نقش روانشناس برای درمان افسردگی چیست؟

 

افسردگی واژه‌ای است که این روزها آن را زیاد می‌شنویم. انگار که این بیماری به جزء جدانشدنی زندگی مدرن تبدیل شده و مثل یک دشمن خاموش، روح انسان‌ها را درون خودش فرو می‌برد. افسردگی آهسته می‌آید؛ بدون آنکه خودتان بفهمید و شبیه به یک دشمن نامرئی، نشاط زندگی کردن را از شما می‌گیرد. اما مهم‌ترین سؤال درباره این بیماری این است که آیا هر غم و رنج و ناراحتی را می‌توان افسردگی نامید؟ اصلاً چه زمانی میتوان ‌گفت که یک فرد ناراحت و غمگین است یا به افسردگی مبتلا شده؟

در این مطلب از وبلاگ افق سلامت می‌خواهیم شما را با این بیماری خاموش آشنا کنیم و به نقش روانشناس برای درمان افسردگی بپردازیم. اگر می‌خواهید افسردگی و علائم آن را بیشتر بشناسید، از بروز آن در زندگی‌تان پیشگیری کنید و با راه های درمان افسردگی آشنا شوید، ادامه این مطلب را بخوانید:  

 

افسردگی چیست؟

شاید برایتان پیش آمده باشد که از بعضی‌ها بشنوید «جدیدا خیلی افسرده شده‌ام» یا «من آدم افسرده‌ای هستم»! اما آیا واقعا همین است؟ اصلا چه زمانی می‌توانیم بگوییم که یک نفر به بیماری افسردگی مبتلا است؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤالات بهتر است در ابتدا افسردگی و تعریف آن را بشناسیم. افسردگی را می‌توان یک حالت خلقی دانست که بر روان، احساسات و افکار فرد تأثیر می‌گذارد و بی‌میلی و بی‌علاقگی شدید نسبت به انجام بسیاری از کارها را به وجود می‌آورد. فردی که به افسردگی مبتلا می‌شود، عموما مضطرب و نگران است، از کارهایی که پیش‌تر برای او لذتبخش بوده، لذت نمی‌برد و انگیزه کافی برای انجام فعالیت را ندارد. گاهی احساس پوچی، بی‌ارزشی، ناامیدی یا بی‌قراری هم در فرد افسرده دیده می‌شود که در حالت‌های شدید آن به افکار و اقدام به خودکشی می‌انجامد. 

نکته مهم درباره این موضوع، این است که بروز ناراحتی، غم و ناامیدی برای هر فردی در طول زندگی طبیعی است. بنابراین نمی‌توان هر احساس رنجش و ناراحتی را به افسردگی تعمیم داد. بیماری افسردگی چیزی فراتر از احساس ناراحتی است که به مرور زمان می‌تواند سلامت جسم و روان افراد را از آن‌ها بگیرد. در این میان نباید نقش روانشناس برای درمان افسردگی را فراموش کرد. چراکه بهترین روش درمان افسردگی از طریق راه‌های علمی اثبات شده و به کمک یک متخصص دلسوز و متعهد انجام می‌شود. 

 

چند تفاوت اساسی افسردگی با احساس ناراحتی چیست؟

شناخت دقیق افسردگی و احساس ناراحتی و همچنین تفاوت میان آن‌ها، این امکان را به شما می‌دهد که هر غم و رنجی را به عنوان افسردگی در نظر نگیرید. یا برعکس در هنگام مشاهده علائم افسردگی، هر چه زودتر به روانشناس برای درمان افسردگی مراجعه کنید.

افسردگی نوعی بیماری و  ناراحتی یک احساس است

اولین تفاوت میان افسردگی با ناراحتی و غم این است که افسردگی یک نوع بیماری است، اما غم، ناراحتی و چیزهایی مانند این‌ها، همگی نوعی احساس‌اند. احساساتی مانند ناراحتی و غم، احساساتی هستند که در بسیاری از موارد به افراد کمک می‌کنند اتفاقات ناگوار مانند مرگ عزیزان و ... را پشت سر بگذارند. اما افسردگی حالتی است که تداوم دارد و اثرات عمیقی را روی روان و جسم افراد بر جای می‌‌گذارد. معمولا احساس ناراحتی که به مدت طولانی ادامه پیدا می‌کند، افسردگی را به وجود می‌آورد. اما فراموش نکنید که افسردگی با علائم و مشکلات خاص و عمیقی بروز می‌کند که به طور کلی با احساساتی مانند غم و ناراحتی متفاوت است.

 

ناراحتی یک واکنش طبیعی به موقعیت‌هاست اما افسردگی، پایدار و غیر عادی است

ممکن است شما در یک مصاحبه کاری رد شده باشید و یا از مهاجرت دوست صمیمی  خود به یک جای دور، ناراحت و غمگین باشید. ناراحتی در این زمان، احساس طبیعی و واکنش عادی به موقعیتی است که شما در آن قرار گرفته‌اید و عموما بعد از چند روز کمرنگ یا ناپدید می‌شود. اما افسردگی حالتی پایدار و غیر عادی دارد و نیازی نیست که اتفاق خاص و تلخی در زندگی رخ دهد تا ناراحت شوید. بلکه ناراحتی، غم و ناامیدی به طور مستمر با شما همراه است. بهترین کار در این موقعیت، مراجعه سریع به روانشناس برای درمان افسردگی است. چراکه ماندن در حالت افسردگی می‌تواند بیماری شما را تشدید کند و باید بدانید که درمان افسردگی کهنه بسیار سخت و زمان‌بر است.

 

ناراحتی رفتارهای موقتی را به همراه دارد، افسردگی زندگی شما را تغییر می‌دهد

ممکن است در زمان ناراحتی تمرکز خود را از دست دهید، گریه کنید و یا بی انرژی باشید. اما این حالت‌ها موقتی هستند و معمولا پس از چند ساعت یا چند روز از بین می‌روند. در واقع ناراحتی، فقط بخشی از زندگی شما را به شکل موقتی تغییر می‌دهد. در حالیکه افسردگی به لایه‌های عمیق زندگی‌تان نفوذ می‌کند و بسیاری از روابط فردی و اجتماعی و رفتارهای شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به طور کلی افسردگی قادر است زندگی شما را دگرگون کند! نقش روانشناس برای درمان افسردگی و رفع حالت‌های مرتبط با آن در اینجا مشخص می‌شود و می‌تواند به درستی حالت‌های روانی شما را تشخیص دهد. فراموش نکنید که سریعترین درمان افسردگی یا درمان قطعی افسردگی شدید فقط با کمک روانشناس و مشاور متخصص ممکن است نه راهنمایی افرادی که علم و تخصص کافی درباره این موضوع ندارند.

 

مهم‌ترین علائم هشداردهنده افسردگی

همانطور که اشاره کردیم، بیماری افسردگی با علائم و نشانه‌هایی همراه است که متخصص برای تشخیص نوع و شدت بیماری می‌تواند آن‌ها را بررسی کند. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که بسیاری از علائم و نشانه‌ها از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند و یا حتی به عنوان بخشی از زندگی طبیعی به شمار می‌روند. اما به طور کلی نشانه‌های مشترکی هم وجود دارند که بروز افسردگی در فرد را هشدار می‌دهند. مهم‌ترین علائمی که به شما می‌گوید باید به یک روانشناس برای درمان افسردگی مراجعه کنید، موارد زیر هستند:

1. احساس ناامید یا درماندگی که با هیچ کار و فعالیتی بهبود نمی‌یابد.

2. بی‌علاقگی و عدم تمایل به انجام فعالیت‌های روزانه، به‌ویژه فعالیت‌هایی که پیش‌تر از آن لذت می‌بردید یا مورد علاقه شما بودند.

3. کاهش یا افزایش ناگهانی وزن و تغییر در میزان اشتها.

4. مشکلات مرتبط با خواب؛ به سختی به خواب رفتن و یا بیدار شدن.

5. کمبود انرژی و احساس خستگی همیشگی به‌ویژه درباره کارهای روزانه و کوچک.

6. عدم تمرکز کافی و مشکل در انتخاب و تصمیم‌گیری.

7. سرزنش زیاد خود و از خود بیزاری که به طور دائم شما را با یک سرزنش درونی نسبت به خودتان مواجه می‌کند.

8. احساس عصبانیت و تحریک‌پذیری و خشمگین شدن از موقعیت‌های گوناگون در زندگی.

9. دوری افراطی از دیگران، جمع‌ها و یا افرادی که در گذشته از بودن با آن‌ها لذت می‌بردید.

10. وجود دردهای عجیب و ناشناخته مانند سردردهای شدید، بدن درد، کمر درد، درد معده و ... که هیچ علت مشخصی ندارند.   

 

آیا درمان افسردگی بدون دارو ممکن است؟

بسیاری از افراد در برخورد با این بیماری و به دلیل آگاه نبودن از روش‌های درمانی آن، درمان افسردگی را فقط به کمک دارو ممکن می‌دانند. در حالیکه درمان افسردگی در مردان یا درمان افسردگی شدید در زنان و یا حتی کودکان، در بسیاری از موارد بدون دارو نیز امکان‌پذیر است. اما لازمه درمان در این زمینه، کمک گرفتن از یک روانشناس برای درمان افسردگی است. زمانی که شما بدون داشتن تخصص، وجود افسردگی را در خود تشخیص می‌دهید یا درمان‌های غیر اصولی را تجویز می‌کنید، به تاخیر در روند درمان و پیشرفت بیماری کمک کرده‌اید! بنابراین برای درمان قطعی افسردگی شدید یا خفیف، حتما به روان درمانگر یا در موارد خاص به روانپزشک مراجعه کنید.

 

برای درمان افسردگی در خانه چه کاری انجام دهیم؟

بسیاری از افراد درمان افسردگی در خانه را به راهکارهای دیگر ترجیح می‌دهند. اما باید بگوییم که بهتر است درمان افسردگی در خانه را در کنار راهنمایی‌های روانشناس برای درمان افسردگی به کار بگیرید. به این معنی که همزمان با درمان روانشناختی و مراجعه منظم به روان درمانگر، فعالیت‌های خانگی را هم که به پیشبرد روند درمان شما کمک می‌کنند، به کار ببندید. درمان افسردگی با گیاهان دارویی یا ورزش‌های آرامشبخش مانند یوگا، از راه‌هایی هستند که به آسانی و در خانه انجام می‌گیرد. مصرف گیاهان دارویی آرامبخش یا نشاط‌آور مانند زعفران، گل‌ گاو زبان، بابونه و ... می‌تواند به روند بهتر خواب، سطح انرژی و آرامش افرادی که به افسردگی مبتلا هستند کمک کند. البته فراموش نکنید که زیاده‌روی در مصرف این گیاهان باعث بروز مشکلات خاصی می‌شود که سلامت جسمی شما را به خطر می‌اندازد. بنابراین پیش از مصرف هر نوع گیاه دارویی، ابتدا درباره میزان مناسب مصرف آن آگاهی کسب کرده و متناسب با شرایط فیزیکی بدن خود آن را مصرف کنید. برای مثال با جست‌وجوی اینترنتی یا سوال از افرادی که در زمینه گیاهان دارویی تخصص دارند، طریقه مصرف زعفران برای درمان افسردگی یا مقدار موثر مصرف گل گاو زبان و ... را به خوبی یاد بگیرید. 

یادتان باشد که پیش‌تر از همه این‌ها و قبل از آنکه به درمان افسردگی شدید در خانه بدون داشتن علم و آگاهی روی بیاورید، به یک روانشناس برای درمان افسردگی مراجعه کنید. 

 

آیا طب سنتی برای درمان افسردگی موثر است؟

برخی افراد برای تشخیص و درمان افسردگی طب سنتی را انتخاب می‌کنند. باید بدانید که درمان افسردگی شدید با طب سنتی در برخی موارد مناسب و راهگشاست. اما مسئله مهم این است که در طب سنتی، چیزی به نام افسردگی وجود ندارد. بلکه در این روش علمی، علائمی که باعث افزایش سودا در مغز می‌شوند، با علائم افسردگی مشابهت زیادی دارند. برای مثال احساس غمگینی شدید و طولانی مدت، احساس بی انرژی بودن، کسالت و سنگینی، اضطراب، ناامیدی، بی‌قراری و ... از علامت‌های افزایش سودا در مغز هستند که در علوم روانشناختی به عنوان نشانه‌های بیماری افسردگی تفسیر می‌شوند. برای درمان افسردگی به کمک طب سنتی حتما به سراغ افراد متخصص و حرفه‌ای در این زمینه بروید و مراقب سودجویان یا متخصصان دروغین باشید.

 

چرا نقش روانشناس برای درمان افسردگی بسیار پررنگ است؟

افسردگی یکی از بیماری‌های روانشناختی است که به طور مستقیم روی روان، افکار مسائل مرتبط با ذهن افراد تاثیر می‌گذارد. بنابراین درمان این بیماری فقط به کمک افرادی ممکن است که در زمینه روان انسان تخصص دارند. به همین دلیل است که در همه جای جهان، از روانشناس برای درمان افسردگی کمک می‌گیرند. یک روانشناس برای درمان افسردگی به روش‌های علمی روانشناختی تکیه کرده و با کمک تخصص خودش، یکی از رویکردهای این حوزه را برای درمان انتخاب می‌کند.

شاید بتوان گفت که نقش هیچ فردی به اندازه روانشناس برای درمان افسردگی این‌چنین پررنگ نیست. به همین دلیل گفته می‌شود که برای پیگیری سلامت روان خود، ابتدا با یک متخصص دلسوز و متعهد در این حوزه مشورت کنید. 

 

بهترین روانشناس برای درمان افسردگی

انتخاب بهترین روانشناس برای درمان افسردگی به یکی از چالش‌های حوزه سلامت روان تبدیل شده است. هر فردی سعی دارد که در انتخاب روانشناس برای درمان افسردگی عالی عمل کند. اما باید بدانید که انتخاب روانشناس برای درمان افسردگی یکی از حساس‌ترین انتخاب‌های زندگی است که می‌تواند سلامت روان را تحت تاثیر قرار دهد. برای موفقیت در این انتخاب و رسیدن به نتیجه مطلوب، سعی کنید با تحقیق و آگاهی جلو بروید و درمانگرانی را انتخاب کنید که سوابق کاری و تحصیلی روشن و مشخصی دارند.

کلینیک روانشناسی افق سلامت یکی از مراکز ارائه دهنده خدمات روانشناسی و مشاوره در حوزه‌های مختلف است که بهترین  روان درمانگران و متخصص‌ترین روانشناس برای درمان افسردگی را به شما معرفی می‌کند. برای آگاهی از سابقه و پیشینه کلینیک و سوابق کاری و تحصیلی درمانگران آن می‌توانید به سایت رسمی کلینیک روانشناسی افق سلامت مراجعه کنید. 

 

سخن آخر

افسردگی و ابتلا به آن، پایان زندگی نیست! به خاطر داشته باشید که این بیماری و دشمن نامرئی، قابل درمان است و با کمی صبر و تلاش برای رسیدن به نتیجه مطلوب می‌توانید سلامت روان خودتان را بازیابی کنید. در این میان نقش روانشناس برای درمان افسردگی را نادیده نگیرید و بدانید که رسیدن به سلامتی روان و قدم گذاشتن در مسیر آن، به کمک درمانگران متعهد، متخصص و دلسوز امکانپذیر است. کلینیک روانشناسی و مشاوره افق سلامت، شما را تا رسیدن به قله سلامت روان همراهی می‌کند.

 

لینک کوتاه:

zood.link/ad0yb

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی