مشاوره آنلاین روانشناسی کودک راهی برای پرورش فرزندان سالم

زمانی که تصمیم می‌گیرید صاحب فرزند شوید و نقش والد را در مقابل او بپذیرید، باید در اولین قدم پس از رسیدگی به جسم کودک، برای تامین سلامت روان او تلاش کنید. برخلاف تصور برخی از مردم که معتقدند کودکان نیازی به مشاوره و روانشناسی یا چکاب دوره‌ای سلامت روان ندارند، باید بگوییم که توجه به روان کودک، بخش مهمی از فرایند فرزند پروری را تشکیل می‌دهد. مشاوره آنلاین روانشناسی کودک و یا انجام مشاوره حضوری در این زمینه می‌تواند بخش مهمی از تامین سلامت روان کودک را بر عهده بگیرد.

در مقاله پیش رو قصد داریم درباره اهمیت مشاوره آنلاین روانشناسی کودک و تاثیرات مثبت آن در بزرگسالی صحبت کنیم. اگر والد هستید و یا قصد فرزند آوری دارید، این مطلب از وبلاگ افق سلامت را از دست ندهید:

 

روانشناسی کودک به چه معناست؟

 دوران کودکی، دوره رشد و پرورش توانایی‌ها و خلاقیت‌هاست. کمک به رشد فرزند و مراقبت از او فقط به جنبه‌های جسمی یا تغذیه کودک محدود نمی‌شود. بلکه مسئله‌ای وجود دارد که حتی مهم‌تر از جنبه‌های جسمانی است و به دلیل آنکه به طور مستقیم با روان کودک ارتباط دارد باید با کمک مشاوره کودک و نوجوان حل شود. به این صورت یک کودک سالم، شاد و خلاق در جامعه حضور می‌یابد.

در واقع می‌توان گفت که روانشناسی کودک به معنای مراقبت آگاهانه، رشد خلاقیت‌ها و پرورش توانمندی‌های کودک در بستر درست آن است. خوشبختانه امروزه اقبال به این حوزه از سلامت روان اهمیت بسیاری پیدا کرده است و والدین تمایل بیشتری را به مراجعه  تخصصی حضوری یا مشاوره آنلاین روانشناسی کودک و یا شرکت در کارگاه های آموزشی روانشناسی کودک نشان می‌دهند.  

 

چقدر درباره اهداف مشاوره آنلاین روانشناسی کودک می‌دانید؟

شاید اگر از دیگران درباره اهداف روانشناسی کودک آنلاین یا حضوری بپرسید، به یک جنبه از این هدف محدود شوند و از مهم‌ترین اهداف این حوزه در رشد کودک آگاه نباشند. از جمله مهم‌ترین اهدافی که در جلسات مشاوره کودک و نوجوان دنبال می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رشد جسمانی

در مشاوره آنلاین روانشناسی کودک و یا جلسات مشاوره حضوری کودک و نوجوان، علاوه بر مطالعه رفتاری کودک، به ابعاد جسمانی و شرایط فیزیکی او توجه می‌شود. کودک رشد جسمی خود را از آغاز تولد و به شکل دائمی تجربه می‌کند و با بالاتر رفتن سن او، فرایند رشد هم تکمیل می‌شود. روانشناس کودک با بررسی شرایط جسمانی کودکان می‌تواند از سلامت روان آن‌ها باخبر شود. چراکه در برخی موارد مشکلات جسمی کودک ناشی از عوامل و شرایط روانی اوست.

رشد ذهنی

کودکان پیش از آنکه توانایی حرف زدن داشته باشند، از محیط اطراف خود آگاه‌اند و نسبت به آن علاقه و توجه نشان می‌دهند. این ابراز علاقه و آگاهی در سال‌های اولیه زندگی محدودتر است و با طی شدن زمان، توانایی‌های ذهنی و میزان آگاهی او نیز رشد می‌کنند. مشاوره آنلاین روانشناسی کودک یا روش‌های حضوری روانشناسی و مشاوره، کمک می‌کند که فرایند رشد ذهنی کودک به خوبی بررسی شود و وجود مشکل در هر مرحله از زندگی او به موقع تشخیص داده شده و برطرف شود.

رشد زبانی

از دیگر اهدافی که در روانشناسی کودک دنبال می‌شود کمک به رشد زبانی کودک است. این بخش از رشد کودک با ساختار مغزی و توانایی گفتار کودک ارتباط مستقیم دارد. هدف در مشاوره آنلاین روانشناسی کودک ارتقای توانمندی و رشد کودک است که او را برای برقراری ارتباط با دنیای اطراف آماده می‌کند.

رشد شخصیتی

رشد و پرورش شخصیتی کودک یکی از مهم‌ترین اهدافی است که در حوزه روانشناسی کودک آنلاین و حضوری دنبال می‌شود. از آنجایی که ویژگی‌های شخصیتی کودک مانند پرخاشگری، گوشه‌گیری، خلاقیت، عدم توجه و تمرکز و ... در فرایند رشد و شکل‌گیری زندگی آینده او نقش زیادی دارد، توجه به رشد شخصیتی اهمیت زیادی دارد.

رشد احساسی

رشد احساسی مسئله‌ای است که به مقدار زیادی به توانایی ارتباط برقرار کردن کودک با دیگران و رشد اجتماعی او مرتبط است. در مشاوره آنلاین کودک و نوجوان و جلسات روانشناسی کودک به رشد احساسی او اهمیت ویژه‌ای داده می‌شود. هدف از این جنبه رشد، ارتقای سطح سلامت احساسی کودک و توانایی کنترل احساسات گوناگون مانند ترس، خشم، غرور، غم و ... است.

 

چرا روانشناسی کودک مهم است؟

شاید بسیاری از افراد در برخورد با این سوال، جواب قانع‌کننده‌ای را پیدا نکنند. اما باید بدانید که روانشناسی کودک به اندازه جلسات مشاوره بزرگسالان و گاهی حتی بیشتر از آن اهمیت دارد. دلایل این اهمیت را می‌توان در موارد زیر بررسی کرد:

1. کمک به درک تفاوت‌ها

همانطور که جسم کودک از بدو تولد مراحل مختلف رشد و نمو را پشت سر می‌گذارد، روان او نیز به سرعت رشد کرده و پیوسته از ادراک خود استفاده می‌کند. گاهی تشخیص رشد ادراکی و سلامت روانی کودک به سادگی امکان‌پذیر نیست و نیاز به حضور یک متخصص دارد. بنابراین مشاوره آنلاین روانشناسی کودک یا مشاوره‌های حضوری عامل مهمی برای تشخیص تفاوت‌ها و درک آن‌ها هستند.

2. تشخیص اختلالات

در بسیاری از موارد رفتارهای کودک خبر از وجود یک مشکل یا ناهنجاری در روان او می‌دهند. تشخیص این مشکلات که گاهی به یک اختلال تبدیل می‌شوند، بدون آگاهی و تخصص امکان‌پذیر نیست. بنابراین روانشناسی کودک به کمک افراد آمده تا به وسیله آن بیماری‌های مرتبط با روان و اختلالات در کمترین زمان تشخیص داده شود.

3. رشد مهارت‌ها

کودکان و نوجوانان در طول دوران رشد خود می‌بایست مهارت‌هایی را بیاموزند که برای برقراری ارتباط در طول زندگی به آن نیاز دارند. زمانی که کودک مهارت‌های مورد نیاز فردی و اجتماعی را یاد نگیرد و یا آن را پرورش ندهد، در بزرگسالی دچار مشکل خواهد شد. روانشناسی کودک آنلاین یا مشاوره‌های حضوری کمک می‌کند که کودک مهارت‌های مهمی مانند کنترل خشم، مدیریت احساسات و ... را بیاموزد. 

 

مشاوره آنلاین روانشناسی کودک برای چه کودکانی مناسب است؟

رشد اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به شکل قابل توجهی امکان برقراری ارتباط از راه دور را برای افراد به وجود آورده‌اند. حوزه سلامت روان و پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و امروزه بسیاری از جلسات مشاوره کودک و نوجوان به شکل آنلاین انجام می‌گیرد. آنلاین یا حضوری بودن جلسات مشاوره کودک به تمایل، علاقه یا شرایط والد و کودک بستگی دارد. اما مشاوره آنلاین روانشناسی کودک برای کودکان و نوجوانانی با شرایط زیر کاربرد زیادی دارد:

کودک شما برای مشاوره حضوری مقاومت و لجبازی می‌کند

اگر کودک شما تمایلی به انجام مشاوره حضوری ندارد و بیش از حد برای آن مقاومت می‌کند، مشاوره آنلاین روانشناسی کودک راه موثری برای درمان است. باید توجه کنید که در هیچ حالتی کودک و نوجوان خود را برای انجام مشاوره مجبور نکنید. 

کودک شما از حضور در فضای مرکز مشاوره دچار اضطراب زیادی می‌شود

گاهی اوقات کودک یا نوجوان به اقتضای سن خود از قرار گرفتن در کنار درمانگر یا کلینیک مشاوره دچار استرس و اضطراب می‌شود. البته باید گفت که مقدار کمی از استرس و اضطراب در جلسات اول مشاوره احساسی طبیعی است. داشتن اضطراب زمانی که روند درمان را مختل کند آسیب‌زا خواهد بود. بنابراین حضور در محیط خانه یا هر جای دیگری که کودک در آن احساس آرامش کند، می‌تواند در پیشرفت جلسات مشاوره موثر باشد.

کودک شما شرایط جسمی خاصی دارد

در برخی موارد وجود مشکل و شرایط حاد جسمی کودک که حرکت و جابه‌جایی را برای او سخت می‌کند، مشاوره آنلاین روانشناسی کودک بهترین راه پیشبرد درمان است.

دسترسی شما برای مراجعه حضوری به درمانگر محدود است

فاصله مکانی زیاد و یا نداشتن زمان خالی در هفته برای حضور در کلینیک و مراجعه به روانشناس کودک، دلیل دیگری برای استفاده از جلسه مشاوره آنلاین روانشناسی کودک است.

 

روان درمانی کودک و تجویز قرص

بسیاری از والدین درباره درمان‌های روانشناختی کودک و تجویز قرص سوال می‌کنند. باید گفت در مواردی که روان درمانگر، ادامه درمان با مشاوره و گفت‌وگو را بی‌نتیجه یا مصرف دارو را در طول درمان موثر بداند، مداخله دارویی را پیشنهاد می‌دهد. البته باید توجه کنید که تجویز دارو بر عهده روان درمانگر و روانشناس نیست و برای این کار باید به روانپزشک مراجعه کنید.

بسته به مشکل و اختلال کودک و سن و شرایط او، داروهای مختلفی برای او تجویز می‌شود. برای مثال قرص ریسپریدون برای کودکان از جمله داروهایی است که رفتارهای کلیشه‌ای کودک را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. قرص ریسپریدون برای کودکان جهت درمان اختلالاتی مانند اوتیسم یا ADHD (اختلال کم توجهی بیش فعالی) کاربرد دارد و می‌تواند بیماری را به مقدار مناسبی کنترل کند.

این دارو عموما برای کودکان 5 تا 17 ساله مبتلا به اوتیسم یا کودکانی با حداقل 11 سال سن، با تشخیص اختلال دو قطبی در آن‌ها و به دستور روانپزشک تجویز می‌شود. قرص ریسپریدون برای کودک دو ساله و کم سن‌تر مناسب نیست و برای این گروه سنی تجویز نمی‌شود. مصرف خودسرانه قرص ریسپریدون می‌تواند مشکلات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. بنابراین برای تجویز و تشخیص مقدار مصرف قرص ریسپریدون در کودکان حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و از مصرف خودسرانه آن بپرهیزید.

 

بهترین کلینیک مشاوره و روانشناسی کودک

همه افراد برای انتخاب بهترین‌ها در زندگی با هم در رقابت‌اند. موارد مهمی در زندگی وجود دارند که می‌بایست برای انتخاب آن‌ها توجه و وسواس زیادی را به خرج دهید. پیدا کردن و انتخاب یک کلینیک معتبر مشاوره آنلاین روانشناسی کودک یا مشاوره حضوری، از آن دسته انتخاب‌های سخت و حساس است. برای یافتن بهترین کلینیک مشاوره آنلاین روانشناسی کودک می‌توانید با جست‌وجوی اینترنتی یا پرسش از افرادی که تجربه به مراجعه به این مراکز را داشته‌اند، به نتایج خوبی برسید. هنگام سرچ در اینترنت می‌توانید از عبارات و جملاتی مانند روانشناس کودک در غرب تهران یا مشاوره آنلاین روانشناسی کودک استفاده کنید. به این صورت نتایج مورد توجهی در اختیارتان قرار می‌گیرد.

دقت کنید که در مسیر جست‌وجو و انتخاب حتما پیشینه، سابقه و تجربیات کلینیک و پزشکان متخصص حاضر در آن را مورد مطالعه قرار دهید. این کار به شما کمک می‌کند که انتخاب مناسب و آگاهانه‌ای داشته باشید.

کلینیک تخصصی مشاوره و روانشناسی افق سلامت با سابقه چندین ساله مجموعه‌ای از بهترین روان درمانگران را در حوزه‌های گوناگون، به‌ویژه روانشناسی کودک، گرد هم آورده است. با ورود به سایت رسمی کلینیک روانشناسی افق سلامت این امکان را دارید که با درمانگران کودک، روش‌های درمانی، سوابق تحصیلی و کاری آن‌ها آشنا شوید و از این طریق به درستی دست به انتخاب بزنید. کلینیک افق سلامت در زمینه مشاوره آنلاین روانشناسی کودک نیز فعالیت می‌کند و این امکان را دارید که برای انجام جلسات روانشناسی کودک، از خدمات کلینیک استفاده کنید.

 

سخن آخر

سلامت روان کودک در کنار رشد جسمی او، اهمیت بسیاری دارد که گاهی از آن غافل هستیم. باید بدانیم که بسیاری از مشکلات، طرحواره‌های ناقص یا نادرست و رفتارهایی که کنترل نمی‌شوند، می‌توانند زندگی حال و آینده کودک را تحت تاثیر قرار دهند. در این میان مشاوره آنلاین روانشناسی کودک و مشاوره حضوری کودک و نوجوان جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌تواند در تامین سلامت روان کودک به شکل موثری عمل کند. برای بهره‌مندی از بهترین خدمات روانشناسی کودک آنلاین وارد سایت کلینیک روانشناسی افق سلامت شوید و خدمات مورد نیازتان را انتخاب کنید. همکاران ما در مجموعه روان درمانی و مشاوره افق سلامت شما را تا رسیدن به قله سلامت روان همراهی می‌کنند.

 

لینک کوتاه:

zood.link/4fgeo

مشاهده متخصصین درمان زوج و خانواده

مشاهده خدمات مشاوره و روان درمانی کودک