چالش‌های ازدواج با فرد مرزی چیست؟

 

هیچ فردی در زندگی به طور مطلق کامل نیست و همه ما با کمبودها یا مشکلاتی در زندگی روبه‌رو هستیم که بخشی از ویژگی‌های شخصیتی ما هستند. ویژگی‌های مختلف هر فرد باعث می‌شود که از دیگری متفاوت باشد و با خصوصیات خاصی شناخته شود.

در این میان برخی از بیماری‌ها و مشکلات روحی و روانی هم به این ویژگی‌ها دامن می‌زنند و افراد به عنوان فرد مبتلا به یک بیماری خاص شناخته می‌شوند. اتفاقی که در ارتباط افراد با یکدیگر و به‌ویژه ازدواج آن‌ها تاثیرگذار و بسیار با اهمیت است.

اختلال شخصیت مرزی و ازدواج با فرد مرزی یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که امکان دارد هر فردی با آن روبه‌رو شود و یا در تجربه ازدواج و آشنایی با افراد مختلف، آن را ببیند.

در این مطلب از وبلاگ افق سلامتت قصد داریم شما را با اختلال شخصیت مرزی و چالش‌های پیش ‌روی ازدواج با فرد مرزی آشنا کنیم.

اگر دوست دارید این بیماری روانشناختی را بهتر بشناسید و درباره جزییات ازدواج با فرد مرزی بیشتر بدانید، در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید:

 

اختلال شخصیت مرزی را بشناسیم

تابه‌حال درباره اختلال شخصیت مرزی چیزی شنیده‌اید یا درباره ویژگی بیماران مبتلا به این بیماری اطلاعاتی دارید؟ اختلال شخصیت مرزی یا BPD نوعی بیماری روانشناختی است که با حالت‌هایی مانند بی‌ثباتی در خلق‌وخو و مشکلات جدی در برقراری ارتباط میان فرد بیمار و دیگران بروز پیدا می‌کند. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند به عنوان گروه روان‌پریش شناسایی می‌شوند و بی‌ثباتی رفتار، عملکرد و خلق‌وخو، شایع‌ترین نشانه بیماری در آن‌هاست.

پس اختلال شخصیت مرزی به زبان ساده، یک نوع اختلال روانی است که با علائمی همچون بی‌ثباتی رفتار و عملکرد در فرد یا زمینه‌های جدی خود آسیبی همراه است.

 

فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی چه ویژگی‌هایی دارد؟

شاید این سوال به ذهنتان خطور کند که چطور جلوی ازدواج با فرد مرزی را بگیریم و ویژگی‌های این افراد را به خوبی بشناسیم. فردی که به عنوان شخصیت مرزی شناخته می‌شود، با علائم و ویژگی‌های زیر معرفی می‌شود:

 

بی‌ثباتی در رفتار 

اولین و مهم‌ترین ویژگی بیماران شخصیت مرزی بی‌ثباتی در رفتار و عملکرد است. عدم تعادل در برخوردهای این افراد به خوبی دیده می‌شود و برای مثال به شکل ناگهانی عاشق یک فرد شده و به همان اندازه ناگهانی هم از آن فرد متنفر می‌شوند!

همچنین هر نوع تغییری در برنامه‌ها و یا ساده‌ترین جدایی‌ها، فرد بیمار را در شرایط روحی نامناسبی قرار می‌دهد و او احساس طرد شدن می‌کند. همین ویژگی به تنهایی می‌تواند مشکلات ازدواج با فرد مرزی را به تصویر بکشد.

 

رفتارهای پرخطر

روابط جنسی متعدد و نامناسب، هزینه کردن‌های بی‌مورد و زیاد، رانندگی با سرعت بسیار بالا و به شکل خطرناک، پرخوری بیش‌ازحد یا مصرف مواد مخدر و ... از جمله رفتارهای پرخطری است که فرد مرزی از خودش بروز می‌دهد. در بسیاری موارد انجام رفتارها، علاوه بر آنکه جان بیمار را به خطر می‌اندازد، به افرادی که در ارتباط با او هستند نیز آسیب می‌زند.

 

خشم شدید و بی‌مورد

خشم شدید و بی‌مورد از دیگر ویژگی‌هایی است که به عنوان زنگ خطری برای ازدواج با فرد مرزی عمل می‌کند. در ساده‌ترین موارد، حتی یک بی‌توجهی ساده و گذرا هم می‌تواند فرد مرزی را به شدت خشمگین کند. این افراد خصوصا نسبت به نزدیکان خود مانند پدر و مادر، همسر یا پارتنر و ... حساسیت بسیار زیادی دارند و این خشم را بارها در روابط خود و آن‌ها بروز می‌دهند.

 

ترس از تنهایی

از دیگر ویژگی‌های فرد شخصیت مرزی می‌توان به ترس از تنهایی اشاره کرد. این افراد به شدت از تنها ماندن و طرد شدن هراس دارند و جدا شدن‌های موقتی و نرمال هم آن‌ها را دچار هراس می‌کند.

 

خود آسیبی (آسیب زدن به خود)

 اگر با فردی که دارای اختلال شخصیت مرزی است برخورد داشته باشید، می‌توانید اثر و نشانه‌های خود آسیبی را در او ببینید. این افراد در هنگام ناراحتی، عصبانیت و ... آسیب‌هایی را به خودشان وارد می‌کنند و یا دیگران را درباره احتمال خودکشی خود آگاه می‌کنند.

 

ابراز احساسات بدون منطق

فردی که به عنوان بیمار مرزی شناخته می‌شود، احساسات خود را به اشکال متفاوت و به صورت صفر و صدی بروز می‌دهد. به این صورت که در ابتدای آشنایی به شدت عاشق فرد است، با او مانند یک ملکه یا پادشاه رفتار می‌کند، اما با کوچک‌ترین بی‌اعتنایی، به سرعت خشمگین شده و رفتارهای پرخاشگرانه را بروز می‌دهد.

 

دلایل ابتلا به اختلال مرزی

پیش از آنکه درباره چالش‌ها و آسیب‌های ازدواج با فرد مرزی صحبت کنیم، بهتر است دلایل بروز این بیماری را بشناسیم. از مهم‌ترین علل بروز این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

تفاوت در عملکرد مغز

یکی از مهم‌ترین علت‌های بروز اختلال شخصیت مرزی در فرد، تفاوت در عملکرد مغز است. مغز یک فرد مبتلا به BPD بسیار متفاوت از افراد دیگر کار می‌کند و همیشه در حالت آماده‌باش به سر می‌برد. در واقع از نظر فرد اختلال مرزی همه چیز در دنیای بیرون ترس بیشتری دارد.

به همین دلیل می‌توان گفت که توانایی مقابله یا گریز در این افراد با اختلال مواجه است و به صورت ناکارآمد عمل می‌کند و قابلیت تفکر منطقی را از او می‌گیرد. برخی از افراد این سوال را مطرح می‌کنند که وقتی مغز با ناکارآمدی مواجه است، آیا امیدی به بهبودی وجود دارد یا نه؟

باید گفت اگرچه درمان و بهبودی قطعی این اختلال ممکن نیست، اما راهکارهایی وجود دارد که به کمک آن می‌توان مغز را آموزش داد و تربیت کرد. این فرآیند به کمک روان درمانگر و روانپزشک متخصص انجام می‌گیرد و تا حد زیادی تاثیر مثبت دارد.

 

علل اکتسابی

در بسیاری از موارد تجارب ناخوشایند کودکی، به‌ویژه سه سال اول زندگی کودک، باعث بروز اختلالات روانشناختی در بزرگسالی می‌شود. مسائلی مانند طرد کودک، بی‌ثباتی مادر به دلایل گوناگون مانند بیماری، اعتیاد و ...، تنبیه‌های شدید کودک، طلاق و جدایی والدین، بی‌توجهی به احساسات کودک و ... همه از جمله دلایل اکتسابی ابتلا به اختلال شخصیت مرزی هستند.

 

خطرات ازدواج با فرد مرزی

ازدواج با فرد مرزی کار آسانی نیست و به دلیل شکل و سبک زندگی این افراد و کارکردهای مغزی‌شان، زندگی کردن و برقراری ارتباط با آن‌ها چندان راحت نیست. ازدواج با فرد مرزی که نسبت به درمان هم بسیار مقاومت می‌کند، می‌تواند مشکلات و مسائلی را به وجود آورد که زندگی مشترک را به تلخ‌کامی بکشاند. مشکلات ازدواج با فرد رزی را می‌توان به این شکل بیان کرد:

 

1. ترس و وحشت در زندگی مشترک

از جمله مشکلات ازدواج با فرد مرزی عدم ثبات احساسی فردی است که می‌‌تواند به طور مستقیم باعث ترس و وحشت در زندگی مشترک شود. اینکه دقیقا ندانید فرد مقابل شما در برابر موقعیت و شرایط گوناگون چگونه عکس‌العمل نشان می‌دهد، یک نوع نگرانی دائمی را برای شما به وجود می‌آورد.

 

2. خطرات جانی

فردی که اختلال شخصیت مرزی دارد به خودآزاری روی می‌آورد و سابقه خودزنی یا خودکشی در او زیاد است. در این بین ممکن است شما نیز صدمات جسمی مختلفی را از سمت او دریافت کنید.

 

3. فرآیند جدایی بسیار دشوار

تصور کنید با فردی ازدواج کرده‌اید و به هر دلیلی ادامه زندگی با او را ممکن نمی‌دانید. در فرایند طلاق و جدایی نیز آن فرد به شدت شما را تحت فشار قرار می‌دهد و با روش‌های گوناگونی سعی در جلوگیری از رفتن و جدا شدن شما دارد. به نظر شما چقدر صدمه روحی می‌بینید؟

ازدواج با فرد مرزی به این دلیل که از تنهایی و طرد شدن به شدت هراس دارد بسیار دشوار خواهد. چراکه اگر نیاز به جدایی یا طلاق باشد، به شدت مقاومت کرده و یا به تهدید شما روی می‌آورد.

 

4. عدم وجود ثبات در زندگی مشترک

مهم‌ترین نکته در ازدواج و شروع زندگی مشترک، دستیابی به ثبات و آرامش است. چیزی که در ازدواج با فرد مرزی وجود ندارد و یا بسیار کمرنگ است.

 

شاید چندان خوشایند نباشد، اما باید گوییم ازدواج با فرد مرزی بسیار پر چالش، پر دغدغه و آزاردهنده خواهد بود و بهتر است از این کار منصرف شوید.

 

چطور فرد اختلال مرزی رابشناسیم؟

تشخیص درست این اختلال در افراد، حتی اگر نشانه‌های واضحی هم داشته باشد، باید توسط یک درمانگر کارآزموده انجام بگیرد. بنابراین بهتر است مشاوره پیش از ازدواج را کاملا جدی بگیرید و با کمک روان درمانگر، میزان سلامت روان خود و فرد مقابلتان را بسنجید.

تست آنلاین اختلال شخصیت مرزی و یا انواع تست‌های حضوری و آنلاین و بررسی آن توسط درمانگر، بهترین کاری است که می‌توانید در میانه تصمیم به ازدواج خود انجام دهید. 

مشاور ازدواج می‌تواند از طریق جلسات فردی و دو نفره گفت‌وگو با شما و همچنین انجام و ارزیابی تست‌های شخصیت، در این مسیر به خوبی شما را همراهی کند. بنابراین بهتر است که مشاوره قبل از ازدواج را جدی بگیرید و برای یک ازدواج موفق و سالم از این طریق اقدام کنید.

تعداد جلسات مشاوره ازدواج بسته به میزان آشنایی و شناخت طرفین از هم، شرایط و همچنین گوناگونی شخصیت‌ها متغیر است. اما عموما تعداد جلسات مشاوره پیش از ازدواج از 3 تا 10 جلسه متفاوت است و این زمان ممکن است کمتر یا بیشتر شود.

اگر پیش از اینکه بدانید، ازدواج با فرد مرزی را انجام داده‌اید و حالا به دنبال یک راه درمان مناسب می‌گردید، بهتر است زوج درمانی و روان درمانی فردی را انتخاب کنید و از این طریق به رفع مشکلات خود بپردازید. 

 

بهترین مرکز مشاوره ازدواج و زوج درمانی

یافتن مرکز مشاوره ازدواج یا زوج درمانی خوب و مطمئن کار چندان آسانی نیست و باید با دقت و توجه به بررسی بهترین مراکز بپردازید.  برای این کار می‌توانید از روش‌هایی مانند جست‌وجوی اینترنتی و پرسش از افراد باتجربه کمک بگیرید. یادتان باشد حتما کلینیک و مراکزی را انتخاب کنید که نام و نشانی مشخصی دارند و امکان بررسی و تحقیق درباره پیشینه آن‌ها وجود دارد.

کلینیک روانشناسی و مشاوره افق سلامت با دارا بودن بهترین کادر از درمانگران کارآزموده آماده ارائه خدمت به شماست. در این کلینیک می‌توانید از انواع خدمات مشاوره و روان درمانی فردی، مشاوره خانواده، مشاوره زوج درمانی، مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان، گفتار درمانی، گروه درمانی، مشاوره پیش از ازدواج، نوروفیدبک، روانپزشکی و ... استفاده کنید.

با ورود به سایت رسمی کلینیک روانشناسی افق سلامت، این امکان را دارید که به مطالعه سوابق کلینیک و رزومه کاری و تحصیلی درمانگران بپردازید و از خدمات مرکز استفاده کنید.

 

سخن آخر

ازدواج با فرد مرزی چالش‌های زیادی دارد که اگر بدون توجه به آن‌ها این کار را انجام دهید، قطعا در زندگی آینده با مشکل روبه‌رو خواهید شد. برای تشخیص این اختلال می‌توانید با مراجعه به مشاور پیش از ازدواج و انجام تست آنلاین اختلال شخصیت مرزی یا تست حضوری آن، از وجود بیماری در فرد خبردار شوید.

درمانگران ما در کلینیک افق سلامت، قدم به قدم همراه شما هستند. 

 

  لینک کوتاه:

zood.link/qokzp

مشاهده متخصصین مشاوره آنلاین

مشاهده خدمات مشاوره پیش از ازدواج