10 راهکار موثر برای کنار آمدن با شکست عاطفی

 

آیا تابه‌حال شکست عاطفی را تجربه کرده‌اید؟ چه حالت‌هایی در این دوران بروز می‌کند و این حس را به چه چیزی می‌توان تشبیه کرد؟
واقعیت این است که به پایان رسیدن یک رابطه عاطفی و عشق و علاقه میان دو نفر اصلا آسان و خوشایند. شکست عاطفی و از دست دادن عشق، به هر دلیلی که باشد، می‌توان درد و رنج زیادی را به شما منتقل کند و علاوه بر تاثیرات منفی روحی، جسم شما را هم به چالش بکشد! 
اما باید بدانید که تجربه تلخ، غم‌انگیز و دردآور شکست عاطفی، موقتی است و به مرور زمان و راهکارهایی که برای کنار آمدن با آن وجود دارد، از بین می‌رود. 
در این مطلب از وبلاگ افق سلامت می‌خواهیم 10 راهکار موثر را برای کنار آمدن با شکست عاطفی مطرح کنیم و تکنیک‌های بیرون آمدن از حال بد ناشی از شکست را آموزش دهیم.
اگر دوست دارید با بهترین راهکارهای کنار آمدن با شکست عاطفی آشنا شوید و درباره تاثیرات آن بیشتر بدانید، ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید:

 

شکست عاطفی دقیقا چه تعریفی دارد؟

شاید در طول روز بارها عبارت شکست عاطفی را از اطرافیان بشنوید و این اصطلاح گاهی در معنای طنز و شوخی و گاهی به صورت جدی به گوشتان خورده باشد. اما تعریف دقیقی که می‌توان از این عبارت بیان کرد چیست؟
شکست عاطفی به شرایطی می‌گویند که به موجب آن، یک فرد، شخص دیگری را که دوست داشته و به او عشق می‌ورزیده، به هر دلیلی از دست بدهد.
این تجربه تلخ گاهی تا آنجا دردآور می‌شود که افراد حالاتی را مشابه با کسی که عزیزی را از دست داده است، تجربه می‌کنند. به این صورت تاکید می‌شود در هر سن و زمان و شرایطی که با این موضوع برخورد کردید، به سرعت برای درمان و رفع مشکل اقدام کنید.

 

آیا شکست عاطفی درمان‌پذیر است؟

بسیاری از افراد آنقدر تحت تاثیر شکست عاطفی خود و درد و ناراحتی‌های ناشی از آن قرار می‌گیرند که به طور کامل تصور می‌کنند تا پایان عمر خود به همان حالت باقی می‌مانند! 
در حالی که چنین تصوری از پایه اشتباه است و کنار آمدن با شکست عاطفی و بازگشت به زندگی طبیعی پس از مدت زمانی برای فرد اتفاق می‌افتد.
درست مانند فردی که با مرگ یکی از عزیزان خود مواجه می‌شود و پس از مدتی به سیر طبیعی زندگی و پذیرش این اتفاق باز می‌گردد، افرادی هم که با شکست عاطفی مواجه می‌شوند به همین ترتیب روال طبیعی زندگی را طی می‌کنند.
البته باید یادآوری کنیم که بیرون آمدن از این بحران و تجربه ناخوشایند، نیازمند تلاش، اراده و صبر است و پس از یکی دو روز یا با چند بار مراجعه محدود به درمانگر اتفاق نمی‌افتد.
اگر می‌خواهید مسیر کنار آمد با شکست عاطفی را به خوبی طی کنید، باید صبور باشید.

 

10 تکنیک برای کنار آمدن با شکست عاطفی

هر مشکلی با روش‌ها و تکنیک‌های مخصوص به خودش حل می‌شود و راهکار مناسبی دارد. شکست عشقی نیز مانند هر اتفاق و بحران دیگری، با کمک تکنیک‌های خاصی قابل کنترل و بهبودی است. از مهم‌ترین راهکارهای کنار آمدن با شکست عاطفی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

وقت مناسبی را به خودتان اختصاص دهید

وقت گذاشتن برای خود یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که به کنار آمدن با شکست عاطفی کمک می‌کند. گذر از بحران و فراموشی، نیازمند زمان مناسب است. بنابراین هیچ عجله‌ای برای خارج شدن از حالت‌های ناراحتی نداشته باشید و به خودتان فرصت دهید تا با اتفاق رخ داده مواجه شوید. 
فرار از موقعیت و ورود به یک رابطه جدید برای فراموش کردن روابط قبلی، یکی از اقدامات اشتباهی است که بسیاری از افراد به سمت آن می‌روند. 
این روند ممکن است کمی طولانی و زمان‌بر باشد و احساسات مختلفی را در ارتباط با آن تجربه کنید. اما آنچه اهمیت دارد، موفقیت نهایی شما در این مسیر است.

 

 از متخصص کمک بگیرید

کمتر زمانی اتفاق می‌افتد که دو نفر با توافق و تصمیم دو طرفه از یکدیگر جدا شده و به رابطه خودشان پایان دهند. بنابراین عموما در این موقعیت، یک طرف رابطه با درد و رنج بیشتری روبه‌رو می‌شود. دوستان دلسوز و خیرخواه در این شرایط در کنار شما خواهند بود و سعی می‌کنند با حرف‌ها و راهنمایی‌های خود شما را از این حالت خارج کنند.
اما دوستان شما تا چه اندازه تخصص دارند و چقدر از راهنمایی‌هایشان برای شما کاربردی است؟
بهتر است در برابر هر مشکل و مسئله‌ای در اولین قدم به متخصص مراجعه کنید. صحبت با یک روان درمانگر و متخصص کارآزموده می‌تواند بهترین راهکار کنار آمدن با شکست عاطفی باشد که هیچ ضرری به شما نمی‌رساند.

 

به احساسات ناشی از شکست عشقی توجه کنید

اجتناب، دوری و فرار از احساساتی که هر لحظه به سراغ شما می‌آیند، بسیار اشتباه و آسیب‌زا هستند. با این کار در واقع عمق درد و رنج خود را بیشتر می‌کنید و تنها یک سرپوش ظاهری روی آن می‌گذارید. 
اشکالی ندارد اگر غمگین و ناراحت، افسرده یا بی‌حوصله هستید. اجازه دهید که احساسات شما به خوبی خودشان را نشان دهند و به آن‌ها توجه کنید. به این ترتیب کنار امدن با شکست عاطفی هم برای شما آسان‌تر خواهد شد.

 

خود مراقبتی را فراموش نکنید

ممکن است پس از تجربه شکست عاطفی، احساس بی‌ارزشی و بی‌اهمیتی نسبت به خودتان داشته باشید. به یاد داشته باشید که طرد و کنار گذاشته شدن از سوی دیگران، به هیچ عنوان به معنای بی‌ارزش بودن شما نیست.
بنابراین به خود مراقبتی روی آورید. زمانی را به یوگا و مدیتیشن، ماساژ، حمام آبگرم، کتاب خواندن و حتی سفر اختصاص دهید. یادتان باشد که شما ارزش درونی بی‌نظیری دارید که ممکن است برخی از افراد آن را نبینند!

 

شریکتان را از شبکه‌های اجتماعی کنار بگذارید

اگرچه دنبال کردن فردی که شما را رها کرده و کنار گذاشته، به شدت وسوسه‌انگیز است، اما دنبال کردن او باعث می‌شود که فرآیند درمان و کنار آمدن با شکست عاطفی به تاخیر بیفتد. پس بهتر است با همه سختی‌ها، او را به طور کامل کنار بگذارید. مطمئن باشید آرامشی که از این طریق دریافت می‌کنید، بسیار لذتبخش خواهد بود.

 

از سرزنش کردن و عصبانی بودن دوری کنید

اگرچه مرور اتفاقات به عصبانیت و ناراحتی می‌انجامد، اما ابراز آن و سرزنش کردن کسی که شما را رها کرده هیچ کمکی به کنار آمدن با شکست عاطفی نمی‌کند. از این کار دست بردارید و به جای آن تلاش کنید با مرور منطقی رابطه‌ای که تمام شده، اشکالات آن را پیدا کنید و در جهت رشد خودتان آن را به کار بگیرید. 

 

آدم‌های دیگری هم در دنیا وجود دارند

در اغلب موارد و بعد از به هم خوردن رابطه، این فکر به سراغتان می‌آید که دیگر با هیچ فردی وارد رابطه نمی‌شوم! باید بدانید که این فقط یک تله برای بدتر شد حال شماست. آدم‌های زیادی در دنیا وجود دارند که می‌توانید پس از بهبودی با آ‌ن‌ها آشنا شوید و رابطه جدید و سالمی را شکل دهید. هرگز خودتان را وقف یک نفر، یک چیز یا یک اتفاق نکنید. چراکه بیش از همه این شما هستید که آسیب می‌بینید. روند کنار آمدن با شکست عاطفی باید به آرامی طی شود تا به نتیجه مطلوب برسید.

 

احساساتتان را بنویسید

تبدیل احساسات و عواطف به نوشته، می‌تواند تا حد زیادی آرامش را به شما برگرداند. بنابراین هر چند وقت یک بار، به‌ویژه اوایل به هم خوردن رابطه، هر احساسی را که به سراغتان می‌آید یادداشت کنید و خطاب به کسی که شما را رها کرده صحبت کنید.

 

با کسی که شما را رها کرده، مکاتبه احساسی نکنید

تماس گرفتن، فرستادن پیام یا اصرار به ملاقات حضوری کار اشتباهی است که در اوج جوشش احساسات منفی انجام می‌شود و در بیشتر موارد هم پشیمانی به بار می‌آورد. مکاتبات احساسی با فردی که به رابطه پایان داده بسیار اشتباه است و زمان بهبودی روحی شما را به تعویق می‌اندازد. با این کار کنار آمدن با شکست عاطفی را برای خودتان سخت‌تر می‌کنید.

 

رابطه خود را با صداقت مرور کنید

مرور اتفاقات خوشایند و خاطرات خوب در این شرایط زیاد اتفاق می‌افتد. اما شما باید رابطه خود را به شکل کاملا صادقانه بررسی کنید و به دنبال ضعف‌ها، اشتباهات و ... باشید. این کار کمکی زیادی به کنار آمدن با شکست عاطفی و گذر از این بحران می‌کند.

 

بهترین درمان برای کنار آمدن از شکست عشقی

راهکارهایی که برای کنار آمدن با شکست عاطفی بیان کردیم، بهترین راهکارهایی هستند که می‌توان برای کنترل و بهبودی این شرایط از آن‌ها استفاده کرد. اما در کنار همه این راهکارها، حضور یک درمانگر متخصص که اطلاعات کاملا علمی از این شرایط داشته باشد و شما را در هر مرحله‌ای که پیش می‌روید راهنمایی کند، ضروری است.
برای این کار بهتر است درمانگر مناسب را انتخاب کرده و با مراجعه به او در جهت بازیابی سلامت روان خود حرکت کنید. با جست‌وجو در اینترنت لیستی از مراکز و کلینیک‌های درمانی همراه با درمانگران این حوزه در اختیارتان قرار می‌گیرد و با بررسی دقیق ‌آ‌ن‌ها این امکان را دارید که درمانگر مناسب را انتخاب کنید.
یادتان باشد فقط کلینیک‌ها و مراکزی را انتخاب کنید که نام و نشانی مشخصی دارند و امکان بررسی و تحقیق درباره پیشینه کاری و اعتبار آن‌ها فراهم است. با خواندن و بررسی نظر کاربرانی که پیش از شما از خدمات مراکز روانشناسی استفاده کرده‌اند نیز اطلاعات بسیار خوبی درباره درمانگران و شیوه کاری مراکز به دست می‌آورید.
همینطور پرس‌وجو از کسانی که تجربه مراجعه به درمانگر را دارند کمک بسیار زیادی به انتخاب درست شما می‌کند.
کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن کادری مجرب از بهترین درمانگران در زمینه‌های مختلف روان درمانی آماده ارائه خدمت به شماست. با ورود به سایت رسمی کلینیک افق سلامت این امکان را دارید که از خدمات این مرکز آگاه شده و درمانگران، رزومه کاری و سوابق تحصیلی آن‌ها را بررسی کنید.
از جمله خدماتی که در افق سلامت ارائه می‌شود باید به مشاوره و درمانی فردی، مشاوره خانواده، مشاوره زوج درمانی، مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان، گروه درمانی، گفتاردرمانی، نوروفیدبک، روانپزشکی و ... اشاره کرد.
فراموش نکنید که تلاش برای درمان، کنار آمدن با شکست عاطفی و پیگیری مراجعه به درمانگر فقط و فقط با کمک خودتان انجام می‌گیرد. پس در این مسیر صبور باشید و با نظم درستی در جلسات مشاوره حاضر شوید تا به نتیجه مطلوب برسید. 

 

سخن آخر

شکست عاطفی یکی از سخت‌ترین اتفاقاتی است که امکان دارد برای هر فردی در زندگی رخ دهد. کنار آمدن با شکست عاطفی و عبور از این بحران، چندان آسان نیست و نیاز به تلاش، گذر زمان و میل قلبی برای پشت سر گذاشتن این شرایط دارد.
برای کنار آمدن با شکست عاطفی عجله نکنید و اجازه دهید تا این مشکل را به صورت منطقی حل کنید. درمانگران ما در افق سلامت، شما را قدم به قدم در این مسیر همراهی می‌کنند.

 
لینک کوتاه:

مشاهده متخصصین روان درمانی و مشاوره نوجوان

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی