودک در مسیر صحیح پیش رود. بنابراین می‌توان کودکی را تربیت کرد که از نظر ذهنی و روانی سلامت‌تر است.

 

آموزش مهارت‌ها

کودکان نیاز به آموزش دارند و این آموزش در بسیاری از ابعاد رشدی، رفتاری و اجتماعی آن‌ها کاربرد دارد. بنابراین باید مهارت‌های مرتبط با هر حوزه را دقیق یاد بگیرند. وجود بهترین روانشناس کودک می‌تواند در آموزش درست این مهارت‌ها بسیار موثر باشد.

 

درمان مسائل روانشناختی

برخی از مسائل روانشناختی مانند اختلال اوتیسم، بیش‌فعالی و ... می‌توانند در کودک دیده شوند که برای درمان این موارد باید به بهترین روانشناس کودک مراجعه کرد. یک روانشناس متخصص این توانایی را دارد که مسائل را ریشه‌یابی کرده و برای درمان آن پروتکل درمانی مناسبی را ایجاد کند.
در بسیاری از موارد مانند اختلالات بیش‌فعالی و ...، نیاز به مداخله دارویی هم احساس می‌شود. این تشخیص به‌وسیله درمانگر کودک ایجاد می‌شود و در این شرایط، کودک به یک روانپزش هم معرفی می‌شود تا دارو درمانی را آغاز کند. دارو درمانی به‌منظور کاهش علائم آزاردهنده اختلالات و همچنین کنترل رفتارها کمک زیادی می‌کند.


بهترین روانشناس کودک را چطور پیدا کنیم؟


انتخاب درمانگر یکی از مهم‌ترین و البته پرچالش‌ترین انتخاب‌ها برای افراد است. تفاوتی ندارد که قصد شما انتخاب یک درمانگر خوب برای بزرگسال است یا به دنبال بهترین روانشناس کودک می‌گردید. در هر صورت انتخاب یک درمانگر مناسب کار دشوار و حساسی است.
برای انتخاب بهترین روانشناس کودک می‌بایست در ابتدا به دنبال یک مراکز روانشناسی تخصص کودک بگردید که درمانگران متخصص را در خود جای داده است. برای این کار لازم است رزومه کاری و تحصیلی درمانگران را به‌خوبی مطالعه و بررسی کنید. به یاد داشته باشید که فقط کلینیک‌ها و مراکزی را انتخاب کنید که نام و نشانی مشخصی دارند و امکان بررسی پیشینه فعالیت آن‌‌ها نیز وجود دارد. درمانگر کودک خود را از میان درمانگرانی انتخاب کنید که نسبت به تخصص آن‌ها آگاهی کافی دارید و در این مسیر عجله نکنید.
کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن بهترین درمانگران در حوزه‌های گوناگون روان درمانی و مشاموره آماده ارائه خدمات به شماست. می‌توانید با ورود به سایت رسمی کلینیک افق سلامت، از بخش دپارتمان‌ها، رزومه کاری و تحصیلی درمانگران کودک را بررسی کرده و برای رزرو وقت مشاوره اقدام کنید.  

نکات مهم برای انتخاب بهترین روانشناس کودک

  • انتخاب بهترین روانشناس کودک برای هر کودکی لازم و ضروری است. بنابراین مراجعه به روانشناس نشانه وجود مشکل در کودک نیست. بلکه برای حفظ و تامین سلامت روان او کاربرد دارد.
  • به هیچ عنوان کودک خود را برای دریافت خدمات روان درمانی و مشاوره اجبار نکنید. این کار می‌تواند به فرار او از درمان منجر شود.
  • جلسات درمان را به‌موقع و با نظم درستی پیش ببرید و اجازه وقفه میان جلسات را ندهید.
  • درمان روانشناختی، جز درمان‌های بلند مدت است. بنابراین در این مسیر صبر کنید و برای رسیدن به نتیجه مطلوب عجله نکنید.
  • درمانگر و کلینیک درمانی را درست و با مطالعه صحیح انتخاب کنید.


سخن آخر

انتخاب بهترین روانشناس کودک یک انتخاب مهم، ضروری و بسیار کاربردی برای تربیت کودکان سالم است. بنابراین اگر به تربیت و فرزندپروری صحیح اهمیت می‌دهید و یا دوست دارید کودکان خود را از نظر سلامت روان در محیط امنی قرار دهید، همین حالا برای رزرو وقت مشاوره با بهترین روانشناس کودک اقدام کنید. درمانگران ما از ابتدا تا انتهای این مسیر را همراه با شما هستند. 

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره کودک

مشاهده خدمات مشاوره و روان درمانی کودک