بهترین درمان تمرکز با نوروفیدبک

 

 

تابه‌حال درباره درمان اختلالات به کمک نوروفیدبک چیزی شنیده‌اید؟ یا اصلا می‌دانید که نوروفیدبک چیست و دقیقا چه کاری را انجام می‌دهد؟

در رابطه با خود تنظیمی مغز چطور؟ آیا از این روش استفاده کرده‌اید؟

مغز ما فرمانده بدن ماست و به همین دلیل یکی از مهم‌ترین اعضای بدن به شمار می‌رود که نقش اساسی را در کارکردهای گوناگون برعهده دارد. فرمانده بودن مغز به این معناست که هر زمانی به هر نوع اختلال روانشناختی، مثل نقص توجه، اختلال در خواب، افسردگی، اضطراب و ... مبتلا می‌شویم، در واقع مغز ما از عملکرد نرمال و طبیعی خودش خارج می‌شود.

نوروفیدبک به عنوان یکی از بهترین و موثرترین روش‌های درمان روانشناختی مطرح می‌شود که بدون هیچ‌گونه عوارضی به تنظیم دوباره مغز کمک کرده و به مرور زمان آسیب‌ها و اختلال در کارکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

در این مطلب از وبلاگ افق سلامت می‌خواهیم شما را با تعریف و روش و تاثیر درمان تمرکز با نوروفیدبک آشنا کنیم. اگر دوست دارید با این شیوه درمانی موثر و جذاب آشنا شوید و درباره کارکردها و فواید آن بیشتر بدانید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید:

 

نوروفیدبک چیست؟

پیش از آنکه به درمان تمرکز با نوروفیدبک و تاثیرات فوق‌العاده آن در روان درمانی صحبت کنیم، بهتر است این شیوه را به طور کامل بشناسیم. 

نوروفیدبک یا نوروتراپی به معنای آموزش و تنظیم مغز به کمک خود مغز است. به زبان ساده مغز به کمک واکنش و فیدبک‌هایی که از بدن و محیط اطراف خودش دریافت می‌کند، به تنظیم کارکردهای مختلف جسمی و روانی و تعامل با محیط می‌پردازد.

محققان معتقدند که کارکردهای درست یا نادرست مغز انسان در نتیجه طبیعی یا غیرطبیعی بودن امواج مغزی اتفاق می‌افتند. به همین دلیل زمانی که الگوهای امواج مغزی به شکل درست کار نکنند، بخش‌های مختلف در مغز نیز به مشکل برمی‌خورند و اختلالات کارکردی مغز رخ می‌دهد.

مغز شبیه به یک سیستم پیچیده عمل می‌کند که به تنظیم و رفع نواقص و عیب‌هایش نیازمند است. نکته جالبی که درباره مغز وجود دارد این است که توانایی خود تنظیمی و بهینه کردن کارکردهای خودش را دارد. فقط برای این کار نیاز دارد که به خوبی از خودش آگاهی پیدا کند.

نوروفیدبک در اینجا به کمک مغز می‌آید و با ایجاد این خودآگاهی درباره کارکردهای مغزی، به شیوه بسیار موثری به تنظیم و بهبود آن منجر می‌شود.

 

درمان تمرکز با نوروفیدبک چگونه است؟

نوروفیدبک برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات موثر است و می‌تواند به شکل بسیار قوی، علائم مرتبط با مشکلات روانشناختی را بهبود دهد. از جمله کاربردهای نوروفیدبک می‌توان به درمان تمرکز اشاره کرد.

تمرکز یکی از توانایی‌های مغزی هر انسانی است که او را برای انجام کارها و درست انجام دادن آ‌ن‌ها یاری می‌کند. برخورداری از تمرکز در همه جنبه‌های زندگی، رفتار و عملکرد و ارتباط با دیگران بسیار مهم است. به همین دلیل به این توانایی مغز توجه ویژه‌ای می‌شود.

تعریف دقیقی که درباره تمرکز می‌توان به آن اشاره کرد و ضرورت درمان تمرکز با نوروفیدبک را به خوبی نشان می‌دهد این است که فرد بتواند توجه خودش را نسبت به یک موضوع خاص حفظ و نگهداری کند و شامل حواس یادگیری و جمع کردن توجه می‌شود. 

زمانی که تمرکز شما به هر دلیلی کاهش می‌یابد یا مختل می‌شود، می‌توانید اثرات منفی آن را در زندگی روزمره ببینید. به همین دلیل درمان‌های گوناگونی برای افزایش تمرکز وجود دارد. درمان با دارو، آموزش درمانی، مشاوره و ... همگی راه‌هایی برای افزایش تمرکز هستند.

از جمله مهم‌ترین روش‌های درمان که تاکنون تاثیرات بسیار مثبتی داشته است، درمان تمرکز با نوروفیدبک است. شما ممکن است به هر دلیلی مانند اضطراب و افسردگی و ... با مشکل در تمرکز روبه‌رو شوید. بنابراین در برخورد با این مشکل می‌توانید روش درمان تمرکز با نوروفیدبک را امتحان کنید.

 

درمان تمرکز با نوروفیدبک به چه شکلی انجام می‌گیرد؟

آگاهی از روش درمان تمرکز با نوروفیدبک می‌تواند شما را برای تصمیم‌گیری درباره استفاده از این روش به خوبی کمک کند.

پیش از شروع درمان تمرکز با نوروفیدبک درمانگر شرح حال کاملی را از شما دریافت می‌کند و سپس روی صندلی می‌نشینید. سپس درمانگر سنسورهایی که به حسگر یا الکترود معروف هستند را روی نقاط مشخصی از سر شما قرار می‌دهد. این حسگرها فعالیت سلول‌های مغزی شما را به طور کامل ثبت کرده و به شکل امواج مغزی روی نمودار و ... به شما نشان می‌دهد. 

در این شرایط شما باید بدون استفاده از دست و تنها با کمک فعالیت مغزی خودتان، پخش یک فیلم یا هدایت یک بازی کامپیوتری را انجام دهید. به این شکل با کم و زیاد شدن صداها در فیلم یا تغییر موقعیت‌های آن و همچنین برد و باخت در بازی، به دست آوردن امتیاز یا از دست دادن آن، مغز شما واکنش‌هایی را از خودش بروز می‌دهد. شما می‌توانید با پی بردن به شرایط مطلوب یا نامطلوب امواج مغزی خودتان وضعیت فیلم یا هدایت بازی را اصلاح کنید.

پس از چند جلسه تمرین و تکرار آن، مغز شما می‌تواند با آرایش جدیدی از امواج خود در زندگی روزمره عمل کند و به اصطلاح با خود تنظیمی، فرایند مغزی و امواج موجود در خودش را بهبود می‌بخشد.

 

نوروفیدبک برای درمان چه اختلالات دیگری کاربرد دارد؟

استفاده از نوروفیدبک به جز درمان تمرکز، بسیاری از اختلالات دیگر را نیز درمان می‌کند. از جمله:

_ اختلال بیش‌فعالی ADHD 

_ اوتیسم

_ اختلال اضطرابی 

_ افسردگی

_ اختلال یادگیری

_ اختلال در خواب

_ میگرن 

_ صرع

_سوء مصرف مواد 

 

مزایای نوروفیدبک

شاید بسیاری از شما بپرسید که چرا از روش‌های درمانی دیگری برای درمان تمرکز به جای نوروفیدبک استفاده نمی‌شود و نوروفیدبک را به عنوان بهترین درمان تمرکز می‌دانند؟ پاسخ این پرسش را باید در میان مزایای نوروفیدبک جست‌وجو کرد.

 

1. عدم عوارض جانبی

در درمان تمرکز با نوروفیدبک یا حتی دیگر مشکلاتی که به وسیله این روش قابل درمان هستند، هیچگونه عوارض جانبی وجود ندارد و تابه‌حال هیچ گزارشی درباره عوارض جانبی آن ثبت نشده است.

به همین دلیل درمان تمرکز با نوروفیدبک برتری بسیار بیشتری به مصرف داروها و عوارض جانبی مختلف آن دارد.

 

2. اثرات درمانی پایدار

درمان تمرکز با نوروفیدبک به شکل پایدار است و فردی که این روش درمانی را انتخاب کرده و انجام می‌دهد می‌تواند به صورت پایدار و ثابت مشکل خود را حل کند.

 

3. تنظیم کل فعالیت مغزی

نوروفیدبک این فرصت را به شما می‌دهد که کل فرایند و فعالیت‌های مغزی‌تان را درمان کنید.

این ویژگی در ارتقای توانمندی‌های ذهنی و شناختی شما، بهینه‌سازی تصمیم‌گیری‌ها، افزایش میزان حافظه، افزایش خلاقیت و ... تاثیر شگفت‌آوری دارد. تا جایی که بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ از جمله ناسا، برای بهینه‌سازی عملکرد و بازدهی کارکنان و پرسنل خود از نوروفیدبک استفاده می‌کنند.

 

نوروفیدبک برای چه سنی مناسب است؟

کسانی که در سنین 5 یا 6 سالگی به بالا قرار دارند، می‌توانند به راحتی و بدون هیچگونه نگرانی از خدمات گوناگون نوروفیدبک استفاده کنند. اما باید بدانید که بهترین زمان درمان اختلالات بیش‌فعالی و اختلال یادگیری، در سنین دبستان است.

 

نکات مهم درباره درمان تمرکز با نوروفیدبک

_ جلسات نوروفیدبک را باید به طور کامل انجام داده و به خوبی پیگیری کنید. استمرار و مداومت در درمان و تکمیل دوره نوروفیدبک اهمیت بسیاری در رسیدن به یک نتیجه مطلوب دارد. چراکه معمولا آثار و نتایج مثبت آن تا پیش از جلسه دهم درمان آشکار نمی‌شود.

_ تعداد دقیق جلسات نوروفیدبک ممکن نیست. چراکه این روش به یادگیری مغز منجر می‌شود و این یادگیری در هر فرد با دیگری متفاوت است. همچنین شدت بیماری و اختلال نیز مشخص می‌کند که فرد پس از انجام چند جلسه به نتیجه قطعی می‌رسد. اما معمولا تعداد جلسات آن بین 30 تا 40 جلسه است.

_ مدت زمان اجرای هر جلسه نوروفیدبک بین 30 تا 45 دقیقه است که به تشخیص درمانگر از روش‌های درمانی مختلفی در آن استفاده می‌شود.

_ با انجام نوروفیدبک و تکمیل دوره درمان آن، مغز به مهارت جدیدی دست می‌یابد و روش‌های تنظیم خود را می‌آموزد. همانطور که ما مهارت‌هایی مانند خیاطی، رانندگی و ... را می‌آموزیم و آن را فراموش نمی‌کنیم، مغز هم به همین شیوه عمل می‌کند. بنابراین نتیجه درمان این روش پایدار و ثابت است.

_ عمل به توصیه‌های درمانگر، انجام منظم تمرین‌ها و همراهی خانواده برای اثربخشی درمان لازم و ضروری است.

_ اگر برای درمان اختلال یا مشکلات خود، با تجویز پزشک متخصص، دارو هم مصرف می‌کنید، تشخیص قطع مصرف آن باید با نظر پزشک متخصص کلینیک انجام گیرد.

 

 

بهترین مرکز درمان تمرکز با نوروفیدبک کجاست؟

درمان تمرکز با نوروفیدبک نیازمند یافتن یک مرکز و کلینیک تخصصی معتبر و درمانگران متخصص است. به همین دلیل جست‌وجو برای انتخاب بهترین مرکز درمان تمرکز با نوروفیدبک اهمیت ویژه‌ای دارد.

برای این کار حتما کلینیک و مراکز تخصصی را انتخاب کنید که نام و نشانی مشخصی دارند. پیشینه فعالیت‌های مرکز را به خوبی بررسی کرده و درباره سوابق تحصیلی و فعالیت‌های درمانگران مرکز تحقیق کنید.

کلینیک روانشناسی و مشاوره افق سلامت با دارا بودن بهترین درمانگران و متخصصان در زمینه درمان تمرکز با نوروفیدبک و دیگر درمان‌های متاثر از نوروفیدبک، خدمات نوروتراپی را در شعبه ونک کلینیک ارائه می‌کند.

با ورود به سایت رسمی افق سلامت به آدرس https://ofoghsalamat.com/ می‌توانید سوابق مرکز و درمانگران را بررسی کرده و برای رزرو وقت نوروفیدبک از شعبه ونک مرکز افق سلامت اقدام کنید.

 

سخن آخر

نوروفیدبک از جمله جدیدترین و موثرترین درمان‌های روانشناختی به شمار می‌رود که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات کاربرد دارد. درمان تمرکز با نوروفیدبک همچنین دیگر اختلالات مانند افسردگی، اضطراب، بیش‌فعالی، اوتیسم، اختلال خواب، بهبود حافظه و ... با کمک این شیوه درمانی جدید به خوبی انجام می‌گیرد.

درمانگران متخصص ما در مرکز افق سلامت، آماده ارائه خدمات نوروتراپی در مرکز افق سلامت هستند و شما را از ابتدا تا انتهای این مسیر و دستیابی به سلامت روان همراهی می‌کنند. 

 

لینک کوتاه:

zood.link/kto68

مشاهده متخصصین روانپزشکی و دارودرمانی

مشاهده خدمات نوروفیدبک