روانشناسی نوجوانان

روانشناسی نوجوانان 

برای تعامل بهتر با نوجوانان باید مشرف به مطالب روانشناسی نوجوانان باشیم چون اگر والدین به روانشناسی در نوجوان آگاهی نداشته باشند، ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلاتی در رابطه آنها شود و باعث دورشدن نوجوان و والدین شود. به دلیل تغییرات هورمونی نوجوانان ممکن است رفتارهایی داشته باشند که موجب تنش در خانواده شود، انسان ها در نوجوانی بیشتر از هر زمان دیگری به حمایت والدین احتیاج دارند. این حمایت میتواند با کمک گرفتن از روانشناسی نوجوانان بسیار موثرتر واقع شود.

پدرو مادر باید با نوجوان خود در تعامل و ارتباط باشند این به معنای نصیحت های تکراری نیست، باید به جای حرف زدن و گفتن باید و نباید ها، والدین بهتر است به نکاتی که می گویند عمل کنند. محدودیت و کنترل های دائم بیش از حد موجب میشود که حس مستقل بودن آن را ازبین ببریم و باعث بروز رفتارهایی مثل پرخاشگری در او شویم.

وقتی که از کلماتی مانند(تو نمیدونی، متوجه نیستی، نمیفهمی...) در رابطه با نوجوان خود استفاده میکنید درواقع وارد یک جنگ با او میشوید، دیگر حس خوبی به شما ندارد و درتلاش است که شما را دراین جنگ شکست دهد و به اشخاص دیگری پناه میبرند و آسیب های جدی خواهند خورد. داشتن اطلاعات درباره روانشناسی نوجوانان با استفاده از سایت روانشناسی کودک و نوجوان یا کتاب مربوطه والدین را بسیار کمک خواهد کرد.

 

با نوجوان خود باید طوری رفتار کنیم که او متوجه این شود که نگران او هستیم و قصد دیگری مانند سرک کشیدن در حریم شخصی او رانداریم. تحقیر و مقایسه کردن با دیگران، محدودیت های بی منطق و واگذار نکردن مسئولیت هایی به او و مشورت نگرفتن از او در بعضی کارها باعث می شود که او خود را باور نداشته باشد و مشکلاتی را به وجود بیاورد. روانشناسی در نوجوانان باعث می شود که پدر و مادر به مسائلی اگاهی پیدا کنند که از نظر انها مهم نبوده ولی با رعایت مسائل پیش افتاده در تربیت فرزندانشان موفق خواهند بود. 

روانشناسی کودک و نوجوان

در دنیای مدرن امروزه، علم روانشناسی کودک و نوجوان نقش مهمی در تربیت انها دارد و می توان از آن در حل مشکلات کودکان و نوجوانان کمک های زیادی گرفت. به عنوان مثال درباره ی علت خشونت و پرخاشگری در کودک باید عوامل مختلفی را بررسی کنیم. یکی از عوامل مهم که در این موضوع نقش پر رنگی دارد، رفتار خود والدین کودک است، چون کودکان رفتار هایی که از اطرافیان می بیند را الگو خود قرار میدهد. با داشتن مشاوره کودک و نوجوان میتوان در رفتار خود اصلاحات درست را انجام داد تا فرزند الگوی درست را بردارد. اضطراب از دیگر عوامل مهم این رفتار میباشد، اضطراب باعث میشود که کودک آرام و قرار نداشته باشد. در سایت روانشناسی کودک و نوجوان با علل این اضطراب ها میتوان به خوبی آشنا شد.

هنگامی که از کودک خود می پرسیم که چرا پرخاشگری میکند در جواب چیزی جز اینکه، دست خودم نبود نمیدهند و اظهار پشیمانی می کنند البته که کودک را برای درمان باید نزد یک روانپزشک ببریم.

با توجه به روانشناسی نوجوانان و کودکان ، رسانه های تصویری و ارتباطی مانند تلویزیون، ماهواره و بازی های رایانه ای هم در خشونت کودک بی تاثیر نیستند. کودکان خجالتی در مکان هایی  مانند مدرسه که مورد تمسخر بچه های دیگر است و نمی توانند از خود دفاع کنند، باعث پرخاشگری و خشونت در آن ها می شود.

 

روانشناسی کودک و نوجوان

 

پس برای رفع و درمان چنین رفتارهایی(خشونت و پرخاشگری) و یا هر رفتاردیگری باید از طریق علوم روانشناختی و روانشناسی نوجوانان و کودکان ریشه یابی و سپس درمان شود. هنگام صحبت کردن با کودک باید موارد مهمی را رعایت کنیم تا باعث از بین رفتن عزت نفس و اعتماد به نفس او نشویم بلکه باید کاری کرد که رفتار و طرز صحبت مان باعث رشد عزت نفس و اعتماد به نفس او شود. با داشتن مشاوره کودک و نوجوان والدین یاد میگیرند که کارهایی مانند بازی کردن با او، سپردن بعضی مسئولیت ها، تصمیم گیری در بعضی از اوقات، محترم دانستن آنها، مشورت گرفتن از آنها در بعضی کارها باعث بالا رفتن اعتماد به نفس او میشود.

با رعایت کردن چیزهای ساده و ابتدایی و مطالعه کردن مطالب در حوزه روانشناسی کودک و نوجوان در فضای مجازی و از منابع معتبری که در سایت روانشناسی کودک و نوجوان است  و کمک گرفتن از مشاوره کودک و نوجوان میتوان در تربیت فرزند  خود موفق بود و کودک هم آینده ای روشن داشته باشد و در مسیر درستی قرار بگیرد.

تاثیر والدین در تربیت

والدین به خاطر اینکه اولین مربی هستند و تعامل بیشتری با کودک و نوجوان خود دارند به رشد شخصیتی  و اخلاقی او بیشتر از هرشخص دیگری می توانند کمک کنند. رفتاری که  در کودک و نوجوان خود میبینیم چیزی نیست جز انعکاس رفتارخود والدین، پس والدین بر شکل گیری شخصیت کودک شان بسیار موثر وتاثیر گذار هستند. پس اگر فرزندی موفق با تربیتی ایده آل میخواهیم، ابتدا باید رفتارهایی که از نظر خود ما هم درست نیستند را تصحیح کنیم زیرا کودکان والدین را الگو خود قرار می دهند.

شیوه های روانشناسی کودک و نوجوان

والدین در عین داشتن محبت و توجه باید مقتدر هم باشد، کودک یا نوجوان نباید به هیچ عنوان از رابطه والد- فرزندی سواستفاده کند. اقتدار لازمه یک تربیت موفق است. اگر آشنایی با روانشناسی نوجوانان و کودک داشته باشیم متوجه میشویم یکی از نکاتی که والدین باید آن را رعایت کنند این است که، انتقاد کردن ویا درد دل کردن درباره ی یکی از والدین باعث میشود که او را بدون عزت نفس بار بیاوریم، هم چنین با این کار یکی از الگو ها و قهرمان زندگی اش را در ذهن او خراب کرده می شود.

برای هر مرحله از رشد باید والدین برنامه ریزی داشته باشند واز اطلاعات کافی درباره ی مشاوره کودک و نوجوان داشته باشند که نقش مهمی در تربیت فرزند شان دارد. در مشاوره کودک و نوجوان این باور وجود دارد که نباید کودک و نوجوان خود را منفعل بار آورد، کودکانی که یاد  میگیرند حرف شنو باشند و جز بله و چشم چیزی نگویند و اگر اعتراضی دارند به زبان نیاورند، در بزرگسالی خود دچارمشکلاتی میشوند و هیچ وقت نمیتوانند مستقل باشند و به راحتی بازیچه دست دیگران می شوند و شهامت گفتن اینکه از این شرایط ناراضی هستند را ندارند.

نقش خانواده درمرحله بلوغ و نوجوانی

خانواده اگر باعث ازبین رفتن اعتماد به نفس و یا عزت نفس نوجوان شود ممکن است که او رفتار های خطرناکی داشته باشد، مانند استعمال مواد مخدر و سیگار. محققان حوزه روانشناسی در نوجوانان باور دارند که نوجوان برای اینکه بگوید من دیگر بزرگ شده ام و یا برای مطرح کردن  و خودنمایی  به سیگار پناه می آورند و با این روش اعتماد به نفسی که والدین از بین برده را در خود به وجود بیاورند.

 

نفش خانواده در دوران بلوغ

اضطراب، تنش و ناراحتی های خانوادگی از عواملی است باعث میشود نوجوان به سیگار پناه ببرد. خانواده در پیشگیری از این ضوع نقش مهمی دارد.با توجه به علم روانشناسی نوجوانان،  همان طور که شخص از نظر ظاهری تغییراتی میکند در عملکرد مغز هم دچار تغییر میشود. خانواده هوشیار باید این موقعیت حساس را درک کنند و پناه آنان شود تا اگر مشکلی برای آن ها به وجود آمد، بتوانند در محیط خانه و خانواده آن را حل کنند. فرزندان بیشترین وقت خود را در خانه و کنار خانواده می گذرانند پس نقش مهمی درتربیت، شکست ها و موفقیت های او دارند.

راه های ارتباط با نوجوان

یکی از مهم ترین اصول برای ارتباط بهتر با نوجوان این است که نیازهای مهم و اولیه او را تامین کنیم. روانشناسی در نوجوانان ثابت کرده که باید به آن ها اعتماد کنیم و اجازه دهیم خودشان تصمیم نهایی را بگیرند، نباید چیزی به آن ها تحمیل شود، با نوجوانان باید در حد اعتدال رفتار کنیم و از افراط کردن در موضوعی دوری کنیم.

محبت و توجه کردن از نیاز های پایه و اساسی یک نوجوان است تا نیاز روانی او ارضا شود. روانشناسی نوجوانان میگوید که  نوجوان را باید محترم دانست و او را پذیرفت، باید نکات مثبت اورا دید و با موفقیت وپیروزی های دیگران مقایسه نکنیم تا هویت او را ازبین نبریم. اگر نوجوان دچار خطا و یا اشتباهی می شوند باید والدین زمینه ای برای جبران آن خطا به وجود بیاورند تا به او بگویند میتواند اشتباهش را جبران کند و مانع  از ایجاد گناه و سرزنش در او شوند و او را متوجه این موضوع کنند که اگر این خطا از او سر زده است، شخصیت و وجود او مشکلی ندارد بلکه رفتار او مشکل داشته است و می تواند آن را جبران کند، این رفتار باعث تقویت مسئولیت پذیری او میشود.

 

راههای ارتباط با نوجوان

داشتن اگاهی در روانشناسی  نوجوانان باعث می شود که  روابط و تعاملات والدین با نوجوان خود بهتر شود و به هم نزدیک تر شوند. رابطه قوی و مستحکم با نوجوان خود داشته باشید، تعداد زیادی از نوجوان ها به خاطر اینکه رابطه خوبی با والدین خود ندارند دچار خطا و اشتباهاتی میشوند و باب معاشرت و دوستی با افراد نامطلوب را باز میکنند. فرزندان در مرحله نوجوانی بسیار تاثیر پذیرتر از هر زمان دیگری هستند و یکی از نگرانی های پدر و مادر ها این است که نوجوان مان با چه کسانی دوست هستند و با آنها معاشرت میکنند و چرا او با دوستانش صمیمیت زیادی دارد و ناراحتی هایی از این قبیل که والدین با آن درگیر هستند. اما میتوان در سایت روانشناسی کودک و نوجوان در این باب اطلاعاتی کسب کرد که رفتار صحیح در هنگام بروز این مشکلات چیست.

صمیمی بودن با دوستان چیز خطرناکی نیست، بودن نوجوان در گروه های دوستی به او میتواند کمک های زیادی بکند  افزایش مهارت اجتماعی و ارتباط موثر، گسترش دیدگاه آن ها به مسائل مختلف و پیدا کردن مهارت های شغلی و هنری از موارد مثبت دوستی نوجوانان با دیگران است. دوره نوجوانی مانند دوره ی کودکی گذرا است و میگذرد،  ولی تاثیررفتار ما به این مرحله می تواند تا همیشه روی زندگی ان ها موثر باشد.

رفتار والدین با نوجوان

نوجوانان ممکن است رفتار هایی داشته باشند که فقط بخاطر اقتضای سن شان است و دلیل لجبازی، پرخاشگری و نادانی هم چنین بی خیالی او نیست، در روانشناسی نوجوانان والدین باید بدانند که برای اینکه با نوجوان خود رابطه خوبی داشته باشند  این است که باید با او در تفاهم باشند و این راه نفوذ به نوجوان است. تفاهم هم فقط از یک راه به وجود می آید، آن هم از راه دوستی و صمیمیت است. درحالی که باید با او صمیمی باشیم در عین حال هم باید قاطع باشیم و جایگاه خود را حفظ کنیم. والدین با گرفتن مشاوره کودک و نوجوان میتوانند با فرزند خود این ارتباط صمیمی را ایجاد کنند.

حفظ جایگاه پدر و مادری چیزی نیست که از ابتدا باشد بلکه به مرور زمان به دست می آید و هم چنین مطالعه درباره روش های تربیتی و جایگاه روانشناسی در نوجوان نیز کمک زیادی به والدین میکند. پدر و مادرها نباید سخت گیر باشند، باید آزادی هایی را به فرزند نوجوان خود بدهند و زمینه بازی و تفریح، سرگرمی و خوشگذارنی کردن را برایش فراهم کند. در بعضی اوقات باید اجازه اشتباه کردن به آنها داده شود تا متوجه تاثیر بد بعضی اشتباهات شود و با وجود همه این موضوعات باید دوستی با نوجوان را حفظ کرد تا نکاتی برای پیشرفت او را متذکر شد.

اگر توقعی از نوجوان دارید  و یا چیزی از او می خواهیم باید با قاطعیت و دوستانه آن را بیان کنیم، زیرا  نه تنها با بد اخلاقی و تندی کاری پیش نمی رود و چیزی درست نمیشود بلکه باعث دوری نوجوان از پدر و مادر می شود. با توجه به روانشناسی نوجوانان فرزند نوجوانمان را جلوی یکدیگر و یا بقیه هم سن و سالانش تحقیر و کوچک شان نکنیم نباید رفتاری داشته باشیم که اعتماد به نفس و باور به خود را از او بگیریم.

محیط خانه را باید آرام نگه داریم و از مشاجره کردن با هم پرهیز کنیم چون که دنیای درون نوجوان نیز پر از آشوب است ما با این کاراین موضوع را بد تر نکنیم، خودمان را جای فرزندمان بگذاریم دوست داشتیم وقتی نو جوان بودیم چه رفتاری با ما شود، آن نکات را با توجه به روانشناسی در نوجوانان رعایت کنیم.

دوران بلوغ

به دلیل اینکه تغییرات جسمی و روانی در نوجوان رخ می دهد، او نمی تواند هیجان های خود را کنترل  کند که این موضوع طبیعی است. یکی از مهم ترین مشکلات در مرحله نوجوانی این است که فرد سریع به بلوغ جنسی میرسد یعنی زود تر از بلوغ اقتصادی، به همین دلیل است که بعضی نوجوانان برای اینکه به استقلال و هویت برسند ترک تحصیل کرده وبه دنبال شغل هستند.

اگر در روانشناسی نوجوانان اطلاعات داشته باشیم متوجه میشویم که با پیدا شدن نیاز های جدیدی که در بلوغ به وجود می آید، در ذهن نوجوان آینده ای نامعلوم شکل میگیرد که موجب ترس و اضطراب در او میشود. در این دوران که نوجوان از هم سن و سالانش تاثیر میگیرد و پدر و مادر خود را به دلیل اینکه برای نسلهای قبل هستند، او را درک نمی کنند، نوجوان سرگردان میشود زیرا نمیخواهد که حمایت و محبت پدر و مادر را از دست بدهد و از طرفی نمیخواهد ارتباطش با دوستانش قطع شود. به همین دلیل فشارهای روحی و روانی در این برهه از زندگی انها باعث می شود که رابطه اش با خانواده و دوستانش از بین برود و احساس حقارت و کمبود کند.

روانشناسی در نوجوان مسائل کاربردی را برای والدین به همراه دارد که عمل کردن به آن کار سختی نیست و باعث میشود که بهتر این مرحله را مدیریت کنیم. البته باید روانشناسی در نوجوان را از منابع معتبر مانند کتاب های روانشناسان در حوزه روانشناسی کودک و نوجوان وهم چنین در سایت روانشناسی کودک و نوجوان که ازمنابع موثق معرفی می شوند کمک گرفت و آینده ای خوب و روشنی برای فرزندانمان رقم بزنیم.  

 

لینک کوتاه:

zood.link/her2x

مشاهده متخصصین درمان زوج و خانواده

مشاهده خدمات مشاوره و روان درمانی کودک