آیا ضرورت استفاده از روانشناسی کودک آنلاین را می‌دانید؟

 

دوران کودکی‌تان را به یاد می‌آورید؟ یا در خانه شما کودکی حضور دارد که هر روز برای سلامت ماندن او یا دور بودنش از خطر آسیب، دغدغه داشته باشید؟ به همان میزان که جسم کودک نیاز به توجه و مراقبت دارد، سلامت روان و تامین آرامش ذهنی او هم مهم است. کودکی دوره بسیار حساسی است که اگر در زمان مناسب آن نیازهای فرد بدون پاسخ بماند، می‌تواند مشکلات حادی را در دوران بزرگسالی برای اون ایجاد کند. به همین خاطر روانشناسی کودک جزو شاخه‌های مهم و بسیار ضروری به شمار می‌رود که اهمیت ویژه‌ای در رشد فردی و اجتماعی کودک دارد. 

در این مطلب از وبلاگ افق سلامت می‌خواهیم شما را با  ضرورت استفاده از روانشناسی کودک آنلاین و تاثیرات آن در زندگی کودکان آشنا کنیم. اگر به این حوزه علاقه‌مند هستید و یا دوست دارید یک والد آگاه و ایده‌آل برای فرزندتان باشید، ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

 

کودکی چه سنی را در برمی‌گیرد؟

فهم نادرست از سن کودکی و عدم توجه به نیازهای هر برهه زمانی، اتفاقی است که دربیشتر موارد به دلیل آگاهی اندک رخ می‌دهد. در یک تعریف کلی سنین 3 تا 12 سالگی را به عنوان بازه سنی کودکی در نظر می‌گیرند. اما درست‌تر آن است که بگوییم در تقسیم‌های رشد انسان، دوران کودکی به دو دوره کودکی اول و کودکی میانه تقسیم می‌شود. دوران کودکی اول از سن 3 تا 6 سال و دوران کودکی میانه سن 7 تا 12 سال را دربرمی‌گیرد. در ادامه از سن 13 تا 20 سالگی هم به عنوان دوران نوجوانی شناخته می‌شود. اطلاع دقیق از سنین کودکی و نوجوانی این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد که با شناخت به موقع نیازهای کودک و نوجوان خود، برای رفع آن‌ها اقدام کنید. استفاده از متخصص روانشناسی کودک آنلاین یا مشاوره آنلاین کودک و نوجوان راهی برای نزدیک شدن کودک به سلامت روان در کنار سلامت جسمانی است.

چرا مشاوره آنلاین روانشناسی کودک ضروری است؟

متاسفانه برخی از افراد همچنان به نقش روانشناس و روانشناسی کودک آنلاین پی نبرده‌اند. اما باید بدانید که کودکان نیز به اندازه بزرگسالان و گاهی حتی بیشتر از آن‌ها در معرض آسیب‌های روحی و بیماری‌های روانی قرار دارند. از روانشناسی کودک آنلاین یا مشاوره کودک و نوجوان می‌توان به عنوان مسیر همواری برای برطرف کردن مشکلات کودک یا اختلالات او بهره گرفت. مهم‌ترین مواردی را که جزو ضروریات استفاده از مشاوره آنلاین روانشناسی کودک هستند، می‌توان به شکل زیر دسته‌بندی کرد:

1. آشنایی کودک با توانمندی‌ها و به دست آوردن درک و شناخت بیشتر نسبت به اعمال، رفتار یا افکار خود.

2. تشخیص مشکلات و آگاهی از وجود اختلالات در کودک.

3. تشخیص و درمان به موقع مسائل روانشناختی.

4. رشد عاطفی و اجتماعی کودک یا نوجوان و موفقیت او در کنترل عواطف، احساسات و هیجان و همچنین آمادگی او برای ورود به اجتماع.

5. بهبود رشد و توانایی جسمی و حرکتی، پرورش مهارت‌ها و توامندی‌ها.

 

کارگاه های آموزشی روانشناسی کودک چگونه به والدین کمک می‌کنند؟

پدر و مادر، همراه و همگام با یکدیگر برای داشتن فرزندانی شاد تلاش می‌کنند. بنابراین باید راه‌های تامین این سلامتی را هم به خوبی بشناسند. کارگاه های آموزشی روانشناسی کودک می‌کوشند این فضای دونفره و اشتراکی میان مادر و پدر و همچنین والدین و کودک را برای یادگیری بسیاری از مسائل مرتبط با رشد روحی و روانی او فراهم کنند. کارگاه‌های بازی با کودک، پرورش خلاقیت، فرزندپروی، تربیت جنسی و ... بخشی از انواع کارگاه‌های روانشناسی کودک آنلاین یا حضوری است. شرکت کردن شما به عنوان والد و یا شرکت کودکتان در آن‌ها گامی رو به جلو و مهم برای رسیدن و تامین سلامتی روان اوست.

  

چه کودکانی نیاز به شرکت در جلسات روانشناسی دارند؟

روانشناسی کودک آنلاین و یا به طور کلی، روانشناسی کودک، طیف وسیعی را در برمی‌گیرد که فقط در صورت بروز مشکلات بیرونی یا رفتارهای خاص کودک و نوجوان اجرا نمی‌شود. بلکه روانشناسی آنلاین کودک یا جلسات روانشناسی و مشاوره حضوری ، فرصتی را برای کودک فراهم می‌کند که به درک و شناخت درستی از خود و توانایی‌هایش دست یابد.

اما به طور خاص برخی از مشکلات و یا عوامل بیرونی می‌توانند نشانه‌هایی باشند که به مادر و پدر نشان می‌دهند، باید برای مراجعه کودک به روانشناس اقدام کنند:

_ مشکلات مرتبط با توجه و تمرکز که گاهی نشانه برخی از اختلالات مانند اختلال اوتیسم یا ADHD و حتی آسیب‌های مغزی و شنوایی است.

_ مشکلات خانوادگی مانند از دست دادن والدین یا طلاق و جدایی آن‌ها.

_ انزوا، گوشه‌گیری و عدم برقراری ارتباط کودک با دنیای اطراف و گروه همسالان.

_ مشکل در دوست‌یابی.

_ اضطراب جدایی شدید، به شکلی که بخش مهمی از زندگی و ارتباط او با اطرافیان دچار مشکل شود.

_ حوادث ناگوار مانند مشاهده صحنه قتل، فوت، تجاوز و یا مواجهه با سوءاستفاده جنسی.

_ جابه‌جایی و تغییر مکان زندگی کودک یا خانواده او.

_ پرخاشگری و یا انجام‌ رفتارهای پرخطر که منجر به آسیب جسمی کودک و دیگران می‌شود. 

اگر به عنوان والد با یکی از این شرایط روبه‌رو شدید و یا برای پرورش خلاقیت و مهارت‌های کودک خود تلاش می‌کنید، بهتر است برای شرکت کودک خود در جلسات روانشناسی کودک آنلاین اقدام کنید.

 

چه روش درمانی مناسب کودکان است؟

روان درمانی چه برای کودک و چه برای بزرگسال شامل روش‌های مختلفی می‌شود. این روش‌ها با توجه به شرایط و موقعیت کودک، سن او و تشخیص روان درمانگر تعیین می‌شود. بنابراین نمی‌توان یک روش درمانی خاص را برای همه کودکان و نوجوانان به کار برد. برای آنکه بهترین روش درمانی برای کودک خود را پیدا کنید در ابتدا باید با یک روانشناس و درمانگر کودک مشورت کنید و در جلسه ابتدایی مشاوره، روش مناسب برای کودکتان را جویا شوید. فراموش نکنید روانشناس و روشی که برای یک کودک موثر و مثبت بوده است، لزوما برای کودک شما هم موثر نخواهد بود. بنابراین تعصب و اصرار خود را برای روش‌ خاصی از روان درمانی کنار بگذارید و به روان درمانگر متخصص و تشخیص او اعتماد کنید.

روانشناسی کودک آنلاین نتیجه بهتری برای درمان دارد یا روانشناسی حضوری؟ 

هر والدی دوست دارد از بهترین روش‌های درمانی برای بهبود حال کودکش استفاده کند. بنابراین همیشه این سوال مطرح می‌شود که روانشناسی کودک آنلاین نتیجه بهتری برای درمان دارد یا روانشناسی حضوری؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که حضوری یا آنلاین بودن جلسات مشاوره کودک و نوجوان در کاهش یا افزایش کیفیت آن نقشی ندارد. آنچه که مهم است برگزاری منظم جلسات، همکاری کودک و همچنین تخصص و مهارت درمانگر است. به یاد داشته باشید که آنلاین یا حضوری بودن جلسات با توجه به شرایط و موقعیت شما و کودکتان تعیین می‌شود.

با همه این تفاسیر، در بسیاری از موقعیت‌ها استفاده از روانشناسی کودک آنلاین به عنوان یک روش عملی‌ و موثرتر مطرح می‌شود. بنابراین در مواردی که 1. مکان زندگی شما بسیار دور است و دسترسی حضوری به روانشناس کودک را ندارید؛ 2. در صورتی که کودک شما از مراجعه حضوری به روانشناس و مشاور امتناع می‌کند؛ 3. زمانی که به دلیل محدودیت یا ناتوانی شدید جسمی و یا بیماری امکان برگزاری جلسات روان درمانی حضوری وجود ندارد، بهتر است از روش روانشناسی کودک آنلاین استفاده کنید.

روان درمانی کودک با دارو یا بدون دارو؟

بحث‌های زیادی درباره درمان‌های روانشناختی کودک با دارو و بدون دارو وجود دارد. نکته مهمی که درباره این مساله باید بدانید، این است که نیاز به مصرف داروهای روان درمانی برای کودک، در شرایط خاص، به تشخیص روانشناس و یا تشخیص و تجویز روانپزشک انجام می‌گیرد.

به همین دلیل در بسیاری از موارد همزمان با روان درمانی و شرکت در جلسات روانشناسی کودک آنلاین و حضوری، از دارو درمانی نیز برای تاثیر و کنترل بهتر بیماری استفاده می‌شود. مثلا قرص ریسپریدون برای کودکان در شرایط خاص مانند کودکان مبتلا به اوتیسم یا اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) توسط روانپزشک متخصص تجویز می‌شود. شرایط سنی و مقدار مصرف ریسپریدون برای کودکان اهمیت زیادی دارد که به هیچ عنوان نباید به صورت خودسرانه تشخیص داده شود. این کار می‌تواند اثرات ناگواری را برای کودک شما به همراه داشته باشد. خصوصا مصرف قرص ریسپریدون برای کودک دو ساله بسیار خطرآفرین است وتوصیه و تجویز نمی‌شود.

 

برای انتخاب روانشناس کودک چه ملاک‌هایی را در نظر بگیریم؟

انتخاب روانشناس کودک آنلاین یا انتخاب روانشناس برای مراجعه حضوری مانند هر انتخاب دیگری نیازمند تحقیق و توجه است. از آنجایی که روانشناسی به طور جدی و مستقیم با بخش روان فرد و کودک در ارتباط است، دقت در انتخاب روانشناس مناسب نیز اهمیت زیادی دارد. برای انتخاب روانشناس کودک بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

_ پیش از انتخاب، از تخصص او در کار و اعتبار پروانه روانشناسی و تحصیلات روانشناس کودک خود مطلع شوید.

_ روانشناسی را انتخاب کنید که به بردباری و صبر مشهور باشد و برای درمان نهایت تلاش خود را بکند. البته باید گفت که تقریبا همه روانشناسانی که در این حوزه درمانی مشغول به کارند، این ویژگی مهم را دارا هستند.

_ از افرادی که تجربه مراجعه به روانشناس کودک را دارند و یا تا به حال در جلسات روانشناسی کودک آنلاین شرکت کرده‌اند، درباره درمانگران خوب این حوزه پرس‌وجو کنید. کسب اطلاع از افرادی که پیش از شما در این مسیر قدم گذاشته‌اند در انتخاب درست شما، بسیار موثر خواهد بود. 

_ هرگز کودک خود را مجبور به شرکت در جلسات روان درمانی نکنید و جذب کودک به جلسات درمان را به روانشناس او بسپارید.

 

بهترین روانشناس کودک را چگونه پیدا کنیم؟

برای انتخاب بهترین روانشناس کودک در غرب تهران یا هر نقطه دیگری از شهر و کشور، فقط کافیست به سراغ کلینیک‌ها و مراکز خدمات مشاوره روانشناسی کودک بروید که از نظر سابقه و پیشینه کاری و همچنین وجود روان درمانگر متخصص سرآمد هستند. برای این کار جست‌وجوی اینترنتی یا پرسش از افرادی که در این زمینه تجربه دارند بسیار موثر است.

کلینیک روانشناسی و مشاوره افق سلامت با دارا بودن کادر تخصصی از روان درمانگران و روانپزشکان، بهترین خدمات حضوری، آنلاین و تلفنی مشاوره و روانشناسی را در اختیار شما قرار می‌دهد. با انتخاب افق سلامت و روان درمانگران توانمند این مرکز می‌توانید از خدمات روانشناسی کودک آنلاین بهره‌مند شوید و در کنار کودک خود، گامی به سمت سلامت و آرامش روان بردارید. 

 

سخن آخر

روانشناسی کودک حوزه مهم و قابل توجهی به شمار می‌رود که تقریبا هر والد دغدغه‌مندی از آن آگاه است و برای سلامتی کودک خود در این مسیر تلاش می‌کند. روانشناسی کودک آنلاین می‌تواند بهترین مسیر برای رسیدن به سلامتی را در اختیار شما قرار دهد و حتی با وجود فاصله‌های مکانی، از سلامت روان کودک شما محافظت کند. برای بهره‌مندی از خدمات روانشناسی کودک آنلاین کلینیک افق سلامت، فقط کافیست وارد سایت شده و با درمانگران متخصص این حوزه آشنا شوید. همکاران ما در کلینیک افق سلامت همراه با شما و در کنار کودکتان مسیر سبز سلامتی را برایتان هموار خواهد کرد.    

 

لینک کوتاه:

zood.link/ed0ld

مشاهده متخصصین درمان زوج و خانواده

مشاهده خدمات مشاوره و روان درمانی کودک