نوروفیدبک چگونه کار می‌کند؟

نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک از طریق ثبت کردن امواج الکتریکی مغز فرد و بازخورد دادن به او سعی می‌کند تا نوعی از خودتنظیمی را به فرد آموزش بدهد. این بازخورد معمولا از طریق صدا یا تصویر به او ارائه شده و از این راه، فرد بررسی می کند که آیا در مغز خود و فعالیت امواج آن تغییرات مناسبی ایجاد شده یا خیر.

در حالی که مغز اکثر افراد عملکرد طبیعی دارد ، هنوز برخی افراد عدم تعادل در مغز یا احساسات مزمنی دارند که بر زندگی روزمره آنها تأثیر می گذارد. اینجاست که نوروفیدبک می تواند کمک کند و باید بدانیم که نوروفیدبک چیست.

نوروفیدبک راهی برای تمرین فعالیت مغز است. برای درک این سوال که نوروفیدبک چیست ، ابتدا باید کمی در مورد امواج مغزی بدانید.

امواج مغزی پالسهای الکتریکی هستند که سلولهای مغزی شما را با یکدیگر مرتبط می کنند. امواج مغزی چیزهای زیادی درباره نحوه احساس و عملکرد شما به ما می گویند. عادات فکر ، سطح استرس ، خلق و خوی و عملکرد کلی مغز.

با استفاده از سنسورهای موجود در پوست سر ، می توان این فعالیت را اندازه گیری و نظارت کرد. با استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل مغز (نقشه مغزی QEEG) ، می توانیم مشخص کنیم که کدام فعالیت خاص منجر به بروز علائم شما می شود.

پس از شناختن زمینه های نگرانی ، می توانیم یک برنامه آموزشی ایجاد کنیم که کمک کند تا مغز شما به حالت کارآمدی برسد و این ما را به سوی پاسخ این سوال که نوروفیدبک چیست سوق می دهد.

در طی یک جلسه نوروفیدبک ، ما آنچه را که مغز شما واقعاً انجام می دهد با آنچه دوست دارید انجام دهد مقایسه می کنیم. هنگامی که مغز شما به وضعیت راحت تری نزدیک شده است ، از یک پاسخ مثبت روی صفحه رایانه پاداش می گیرید. معمولاً این "بازخورد عصبی" به صورت یک بازی ویدیویی ، موسیقی یا فیلم است.

صدا و تصویر بلافاصله به شما می گویند که مغز شما چه زمانی به نقطه کارآمد تر نزدیک می شود و چه موقع نه. وقتی فیلم پخش می شود ، به این دلیل است که مغز شما به حالت دلخواه نزدیک می شود. وقتی فیلم متوقف می شود ، به این دلیل است که مغز شما به سویی دیگر می رود.

 

درست مانند تمرینات بدنی ماهیچه های خاصی را تقویت می کند ، هرچه بیشتر مغز شما برای دستیابی به موقعیت راحت تر و کارآمد تر فعالیت کند ، بهتر این اتفاق میفتد و مانند یادگیری هر مهارت جدید دیگر، به زمان و تکرار نیاز دارد.

 

نمونه نوروفیدبک

تا اینجا متوجه شدید نوروفیدبک چیست؟ اگر نه به مثال زیر توجه کنید تا متوجه بشید که نوروفیدبک چیست.

به عنوان نمونه ،شخصی به نام جین برای خوابیدن مشکل دارد. او از اضظراب رنج می برد و خودش را قادر به کنترل واکنش های عاطفی خودش نمی داند.

ما پرونده او را بررسی می کنیم و احتمالاً ما می توانیم به او کمک کنیم. ما نقشه مغزی QEEG را ضبط می کنیم ، و می بینیم که مغز او در معرض خطر است. مناطق درگیر در واکنش پذیری عاطفی و اضطراب با سه برابر سرعت در حال اجرا هستند. پس جای تعجب نیست که او رنج ببرد.

پس از تجزیه و تحلیل دقیق از فعالیت مغز او ، می بینیم که این اضطراب اساسی در توانایی او برای تغییر وضعیت حالت آماده باش به استراحت تأثیر دارد. مقصر احتمالی در مشکلات خواب او در حالی که مشکلی قابل مشاهده وجود ندارد احتمالا مرتبط به اضطراب او است که بیشتر منابع مغز را به خود اختصاص می دهد.

   

 

نوروفیدبک

با شناسایی زمینه های نگرانی ، ما برنامه آموزش نوروفیدبک جین را ایجاد می کنیم. فیلم مورد علاقه او love actually  است ، بنابراین ما از آن به عنوان بازخورد جلسه تمرین او استفاده خواهیم کرد.

در طول جلسات نوروفیدبک جین ، ما مناطق درگیر اضطراب او را در زمان واقعی رصد می کنیم. هنگامی که مغز او به سمت یک موقعیت آرام تر حرکت می کند ، فیلمش پخش می شود - سیگنال مثبتی به او اطلاع می دهد که مغز او در راه درستی قرار گرفته است. وقتی او کمی از نگرانی درونی برخوردار می شود ، فیلم تاریک می شود و صدا محو می شود - سیگنال منفی به او می گوید که راه اشتباهی را پیش می رود.

هرچه او در این امر بهتر شود ، مشکل ما دشوارتر خواهد شد - بنابراین اگر او می خواهد واقعاً فیلم را تماشا کند ، مغز او مجبور است به طور مداوم بیشتر و بیشتر به حالت اضطرابی تر و متعادل تر حرکت کند. وقتی جین بار دیگر این تغییر را انجام می دهد ، او یاد می گیرد که چگونه ذهن خود را به وضعیت آرام برگرداند.

با تمرین بیشتر مهارت های او بهبود می یابد و به زودی می تواند بدون کمک ما این تغییر را به تنهایی انجام دهد. در حالی که پیشرفت او را ردیابی می کنیم ، متوجه تغییر در نقشه مغزی او می شویم. او گزارش داده است که بهتر قادر به انتخاب واکنش های عاطفی خود شده است ، و دیگر توسط آنها غلبه نمی شود. در نتیجه خواب و تمرکز او اکنون بهتر شده است.

علائم وی فروکش کرده است ، مغز او اکنون در وضعیت مثبت تری قرار گرفته است و نقشه مغز وی این را تأیید می کند. که کار به درستی انجام شده است.

جین تنها یک نمونه است برای درک اینکه نوروفیدبک چیست. ما با همه افراد از مدیران عامل شرکت ها و هنرمندان حرفه ای گرفته تا کسانی که مبتلا به اوتیسم شدید و آسیب مغزی هستند ، همکاری می کنیم. علت و علامت هر چه باشد ، نوروفیدبک می تواند در بازیابی مغز به الگوی سالم تری مفید باشد.

 

نوروفیدبک

 

کاربرد نوروفیدبک

خب شاید بپرسید کاربرد نوروفیدبک چیست؟

اضطراب -کمبود توجه – اوتیسم – افسردگی –  میگرن –  تشنج

نوروفیدبک همچنین می تواند در مشکلات مربوط به خواب کودک در کودکی تأثیر بگذارد:

شب ادراری-کابوس ها

 

فرض بر این است که علت اصلی بروز انواع اختلالات ، عدم تنظیم عملکرد مغز است.

 

پس هدف از یک جلسه تمرینی نوروفیدبک چیست؟ 

هدف آموزش مغز به سمت عملکرد بهتر است. 

از چند سال تاکنون تحقیقات در مورد این سوال که کاربرد نوروفیدبک چیست در کل طیف اختلالات روانپزشکی انجام شده است ، بخشی از آن با نتایج حیرت انگیز همراه بوده است

در مورد بیمارانی که برای اختلالات خاص دارو مصرف می کنند ، درمان نوروفیدبک می تواند باعث کاهش یا حتی قطع دارو شود. اگرچه ، ما باید در اینجا توجه داشته باشیم که نوروفیدبک یک داروی جهانی نیست و همیشه نمی تواند جایگزین دارو شود.

علاوه بر کاربرد نوروفیدبک در پزشکی ، استفاده های دیگر نوروفیدبک چیست؟

آن هایی که در حال حاضر افراد توانایی هستند ، اغلب می خواهند در حوزه خود بهتر شوند (نوازندگان ، ورزشکاران ، مدیران). این افراد بیشتر و بیشتر سراغ تمرینات نوروفیدبک می آیند.

یک تمرین منظم نوروفیدبک با بزرگترها می تواند عملکرد خوبی از مغز را پشتیبانی کند. مستقل از وضعیت فعلی مغز ، تقریباً هر مغزی را می توان به سمت عملکرد بهتر سوق داد.

 

عوارض جانبی نوروفیدبک چیست؟

در صورتی که درمان نوروفیدبک توسط پزشکان بی تجربه با بی احتیاطی انجام شود ، ممکن است باعث ایجاد عوارض نوروفیدبک مانند موارد مرتبط با فعال سازی نامناسب از جمله اضطراب ، ، خواب آلودگی ، جادو و بی نظمی خواب شود. عوارض جانبی نوروفیدبک فوراً فروکش می کنند مگر اینکه آموزش نامناسب ادامه یابد. نوروفیدبک باید فقط توسط متخصصان آموزش دیده انجام شود نه افرادی که حتی به درستی نمی دانند که نوروفیدبک چیست.

 

   

نوروفیدبک

 

هزینه نوروفیدبک

هزینه آن با توجه به مهارت و تخصص فرد متفاوت است ولی چیزی در  حدود جلسه ای  70 تا 200 هزار  تومان است.

پاسخی ساده تر به این سوال  که نوروفیدبک چیست

شاید تا الان کاملا متوجه نشدید که نوروفیدبک چیست پس بیاید ساده تر به سوال پاسخ بدیم که نوروفیدبک چیست

با توجه به شرایط تکنیک ها و متد زیادی برای درمان انواع گوناگون اختلالات و بیماری های مربوط به روح و روان کاربرد دارد. متد نوروفیدبک جزو ابزارها و متدهای جدید و کارآمد در رشته روانشناسی است که به وسیله آن می توان بعضی از اختلالات روانی را بهبود داده و یا حتی برطرف کرد. پس در ابتدا بهتر است که بدانیم نوروفیدبک چیست و چه تاثیراتی بر درمان اختلالات روحی و روانی افراد دارد؟

 

نوروفیدبک چیست؟

مغز، دنیای امواج می باشد. کنترل کردن و مسیردهی به سیگنال و امواج های مغز شما به حالت عادی کار دشواری و حتی در بسیاری از مواقع انجام ناپذیر است.خب حالا نوروفیدبک چیست؟ نوروفیدبک دستگاهی است یکسری امواج کنترلی را ارسال می کند و با در  نظر گرفتن بازخوردهای آن به مغز فرد، کنترل و مسیر بعضی از سیگنال و امواج های مغز را در دست می گیرد. کنترل و مسیر دهی به سیگنال و امواج های مغزی به شما این امکان را می دهد که ساختار و الگوی مورد نظر خود را بتوانید در مغز پیاده کنید. این عمل با تکرار می تواند سبب بهبود ساختار مغز و همچنین رفع اختلالات شود.

 

کارایی ها و کاربردهای نوروفیدبک چیست

متد نوروفیدبک کاربردهای فراوانی دارد که می توان به این موارد اشاره کرد:

کاهش بیش فعالیت -افزایش تمرکز- کاهش افسردگی - کاهش استرس و اضطراب - کاهش اختلالات یادگیری - کاهش وسواس

 

سوالات متداول در مورد نوروفیدبک چیست؟

  • استفاده از نوروفیدبک برای چه رده سنی کارآمد است؟
    • از سن ۵ یا ۶ سالگی به بالاتر می توانید از روش نوروفیدبک استفاده کنید. 
  • ولی بهترین سن برای استفاده نوروفیدبک چیست؟ 
    • سنین دبستان

 

 

نوروفیدبک

 

آیا درمان با نوروفیدبک قطعی است؟

در مورد هیچکدام از بیماری ها نمی توانید قول درمان قطعی بدهید. می دانید که گرفتن یک نتیجه مناسب از یک درمان به شرایط زیادی بستگی دارد مثل: شدت و نوع بیماری، زمان اقدام کردن به درمان، میزان همکاری که بین خود فرد و خانواده او با تیم درمانی وجود دارد، رعایت کردن کلیه نکات راجب به درمان از سوی فرد و درمانگر.

 

تعداد جلسات مورد نیاز نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک نوعی از یادگیری می باشد و مثل بقیه یادگیری ها نقش تفاوت های فردی در آن زیاد است. برخی افراد زودتر یاد می گیرند و بعضی دیرتر. علاوه بر این تفاوت های فردی موجود، شدت مشکلاتی که در QEEG دیده شده هم می تواند بیانگر تعداد احتمالی جلسات درمانی باشد. در نتیجه تعیین کردن دقیق تعداد جلسات مورد نیاز مقدور نیست، ولی به طور معمول بین ۳۰ تا ۴۰ جلسه می باشد.

 

درصد موفقیت نوروفیدبک چیست؟

در بعضی اختلالات مثل ADHD، مقدار موفقیت تا حدود ۸۰ درصد موارد بیان شده می باشد ولی در بقیه اختلالات این مقدار کمتر دیده شده است. البته اضافه کردن نوروفیدبک به متدهای رایج درمان دارویی و روش های روانشناختی در درمان هر نوع اختلالی سبب افزایش میزان بهبودی می شود. در تحقیقات گوناگون از نوروفیدبک برای درمان کردن اختلالاتی مثل اضطراب، افسردگی، سردردهای میگرنی، افزایش تمرکز و عملکرد بیماری صرع و اوتیسم و اختلالات یادگیری، به کار گرفته شده است و نتایج مطلوبی هم حاصل شده است.

 

مدت زمان هر جلسه نوروفیدبک ؟

مدت زمان هر جلسه نوروفیدبک حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه می باشد که در طول آن می شود از دستور العمل های درمانی گوناگونی استفاده کرد.

 

نوروفیدبک برای چه افرادی کارآمد است؟

نورفیدبک را می شود در شرایط گوناگون استفاده کرد مثل تقویت کردن تمرکز هنگام درس خواندن تا کاهش علائم افسردگی یا سردرد های میگرنی و تنشی. 

 

 

نوروفیدبک

 

شرایط نوروفیدبک چیست؟ 

نیازمند تعهد و انگیزه ای قوی می باشد زیرا آثار مفید آن به طور معمول پیش از جلسه دهم نمایان نمی گردد.

(البته در موارد زیادی نیز تغییرات مورد نظر ما بعد از دو جلسه تدریجا نمایان می شود) و میدانید که تغییرات نیز فورا اتفاق نمی افتند. این متد برای اشخاصی مناسب است که با جدیت هرچه تمام تر حداقل هفته ای ۲ جلسه به مدت ۳۰ یا ۴۰ دقیقه جهت درمان حاضر شوند.

 

آیا بعد از اتمام دوره نوروفیدبک نشانه ها دوباره باز می گردند؟

مثل بقیه درمان ها تکمیل کردن یک دوره درمان نوروفیدبک خیلی مهم است و ناقص رها کردن درمان، باعث عود کردن علائم می شود. راجب نوروفیدبک باید به یاد داشت که این متد درمانی در اصل نوعی یادگیری می باشد و مغز یاد می گیرد که به چه صورت خودش را به بهترین حالت تنظیم کند. همانطور که رانندگی کردن را یاد می گیریم و آن را از یاد نمی بریم ، این یادگیری نیز فراموش نخواهد شد. در اصل مغز یک مهارت نوین به دست آورده است. البته برای درمانی کامل، در کنار رعایت ترتیب جلسات و همچنین تکمیل کردن آنها، همکاری خانواده فرد و عمل کردن به همه دستورات و توصیه های های درمانگر حیاتی است.

امیدوارم با مطالعه این مطلب به پاسخ این سوال رسیده باشید که نوروفیدبک چیست.

 

لینک کوتاه:

zood.link/uhiuy

مشاهده متخصصین روانپزشکی و دارودرمانی

مشاهده خدمات نوروفیدبک