چرا ترس از ازدواج در پسران وجود دارد؟

 

امروزه جوانان کمتری را می‌بینیم که به ازدواج فکر کنند یا تمایلی برای تشکیل زندگی داشته باشند. این اتفاق به دلایل مختلفی رخ میدهد که بسته به بافت خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بسیار متفاوت است.
در واقع می‌توان گفت که هر یک از جوان‌ها به دلایل درست و نادرست از ازدواج دوری می‌کنند و ترس دارند. اما نکته قابل توجه این است که ترس از ازدواج در پسران به مقدار زیادی دیده می‌شود و در برخی موارد اگر به آن توجه کافی نشود، شرایط بحرانی را ایجاد می‌کند.
شاید برایتان جای سوال باشد که چرا ترس از ازدواج در پسران رایج شده و برای بهبود و رفع این ترس، انجام چه کاری درست است؟
در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم شما را با علل و دلایل ترس از ازدواج در پسران آشنا کنیم. اگر دوست دارید درباره این موضوع بیشتر بدانید و روش‌های بهبودی آن را بشناسید، ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید:

 

ترس از ازدواج چیست؟

قبل از پرداختن به علت‌های ترس از ازدواج در پسران بهتر است تعریف دقیق ترس از ازدواج را بدانیم. شاید تابه‌حال عبارت «ترس از ازدواج» را شنیده باشید. اما آیا می‌توان هر نوع اجتناب از تشکیل زندگی مشترک را به این ترس نسبت داد؟
ازدواج هراسی، ترس از ازدواج یا گاموفوبیا به حالتی می‌گویند که فرد از متعد بودن، پیمان بستن و التزام برای باقی ماندن در یک رابطه ثابت، پایدار و صادقانه با فردی دیگر، می‌ترسد.


شاید بتوان گفت احساس ترس نسبت به ازدواج خصوصا برای افراد مجرد تا حدودی طبیعی است. فکر کردن به قبول تعهد، تامین نیازهای عاطفی و مالی، توانایی مدیریت زندگی و ... همه چیزهایی هستند که می‌توانند نگرانی از ازدواج را به‌وجود آورند. اما ترس غیرطبیعی و افراطی که باعث اجتناب از پیمان بستن و ازدواج می‌شود، می‌تواند مشکلات مختلفی را ایجاد کند که گاهی رفع آن‌ها زمان زیادی می‌برد.
این ترس در پسران، به‌ویژه آن دسته از پسرانی که آزادی‌های زیادی در زندگی مجردی خود دارند، بسیار بیشتر به چشم می‌خورد.

 

دلایل ترس از ازدواج در پسران

ترس از ازدواج در پسران به دلایل گوناگونی اتفاق می‌افتد و از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است. دلایل ترس از ازدواج در پسران را می‌توان در موارد زیر جست‌وجو کرد:

 

ترس از تعهد داشتن

یکی از مهم‌ترین دلایل ترس از ازدواج در پسران مشکل در تعهد است. بسیاری از پسران اطلاعات اندکی درباره ازدواج و رابطه بلند مدت دارند و این عدم آگاهی ترس آن‌ها را از تعهد داشتن بیشتر می‌کند. همچنین بسیاری از پسران تصور می‌کنند که حفط یک رابطه کوتاه مدت و نه‌چندان جدی راحت‌تر است و می‌توانند برای مدت زمان کوتاهی خانم‎‌ها را از رابطه راضی نگه دارند. اما در رابطه جدی و بلند مدت چنین توانایی را ندارند. در نتیجه از اتفاقی به نام ازدواج می‌ترسند!

 

مسائل مالی و اقتصادی

از دیگر علل مهم و بسیار جدی ترس از ازدواج در پسران می‌توان به مسائل مالی و اقتصادی اشاره کرد. رسیدن به ثبات مالی و تامین صفر تا صد یک زندگی، می‌تواند عاملی برای ترس فزاینده پسران از ازدواج باشد.

 

وابستگی افراطی

وابستگی افراطی پسران به خانواده و به‌ویژه مادر، از دیگر عواملی است که به ایجاد ترس از ازدواج در آن‌ها منجر می‌شود. پسرانی که بیش از اندازه به خانواده و والدین خود وابسته هستند، از جدا شدن و تشکیل یک زندگی مستقل همراه با فرد دیگر، بسیار هراس دارند.
در بسیاری از مواقع آن‌ها اینطور فکر می‌کنند که همسر آینده‌شان ممکن است به صورت تمام و کمال و مثل آنچه خانواده برایش انجام می‌دهند، او را حمایت نکند!

 

عدم تمایل به سازگاری و تغییر شرایط

ازدواج و کلا زندگی کردن با دیگران، نیازمند سازگاری و انعطاف‌پذیری است. بسیاری از پسرانی که هیچ تمایلی به سازگاری ندارند و یا انعطاف‌پذیری بسیاری کمی را از خودشان نشان می‌دهند، از قرار گرفتن در چارچوب ازدواج و زندگی مشترک می‌ترسند. این ترس گاهی آنقدر زیاد و بزرگ می‌شود که به صورت ازدواج هراسی در پسران بروز می‌کند.

 

تجربیات تلخ در کودکی

تجربه‌هایی که کودک در دوران کودکی خود کسب می‌کند، می‌تواند به ترس از ازدواج در بزرگسالی تبدیل شود. تجربیاتی مانند اختلاف‌های شدید پدر و مادر، دعوا و درگیری در خانواده، اعتیاد یکی از والدین، فقر و مشکلات اقتصادی، طلاق و جدایی پدر و مادر، خیانت یکی از والدین و ... زمینه‌ساز ازدواج هراسی پسران هستند.

 

تجربه ناخوشایند از رابطه

 ممکن است تجربیات پیشین فرد از رابطه او را نسبت به ازدواج هراسان و یا دلسرد کند. برای مثال کسی که در دوران نامزدی مورد خیانت قرار گرفته یا بیدون هیچ دلیل مشخصی از سمت نامزد خودش رها شده است، ترس از ازدواج بیشتر از دیگران در او پدیدار می‌شود.
بنابراین می‌توان یکی از علت‌های ترس از ازدواج در پسران را هم ناشی از همین مسئله دانست.

 

ترس از طلاق

مشاهده طلاق اطرافیان در بسیاری از مواقع به ترس از ازدواج در پسران می‌انجامد. در واقع آن‌ها با این تصور که ممکن است با ازدواج کردن، دچار اختلاف با همسر خود و جدایی شوند و هزینه‌های سنگین مالی را به دوش بکشند، از ازدواج اجتناب می‌کنند.

 

عدم مسئولیت‌پذیری

مسئولیت‌پذیری در زندگی مشکل و اهمیت دادن به انتخاب‌ها، یکی از ملزومات ازدواج و شروع زندگی زناشویی است. همین مسئله باعث دوری و فرار و همچنین ترس از ازدواج در پسران می‌شود. برخی از پسران برای قبول مسئولیت‌های زندگی همچنان اما و اگرهای فراوانی می‌آورند و این عدم مسئولیت‌پذیری می‌تواند ترس از ازدواج را در آن‌ها تقویت کند.

 

تصور نادرست از ازدواج

عدم آگاهی و اطلاعات و داشتن تصور نادرست از ازدواج نیز شکل‌گیری ازدواج هراسی در پسران را تقویت می‌کند. بسیاری از پسران فکر می‌کنند ازدواج به معنای تمام شدن فعالیت‌های فردی یا حریم شخصی است و در این صورت هیچ فضای خصوصی برای خود ندارند. در حالیکه این تصور به غلط ایجاد شده و اگر رابطه میان دو نفر به خوبی و در سلامت کامل شکل بگیرد، در کنار زندگی دو نفره، می‌توانند فضای شخصی خود را هم داشته باشند.

 

راهکار درمان ترس از ازدواج

برای آنکه افراد بتوانند این ترس افراطی را کنترل کرده و از آن رها شوند، می‌بایست به راهکارهای عملی آن توجه کنند و با تمرین، بر چنین مشکلی فائق آیند. از جمله راهکارهای موثر بر درمان ترس از ازدواج در پسران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

بالا بردن آگاهی و اطلاعات درباره ازدواج

هر چه آگاهی و اطلاعات افراد نسبت به مسائل مختلف بیشتر باشد، روش‌های مقابله و بهبود شرایط هم به شکل عملی‌تر به کار گرفته می‌شوند. این مسئله درباره ازدواج هم وجود دارد و نداشتن اطلاعات کافی درباره آن، چگونگی روابط و کیفیت آن‌ها تصور غلطی را از ازدواج به وجود می‌آورد. بنابراین اصلاح این تفکر و نگاه حقیقی به ازدواج، صحبت با متخصصان این حوزه و ... می‌تواند راهکار بسیار مناسبی برای درمان ترس از ازدواج در پسران باشد.

 

روان درمانی فردی

همه ما با تجربیات گوناگونی که از دوران کودکی به دست آورده‌ایم زندگی می‌کنیم. این تجربیات می‌توانند آنقدر ریشه‌دار و عمیق شوند که ما را برای اقدام به انجام کارها یا تصمیم‌گیری و انتخاب با مشکلات جدی روبه‌رو کنند.
در بسیاری از موارد ترس از ازدواج در پسران به دلیل تجربه‌های کودکی رخ می‌دهد که می‌توان با ریشه‌یابی و بررسی آن‌ها، به مرور این حالت را برطرف کرد. بهترین راه برای رسیدن به این هدف و آرامش در ازدواج، استفاده از جلسات روان درمانی فردی یا طرحواره درمانی است که کمک می‌کند با شناخت بیشتر مشغولیت‌های درونی خود و ریشه‌های آن، ترس از ازدواج را به حداقل برسانید.

 

مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره پیش از ازدواج از بهترین راهکارهایی است که می‌تواند دختران و پسران را در این مسیر به خوبی هدایت کند. گاهی اوقات ترس از ازدواج در پسران به دلیل ترس از پیدا نکردن یک شریک مناسب یا تردید در انتخاب‌ها اتفاق می‌افتد. مشاوره پیش از ازدواج از جمله مطمئن‌ترین راه‌هایی است که به شناخت بهتر و بیشتر از خودتان و فردی که انتخاب‌کرده‌اید کمک می‌کند. 
مشاور و درمانگر متخصص در این زمینه می‌تواند به خوبی شما را راهنمایی کند. در نظر داشته باشید که مشاوره پیش از ازدواج به معنای تایید یا عدم تایید فردی که برای ازدواج در نظر دارید نیست. بلکه مسیر واقع‌بینی را برای شما روشن‌تر کرده و کمک می‌کند که ترس‌های افراطی خود را درباره ازدواج کاهش دهید.

 

بهترین کلینیک برای درمان ترس از ازدواج در پسران

ترس از ازدواج در پسران اتفاقی رو به رشد است که با شدید شدن آن مشکلات فردی و اجتماعی زیادی رخ می‌دهد. برای آنکه این ترس را به صورت اصولی و به کمک یک درمانگر حرفه‌ای کنترل کرده و بهبود ببخشید، بهتر است به کلینیک‌ها و مراکز معتبر روانشناسی و مشاوره مراجعه کنید.
برای این کار می‌توانید از جست‌وجوی اینترنتی بهره ببرید و در این مسیر مراکزی را انتخاب کنید که نام و نشانی مشخص و پیشینه روشنی دارند. 
خواندن نظر کاربرانی که پیش‌تر از خدمات کلینیک‌ها استفاده کرده‌اند نیز راه بسیار خوبی برای آگاهی از کیفیت و روش کاری مراکز مشاوره است.
همچنین می‌توانید از طریق صحبت با افراد باتجربه در این زمینه هم دست به انتخاب بزنید.


کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن بهترین کادر از درمانگران در زمینه‌های گوناگون مشاوره و روان درمانی فردی، مشاوره ازدواج، مشاوره خانواده، زوج درمانی و سکس تراپی، گروه درمانی، گفتار درمانی، روانشناسی کودک و نوجوان، نوروفیدبک، روانپزشکی و ... آماده ارائه خدمات به شماست.
فقط کافیست وارد سایت رسمی کلینیک افق سلامت شوید تا رزومه کامل تحصیلی و کاری درمانگران را بررسی کرده و با اطمینان کامل دست به انتخاب بزنید.

 

سخن آخر

ترس از ازدواج در پسران به دلایل گوناگون فردی، خانوادگی و یا اجتماعی رخ می‌دهد که با گذر زمان می‌تواند تشدید شود. برای درمان این ترس و نگاه واقع‌بینانه به ازدواج بهتر است از یک متخصص کارآزموده کمک بگیرید. درمانگران ما در مرکز روانشناسی افق سلامت از صفر تا صد این مسیر را همراه شما هستند.

 

لینک کوتاه:

zood.link/2n896

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات مشاوره پیش از ازدواج