مهم ‌ترین عوارض ریسپریدون چیست؟

 

در این مقاله می‌خوانید:

 

  • دارو درمانی چیست؟
  • قرص ریسپریدون چیست؟
  • ریسپریدون برای درمان چه مشکلاتی موثر است؟
  • عوارض قرص ریسپریدون 
  • شایع ترین عوارض ریسپریدون
  • چند نکته پیش از مصرف ریسپریدون 
  • نحوه مصرف ریسپریدون
  • نکات مهم برای استفاده از داروهای روانشناختی
  • بهترین مراکز درمان مشکلات روانشناختی


سلامت روان و هر آنچه به وضعیت روحی و روانی افراد مرتبط می‌شود، اهمیت بسیار زیادی دارد. هر کسی ممکن است در طول زندگی خودش به انواع بیماری‌ها و مشکلات روانشناختی مبتلا شود و دوره‌هایی از افسردگی، اضطراب و ... را تجربه کند.
در بسیاری از موارد، مشکلات روانشناختی به کمک روان درمانی قابل درمان هستند و فرد پس از گذراندن دوره‌های درمانی به مقدار زیادی بهبود می‌یابد. اما در برخی موارد، شدت مشکلات و بیماری‌ها آنقدر زیاد می‌شود که در کنار روان درمانی، نیاز به دارو درمانی نیز احساس می‌شود.
در شرایط روانپزشک متخصص اقدام به تجویز انواع داروها برای حل مشکلات روانشناختی می‌کند. ریسپریدون یکی از مهم‌ترین داروهای روانشناختی است که برای درمان اختلالات روحی به کار گرفته می‌شود. 


در این مطلب از وبلاگ افق سلامت می‌خواهیم شما را با عوارض ریسپریدون و تاثیرات آن بر انواع اختلالات روحی آشنا کنیم. اگر این دارو را مصرف می‌کنید و می‌خواهید اطلاعات خود را درباره عوارض ریسپریدون افزایش دهید، یا دوست دارید ریسپریدون را بیشتر بشناسید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید:

 

دارو درمانی چیست؟

پیش از آنکه عوارض ریسپریدون را بررسی کنیم و درباره تاثیرات آن بدانیم، بهتر است دارو درمانی را بشناسیم. در بسیاری از موارد مشکلات روانشناختی از طریق روان درمانی و روش گفت‌وگوی درمانگر با مراجع درمان می‌شوند و بهبود می‌یابند. اما گاهی اوقات شدت بیماری و نشانه‌های آزاردهنده آن آنقدر زیاد می‌شوند که درمانگر در جلسات روان درمانی، دارو درمانی را هم پیشنهاد می‌دهد. دارو درمانی به معنی تجویز داروها برای مشکلات گوناگون و پیشبرد درمان از طریق داروهاست.


دارو درمانی می‌بایست از طریق یک روانپزشک متخصص انجام شود. باید به این نکته توجه کنید که روانشناس و روان درمانگر اجازه تجویز دارو را برای شما ندارد و این مجوز فقط تحت اختیار روانپزشک است.
در مواردی که افراد نیاز به درمان از طریق دارو داشته باشند، می‌بایست با مراجعه به یک روانپزشک، این کار را شروع کنند.

 

قرص ریسپریدون چیست؟

ریسپریدون یکی از مهم‌ترین داروهای روانپزشکی و موثر بر اعصاب است که آن را در دسته داروهای ضد سایکوز جای می‌دهند. این دارو میزان ناقل‌های شیمیایی مغز را برای مخابره پیام‌های عصبی در مغز و ارتباطات گوناگون را تنظیم می‌کند.
این دارو عموما برای درمان ناختلالات حاد و یا مزمن روانی مانند اختلال دو قطبی، اسکیزوفرنی و ... استفاده می‌شود.


نکته مهم درباره مصرف قرص ریسپریدون این است که اگرچه به طور کامل بیماری را درمان نمی‌کند، اما در کاهش علائم و بهبود بیمار نقش بسیاری موثری دارد. قرص ریسپریدون در دوزهای گوناگون و به تشخیص و تجویز پزشک برای بیمار به کار می‌رود. این دارو علاوه‌بر قرص، گاهی به صورت تزریقی هم به کار می‌رود. البته هر دو حالت، فقط وفقط توسط روانپزشک تجویز می‌شود و مصرف خودسرانه آن می‌تواند شما را با عوارض ریسپریدون و مشکلات ناشی از مصرف آن روبه‌رو کند.

 

ریسپریدون برای درمان چه مشکلاتی موثر است؟

بسیاری از افراد پیش از آنکه عوارض ریسپریدون را بدانند، درباره مشکلاتی که با مصرف این دارو درمان می‌شوند سوال می‌کنند. همانطور که اشاره کردیم قرص ریسپریدون از مهم‌ترین داروهای موثر بر اعصاب و کاهش‌دهنده علائم سایکوز است. 
از این دارو برای درمان بیماری‌های زیر استفاده می‌شود:

 

اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی یکی از انواع بیماری‌های روانشناختی است که در آن مرز میان واقعیت و خیال از بین می‌رود. علائم این بیماری به صورت توهم، خیال، تغییرات رفتاری و دگرگونی‌های عجیب بروز می‌کند. یکی از داروهای موثر برای درمان بیماران اسکیزوفرنی ریسپریدون است که در این مورد اثرگذاری دارو چندین برابر بیشتر از عوارض ریسپریدون است.

 

اختلال دو قطبی

از دیگر بیماری‌هایی که برای درمان آن از قرص ریسپریدون استفاده می‌شود، می‌توان به اختلال دو قطبی اشاره کرد. از این بیماری با نام افسردگی شیدایی هم یاد می‌شود و به حالتی گفته می‌شود که در آن فرد دچار نوسانات شدید خلقی می‌شود. 
این نوسانات خلقی، گاهی ماه‌ها و هفته‌ها طول می‌کشد و با احساسات مردم عادی متفاوت است. داروی ریسپریدون برای درمان اختلال دو قطبی نیز بسیار موثر است و توسط روانپزشک برای بیماران این حوزه تجویز می‌شود. قطعا تاثیر این دارو از عوارض ریسپریدون بیشتر و برای درمان بسیار موثرتر است.

 

کودکان اوتیسم

از دیگر مشکلاتی که قرص ریسپریدون تاثیر زیادی در بهبودی آن دارد، می‌توان به بیماری اوتیسم اشاره کرد. اوتیسم یک نوع اختلال رشد در علکرد مغز است که به صورت‌های گوناگون بروز می‌کند. در برخی افراد اوتیسم به صورت روابط اجتماعی بسیار ضعیف بروز می‌کند. گاهی به شکل به شکل مشکلات و محدودیت‌های کلامی و غیرکلامی بروز می‌کند. گاهی نیز در علایق و فعالیت‌های محدود و در موارد شدید‌تر به شکل مجمعه‌ای از این مشکلات دیده می‌شود.
به صورت کلی، قرص ریسپریدون می‌تواند می‌تواند علائم پرخاشگری و کج‌خلقی را در کودکان مبتلا به اوتیسم کاهش دهد. البته باید به این نکته توجه کنید که تجویز این دارو به صورت محدود توسط روانپزشک انجام می‌شود. 

 

افسردگی

ریسپریدون همچنین برای درمان افسردگی و علائم و نشانه‌های آن کاربرد دارد و در مواردی، روانپزشک این دارو را برای افراد مبتلا به افسردگی تجویز می‌کند. همچنین برای افرادی که قصد صدمه زدن به خود (خودکشی) یا دیگران را دارند، مصرف این دارو تجویز می‌شود. (مقاله افسردگی را با کلیک روی عکس زیر بخوانید.)

 

اضطراب

از دیگر بیماری‌هایی که برای درمان آن ریسپریدون تجویز می‌شود، اضطراب است. این دارو با اثربخشی روی عملکرد مغز، می‌تواند علائم و نشانه‌های آزاردهنده اضطراب را برطرف کند. باید به این نکته توجه کنید که در صورت تجویز پزشک برای مصرف ریسپریدون، قطعا عوارض این دارو بسیار کمتر از اثربخشی آن است.

 

افکار وسواسی

از قرص ریسپریدون برای درمان افکار وسواسی و از بین بردن یا کاهش موثر علائم وسواس استفاده می‌شود. این افکار شامل فکر به صدمه زدن دیگران، افکار ناخواسته جنسی، توهین به مقدسات و ... هستند. به این ترتیب ریسپریدون برای وسواس فکری به کار می‌رود. (با کلیک روی عکس زیر  مقاله وسواس را بخوانید.)

 

 

بیش فعالی

یکی دیگر از کاربردهای ریسپریدون که اثربخش آن از عوارض ریسپریدون پیشی می‌گیرد، بیش فعالی یا ADHD است. این اختلال در بسیاری از کودکان دیده می‌‌شود و می‌توان آثار و نشانه‌های آن را به کمک مصرف این دارو حل کرد. بنابراین می‌توان گفت که ریسپریدون برای بیش فعالی تجویز می‌شود و موثر است.


 
اختلال استرس پس از سانحه

در دوزهای پایین و ضعبف‌تر، ریسپریدون برای درمان اختلال استرس پس از سانحه نیز به کار می‌رود و می‌تواند احساسات ناخوشایند ناشی از آن را کاهش دهد.

 

عوارض قرص ریسپریدون 

قطعا می‌دانید که نوع دارویی، در کنار اثربخشی و تاثیرات خود بر درمان بیماری‌ها، عوارضی را هم به دنبال دارد. این عوارض شامل همه داروها، حتی داروهای گیاهی می‌شود و فقط مختص به داروهای مرتبط با مشکلات روان نیست.
به طور کلی باید این نکته را در نظر بگیرید که اگر پزشک یا روانپزشک شما دارویی را برایتان تجویز می‌کند، قطعا اثربخشی و سویه مثبت آن بر عوارض دارو پیشی می‌گیرد.
ریسپریدون هم مانند همه انواع داروها با عوارضی همراه است. مهم‌ترین عوارض ریسپریدون را می‌توان در موارد زیر جست‌وجو کرد:

 

علائم پوستی

یکی از مهم‌ترین عوارض ریسپریدون بروز علائم و مشکلات پوستی است که به صورت کهیر، خشکی پوست، زخم‌های پوستی، لکه‌های زیرپوستی بنفش و قرمز نمایان می‌شود.

 

خونریزی

از دیگر عوارض ریسپریدون کاهش میزان پلاکت‌های خون و خونریزی است که گاهی در برخی افراد به صورت ناگهانی رخ می‌دهد. خونریزی از بینی، دهان یا واژن یا مقعد در موارد خاص با خوردن قرص ریسپریدون اتفاق می‌افتد.

 

مشکلات جنسی

مشکلات جنسی نیز از دیگر عوارض ریسپریدون و مصرف آن هستند که به شکل کاهش شدید میل جنسی، عدم تمایل به جنس مخالف یا نعوذ دردناک در مردان به مدت 4 ساعت یا بیشتر بروز می‌کند. همچنین تورم و حساسیت پستان‌ها در زنان و مردان و خارج شدن ترشح از نوک پستان‌ها از دیگر عوارض ریسپریدون به شمار می‌شود.

 

حرکات کنترل نشده

گاهی عوارض ریسپریدون خودشان را به صورت حرکات کنترل نشه در صورت نشان می‌دهند. این مورد با حرکت زبان، اخم کردن، جویدن، حرکت چشم، حرکت لب یا چشمک زدن بروز می‌کند.

 

واکنش‌های شدید سیستم عصبی

این مورد نیز از دیگر عوارض ریسپریدون است. لرزش بدن، ضربان بالای قلب، سفت شدن عضلات، احساس گیجی و تعریق زیاد از این دسته است.

 

احساس ناخوشی

عوارض ریسپریدون گاهی به شکل احساس ناخوشی و مریضی بروز می‌کند. در این حالت ممکن است علائم و نشانه‌هایی مانند گلودرد، آنفولانزا، سرماخوردگی، سرفه و مشکلات تنفسی بروز کنند.

 

شایع ترین عوارض ریسپریدون

برخی از عوارض ریسپریدون بسیار شایع‌تر هستند و به مقدار بیشتری در میان افراد مصرف‌کننده قرص ریسپریدون دیده می‌شود. از جمله عوارض شایع ریسپریدون باید به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • خشکی دهان
  • ناراحتی معده
  • یبوست
  • سردرد 
  • خواب‌آلودگی، گیجی، سرگیجه و احساس خستگی
  • افسردگی
  • نگرانی، اضطراب و احساس بی‌قراری
  • افزایش وزن
  • احساس درد در دست و پا
  • اسهال یا دلپیچه و درد شکمی
  • اختلال در قاعدگی
  •  

یادتان باشد که به هیچ عنوان این دارو را به صورت خودسرانه استفاده نکنید. زیرا عوارض ریسپریدون می‌تواند خطرآفرین باشد و مصرف آن بدون تجویز پزشک مشکلات جبران‌ناپذیری را به بار می‌آورد.

(روی عکس زیر کلیک کنید تا راهکارهای عملی درمان اضطراب را بخوانید.)

 

چند نکته پیش از مصرف ریسپریدون 

پیش از آنکه قرص ریسپریدون را مصرف کنید، حتما به این موارد توجه کرده و با روانپزشک معالج خود درباره آن صحبت کنید:
 

  1. در صورت ابتلا به آلزایمر و پارکینسون
  2. مشکلات مرتبط با دیابت یا سابقه دیابت در خانواده
  3. در صورت اقدام به بارداری، باردار بودن و یا شیردهی
  4. آلرژی به برخی غذاها و خوراکی‌ها
  5. وجود مشکل فشار خون بالا یا پایین، مشکلات مرتبط با عروق خونی، سابقه تشنج، حمله قلبی یا سکته مغزی و همچنین نوار قلب غر نرمال
  6. در صورت داشتن افکار خودکشی 
  7. مصرف الکل
  8. مشکلات کیلوی، کبدی، معده و روده

 

نحوه مصرف ریسپریدون

مصرف ریسپریدون به صورت خوراکی و همراه با غذا و یا بدون آن تجویز می‌شود. مصرف این قرص با تشخیص روانپزشک تجویز می‌شود و عموما به صورت یک بار یا دو بار در روز است.
دوز مصرفی ریسپریدون با توجه به معیارهایی مانند مشکل فرد، شدت اختلالات، شرایط بیمار و تشخیص پزشک مشخص می‌شود. مصرف قرص ریسپریدون در کودکان نیز فقط به تشخیص پزشک انجام می‌گیرد و عموما برای کودکان 5 تا 16 ساله مبتلا به اوتیسم تجویز می‌شود. همچنین مصرف ریسپریدون برای کودک دو ساله بسیار خطرناک است و باید مراقب باشید که کودکان در اس سن، این دارو را مصرف نکنند. مگر در شرایط خاصی که روانپزشک آن را ضروری می‌داند.

 

نکات مهم برای استفاده از داروهای روانشناختی

  • هر دارویی حتی اگر داروی سرماخوردگی باشد، نباید به صورت خودسرانه مصرف شود. چراکه مصرف داروها بدون هیچ علم و آگاهی، عوارض بسیار بدی را بر جای می‌گذارند. بنابراین ریسپریدون را فقط با تجویز پزشک مصرف کنید.

 

  • در صورتیکه پزشک مصرف دارویی را صروری و موثر می‌داند، به آن اعتماد کنید. در این موارد عوارض ریسپریدون خطر چندانی ندارد و برای بهبود حال بیمار نیز موثرتر است.

 

  • دوره درمانی را کامل کنید و از قطع خودسرانه دارو بپرهیزید. تا هر زمانی که دکتر مصرف دارو را برای شما لازم می‌داند باید آن را مصرف کنید. عوارض قطع ریسپریدون می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

 

  • در صورت برخورد با عوارض ریسپریدون حتما موضوع را با روانپزشک خود در میان بگذارید.

 

بهترین مراکز درمان مشکلات روانشناختی

سلامت روان مقدم بر هر چیزی در زندگی در نظر گرفته می‌شود و اهمیت دادن به آن کار مهم و ضروری‌ای است که هر فردی باید به آن توجه کند.
از مهم‌ترین راه‌های درمان مشکلات روانشناختی مراجعه به بهترین مراکز درمانی روانشناسی است که در آنجا می‌توانید با همراهی درمانگران کارآزموده، در جهت رفع مشکلات و بهبودی خود قدم بردارید.
کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن جمعی از درمانگران متخصص و مجرب، آماده ارائه خدمات به شماست.
همین حالا می‌توانید وارد سایت رسمی کلینیک افق سلامت شوید و خدمات مرکز وروزمه کاری و تحصیلی درمانگران را بررسی کنید.
افق سلامت در زمینه‌های گوناگون روانپزشکی، مشاوره و روان درمانی فردی، مشاوره خانواده، زوج درمانی و ... آماده ارائه خدمات به شماست.

 

سخن آخر

عوارض ریسپریدون یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی است که این دارو را مصرف می‌کنند. در این مطلب تلاش کردیم هر آنچه را که باید درباره عوارض ریسپریدون و مصرف آن بدانید، به شما بگوییم. 
درمانگران ما در مرکز افق سلامت آماده ارائه خدمات به شما هستند و از صفر تا صد مسیر سلامتی همرا با شما قدم برمی‌دارند. 


لینک کوتاه:

zood.link/anced

مشاهده متخصصین گفتاردرمانی

مشاهده خدمات روانپزشکی