اهمیت کنترل عواطف در دوره نوجوانی

امروزه نوجوانان در دوره نوجوانی خود به دلیل فشار برای داشتن استقلال، فشارهای تحصیلی، فشار دوستان، روابط جدید و مسئولیت های محول شده؛ زندگی پردغدغه ای دارند، همچنین آن ها با مشکلات و تصمیم گیری فراوانی در جاده بزرگسالی مواجه هستند که این امر می تواند در نوجوانان حس ناخوشایندی به وجود آورد و  آن ها احساس کنند که همه چیز خارج از کنترل آن هاست و به همین دلیل توانایی مدیریت کنترل عواطف خود را در موقعیت های اجتماعی و خانوادگی از دست می دهند. بنابراین دچار مشکلاتی می شوند که علاوه بر صدمه به خود و دیگران باعث آسیب رسانی به جامعه می گردند که می توان از جمله آسیب های وارده به خود به افسردگی، خشم، اضطراب و ... اشاره کرد.  همچنین می توانیم بگوییم که کودکان و نوجوانان در عصر حاضر نسبت به نسل گذشته از نظر هیجانی با مشکلات بیشتری مواجه هستند که این امر اهمیت کنترل عواطف در نوجوانان را دو چندان می کند.

 

اهمیت عواطف

 

 در واقع می توان گفت آثار نامطلوب هیجان ها بیش از آثار خوب آن ها است. بنابراین سلامت عاطفی و کنترل عواطف  و احساسات و راهنمایی آن ها ضروری است و نوجوانان باید شناخت هیجان های خود را یاد بگیرند و با چگونگی مهار و کنترل آن ها آشنا شوند تا از گمراهی در امان باشند. سهل انگاری در این مورد به افزایش تنش و تعویق رشد و تکامل بهنجار منجر خواهد شد.

 

عواطف بخش مهم و اساسی زندگی انسان را تشکیل می دهد به طوری که تصویر زندگی بدون آن تصور دشواری است. ویژگی ها و تغییرات عواطف، چگونگی ارتباط گیری عاطفی و درک و تفسیر عواطف دیگران نقش مهمی در رشد و سازمان شخصیت، تحول اخلاقی و روابط اجتماعی، شکل گیری هویت و مفهوم خود دارد.

 

دوره نوجوانی مقطع حساسی است و همچنین به دلیل این که عواطف در این دوره جوشش  دارد و بروز شدید پیدا می کنند و نقش حکمران را در زندگی نوجوانان بازی می کند، کنترل عواطف در این دوره ضروری و جدی به نظر می رسد تا نوجوانان بتوانند عواطف بالقوه خطرناک و مخرب خود را کنترل کنند و از سلامت روانی برخوردار باشند.

 

کنترل عواطف و تاثیرات آن

 

 اساسا منظور از مهارت کنترل عواطف این است که فرد یاد بگیرد چگونه عواطف خود را در موقعیت های مختلف تشخیص دهد، چگونه ابراز کند و چگونه آن را کنترل کند. این مهارت اثرات گوناگون در جنبه های مختلف زندگی فرد، تعاملات بینفردی، بهداشت روانی، سلامت فیزیکی و جسمی فرد دارد و به همین دلیل مهمترین عامل مرتبط با بیماری و اختلال است. از جمله عواطفی که می توان به آن اشاره کرد خشم، خلق افسرده ، اضطراب و عاطفه مثبت است. که اگر نتوانیم آن ها را کنترل کنیم تبدیل به هیجانات و عواطف منفی می شود که نه تنها سازنده نیست بلکه آثار مخرب و زیان باری نیز دارد. افراط و تفریط در هیجان ها منجر به خشم اضطراب و افسردگی می شود که به صورت کنترل نشده، بهداشت روانی و عاطفی افراد را به طور جدی تهدید می کند. بنابراین کنترل عواطف مهارت باارزشی است که در تعاملات اجتماعی با دیگران باید به آن توجه کرد، زیرا این مهارت به فرد احساس کارایی و با ارزش بودن، توانایی مقابله با رخدادهای منفی زندگی، بهتر عمل کردن در روابط اجتماعی و نیز حرکت در مسیر اهداف مشترک و مطلوب جامعه می دهد. لذا با توجه به اهمیت کنترل عواطف می توان از دو مشاوره تلفیقی تصمیم گیری دوباره و روایت درمانی جهت آموزش کنترل عواطف در نوجوانان استفاده کرد. تلفیق این دو شیوه و استفاده از فنون و روش های آن ها منجر به این می شود که احساسات درونی شناسایی شود و همچنین کنترل و تغییر احساسات بهتر انجام شود.

 

در مشاوره تصمیم گیری دوباره به افراد کمک می شود در چالش با خود، نقش شبه قربانی خود را بشناسد، نسبت به مسئولیت پذیری و هدایت زندگی خویش آگاه شوند و در فرایند زندگی تغییرات لازم را اعمال نمایند، به افراد این امر آموخته می شود که در انتخاب هایشان آزادند تا دوباره در مورد این که چه کسی هستند و چه کسی میخواهند باشند تصمیم بگیرند.

 

 در درمان تصمیم گیری دوباره به مراجعین کمک می شود تغییراتی در افکار، هیجانات و رفتارهای خود از طریق رهاسازی تصمیمات کهنه به وجود آورده شود و تصمیم های جدیدی بگیرند. بنابراین می توان به آن ها آموخت در مورد نحوه ابراز، بیان یا کنترل عواطف خود تصمیمات جدیدی بگیرند.

 

   مشاوره روایت درمانی نیز به بررسی چگونگی بازنویسی داستان زندگی افراد توسط خود آنان به شیوه های که علت به درمان کشیدن آن ها را برونی کند می پردازد.

در این شیوه به اعضا کمک می شود که داستان های جدیدی برای زندگی خود بسازند؛ اعتقاد این دیدگاه بر این است که فرایند ساختن داستان های جدید یک احساس ضرورت شخصی در اعضا به وجود می آورد که آنان را قادر می سازد در آینده، بهتر به مبارزه بپردازند.

 

لینک کوتاه:

zood.link/aipvr

مشاهده متخصصین درمان زوج و خانواده

مشاهده خدمات مشاوره و روان درمانی کودک