مشاوره آنلاین کودک و نوجوان؛ دنیایی برای کودکان سالم و شاد

تا به حال برایتان اتفاق افتاده است که در برخورد با کودک یا نوجوان خود دچار سردرگمی شوید؟ یا اینکه تاکنون رفتارهای عجیب، نامتعارف یا نگران‌کننده‌ای را از سوی فرزندتان مشاهده کرده‌اید؟ راه حل شما  برای مواجهه با این شرایط چیست؟

 والدین همیشه در تلاش‌اند که کودکانی سالم و شاد را پرورش دهند. ایجاد این سلامت و شادی، در کنار عواملی مانند فرهنگ، خانواده، محیط زندگی و ... نیاز به حمایت‌های روانی و عاطفی نیز دارد. بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که مشاوره‌های دوره‌ای و جلسات روانشناسی فقط به بزرگسالان اختصاص دارد. درحالی‌که این‌طور نیست و مشاوره کودک و نوجوان به عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های روانشناسی شناخته می‌شود که نقش موثری را در سلامت روان کودکان و نوجوانان ایفا می‌کند.

در این مطلب قصد داریم درباره مشاوره آنلاین کودک و نوجوان و اهمیت و ویژگی‌های آن صحبت کنیم. اگر می‌خواهید فرزندان سالم و شادی داشته باشید یا مشکلات آن‌ها را به شکل اصولی حل کنید، با ما در وبلاگ افق سلامت همراه باشید:

 

مشاوره کودک و نوجوان چیست؟

شاید بتوان گفت که مشاوره کودک و نوجوان جزو آن دسته از حوزه‌هایی است که همچنان به خوبی در میان افراد جامعه شناخته نشده و یا لزوم استفاده از آن احساس نمی‌شود. اما باید بدانید که یکی از ضروری‌ترین نیازها در خانواده‌هایی که به تربیت فرزند و سلامت آن‌ها اهمیت می‌دهند، مشاوره کودک و نوجوان است. این حوزه روانشناسی به بررسی رفتارها، اعمال و افکار کودک و نوجوان می‌پردازد و با ارائه راه‌حل برای آن، از بروز مشکلات بزرگتر در دوران بزرگسالی جلوگیری می‌کند. قطعا تا به حال این جمله را شنیده‌اید که بسیاری از رفتارها و عادات ما ریشه در کودکی دارد. همین یک جمله ساده و کوتاه می‌تواند حساسیت این دوره سنی را به خوبی نشان دهد.

روانشناسان سلامت، دوران کودکی و نوجوانی را مهم‌ترین دوران زندگی هر فرد می‌دانند و معتقدند که اتفاقات و حوادثی که در کودکی برای ما رخ می‌دهد، در شکل‌گیری شخصیت بزرگسالی و مسیر زندگی ما نقش اساسی را ایفا می‌کنند. به همین دلیل حوزه روانشناسی کودک اهمیت زیادی دارد و می‌تواند از آسیب‌ها جلوگیری کرده و به رشد و شکوفایی کودک منجر شود.

مشاوره آنلاین کودک و نوجوان و همچنین مشاوره‌های حضوری آن، دقیقا مانند جلسات مشاوره بزرگسالان به کمک یک روان درمانگر حرفه‌ای برگزار می‌شوند. این جلسات به تشخیص درمانگر و با توجه به سن و نیاز کودک، گاهی به صورت فردی با کودک یا نوجوان و گاهی با حضور والدین او انجام می‌گیرد. در نهایت جلسات به هر شکل و روشی که باشند در فضایی امن و آرام برگزار شده و سلامت روانی کودک در طول این دوران حفظ می‌شود. این جلسات به‌ویژه برای نوجوانانی که با بحران نوجوانی و بلوغ مواجه‌اند بسیار مفید و سودمند است.

زنگ خطرهایی که نشان می‌دهد به مشاوره کودک و نوجوان نیاز داریم

بسیاری از والدین در تشخیص زمان مراجعه به درمانگر کودک سردرگم‌اند و این مسئله باعث می‌شود که خیلی دیر برای درمان فرزندان خود اقدام کنند. احساس نیاز به مشاوره آنلاین کودک و نوجوان یا جلسات حضوری روانشناسی کودک، دقیقا مانند بزرگسالان با علائم و نشانههایی همراه است. نشانه‌هایی که به شما هشدار می‌دهند برای تامین سلامت کودک، می‌بایست به جلسات مشاوره رجوع کنید، این عوامل به شرح زیر است:

اضطراب جدایی

اضطراب جدایی یکی از زنگ خطرهایی است که نشان می‌دهد به مشاوره آنلاین کودک و نوجوان یا جلسات حضوری روان درمانی کودک نیاز است. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که کودک شما هنگام جدا شدن از والدین، خواهر و برادر و دیگر اعضای نزدیک خانواده و همچنین در زمان دور شدن از محیط خانه دچار ترس و استرس‌های عصبی می‌شود. این استرس گاهی به نشانه‌های جسمی مانند دل‌درد، تب و ... نیز منجر می‌شود.

جویدن ناخن

جویدن مداوم ناخن‌ها توسط کودک زنگ خطر دیگری است که نشان از اضطراب، افسردگی، وجود یک مشکل و عدم امنیت روانی او دارد.

عدم توجه و تمرکز

بازیگوشی ویژگی طبیعی کودکان و نوجوانان است. زمانی که این بازیگوشی جای خود را به عدم توجه و تمرکز و اختلال در یادگیری می‌دهد، نگران‌کننده است. عدم توجه و تمرکز کودک در فعالیت‌های مرتبط به بازی و عدم توجه و تمرکز نوجوان در مشکلات تحصیلی نمایان‌تر است.

پرخاشگری

عصبانیت کنترل‌شده ویژگی طبیعی کودک، نوجوان و یا حتی بزرگسالان است. زمانی که این عصبانیت به پرخاشگری شدید و آسیب رساندن به خود یا دیگران منجر می‌شود، آسیب‌زا و نگران‌کننده است. پرخاشگری در نوجوانان مسئله شایع‌تری است که اگر به آن توجه کافی نشود می‌تواند مشکلات حادی را ایجاد کند. اگر این حالت‌ها را به طور مستمر در فرزند خود مشاهده کردید بهتر است از جلسات مشاوره آنلاین کودک و  نوجوان یا روش‌های درمان حضوری برای آن‌ها استفاده کنید.

 

انزواطلبی

اگر کودک شما به طور ناگهانی به تنهایی و انزوا متمایل شده است، انجام جلسات مشاوره آنلاین کودک و نوجوان یا جلسات حضوری مشاوره می‌تواند در ریشه‌یابی و حل مشکل بسیار موثر عمل کند.

از دیگر علائمی که در برخورد با فرزند خود بهتر است به مشاور و روانشناس کودک مراجعه کنید می‌توان به بیش فعالی، بدخوابی، عدم برقراری ارتباط با همسالان، کندن مو، مشکلات تحصیلی، شب‌ادراری مکرر و ... اشاره کرد.

 

مشاوره آنلاین برای کودک بهتر است یا مشاوره حضوری؟

امروزه با توجه به رشد اینترنت و ارتباطات، در کنار جلسات درمانی حضوری، مشاوره آنلاین هم دیده می‌شود. سوال بسیاری از والدین برای مراجعه به روانشناس کودک این است که مشاوره آنلاین برای کودک بهتر است یا مشاوره حضوری؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اغلب کودکان و نوجوانان به دلیل خجالت، ترس و یا عوامل دیگر، تمایل کمتری برای مراجعه حضوری به روان درمانگر دارند. بنابراین مشاوره آنلاین کودک و نوجوان امکان بسیار مناسبی برای حل این مشکل است. جلسات روانشناسی کودک آنلاین دقیقا با همان کیفیت جلسات حضوری برگزار می‌شوند و به دلیل امنیتی که کودک در محیط خانه دارد، روند جلسات با کیفیت بالاتری طی می‌شود.

 

مشاوره آنلاین کودک و نوجوان به چند روش انجام می‌گیرد؟

جلسات روانشناسی کودک آنلاین را می‌توان با توجه سن‌وسال، میزان همکاری و علاقه والد و کودک، به روش‌های مختلف زیر انجام داد:

1. جلسات ویدیویی

برگزاری جلسات ویدیویی مشاوره آنلاین کودک و نوجوان شباهت بسیار زیادی به جلسات حضوری مشاوره دارد. در این روش، جلسات درمان به شکل تصویری انجام می‌گیرند و در عین حالی که کودک و نوجوان در محیط امن خانه حضور دارند، با درمانگر صحبت می‌کنند. مدت زمان جلسات ویدیویی به تشخیص درمانگر تعیین می‌شود و برای این کار باید از پیام‌رسان‌های مختلف یا اپلیکیشن‌های مخصوص استفاده کنید.

 

2. جلسات صوتی یا تلفنی

اگرچه جلسات صوتی و یا تلفنی جذابیت جلسه‌های مشاوره آنلاین کودک و نوجوان را ندارند، اما در مواردی که کودک تمایلی به دیده شدن ندارد، بسیار مناسب است.

 

3. جلسه‌ روان درمانی مبتنی بر متن (چت)

مشاوره آنلاین کودک و نوجوان می‌تواند در بسترهای متنی مانند صفحه چت نیز انجام شود. اما باید توجه کنید که این روش فقط برای نوجوانانی که توانایی خواندن و نوشتن دارند مناسب است و کودکان در سنین پایین قادر به ارتباط گرفتن با این روش نیستند. 

مزایای مشاوره آنلاین کودک و نوجوان

مشاوره آنلاین کودک و نوجوان در بسیاری از موارد به کمک والدین آمده و بسیاری از مشکلات اساسی مربوط به سلامت روان کودک را حل کرده است. از مهم‌ترین مزایای جلسات مشاوره آنلاین کودک و نوجوان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. رفع یا کمتر کردن خجالت کودک و نوجوان

کودک یا نوجوان به اقتضای سن‌وسال خود، از قرارگیری در محیط‌های جدید و ناآشنا یا دیده شدن توسط افراد غریبه، خجالت‌زده می‌شود. به همین دلیل در بسیاری از موارد تمایلی به مراجعه حضوری ندارد و در برابر آن مقاومت می‌کند. برای رفع این مشکل می‌توانید از مشاوره آنلاین کودک و نوجوان استفاده کنید.

2. حفظ آرامش کودک و نوجوان

قرارگیری در محیط ناآشنا می‌تواند آرامش روانی کودک یا نوجوان را از او بگیرد یا کودک و نوجوان را دچار اضطراب کند. از این رو تشکیل جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی کودک و در محیط امنی که فرزندتان به آن تمایل دارد، کیفیت درمان را بالاتر می‌برد.

3. مقاومت نوجوان برای مراجعه حضوری به درمانگر

نوجوانان معمولا مقاومت بیشتری در ارتباط با مراجعه به روان درمانگر دارند. احساس غرور نوجوانی یا ناتوانی در برخورد مستقیم با درمانگر می‌تواند عامل این اتفاق باشد. بنابراین اگر نوجوان شما تمایلی برای مراجعه حضوری به روان درمانگر ندارد، می‌توانید از جلسات مشاوره آنلاین استفاده کنید.  

 

کارگاه ‌های آموزشی روانشناسی کودک چه تاثیری در رفتار والد و کودک دارند؟

آنچه بیش از همه در تربیت فرزند و شکل‌گیری شخصیت او اهمیت دارد، رفتار و برخورد والدین با کودک است. بنابراین می‌توان گفت که هیچ چیز به اندازه ارتباط موثر و مفید والد و کودک اهمیت ندارد. همیشه این جمله را شنیده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است. پس بهتر است برای برخورد با فرزند خود از روش‌های درست و علمی کمک بگیریم. شرکت در کارگاه‌ های آموزشی روانشناسی کودک جزو آن دسته از فعالیت‌هایی است که می‌تواند ارتباط موثر و سالمی را در رابطه والد و فرزندی به وجود آورد. پدر و مادر با شرکت در این کارگاه‌ها و یادگیری اصولی که در برخورد با کودک و نوجوان ضروری است، می‌توانند از بروز بسیاری از مشکلات رفتاری و روحی در فرزند خود جلوگیری کنند و یا زودتر از دیگران وجود مشکل را در او تشخیص دهند.

آیا برای کودکان قرص تجویز می‌شود؟

بسیاری از مشکلات و اختلالاتی که به طور مستقیم با سلامت روان افراد مرتبط هستند، با شرکت در جلسات روان درمانی حل می‌شوند. اما در برخی موارد با توجه به شدت بیماری، روان درمانگر مداخله دارویی را نیز لازم می‌داند. به این ترتیب با تشخیص روان‌پزشک برای کودک دارو تجویز می‌شود. برای مثال تجویز قرص ریسپریدون برای کودکان مبتلا به اختلالات اوتیسم و یا  ADHD (اختلال کم‌توجهی بیش فعالی) بسیار شایع است. این قرص برای کودکان 5 تا 16 ساله مبتلا به اوتیسم و همچنین کودکان بالای 11 سال با اختلال دو قطبی تجویز می‌شود و در آرام شدن کودکان با اختلالات شدید رفتاری تاثیر بسیاری دارد. مقدار مصرف قرص ریسپریدون برای کودکان و نوجوانانی که بیشتر از پنج سال سن دارند و وزن آن‌ها بیش از 20 کیلوگرم است، در ابتدا به اندازه 0.5 میلی‌گرم روزانه و یا به صورت دو بار در روز تجویز می‌شود. این مقدار مصرف قرص ریسپریدون در کودکان بزرگ‌تر از 5 سال که وزن آن‌ها کمتر از 20 کیلوگرم است، به 0.25 میلی‌گرم روزانه یا همین مقدار با دو بار مصرف در روز تغییر می‌یابد. همچنین باید توجه کنید که مصرف قرص ریسپریدون برای کودک دو ساله ممنوع است. به هیچ عنوان به صورت خودسرانه برای کودک و نوجوان مصرف قرص را تجویز نکنید و این کار را فقط با مشورت و تشخیص روان‌پزشک انجام دهید.

 

چگونه مرکز مشاوره کودک و نوجوان پیدا کنیم؟

امروزه به دلیل گسترش آموزش، اطلاعات و ... مشاوره آنلاین کودک و نوجوان و همچنین جلسات حضوری مشاوره برای این گروه سنی، در سال‌های اخیر رشد و پیشرفت چشمگیری داشته است. بنابراین موسسات زیادی را می‌بینید که در زمینه روانشناسی آنلاین کودک و یا برگزاری جلسات مشاوره برای این گروه سنی فعالیت می‌کنند. برای یافتن یک مرکز مشاوره خوب می‌بایست به چند نکته مهم توجه کنید:

_ پیش از انجام هر انتخابی به خوبی تحقیق کنید. رنج سنی کودک و نوجوان، دوره حساسی را در برمی‌گیرد که باید برای هر اقدامی نهایت وسواس و دقتتان را به کار بگیرید. بنابراین بهتر است پیشینه و سابقه مراکز و همچنین پزشکان متخصص فعال در آنجا را بررسی کنید.

_ پرسش از افرادی که پیش از شما تجربه مراجعه به روانشناس کودک و نوجوان را داشته‌اند، کمک بزرگی به تصمیم‌گیری شما می‌کند. 

_ با خواندن بخش نظر مراجعه‌کنندگان در هر سایت می‌توانید از کیفیت و چگونگی خدمات مراکز مطلع شوید.

_ هرگز کودک و نوجوان را با اجبار و تهدید برای مراجعه به روانشناس با خود همراه نکنید تا پیش‌زمینه نامناسبی از پزشک و جلسات برای او به وجود نیاید.

_ اگر کودک شما برای مراجعه حضوری نزد پزشک تمایلی ندارد، مشاوره آنلاین کودک و نوجوان بهترین راه برای برگزاری جلسات است.

 

سخن آخر

مشاوره آنلاین کودک و نوجوان یکی از موثرترین راه‌های درمان برای بسیاری از مشکلات این رده سنی است که اگر درست و به‌موقع انجام شود، می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات در آینده جلوگیری کند. کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن بهترین روانشناسان در حوزه کودک و نوجوان و دیگر حوزه‌های درمانی مانند مشاوره فردی بزرگسال، زوج درمانی و ... آماده خدمت به شماست. اگر به دنبال روانشناس کودک در غرب تهران هستید، می‌توانید شعبه صادقیه مرکز افق سلامت را انتخاب کنید. همچنین دو شعبه ونک و فرمانیه کلینیک روانشناسی افق سلامت تمامی خدمات مربوط به روانشناسی، مشاوره و روانپزشکی در حوزه بزرگسال و کودک و نوجوان را در اختیار شما می‌گذارند. برای انتخاب درمانگر مورد نظر خود در این مرکز تخصصی فقط کافیست وارد سایت رسمی کلینیک روانشناسی افق سلامت شوید و خدمات مورد نظرتان را انتخاب کنید. مشاوران کلینیک افق سلامت، گام‌به‌گام تا رسیدن به سلامت روان در کنار شما خواهند بود.

 

لینک کوتاه:

zood.link/ejhz8

مشاهده متخصصین درمان زوج و خانواده

مشاهده خدمات مشاوره و روان درمانی کودک